Interviuri

Sabin Cernea: Viața, cea mai tare combinație

3 sept. 2025 5 min

Sabin Cernea: Viața, cea mai tare combinație

Reading Time: 5 minute

Antreprenorul care a dezvoltat brandurile Wu Xing, The Harbour și Fooda își spune povestea atipică, despre care crede că „poate fi o lecție de viață pentru mii de tineri care se află în mediul din care am pornit”. 

Sabin Cernea pornește de la „căutarea unui drum diferit printre arzoi”, vorbește despre „procesul transformării de sine într-un domeniu extrem de greu, HoReCa” și ajunge până la experiențele spirituale care i-au schimbat percepția asupra vieții.  

De ce o carte și de ce acum?

Nu e vorba despre o carte, ci despre o urgență! Nu chiar de ordin medical, dar sigur sufletesc, psihologic. Am simțit nevoia acută să dezvălui și altora secretul vieții mele, pe care îl știau doar prietenii apropiati. În toți anii de muncă intensa cu WuXing, nu am găsit răgazul necesar să fac bilanțul vieții mele, dar după ce zgomotul s-a oprit, am înțeles un lucru esențial: „cazul Sabin Cernea” poate fi o lecție de viață pentru mii de tineri care se află azi în mediul din care am pornit și eu. Am simțit că e datoria mea să le spun că se poate, că nimic nu e imposibil daca nu te lați dus de valul mediului în care trăiești și ai încredere în puterea minții tale. Oricine își poate schimba viața rea cu un drum și o sperantă spre altceva, mai luminos, exact cum își imaginează ca ar vrea să arate viața lui.

Ce povestiți în carte și cum credeți că-i va ajuta și pe alți antreprenori?

Pentru mine, ca om, cea mai mare realizare pe care o simt în fiecare celulă este dată de depășirea condiției în care m-am născut și format. Ca să las în urmă toate credințele și obiceiurile de până la aproximativ 30 de ani, a fost nevoie de multă căutare și muncă cu mine.

Viața m-a purtat prin multe straturi sociale din care am extras lecții valoroase pentru mine și probabil pentru alții. Am plecat cu ideea de a inspira și ajuta tinerii adolescenți, de liceu, să le pot explica, cu ajutorul cărții sau direct, cum arată o cale sănătoasă de viață și cum poti trăi în echilibru, fără să fie nevoie să iei calea infracționalității sau să ai ambiții de multe milioane. Povestea mea cred că poate ajuta  lideri, antreprenori și orice persoană care simte că are nevoie de un exemplu că se poate.

Cine a fost Sabin Cernea înainte de Wu Xing?

Eram un tânăr care reprezenta produsul mediului în care a trăit. Lumea mică în care m-am format, anturajul, tata, fiind interlop în tinerețe, toate aceste elemente de context, m-au făcut să preiau automat deprinderile care domneau peste lumea mea: a produce bani fiind împotriva sistemului și a legii. Împărțeam lumea în două mari categorii, cei care respectau legea și cei care nu. Având bani și acces la soluții în afara legii, ajungeai să crezi despre tine că ești superior celorlalți, mai ales în raport cu oamenii care trăiau liniștit și sub litera legii.

„În prima jumătate a vieții mele nu știam nimic despre termenul valori”. Apoi enumerați, în carte, ca bază a vieții, banii, smecheria și succesul la femei. Ce v-a determinat să căutați altfel de valori și să vă doriți o schimbare?

Uitându-mă înapoi, cu ochii și mintea din prezent, aș spune că sunt mai mulți factori care au contribuit la dorința mea de schimbare. Mai pot spune, cu fermitate, că simțeam că sunt și pot fi mai mult decât limitările mediului în care mă formasem dar nu am avut în minte destinația finală, cine vreau să devin. A fost un proces de căutare și cunoaștere, și, cu fiecare zi, lună, an, aruncam o mică parte din mine și câștigam alta.

Focul cunoașterii e cel care a alimentat acțiunile și atitudinea mea. Îmi aduc aminte că mereu și mereu am fost extaziat în fața unei noi informații, eram avid de cunoaștere, dar nu neapărat în sensul academic. Cunoașterea merge la braț cu schimbarea și, în cele din urmă, cu transformarea.

Cum ați început ca antreprenor și ce ați fi făcut diferit atunci, după toate experiențele acumulate până acum?

Aș face lucrurile mult diferit… Eu am început cu o puternică dorință de a face însă nu aveam habar. Mai mult decât atât, făcusem banii ușor până atunci, practic am renunțat la viața ușoară plină de confort personal pentru a-mi cumpăra munca. Am intrat în ceva ce nu cunoșteam și tot ce m-a tinut acolo a fost ambiția de a reuși. Viziunea și curajul sunt două minime calități pentru un antreprenor, pe care consider că le-am avut și au fost îndeajuns cât să-mi alimenteze voința de “a mă arunca în apă și de a înota”. Am observat că pe cât știi mai mult din ce te asteaptă, pe atât cresc șansele să nu mai intri în horă.

Oameni, cultură, strategie, obiective SMART, delegare, procese de învățare continuă – acestea sunt primele lucruri care mi-au venit din „stomac”.

Cartea se va lansa oficial în București, pe 23 octombrie, la ora 18.30, la Cărturești Verona

V-ați gândit că veți fi privit altfel după ce vă spuneți povestea într-un mod atât de franc? Cum priviți ce cred alții despre ceea ce faceți și opiniile pe care și le exprimă, în social media, de exemplu?

Clar m-am gândit și nu o dată, de sute de ori. Rezultatul este că am ales asumat să public povestea mea de viață. Teoretic îmi imaginez că nu o să fie ușor însă va trebui să văd cum se simte practic, în viața reală. Mi-aș dori, dar cred că vor fi și excepții, să primesc opinii contrare la adresa mea, spuse într-un mod detașat, obiectiv, fără hate. E dreptul fiecaruia să gândească în propriul mod și să aleagă pentru el.

În definitiv, eu nu am făcut lucruri cu care să ma mândresc în tinerețe și pentru asta sunt obligat moral să-mi asum consecințele acestei decizii. Rămân la ideea că procesul transformator trebuie să fie principalul diferențiator al poveștii mele de viață și evidențiat ca atare. Puterea și ambiția de a pleca de acolo, de la cald și confortabil pe moment, la muncă și un alt fel de responsabilitate pentru mine, familie și alte câteva sute de oameni ai echipelor din care făceam parte.

În carte menționați revista Biz. Care a fost rolul ei și care credeți că mai este azi rolul presei de business?

Mă bucur că mi-ați pus această întrebare deoarece eu am crescut și am devenit antreprenor împreună și cu ajutorul revistei Biz. În acele timpuri, nu existau comunități de business, la care să aderi și să înveți, mentoratul la fel, oamenii nu erau așa deschiși ca în prezent, antreprenorii din aceeași industrie nu se ajutau, nu se știau prea bine, era fiecare pentru fiecare. Cum eu nu am avut studii superioare și am fost prins de școala străzii și a vieții, nu știam cum să conduc un business decât intuitiv. Am facut foarte multe lucruri bune dar și neinspirate la nivel de intuiție.

Într-o zi am dat de revista Biz la un chioșc de Ziare. Din aceea zi, am devenit abonat și devoram fiecare număr. Eram fascinat de ce aflam în materie de business și în urma entuziasmului povesteam și membrilor familiei. Efectiv am avut o conexiune emoțională puternică cu revista datorită a ceee ce am învățat și aplicat, ocazie cu care vă mulțumesc înca o dată.

În continuare cred că presa de calitate are un rol educativ pentru mediul de business din România. Sunt mulți care au nevoie de îndrumare, de exemple ale unor antreprenori care au reușit, exemple care să inspire și să educe antreprenorii la început de drum sau la mijlocul lui. Conceptul de best practice e foarte valoros în opinia mea.

Dacă ar fi să extrageți din toată cartea o idee centrală cu care vă doriți să rămână cititorii, care ați vrea să fie?

Probabil e imposibil să poți obține o transformare dorită fără sâmburele numit “dorința de cunoaștere”. Cunoașterea stă la baza unei vieți împlinite, cu sens. Să nu te oprești din căutat este un act de curaj, să nu te lași este un act de voință și determinare, să ai un dialog potrivit cu tine, cu vocea din capul tău este esențial! Să fi puternic înseamnă să te controlezi și să nu reacționezi sub impuls, să fii vulnerabil înseamnă curaj și putere, să realizezi că toți avem puncte slabe și umbre în noi. Să ceri ajutorul, să crezi în proces, să inveți continuu, să fii deschis la nou, la diferit și când nu mai poți, să o iei de la capăt, dar diferit. Fii și rămâi curios!

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 397 (1 – 20 septembrie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Articole pe aceeași temă: