Antreprenori Interviuri

Simona Mitrea, Romanian Gifted School: „Se poate constata existenţa unui mecanism social de descurajare și aplatizare a copiilor capabili de performanţă ȋnaltă”

12 iun. 2023 7 min

Simona Mitrea, Romanian Gifted School: „Se poate constata existenţa unui mecanism social de descurajare și aplatizare a copiilor capabili de performanţă ȋnaltă”

Reading Time: 7 minute

În 2020, într-un context dominat de pandemie și criză socială, Simona Mitrea, trainer educațional și doctorandă a Facultății de Psihologie și Științele Educației din București, înființează prima școală pentru copii cu abilități înalte (supradotați), Romanian Gifted School. Acest demers a apărut firesc după circa nouă ani de programe educaționale dezvoltate de echipa coordonată de Simona, pentru această categorie de copii deosebiți.

Simona Mitrea, director educațional și fondatoare Romanian Gifted School ne-a vorbit despre numărul de copii supradotați din România, despre ce înseamnă abilități înalte și cum se manifestă un copil supradotat și mai ales cum ar trebuie să procedeze părinții și profesorii să îi descopere și să îi pregătească pentru viitor.

Cum ați pornit pe drumul antreprenoriatului în educație?

Această cale a fost aleasă dintr-un motiv care a avut la bază un mix între pasiunea mea pentru pedagogie, pe care am manifestat-o încă din preadolescență, și experiențele personale, legate de familia mea. În urmă cu 14 ani, unul dintre cei trei copii ai mei, Cristi, care în prezent are 22 de ani, a trecut printr-o serie de teste, pentru că prezenta profilul unui copil deosebit de inteligent. Atunci mi-am dat seama că trebuie să fac ceva pentru acești copii gifted (cu abilități înalte), despre care societatea nu cunoaște prea multe și în legătură cu care nu este preocupată pe cât ar trebui. De asemenea, sunt copii deosebiți pe care unii pedagogi îi resping și cărora nu li se acordă suficientă atenție de către părinți.

Drept urmare, în 2011, am început să mă dedic exclusiv educației, prin inițierea de programe și teste pentru copiii cu abilități înalte, adică supradotați. Primul centru pentru acești copii l-am înființat în Piatra-Neamţ. Ulterior, din dorința de a dezvolta abilităţile şi potenţialul copiilor gifted, sub toate aspectele, am dezvoltat și derulat programe cu atragerea de fonduri europene, de învăţare pentru copiii cu metacogniţie. Firesc a fost și pasul următor, acela de a înființa o instituție de învățământ pentru copiii gifted. Astfel, în 2020, în plină pandemie, a luat naștere Romanian Gifted School (RGS).

De ce ați ales un domeniu atât de complex, educația?

Așa cum am menționat anterior, încă din preadolescență, cam din jurul vârstei de 12 ani, mi-am manifestat preferințele pentru maternitate și pedagogie și visam să am o casă plină de copii. Destinul a făcut să devin mamă. Am trei copii care sunt deja la vârstele adolescenței și tinereții, iar călătoria în acest rol m-a ajutat să mă maturizez devreme și să urmez drumul antreprenoriatului și inovației în educație, din motivele deja expuse, legate de unul dintre copiii mei și de nevoia din societatea românească de a ne apleca mai mult către cei ce sunt deosebiți și cu un grad de inteligență peste medie.

Romanian Gifted School este prima școală din România pentru copiii cu abilități înalte. Ce înseamnă abilități înalte și cum se manifestă un copil ce le deține?

Sunt acei copii care dezvoltă abilităţi intelectuale deosebite pe un fond emoţional mult mai intens față de copiii de aceeași vârstă. Din aceste motive, ȋn general, copiii cu abilităţi ȋnalte sunt priviţi de copiii din generaţia lor ca ciudaţi, tocilari etc și nu sunt integraţi social ȋn colectivitate. Fenomenul este prezent nu doar la vârsta copilăriei, ci și mai târziu până ȋn momentul ȋn care prestigiul rezultatelor muncii persoanelor cu abilităţi ȋnalte se impune societăţii.

Emoţionalitatea deosebită, hotărârea de a duce lucrurile până la final, creativitatea și originalitatea, responsabilitatea socială, simţul acut al dreptăţii și nedreptăţii ce caracterizează copii cu abilităţi ȋnalte fac deseori ca aceștia să devină incomozi și pentru profesori și pentru familie, sau mediul lor social.

Foarte frecvent copiii cu abilităţi ȋnalte pun ȋntrebări penetrante sau chiar stânjenitoare prin profunzimea lor și nu acceptă răspunsuri ambigue. Din aceste motive sunt deseori neȋnteleși, descurajaţi sau chiar pedepsiţi, atât de părinţi cât și de mediul lor social. Unicitatea acestor copii ȋi face vulnerabili ȋn mod particular și cere modificări ȋn educaţia parentală, ȋn ȋnvăţare și consiliere pentru a le oferi o dezvoltare optimă.

De fapt, se poate constata existenţa unui mecanism social de descurajare și aplatizare a copiilor, tinerilor și adulţilor capabili de performanţă ȋnaltă, acest mecanism fiind puternic, mai ales ȋn societăţile conservatoare care au avut o evoluţie istorică lentă.

În cadrul acestui mecanism copiii cu abilităţi ȋnalte sunt obligaţi să se ȋncadreze ȋn norme sociale stricte fără a li se recunoaște creativitatea, sunt obligaţi să ȋnveţe ȋn ritmul generaţiei lor, deși din cauza asincroniei dezvoltării ei pot fi cu câţiva ani mai maturi decât generaţia lor, sunt obligaţi să treacă printr-un sistem de examinare care le ignoră contribuţia proprie, creativitatea, originalitatea și performanţa pe direcţii de pasiune proprii. La vârsta adultă mecanismul obligă persoanele cu abilităţi ȋnalte să se ȋncadreze ȋn reguli tipizate de tip fișa postului, să se comporte ȋn mod formal nevalorificând inteligenţa, creativitatatea, ȋnţelepciunea, simţul dreptăţii, umorul, capacitatea de a rezolva probleme complexe sau alte calităţi specifice acestei grupe de adulţi.

Care sunt caracteristicile programelor educaționale pe care le aplicați în școală și ce abordare pedagogică stă la baza lor?

RGS este autorizată de ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar) să funcționeze ca școală în sistemul educaţional din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord. Elevii școlarizați în unitatea noastră de învățământ beneficiază în România de dreptul de recunoaștere a diplomelor și a perioadelor de studii efectuate în aceleași condiții ca și elevii care au studiat în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, în sistemul de învățământ specific statului respectiv. Școala noastră are statut de școală candidată IBO (Bacalaureat Internațional).

RGS pune la dispoziție patru programe în care copiii gifted se pot încadra: grădiniță, școală primară, gimnaziu și liceu. Curricula practicată este una internațională, cu predare intensiv în limba engleză.  Accentul la noi se pune pe dezvoltarea psiho–emoțională a copilului prin activități coroborate cu pshihologia vârstelor, țînându-se cont de cele trei vârste ale copilului cu abilități înalte (ce reies din evaluarea inițială): vârsta biologică, vârsta cognitivă și cea emoțională. Așadar, luăm în considerare foarte mult ceea ce se numește fereastră de oportunitate în educaţie: perioadă de formare a abilităţilor cognitive, sociale, afective și estetice care este foarte scurtă și se regăsește la vârsta cea mai fragedă a copilului (până la 12 ani).

Cercetări mondiale indică faptul că educaţia timpurie are o importanţă fundamentală în formarea inteligenţei, creativităţii, abilităţilor și aptitudinilor. Ele arătă că de calitatea educaţiei, la o vârstă fragedă, depinde evoluţia omului în întregul său: la 3 ani fiecare copil este înzestrat (“gifted”), toţi mugurii dezvoltării potenţialului său sunt activaţi: este creativ, este atent, doritor de învăţare, are simţul dreptăţii, are umor, este capabil să se concentreze, este capabil de efort susţinut și, cel mai important, este motivat. Aceleași cercetări arătă că la 10 ani, inteligenţa și creativitatea sunt deja formate în proporţie de 95-98%, iar după această vârstă copiii și adolescenţii intră în etapa de emancipare, când încă au nevoie de ghidaj pentru formarea valorilor reale.

Specificul copiilor cu abilitaţi înalte – cu asincroniei (dezechilibrului) între dezvoltarea cognitivă și cea emoțională și dublă excepţionalitate (Dislexie, Disgrafie, Discalcului, Asperger) – nu constă în deficienţa fizică, sau în capacitate redusă de gestionare a emoţiilor, a integrării în mediu social, în vulnerabilitate, ci în mecanismele de accesare a informaţiei într-un mod adecvat, individualizat. Aceștia au nevoie de o educaţie în spiritul creativităţii ca stimul al relaţiilor socio-emoționale, în accesarea resurselor și a circuitului informaţional al acestora, în conturarea unor valori personale și sociale validate de mediul de lucru de înaltă calitate. La școală noi le oferim toate resursele cu deschidere spre antreprenoriat și voluntariat și metode pedagogice de lucru non-formale ce stimulează gândirea, creativitatea, analiză din cât mai multe perspective și implicarea în comunitate.

349152737 239238365481145 4819558638573122191 n

Cum poate influența acest tip de instituție de învățământ, una nișată, sistemul de educație de la noi și ce poate învață acest sistem din metodele pedagogice ale RGS?

În primul rând, putem fi o sursă extrem de bună de inspirație pentru un sistem de educație tradițional, în sensul în care copiii nu parcurg la noi anii de școală liniar, ci în funcție de ariile de dezvoltare pe toate cele trei paliere cognitiv, emoțional, biologic. Se știe din diverse studii că școala care liniarizează (clasele I – XII), așa cum este cea din sistemul educațional public românesc, nu răspunde nevoilor copiilor atipici, oricât de bună ar fi din punct de vedere metodologic și al corpului profesoral. La aceste concluzii au ajuns toți specialiștii care cercetează fenomenul de mai bine de 40 de ani. De aceea, structura pe care o avem în spatele programelor școlii noastre, RGS; este una total diferită de alte forme educaționale, în ceea ce privește toate etapele: procesul de selecție, modul de intervenție (pe vârstă cognitivă, vârstă emoțională și vârstă biologică), metodele de evaluare, abordarea și integrarea familiei și a profesorilor.

Suntem o școală acreditată pe curriculum internațional astfel că o diferență majoră între noi și învățământul clasic românesc pornește încă de la modul de constituire a claselor și a anilor de absolvire. În această privință organizatorică, o schimbare majoră în sistemul public educațional nu este posibilă prea curând, dar în ceea ce privește metodele pedagogice, bineînțeles că orice instituție de educație care se respectă se poate inspira de la noi în ceea ce metodele pedagogice prin care copiii sunt implicați în activități ce stimulează imaginația, creativitatea și inovația, ce îi determină să își exprime emoțiile și să gândească din perspectivă logică și constructivă, ancorați în realitatea înconjurătoare. Toate materiile sunt gândite transdisciplinar, copii învață să se exprime, să înțeleagă cum funționează lucrurile din jurul lor, inclusiv despre cum este organizată societatea, ce resposabilități au vizavi de alți oameni, de lucruri sau de mediul înconjurător.

Are România mai mulți asemenea copii supradotați și cum ar trebui să procedeze societatea, părinții, pedagogii pentru a-i descoperi și a-i pregăti pentru viitor?

Conform datelor de la Institutului Național de Statistică din 2023, din 3,250 milioane de copii sub 18 ani,  520.000 de copii se ȋncadrează la categoria celor cu potenţial ȋnalt, adică 16% din numărul total al elevilor. Procentul a fost stabilit prin studii longitudinale, realizate de psihologii americani, începând cu anul 1921. Părinții pot afla dacă copilul lor prezintă aceste caracteristici prin evaluări specifice și măsurători validate internațional. Categoria „gifted“ este compusă dintr-un procent de 2-4% dintre copii, fiind cei cu un IQ măsurat de peste 130 pe toate dimensiunile: inteligență fluidă (logică), inteligență cristalizată (lingvistică), viteză de procesare și memorie de lucru. O proporție de 90% dintre copiii înscriși la Romanian Gifted School sunt la nivel de MENSA (copii cu IQ mare sau egal cu 140).

De asemenea, peste 97% dintre copiii cu abilități înalte nu au succes social sau profesional la vârsta adultă conform unor rapoarte ale Comisiei Naționale pentru Excelență în Educație din SUA (National Commission for Excellence in Education). Există și alte studii longitudinale care vin să sunțină această afirmație legată de corelația dintre emoții și achizițiile cognitive. Și enumerarea de asemenea date ar putea continua, dar mă voi referi în special la România care este astăzi probabil printre puţinele state din UE care exportă inteligenţă masiv, fără să aibă centre pentru susţinerea și dezvoltarea inteligenţei și talentului tinerilor. De aceea, acești copii au dreptul la o educaţie de calitate, care să îi hrănească şi care să le dezvolte potenţialul, abilităţile şi aptitudinile naturale la un nivel cât mai ȋnalt, printr-o educaţie potrivită nevoilor lor speciale. Astfel de educație am încercat să construiesc prin toate programele pe care le-am derulat pentru acești copii, culminând cu înființarea RGS, unde eu și echipa mea oferim o  abordarea integrată a educației gifted. O astfel de educație trebuie să vizeze toți pilonii implicați: copiii, părinții, profesorii, comunitățile, forumuri și instituții. Toți își au meritul și partea de responsabilitate în succesul acestui demers.

Copiii gifted sunt vârful intelectual al omenirii și cei care pot genera soluții extraordinare pentru rezolvarea problemelor acesteia. Ei sunt speciali și au nevoi speciale, așteptări ridicate și nu îi putem implica constructiv decât dacă ținem seama de toate acestea. Valorificarea lor depinde de o gamă de factori decisivi de care ar trebui să ținem cont. Părinții, profesorii, comunitățile și autoritățile administrativ-legislative sunt cei care au o contribuție esențială în acest demers. Fiecare pe nivelul său de implicare și responsabilitate decizională generează efecte care sunt definitorii în valorificarea copiilor supradotați.

Array

Articole pe aceeași temă: