Opinii

Social media din perspectivă de business

2 nov. 2017 3 min

Social media din perspectivă de business

Reading Time: 3 minute

Am împlinit recent 10 ani de când activez în social media. Timp în care am fost și blogger, și consultant. Din ambele ipostaze am văzut cum se raportează companiile la fenomenul social media.

Text de Cristian China-Birta

Probabil cea mai plină de învățăminte concluzie la care am ajuns în acești 10 ani este asta: companiile care au reușit cu adevărat să obțină beneficii din social media sunt cele care au luat decizia strategică de management de a investi în social media. Fără această decizie, care presupune asumarea unui buget pentru a atin­ge anumite obiective folosind tehnici specifice și alocând resurse corespunzătoare, succesul în social media nu poate fi atins.

A băga niște bani în social media fără să întrunești condițiile de mai sus înseamnă să arunci, practic, banii pe fereastră. Și, de cele mai multe ori, să tragi concluzia, ca brand, că social media nu te ajută. Total greșit, desigur. Social media este un tool, un instrument. Nu instrumentul este de vină că tu nu știi să îl folosești. Nu instrumentul este de vină că tu ai vrut să îl folosești pentru o acțiune care nu are nicio legătură cu el – dacă social media ar fi un ciocan, de ce ai vrea să spargi mere cu el?

Pentru unele companii, social media este un motiv permanent de a fi iritați. Nu înțeleg fenomenul, nu le place, nu se regăsesc în el, nu pricep cum ar putea social media să ajute brandul. Există și segmentul extrem al celor care urăsc tot ce ține de rețelele sociale, de regulă pe principiul “orice prost poate să spună ce vrea”. Este un fel de mecanism psihologic de autoapărare împotriva explo­ziei comunicaționale declanșate de apariția social media. Dar care seamănă cu sistemul de apărare al struțului: dacă îmi bag capul în nisip, poate la un moment dat o să treacă pericolul.

Unii văd social media ca pe ceva “nice to have”. O atitudine lăudabilă, la prima vedere (să fie acolo, nu are ce să strice). Dar, de fapt, una amatoristică. Care ține cât ține (adică puțin), după care trebuie luată decizia strategică de management: investim cu adevărat în social media bugetul X ca să obținem beneficiile Y sau nu? Să mergi a la long pe varianta de “nice to have” este un pericol și din perspectiva rămânerii în blocajului unui mindset de genul “merge și așa”, care este păgubos pe termen lung.

Unii văd social media ca pe ceva ce le rezolvă toate problemele de promovare. Pentru că, nu-i așa, în social media este toată lumea și toată lumea face social media. O atitudine eronată dintr-un motiv foarte simplu (dar, de fapt, atât de complicat): dintre cei 6 milioane de români care consumă social media, cum ajungi la cei pe care îi vrei să îți cumpere produsul? Căci, desigur, simpla prezență în social media nu îți asigură în nici un fel expunerea care să genereze lead-uri, care să ducă la conversii. Simpla prezență în social media este ca des­chiderea unui magazin de cartier. Adică o condiție necesară, dar nu suficientă. A promova că ai deschis magazinul înseamnă să faci primii pași pe drumul cel bun al folosirii social media pentru a obține beneficii.

Unii văd social media ca pe încă o oportunitate să vândă ceva. Orice. Oricum. Oricui. Pe oricât. Un mindset bun până la un punct. De la care punct încolo trebuie să înțelegi un lucru fundamental: social media nu vinde, tu vinzi. Social media îți oferă posibilitatea de a arăta produsul tău la multă lume, într‑un context propice. Dar vânzarea propriu-zisă tu o faci, nu social media. Exem­plul cel mai la îndemână este să folosești social media să trimiți trafic înspre site-ul tău și din rândul celor care vin pe site să faci conversiile (vânzările). Dacă din 1.000 de oameni reușești să facă două vânzări, social media e de vină? Sau modul în care comunici – oameni atrași de o promisiune neonorată? Sau produsul tău (preț, caracteristici tehnice etc.)?

Cum ar trebui să se uite brandurile la social media? Ca la o resursă. Pe care o pot folosi sau nu. Pe care, în urma unei decizii strategice de management, pot să o includă în mixul de marketing. Așa cum se întâmplă cu resursa numită TV. Sau cu resursa numită evenimente. Sau cu orice altă resursă. Așa cum ar trebui să se întâmple și cu social media. Ceea ce vă doresc și dumneavoastră.

Cristian China-Birta este Managing Partner Kooperativa 2.0 – agenție iscusită de social media

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: