Antreprenori Interviuri

Studenti antreprenori „cu acte in regula”

22 iun. 2016 5 min

Studenti antreprenori „cu acte in regula”

Reading Time: 5 minute

Invatamantul universitar romanesc este un subiect intens discutat, avand atat argumente care il lauda, cat si opinii care acuza nivelul de cunostinte capatat de studenti in momentul finalizarii studiilor. Adevarul este ca avem un numar mare de tineri supradotati, insa majoritatea dintre acestia aleg sa nu-si urmeze vocatia in tara noastra. Identificand nevoia unei educatii antreprenoriale practica, trei organizatii s-au unit in proiectul The Entrepreneurship Academy (EA).

EA inseamna patru ani de studiu in domeniile esentiale unui antreprenor: Economie, Finante, Contabilitate, Management, Strategie, Marketing, Vanzari etc. Inseamna un mediu in care echipe de studenti invata business creand si operand afaceri reale. La EA, profesorii si team coaches sunt oameni de afaceri, cu multiple experiente antreprenoriale, cu responsabilitati manageriale la cel mai inalt nivel.

Sergiu Negut, Associated Dean la Maastricht School of Management si profesor la The Entrepreneurship Academy raspunde la mai multe intrebari despre acest proiect.

1. Care a fost motivatia din spatele proiectului Entrepreneurship Academy?
Cred ca vedem cu totii ca elevii si studentii romani obtin performante intelectuale si academice spectaculoase, aici sau in afara. Academici, specialisti, cercetatori, ingineri, experti, programatori, la cele mai mari firme, sunt romani. Aceasta este o realizare, dar, in acelasi timp, o problema. De ce nu sunt mai multi oameni de afaceri? Manageri de succes?
Scoala, mai ales la noi, ne invata sa stim teorie si sa ne facem temele. Avem insa nevoie de absolventi care sa faca, nu doar sa stie, sa aiba initiativa, curaj si, mai ales, experienta unor proiecte reale, pe bani reali. Asa a aparut ideea unei universitati care sa semene cu un MBA antreprenorial, in care studentii sa lucreze in firmele lor de la inceput si sa invete disciplinele de studiu de la experti practicieni.
2. Cum veti asigura finantarea proiectului in continuare?
Proiectul are ca fondatori echipele reunite a trei organizatii: Maastricht School of Management (cu acces la o pleiada de profesori si experti), Grupul Educativa (care gestioneaza accesul international la educatie pentru mii de studenti romani) si Universitatea Alternativa (care faciliteaza pentru sute de studenti programe de dezvoltare personala), dar in total sunt peste o suta de oameni implicati. In plus, cativa lideri independenti din lumea de business. Impreuna formam un board executiv care gestioneaza activitatile facultatii. Sunt insa si zeci de organizatii, antreprenori si corporatii, care ne sprijina cu donatii, cu burse sau alte cu oportunitati pentru studenti. Asta acopera o mare parte din costurile de lansare si partial taxele de scolarizare.
3. Ce antreprenori si oameni de business ati ales ca profesori?
Cei care vor preda in cadrul facultatii sunt experti in domeniul lor de activitate, oameni de afaceri, si majoritatea predau deja la MSM. Vorbim de nume cunoscute, cum ar fi Adrian Stanciu, Cosmin Alexandru, Florin Ilie, Andreas Antonopoulos, Radu Atanasiu, Joy Chan, Ilinca Paun, Khaled Wahba, dar si multi altii. Modelul de invatare presupune lecturi, studiu individual, dar, mai ales, discutii aplicate pe studii de caz si pe nevoile concrete ale studentilor in afacerile lor. In plus, vor exista ateliere suplimentare, in care multi antreprenori sustinatori vor impartasi din experienta lor. Mihai Marcu, Adrian Florea, Felix Patrascanu, Felix Tataru sau Wargha Enayati sunt doar cateva dintre numele care ne sustin.
4. In ce masura sunt tinerii de astazi interesati de o astfel de initiativa? Sunt conectati ei la mediul antreprenorial din Romania?
Cand am demarat proiectul, nu stiam sigur cum va fi primit, asa ca ne-am intalnit cu o multime de tineri, elevi in anii terminali de liceu. Exista trei segmente mari: cei care isi doresc o cariera puternic specializata (medicina, avocatura, computer science, arte), cei care vor sa plece din tara oricum (si conteaza mai mult optiunea de tara decat optiunea pentru un anumit tip de studii) si ceilalti, care vor sa faca o facultate buna, care sa le foloseasca in viata, dar nu stiu ce sa aleaga, pentru ca modelul de invatamant din facultatile de economie si stiinte sociale nu le este tocmai pe plac. Studentii nostri sunt preponderent din ultima categorie, dar destul de multi si din cea de a doua, pe care ii convingem sa ramana in tara. Este interesant de constatat ca multi dintre candidatii nostri au deja diverse cautari antreprenoriale si de dezvoltare personala, asa ca ne intalnim cu ei prin Junior Acheivement, Scoala de Valori, prin Learnity, Vreau sa fiu Antreprenor sau alte fundatii si proiecte care promoveaza spiritul antreprenorial in randul tinerilor de liceu.
5. Care este profilul candidatului ideal pentru The Entrepreneurship Academy? Cum alegeti tinerii care doresc sa urmeze cursurile facultatii?
Studentii nostri sunt tineri care doresc si pot sa-si lase amprenta, sa faca mai degraba decat sa memoreze. Si procesul de selectie tine cont de asta. Cerem candidatilor un mini-interviu video in care sa explice de ce vor sa fie antreprenori si sa invete la noi in scoala. Candidatii selectati participa apoi la un Boot Day, o zi in care rezolva in echipa o problema practica pentru o afacere antreprenoriala reala, totul sub supravegherea unui coach. Apoi analizam impreuna ce a mers si ce nu, iar, la final, facem oferte celor pe care ni-i dorim studenti.
6. De ce ar trebui tinerii sa aleaga EA si nu o facultate din afara?
Cred ca tocmai asta e problema pentru generatia absolventilor de liceu de azi. Nu exista scoli dinafara si dinauntru, ci scoli bune si scoli proaste. Scoli care creeaza oportunitati si scoli care doar dau diplome. Rata somajului in randul tinerilor este uriasa in Europa, mult mai mare ca in Romania, iar ideea ca o scoala din afara este automat generatoare de oportunitati ramane doar un mit. Pentru noi obiectivul este de a facilita formarea unor antreprenori puternici, dinamici si etici, care sa creasca afaceri in jurul lor. Venim cu o metodologie verificata, cu diplome recunoscute, emise de o facultate vest-europeana, cu implicarea didactica a unor oameni de afaceri de succes, cu vizibilitate si influenta in mediul de afaceri romanesc. Fara sa fiu arogant, sunt foarte putine scoli in lumea asta care pot promite asa ceva.
7. Cum ar arata o zi din viata studentului EA? Ce va fi capabil acesta sa faca la finalul studiilor?
Studentul EA este, in primul rand, antreprenor. Are de gestionat o firma impreuna cu colegii lui. Deci, lucreaza in 2-3 echipe si la 2-3 proiecte care trebuie sa produca bani pentru firma. Se intalneste de doua ori pe saptamana cu echipa mare, in sesiuni de lucru facilitate de un coach, cand raporteaza progresul, socilita resurse, impartaseste cu colegii ce a invatat din business, din interactiunea cu clientii, din cartile citite. Apoi participa la cursuri (sesiuni de invatare comuna facilitate de experti), citeste carti recomandate pentru disciplinele din domeniul de management al afacerilor. O data pe saptamana participa la sesiuni interactive cu oameni de afaceri de succes.
La capatul studiilor, absolventul EA va fi trecut prin 15-20 de proiecte de afaceri concrete, va fi castigat bani in majoritatea, va fi pierdut bani, dar castigat experienta in cateva. Se va fi implicat in afaceri diverse, va fi calatorit pentru afaceri in Olanda, SUA si o tara in dezvoltare. Va avea un network de afaceri relevant, format din expertii, clientii, oamenii de afaceri cu sau pentru care va fi lucrat deja. Va avea de ales daca sa continue unul dintre proiecte ca pe propria sa afacere sau sa se angajeze ca intraprenor intr-o companie mai mare.
8. Care sperati ca va fi impactul acestei scoli in mediul antreprenorial din Romania, atat pe termen scurt, cat si pe termen lung? Dar in mediul universitar?
Noi vrem sa dinamizam mediul educational si antreprenorial romanesc si sa oferim tinerilor un alt fel de model educational, mai agil, mai puternic, mai implicat. Pe masura ce studentii si absolventii nostri devin oameni de afaceri de succes, impactul global asupra mediului de afaceri, a mediului universitar si a legaturii dintre cele doua va creste. Este evident ca modul in care facem educatie la nivelul intregii societati va fi diferit peste o generatie. Scopul nostru este sa contribuim la aceasta schimbare, ajutand la formarea viitorilor lideri.
9. Care considerati ca sunt trasaturile diferentiatoare ale generatiei de tineri antreprenori fata de generatia actuala? Ce au de invatat unii de la ceilalti?
Fara sa fiu un expert in generatiile X si Y, constat ca tinerii de azi sunt mult mai autonomi si implicati social. Autonomi inseamna ca au acces la informatii si vor sa gestioneze ei proiectele lor, in primul rand proiectul de invatare. Implicati social, adica pe de o parte, membri ai unei retele sociale dense, interconectate la niveluri multiple, online si offline, iar pe de alta parte afacerile in sine trebuie sa aiba o misiune sociala, sa schimbe lumea in bine. Desigur, le lipseste experienta si le lipsesc cunostintele. Dar modul cum vad ei lumea este un semnal pentru noi, oamenii de afaceri maturi, despre ce fel de schimbare trebuie sa facilitam in bucata de lume din jurul nostru si ce fel de lume mai buna trebuie sa transmitem mai departe.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: