Tendințe în programele wellness pentru angajați

În America, unde s-a născut conceptul corporate wellness, focusul programelor de la începuturi era calat pe renunțarea la fumat și scăderea în greutate. Acum vorbim despre platforme digitale interne, care centralizează date, preferințe și obiective ale angajaților, informații utilizate pentru personalizarea și conturarea unor strategii închegate a diferitelor programe de wellness.

de Roxana Lupu

Acolo, “la ei”, s-a înțeles deja legătura dintre aceste oportunități oferite și productivitatea de business. S-a înțeles și că este cazul să se depășească obiectivul primar al sănătății fizice și că e nevoie de o extindere și înspre partea de echilibru mental, de programe de dezvoltare în carieră, de atenție înspre un mediu de lucru prietenos, psihic și fizic – aici întră și designul de office. Astfel, angajatorii au lărgit abordarea conceptului wellness/well-being și i-au adăugat componente precum: partea emoțională, comunitate, financiar, aspect de carieră, care definesc individul în întregul său.

S-a întâmplat asta și pentru că, în financiar, s-a tras linie în ultimii ani și s-a văzut cât cheltuiește compania pentru concedii medicale, asigurări de sănătate, noi angajări cauzate de demisii, alte teambuilding-uri costisitoare (a se citi și plictisitoare) pentru unificarea echipelor.

Între timp, problema lipsei personalului specializat și loial și a forței de muncă scăzute de la an la an a devenit una mondială. Probabil și pentru că viteza cu care se desfășoară viețile noastre – mai ales urban – ne-a obosit. Ne-a îmbolnăvit. Ne-a dezechilibrat. La job ni se cere tot mai mult și mai mult, dar ce ni se oferă? Iată ce va face diferența între angajatori și iată de ce brandul de angajator devine la fel de important și de implicit pentru plata unui salariu pentru munca depusă.

Noi, în România zilelor noastre, începem ușor ușor să trecem peste etapa “compania oferă abonamente la sală”. Sau abonamente medicale.

Anul trecut, agenția noastră, Adrenallina Sports PR & more, a lansat în premieră un studiu despre companiile din România care se implică în sport – fie că oferă programe interne adresate echipelor lor cu accente de sport, viață sănătoasă și wellness, fie că se asociază/ sponsorizează/ sprijină în extern/ comunică despre aceste direcții.

Concluziile nu au fost foarte încurajatoare, spre exemplu: din cele 100 de companii analizate, doar 20% derulează programe de comunicare internă care încurajează sportul/ mișcarea/ viața sănătoasă. Acestea 100 fiind cele mai mari, deci cu cea mai mare potență financiară de pe piață. (studiul integral poate fi descărcat de aici).

Așadar, iată spre ce se îndreaptă programele de well-being la nivel mondial – sunt tendințe de care începem să ținem cont și noi, “în curtea noastră”:

Personalizarea

Asta presupune conturarea unor programe interne ce țin seama de preferințele și nevoile oamenilor din echipe. Presupune un research intern înainte de a gândi o strategie.

Companiile cu tradiție în această zonă utilizează platforme digitale complexe, prin care fiecare om din echipă primește experiențe customizate, în funcție de datele și preferințele sale, precum: conținut dedicat (informații, articole, discount-uri produse/programe), programe dedicate (workshops, trips s.a.), introducerea într-o rețea de colegi cu interese similare, unde își pot urmări reciproc evoluția, progresul (în zona de sport, mișcare sau altele), înlesnind astfel conexiunile între oameni.

Alinierea programelor de beneficii și compensații pentru angajați cu strategia generală a companiei, cu bugetul și cultura organizațională.

Marii angajatori înțeleg importanța crescândă a politicii lor interne de compensații și beneficii și o leagă, iată, de aspecte fundamentale de funcționare a unei companii. Ca să construiești continuu performanță de top trebuie să o susții. Și faci asta având grijă de oameni. Așa apare avantajul competitiv și așa se câștigă poziționarea, pe o piață din ce în ce mai aglomerată.

Cresc bugetele alocate acestor programe și se modifică zonele de alocare a sumelor

Wellness in the Workplace, un studiu derulat în America, arată că bugetele pentru acest tip de programe interne au crescut în ultimii ani cu aproximativ 32% iar focusul pe elementele din programul de well-being migrează către aspecte precum: comunicarea internă, evaluarea programului, modificări ale mediului/ spațiului de lucru. 

Câteva dintre schimbările recente în zona de health ating detalii precum: opțiuni alimentare și de hidratare mai sănătoase la automatele din companie/ cantină, un catering sănătos pentru întâlniri, promovarea unui mediu fără țigări/ fum, birouri ergonomice ce încurajează lucrul din picioare, nu șezând.

Incentivări pentru creșterea participării

Angajatorii vor apela la incentivari pentru a atrage angajații în programele de well-being. Vor fi utilizate din ce în ce mai mult platforme de gaming, vor fi oferite diverse premii și recompense pentru evoluțiile surprinzătoare din program. De asemenea, se introduc device-urile fitness/wearables pentru angajații din program, pentru setarea obiectivelor de sport/sănătate/somn s.a.  

Roxana Lupu este managing partner Adrenallina, Sports PR & more, singura agenție de comunicare nisată pe sport, viață sănătoasă și wellbeing din România. Agenția se ocupă de comunicarea brandurilor sau proiectelor dezvoltate de companii care includ activări de wellness, sport și wellbeing, organizează evenimente dedicate, iar în 2017 a lansat Feel The Energy, o platformă de programe dedicate corporate wellness.