MarComm Analize Publicitate Stiri

UAPR avertizează: Organizarea deficitară a pitch-urilor provoacă pierderi semnificative agențiilor din România, estimate la peste jumătate de milion de euro anual

22 oct. 2025 3 min

UAPR avertizează: Organizarea deficitară a pitch-urilor provoacă pierderi semnificative agențiilor din România, estimate la peste jumătate de milion de euro anual

Reading Time: 3 minute

Agențiile din România suportă anual costuri de peste 500.000 EUR pentru procesele de selecție, fără certitudinea că ideile propuse vor fi implementate, conform raportului european EACA Cost of Pitching 2025.

Uniunea Agențiilor de Publicitate din România (UAPR) atrage atenția că procesele de selecție au impact negativ semnificativ asupra agențiilor de comunicare, atât la nivel financiar cât și în echipe, punând presiune pe sustenabilitatea industriei de comunicare. Avertismentul este lansat în contextul publicării celui mai recent raport al European Association of Communications Agencies (EACA) – Cost of Pitching 2025, ce include date culese și din rândul agențiilor din România.

Potrivit datelor culese la nivel național, cele 17 agenții românești respondente, cheltuie în medie peste 500.000 EUR anual pentru participarea la pitch-uri. În 2024, acestea au luat parte la aproximativ 11,5 pitch-uri și au câștigat doar 2,7, ceea ce înseamnă o rată de succes de 24% – adică doar unul din patru pitch-uri. Agențiile refuză anual participarea la aproape 50% din pitch-urile la care sunt invitate, arătând o selectivitate mai mare.

Un pitch de new business implică în medie 8 persoane și presupune un efort de zeci de ore de lucru, iar numărul mare de competitori (8,4 agenții invitate per pitch) reduce și mai mult șansele reale de reușită. Costurile raportate pentru pregătirea unui pitch variază în România, între 1.500 și 3.000 €, dar pot ajunge până la 15.000 € pentru proiecte mai mari.

În plus, agențiile semnalează probleme recurente: termene foarte scurte, briefuri incomplete și lipsa feedback-ului după proces.

Agențiile europene cheltuie în medie 650.000 EUR anual pentru participarea la pitch-uri. Un pitch de new business implică și la nivelul agențiilor europene, în medie 8 persoane, fiecare alocând aproximativ 48 de ore pentru pregătirea pitch-ului. La nivel european, doar 42% dintre propunerile creative câștigătoare sunt implementate efectiv.

Principalele probleme semnalate și la nivel european sunt brief-urile neclare, lipsa de feedback și termenele nerealiste, care afectează atât calitatea livrabilelor, cât și sănătatea echipelor implicate.

Dana Nae Popa, Președintele UAPR

„În România, agențiile se confruntă cu aceleași provocări ca la nivel european: investiții mari, presiune pe echipe și lipsa unor reguli clare privind compensarea muncii creative. Un pitch implică efort și resurse și din partea clienților, tocmai de aceea, este momentul să avem un dialog deschis pentru a face procesele de selecție mai sustenabile și mai transparente. Clienții caută cea mai bună agenție pentru ei, iar agențiile caută clienții cei mai potriviți, iar în toată această căutare, creativitatea este cea care are valoare și trebuie respectată ca atare”, a declarat Dana Nae Popa, Președintele UAPR.

Urmând bunele practici adoptate deja la nivel internațional, UAPR promovează Ghidul de Pitch, un set de recomandări destinate în egală măsura agențiilor și clienților de publicitate, menite să asigure respectarea standardelor profesionale și transparența licitațiilor în industria locală de publicitate.

UAPR reamintește principalele recomandări pentru organizarea eficientă a proceselor de pitch, în linie cu ghidurile internaționale:

1. Formarea unei echipe de proiect care să includă factorii decidenți.

    2. Elaborarea unui brief clar, complet și asumat de companie.

    3. Comunicarea transparentă a regulilor procesului.

    4. Numărul de agenţii invitate sa fie intre 3 si maxim 5, în funcţie de complexitatea brief-ului

    5. Alocarea unui buget pentru remunerarea consultanței oferite în cadrul pitch-ului.

    UAPR subliniază că Ghidul de Pitch nu impune reguli obligatorii, ci oferă repere și bune practici menite să crească nivelul de profesionalism, transparență și echitate în selecția agențiilor. Scopul este dezvoltarea unui mediu sustenabil și a unor relații corecte între clienți și agenții, în beneficiul întregii industrii de comunicare.

    Uniunea Agențiilor de Publicitate din România (UAPR) este asociația profesională care reunește cele mai importante agenții de publicitate, media, digital si PR din industria de comunicare din România. Din 2000, UAPR urmărește apărarea intereselor agențiilor de publicitate, dezvoltarea și profesionalizarea industriei și promovarea unor standarde profesionale de referință.

    Asociația Europeană a Agențiilor de Comunicare (EACA) reprezintă agențiile de publicitate și media din Europa, lucrând pentru a îmbunătăți condițiile de lucru ale industriei și pentru a susține excelența în comunicare.

    Articole pe aceeași temă: