Salt cu turbulente

<p> <strong>Din anii ’90, de la infiintare, Flanco a crescut constant, apoi a intrat in insolventa. Dupa 10 luni de reorganizare s-a redresat si acum se lupta pentru castigarea celei de a doua pozitii pe piata electroretailului romanesc.</strong></p> <p>  </p> <p> Cele aproape doua decenii de existenta din istoria Flanco nu au fost nicidecum linistite. Cu suisuri si  coborasuri, compania a trecut prin schimbari de management si de actionariat. A fost vanduta, preluata, redimensionata si restructurata. Din august anul acesta, Iulian Stanciu a devenit actionar unic al companiei.</p> <p>  </p> <p> Pana sa se stabilizeze la acest punct, compania a trecut prin multe transformari. Istoria companiei coincide cu inceputul anilor '90, cand Florin Andronescu deschidea in Bucuresti primul magazin de produse electronice si electro casnice Flanco (acronimul pentru Florin Andronescu Company). In 2006, prin parteneriate cu fonduri de investitii precum Oresa Ventures (care prin intermediul Flanco Holding facea parte din actionariatul Flanco International inca din 2003) si Danube Fund, afacerea sa dezvoltat la nivel national si a fost vanduta retailerului de produse IT Flamingo. Astfel, din 2005 Flanco devenea subsidiara a Flamingo International, companie listata la Bursa de Valori Bucuresti, si unul dintre cei mai mari retaileri din Romania, cu o retea de 97 de magazine.</p> <p>  </p> <p> In perioada 2006 – 2008, sub conducerea lui Dragos Simion, dar si a managerilor straini Jiri Rizek si Stefan Treiber, grupul Flamingo si-a extins reteaua si a ajuns la afaceri de 203 milioane euro. Dar, in decembrie 2009, in contextul contextul crizei economice, grupul Flamingo a fost nevoit sa intre in reorganizare. La conducere a fost numit Adrian Olteanu, angajat al companiei din 2003, pentru a coordona reorganizarea Flanco, total separata de Flamingo. In zece luni de la data declansarii procedurii de insolventa, sub coordonarea lui Adrian Olteanu a fost finalizata reorganizarea Flanco.</p> <p>  </p> <p> In septembrie 2010 in actionariatul companiei a intrat Iulian Stanciu, eveniment care a marcat practic si finalul reorganizarii. La acel moment compania avea o suprafata de vanzare de 31.000 mp, vanzari de 2.700 euro/mp si 500 de angajati. De la 4% in ianuarie 2010, Flanco ajungea in mai 2011 la o cota de piata de 10%, cea mai mare din ultimii 4 ani, si avea 600 de angajati. Cinci luni mai tarziu inaugura, in Unirea Shopping Center, cel mai nou concept de magazin al retelei, in care toate produsele pot fi nu numai vazute, ci si testate, pentru ca sunt in permanenta in functiune.</p> <p>  </p> <p> Intre ianuarie si iulie 2012, noul concept de magazin a fost inaugurat si la Sibiu, Cluj si Iasi. “Pentru ca toate acestea sa se intample, a fost nevoie sa actionam”, povesteste Violeta Luca. S-a lucrat foarte mult la echipa ca sa se schimbe starea  de spirit in interiorul companiei, au fost organizate traininguri atat la sediu, cat si in magazine. In 2010, desi compania trecea prin momente dificile, a investit intr-un studiu de piata calitativ si cantitativ ca sa vada unde se afla, cum este perceputa si ce asteptari are consumatorul. Si apoi, pornind de la rezultatele studiului, s-a  inceput constructia unei politici comerciale care presupuneau oferirea de solutii clientilor, printre care garantia all inclusive si returnarea in 30 de zile – aspecte care au reiesit din studii ca oamenii le-ar aprecia.</p> <p>  </p> <p> Pe zona de marketing au fost organizate mai multe actiuni locale, proiecte speciale printre care Black Friday, lansat in premiera in Romania de Flanco si eMag in noiembrie anul trecut. 2011 a fost si anul in care a crescut echipa, initial prin traininguri, apoi numeric, si a reinceput comunicarea pe TV. Ca directie de marketing a inceput sa fie impusa perceptia ca Flanco nu este cel mai ieftin retailer, ci cel mai bun. “Facem lucruri, dar nu mereu cu cel mai mic pret. Pentru ca pretul nu inseamna pozitionare.” Aceasta este strategia pe care si-o doreste Violeta Luca pentru Flanco. La momentul septembrie 2012, Flanco are o retea de 78 de magazine in toata tara si o suprafata comerciala de 43.000 mp si estimeaza ca pana la finalul anului ar atinge o cota de piata de 14 – 15%.</p>