Interviuri Stiri

Un englez printre Carpati8 min

10/03/2016 6 min read

author:

Un englez printre Carpati8 min

Reading Time: 6 minute

Cea mai faimoasa productie documentara TV despre România, “Wild Carpathia”, a ajuns la episodul final. Filmarile sunt programate sa se Incheie in luna mai, dar echipa mai are nevoie de cel putin 20.000 de lire sterline pentru a acoperi toate obiectivele scenariului. 

Charlie Ottley, initiatorul si realizatorul seriei, este acum prin muntii patriei, cu echipa. Noi l-am prins in Bucuresti, pentru aceasta discutie, intre mai multe intâlniri cu potentiali sponsori pentru documentarul care a depasit deja trei milioane de vizualizari.

Dupa cinci ani de aventuri prin România si trei episoade, Wild Carpathia se apropie de final. Cum a inceput totul?

Realizam “Flavours of Scotland” pentru Travel Channel când colaboratorul si filantropul Paul Lister de la European Nature Trust (Fondul European pentru Natura) imi povesteste ca România arata ca Scotia cu vreo 500 de ani in urma, inainte de a se fi ucis acolo toti ursii, lupii, rasii, pasarile salbatice si de a se fi taiat toate padurile. Chiar daca exista in Scotia proiecte de reimpadurire si de repopulare cu animale salbatice carnivore, acest lucru va fi imposibil de realizat, cu exceptia unor zone bine delimitate, restrânse. |n România, din fericire, inca exista zone salbatice adevarate, o biodiversitate invidiata de multi, o raritate europeana, un tezaur natural nepretuit.

Dar cât vor mai exista?

Asa este, se distrug cam 3 hectare de padure pe ora si 9,5 milioane metri cubi de lemn au fost taiati ilegal numai anul trecut! Cu toate astea, inca exista zona salbatica, aveti cam doua treimi din populatia de ursi a Europei, plus lupi si râsi. E o incredibila rezerva naturala. Dar in ritmul actual de distrugere a padurilor, toata aceasta bogatie a naturii o sa dispara. Lipsa padurilor se va resimti si pentru comunitatile locale, cei din zonele rurale nu vor mai avea de unde sa ia lemn. Protejarea acestui ecosistem este benefic si pentru turism, care este o buna sursa de venit. Turisti pasionati de natura si cultura, din intreaga lume, sunt doritori sa vada acele salbaticiuni in mediul lor natural, au bani si vor sa viziteze intinsa zona carpatica, foarte bine conservata in comparatie cu restul Europei. Ar putea fi un exemplu pentru restul lumii daca am putea acum sa oprim defrisarile, pâna nu este prea târziu. Am vazut si inteles toate acestea atunci, in 2011, si mi-am zis ca trebuie sa fac un film, ca sa incerc sa arat lumii ce se intâmpla, cât de serioasa este problema. Daca putem proteja aceasta zona salbatica, precum si mostenirea istorica si culturala pe care o are România, cu satele istorice, acestea ar deveni o sursa de venit constant si sustenabil pentru generatiile urmatoare. Iar turismul ar putea deveni una dintre cele mai importante surse de venit pentru România, asa cum este pentru Scotia sau Yellowstone Park, in SUA.

Cum ai gasit finantare pentru primul episod?

Pentru primul episod nu am avut niciun buget initial. Ne-am bazat pe donatii de la European Nature Trust si Paul Lister, plus 12.000 de lire de la Travel Channel. A costat in jur de 50.000 lire. Munca a durat 9 luni si jumatate, eu mi-am pus la bataie si salariul meu. |n acea perioada am pierdut multi bani, dar munca la documentare a fost un act de caritate, asa cum am inteles-o eu sa o fac. Banii pe care i-am avut atunci au fost mai putini decât aveam nevoie pentru a supravietui, proiectul ocupându-mi tot timpul, m-am dedicat total. Primul episod al “Wild Carpathia”, lansat in octombrie 2011, a avut un impact urias si a justificat tot efortul depus.

CO1 CO2 charlie ottley_1

Dar urmatoarele?

Episoadele II si III au fost finantate de guvernul României. Travel Channel a primit in jur de 100.000 euro pentru fiecare episod pentru difuzare. M-am temut putin pentru munca mea in contextul acestei finantari, in sensul in care ar fi putut fi afectata independenta editoriala. De exemplu, trebuia sa prezint situatia din Baile Herculane, o privire critica asupra fostei statiuni imperiale. La Herculane, cu câteva milioane de euro investitie de la guvern, se pot restaurara si renova cladiri de mare valoare si ulterior s-ar putea aduce numerosi turisti in aceasta spectaculoasa statiune balneo-climaterica. Ar putea deveni unul din locurile preferate din Europa, ar ajuta economia locala cu milioane de euro si ar ajunge o perla a turismului românesc. |n acele din urma, totul a iesit minunat, un material profesionist din punct de vedere jurnalistic.

Si am ajuns la acest ultim episod.

Episodul patru, intitulat “White Carpathia”, va fi difuzat mai intâi de TVR. Pentru el, publicul, fanii nostri au avut un rol important, au venit cu propuneri. Acest episod va contine si solutii impotriva defrisarilor, modalitati de conservare a satelor istorice, amenintate de lacomia pe termen scurt a oamenilor care construiesc imobile neadecvate mediului, ceea ce va afecta si agroturismul. Asta se intâmpla si la Sinaia, in Bran, Maramures, unde e plin de constructii de beton si tot mai putine case sau pensiuni din lemn, lucru pe care l-am remarcat de la prima vizita in România. Au facut hoteluri mari si urâte, in elanul lacomiei de bani multi pe termen scurt, dar pe termen lung acest lucru este o pierdere. Si pentru acest episod am avut fonduri de la European Nature Trust, donatii publice si private, am organizat in toamna anului trecut si un eveniment pentru strângere de fonduri la Stejarii Club, ne-au ajutat tenismeanul Horia Tecau si alpinistul Alex Gavan, asta si in conditiile campaniei de crowdfunding de pe kickstarter.com. Am reusit sa strângem 80.000 de lire, dar trebuie sa ajungem macar la 100.000 lire. Eu ma aflu din nou la situatia de la episodul I din punctul de vedere al finantelor personale, am fost nevoiti si sa operam taieri de costuri din alte parti pentru a merge mai departe. Asadar, avem nevoie de un sponsor oficial pentru acest cel mai de succes film documentar despre România, cu peste 3 milioane de vizualizari online, care este deja un brand foarte puternic. Sunt mândru sa o spun, “Wild Carpathia” este cel mai vizionat program TV despre România in lume. Trebuie sa atragem o organizatie cu care putem imparti aceleasi valori, idei. Nu dorim sa ne asociem cu orice companie, sunt unele organizatii care au politici diferite de cele ale noastre. Agenda noastra este aceea de a spune adevarul, de a incerca sa ajutam, sa facem schimbari pozitive in tara, pâna nu este prea târziu pentru paduri si satele istorice. Ne bazam si pe integritatea brandului “Wild Carpathia”, una care poate atrage potentialii sponsori.

Sunteti in toiul filmarilor pentru ultimul episod. Cum merg lucrurile, care e starea de spirit?

Iarna calduroasa ne-a oferit de fapt o toamna lunga, cu fotografii minunate in natura, dar nu a fost zapada. De Craciun am mers in Maramures, dar in loc de zapada am gasit noroi. Sigur, nu vrem peisaj de Disneyland, dar vreau sa arat cum e de obicei in acele locuri in anotimpul respectiv. Din punct de vedere vizual, realitatea de la fata locului nu era cum trebuie sa fie. |n special pentru turistul care vine acolo de Craciun, mai ales daca e din strainatate. Acele locuri minunate nu vor fi reprezentative, ci neatractive fara zapada. Ideea pe care vrem noi sa o transmitem, pe acest subiect, este ca trebuie sa vii in România in timpul iernii. Da, e frig, dar e extraordinar de frumos.

Care dintre episoadele din “Wild Carpathia” a avut impactul cel mai mare in România? Dar din punctul de vedere al strainilor? Care este favoritul tau?

Episodul preferat este primul, clar. Acela a avut impact urias, mai ales ca a aparut si printul Charles, care a spus lucruri minunate despre România, inclusiv faptul ca este inrudit cu Vlad Tepes si ca are proprietati in România. Episodul a fost preluat si de presa, a facut inconjurul lumii. A fost vizionat, prin Travel Channel, in 120 de tari si in 12 limbi de circulatie internationala. Am primit atunci mesaje de la români din strainatate care spuneau ca se intorc in tara, ca nu stiau ca au o tara asa frumoasa. Episodul II este, pentru mine, un fel de “Imperiul contraataca”. E mai intunecat, daca pot sa spun asa, oamenii nu se simt confortabil cu subiectele prezentate, e dureros, am evidentiat problemele existente – defrisari, situatia dramatica din Baile Herculane. Aveti o tara minunata, sunt atâtea lucruri frumoase, dar iata si ce probleme aveti. Trebuie sa faceti ceva, sa le rezolvati cât mai repede! Iar episodul III se vrea un mesager al sperantei, cu solutii, cum putem avea o abordare pozitiva a problemelor, cu peisajul natural si cel istoric. In sfârsit, in episodul IV  vom continua sa aratam locuri frumoase, alte unghiuri si aspecte noi din România, frumusetea tarii, sa subliniem cele doua aspecte, mostenirea naturala si cea cultural-istorica si enormele pericole care le ameninta: coruptia, lacomia, exploatarea forestiera salbatica. Sunt companii straine care pur si simplu va rapesc padurile, va iau milioane de metri cubi de lemn an de an.

Charlie Ottley

Are 44 de ani si este din Winchester. A studiat teologie si filosofie la Universitatea din Bristol. Freelancer de la vârsta de 27 de ani, in prezent face filme pentru companii, colaborând si la Travel Channel, sau diferite productii particulare. Dupa finalizarea “Wild Carpathia”, se va implica intr-un proiect social pentru copiii defavorizati si are in plan si construirea unei case in stil traditional românesc.

Charlie Ottley:

“România nu mai are nevoie de alte statiuni de schi. Nu mai taiati copacii, nu mai construiti imobile urâte, stricând peisajul montan. Ceea ce se intâmpla in domeniu e doar lacomie, gândire pe termen scurt. Pastrând habitatul pentru animale si peisajul intact, acest lucru va va aduce  venituri mai mari.” 

“Episodul din «White Carpathia» isi propune sa evidentieze valoarea protejarii mediului inconjurator, a conservarii patrimoniului istoric si cultural, care a supravietuit pâna azi si care este unic in intreaga Europa. Cu turismul cultural se revitalizeaza economia locala, pentru ca sunt angajati localnici si le cumpara produsele locale.”

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE