CSR Interviuri

”Un sistem de educație mai bun are impact pozitiv asupra întregii societăți, iar inima acestui sistem sunt profesorii”- Flavia Popa, Secretar General, BRD Groupe Société Générale

19 nov. 2021 5 min

”Un sistem de educație mai bun are impact pozitiv asupra întregii societăți, iar inima acestui sistem sunt profesorii”- Flavia Popa, Secretar General, BRD Groupe Société Générale

Reading Time: 5 minute

Educația, cultura și sportul sunt, de mult timp, axele principale ale politicii BRD de responsabilitate socială, de aceea, noi considerăm că acestea sunt pietre unghiulare ale devenirii noastre ca societate și componente esențiale ale identității noastre ca națiune. Cum ar putea exista prosperitate, emulație prin cultură și performanță prin sport fără o educație solidă la toate nivelurile? Pot spune că sprijinirea educației este un crez al nostru, o promisiune și un obiectiv, a explicat Flavia Popa, secretar general BRD Groupe Société Générale, într-un interviu acordat exclusiv revistei Biz.

Care sunt criteriile de selecție a proiectelor după care BRD ia decizia finală?

În toate proiectele noastre, avem parteneri cu experiență importantă, nume de referință în fiecare dintre zonele pe care le acoperim. Căutăm proiecte puternice, cu impact mare asupra comunităților, proiecte bine construite, care urmăresc și au șanse mari să atingă anumiți indicatori de performanță.

De ce s-a optat pentru Alfabetar/AVE – ce are în plus acesta față de programe similare derulate de alte entități?

Alfabetar ( www.alfabetar.ro) ne-a fost adus în atenție de Asociația pentru Valori în Educație (AVE), iar programul vine cu soluții la o problemă sistemică a învățământului românesc: analfabetismul funcțional sau problemele legate de literație. Ce înseamnă acest lucru? Actualmente, evaluările ( PISA) arata că 4 din 10 elevi au un grad avansat de analfabetism funcțional, ceea ce înseamnă că, la finalul gimnaziului, aproape jumătate dintre elevi nu înțeleg ce citesc sau înțeleg limitat, nu au baze minime de alfabetizare științifică sau de analiză critică. Este un procent uriaș și aduce deservicii majore copiilor, societății românești, mediului de afaceri.

Pur și simplu, acest procent este un pericol iminent pentru ca România să aibă un viitor mai bun.  Indiferent de motivul pentru care suntem în această situație, este nevoie de o acțiune concertată  pentru a oferi cadrelor didactice instrumente suplimentare în a remedia această situație. Alfabetar a venit de fapt cu două lucruri pe care noi le simțim esențiale pentru reușita demersului. Primul este platforma digitală cu resurse pentru profesori și învățători, cărora li acordă toată încrederea și susținerea în acest demers.

Cel de-al doilea se bazează pe conceptul de impact colectiv – și anume crearea unei comunități de ONG-uri, specialiști în educație cu experiență de peste 20 de ani care să lucreze împreună la soluții, instrumente, suport pentru profesori – EDU Networks. Această rețea de solidaritate formată din mai multe organizații cu foarte bună reputație ne-a dat noua siguranța că impactul va fi pe măsură.

Împreună, ei au construit cea mai modernă platformă online cu resurse digitale pentru prevenirea și reducerea decalajelor de literație (scris, citit și înțelegerea textului). Platforma este un instrument suplimentar pe care îl au la dispoziție gratuit cadrele didactice pentru a evalua abilitățile de scriere și citire ale elevilor, oferind resurse personalizate pentru nevoile fiecărui elev, indiferent de vârstă.

Considerații despre rezultatele programului și perspectivele obiectivele pe termen lung

Pe termen lung, obiectivul este ca la finalul gimnaziului toți copiii să știe să scrie, să citească, să socotească și să poată face minime analize critice pe un text la prima vedere. Concentrându-ne pe diminuarea decalajelor de literație vom da șansa ca fiecare elev să își poată găsi locul potrivit în societate și să contribuie la dezvoltarea ei, să fie mai puțin vulnerabili la știri false și la dezinformare.  

Acest lucru nu este posibil doar mizând pe puterea sistemului de a se reforma. Este nevoie de un efort al întregii societăți, de o mobilizare a tuturor, fie că vin din zona educației,  din administrația publică, din sectorul neguvernamental sau din business, pentru ca procentul de aproape 50%, de copii care au probleme de literație, să se diminueze drastic și chiar să dispară.

Sunt două scenarii pentru România. Primul este cel optimist, care se bazează pe un model de creștere economică în care productivitatea muncii este direct influențată de inovația tehnologică și de capacitatea angajaților de a o asimila. În acest scenariu, în eventualitatea eliminării analfabetismului funcțional până în 2030, impactul economic pe termen lung pentru România este estimat la 296% din PIB-ul actual (studiu OECD, 2015). Cu alte cuvinte, calitatea vieții s-ar putea schimba radical în bine în România și nu ar mai fi mari decalaje cu țări dezvoltate din Europa pe acest segment. 

Al doilea scenariu, cel moderat, se bazează  pe un model de creștere economică în care productivitatea muncii nu este influențată direct de inovație, dar fiecare angajat reușește să atingă un nivel minim de calificare, fapt care conduce la o extindere  a forței de lucru calificate din economie. În acest scenariu, în eventualitatea eliminării analfabetismului funcțional până în 2030, impactul economic pe termen lung pentru România este estimat la 211% din PIB-ul actual (studiu OECD, 2015). Folosind scenariul optimist, se poate modela plus-valoarea economică pe care o aduce accesul la abilități față de simplul acces la școală (înrolarea). De aici putem conchide că investiția cu adevărat strategică în educație privește în primul rând dezvoltarea abilităților.

Esențiali în acest proces sunt profesorii și învățătorii, cei care sunt inima sistemului și care trebuie să primească tot suportul în acest demers. Prin Alfabetar, ei nu doar că primesc instrumente de testare și de aplicare diferențiată a materiei, dar au acces la suport și formare de la specialiștii în literatie. Și mai primesc ceva esențial: încrederea societății în capacitatea lor de a transforma educația, în fiecare zi, cu fiecare copil care este ajutat să nu abandoneze scoală.

Cum se implică BRD, concret, pe termen lung, în susținerea educației din România?

Educația este poate domeniul cel mai strâns legat de ideea de viitor. În acest moment, România, cu cei 50% din tineri care nu știu să scrie și să citească, este în pericol de a pierde contactul cu viitorul ei. Este, dacă vreți, o urgență națională să ne implicam cât mai mulți cei care vrem să contribuim la un sistem de educație care să ducă la dezvoltarea societății. O educație mai bună are impact pozitiv asupra întregii societăți, asupra businessurilor, dar nu numai – și universitățile, artele, cultura, întreagă societate este mai prosperă. Viziunea noastră despre transformarea educației se bazează pe numeroase studii care spun că trebuie investit în inima sistemului, adică în profesori. Ei trebuie să fie pregătiți să aplice metode de pedagogie moderne, astfel încât să nu lase niciun copil în urmă. Și este esențial ca împreună, cât mai mulți actori, să creăm impact colectiv pozitiv. Este ceea ce facem prin programul Alfabetar (www.alfabetar.ro), dar nu numai.

Prin platforma independentă de jurnalism pentru educație, Scoala9, al cărui fondator este BRD, găzduim zilnic analize, editoriale, idei despre ce înseamnă o educație modernă și cum profesorii, elevii, părinții, specialiștii cred că se poate produce schimbarea. Credem că jurnalismul poate pune în lumină ce este bun în sistemul nostru, poate să ne arate cine sunt cei care schimbă educația și ce trebuie făcut mai departe.

Mai avem și alte programe care se concentrează fie pe crearea unor competențe de secol 21, cum sunt programele de robotică BRD First Tech Challenge, care adună an de an sute de școli și mii de elevi de liceu în competiție. În urmă cu 5 -6 ani, robotica era un domeniu în penumbră  în România, iar în liceu nu se preda aproape deloc programare. Astăzi, cinci ani mai târziu, prin efortul organizației Nație prin Educație, dar și cu un sprijin financiar de peste un milion de euro din partea BRD, vorbim despre un adevărat fenomen – peste 5.000 de elevi participă în fiecare an la competiții de robotică în România, iar echipele noastre căștiga mari competiții în străinătate.

Este doar un exemplu de cum se pot schimba lucrurile într-un termen relativ scurt. Ne dorim ca peste cinci ani să putem spune cum am reușit împreună cu mulți, mulți alți oameni de bine din România , să  îmbunătățim vizibil competențele copiilor noștri. Sunt convinsă că vom reuși!   

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: