Creativitate Evenimente parteneri MarComm Stiri

UNFINISHED, un festival atipic

24 aug. 2020 7 min

UNFINISHED, un festival atipic

Reading Time: 7 minute

UNFINISHED – un festival al ideillor, în continuă schimbare, construit în jurul unei comunități de oameni din toate colțurile lumii, profund diferiți, dar care împărtășesc opinii, aspirații și povești. Anul acesta, primul festival multidisciplinar din România, va avea loc în perioada 27 septembrie- 4 octombrie 2020, într-o platformă digitală creată de la zero.

Multă lume nu înțelege ce este și ce nu este acest festival, la care nu poți să-ți cumperi bilet, dar nici gratuit nu poți participa, pentru că accesul se face sub forma unei promisiuni de contribuție cu timp, idei și inspirație.
Am aflat de la Cristian Movilă, fondatorul festivalului UNFINISHED, cum reușește echipa din spatele festivalului să creeze un eveniment fără bilet de intrare, dar să ofere o experiență imersivă.

1. Cristian, cum a apărut ideea festivalului UNFINISHED?

Ideea festivalului UNFINISHED a plecat de la o întrebare personală – HOW to really understand the value of each other in our life? – și de la dorința de a construi o comunitate pentru care individul și interacțiunea umană cântăresc mai mult decât schimbul de cărți de vizită și indicatorii de performanță. Prin UNFINISHED vrem să le dăm oamenilor curajul de a-și spune povestea și încrederea că pot schimba lumea atunci când își urmează visurile.

2. UNFINISHED este un festival fără bilet de intrare, de ce și cum ați gândit acest proces? Ați luat în considerare/ aveți în plan să introduceți orice fel de taxă?

Da, UNFINISHED este un festival fără bilet, dar asta nu înseamnă că este un festival gratuit. Ca să faci parte din comunitatea UNFINISHED trebuie să plătești cu timpul tău și cu implicarea ta.

La UNFINISHED, accesul se face pe bază de înscriere și este de fapt o promisiune de contribuție cu idei și inspirație din partea fiecărui membru. La majoritatea evenimentelor, dacă plătești bilet, poți intra indiferent de valorile tale. Însă, pentru noi, contează enorm motivul pentru care vrei să faci parte din această comunitate, dar și ce anume vrei să oferi celorlalți, dincolo de timpul și atenția ta. Iar toate acestea le aflăm din formularul de înscriere în UNFINISHED pe care deja l-au completat oameni de pe tot globul. Așa că răspunsul la întrebarea – aveți în plan să introduceți orice fel de taxă? – este nu, avem deja o taxă mult mai valoroasă, timpul fiecăruia.

3. Majoritatea evenimentelor de același calibru, își acoperă o mare parte din buget cu biletele de participare. Cum arată bugetul festivalului UNFINISHED, care sunt principalele cheltuieli și cum reușiți să le acoperiți? (eg: sponsori, fonduri, granturi, cu sprijinul statului)

UNFINISHED nu este un business. UNFINISHED este un vis, o idee, o comunitate în continuă creștere. Iar rezultatele pe care le urmărim nu au la bază obiective de business și indicatori de performanță. Primează  interacțiunea umană, ideile dezbătute, diversitatea participanților, relațiile care se leagă și schimbările profunde pe care festivalul le aduce în societate și în viața fiecăruia. Vei spune că e imposibil să găsești sponsori pentru așa ceva. Cu toate acestea, am fost extrem de norocoși să atragem alături de noi parteneri care au înțeles cu adevărat ce înseamnă valoarea unei astfel de comunități și-au pus umărul în construcția ei fără să ne limiteze în vreun fel. Pentru că dincolo de cifre, este mult mai important cu cine interacționezi și care este experiența comunității cu brandul și invers.
În ceea ce privește bugetul, aici e o discuție continuă în echipa noastră. Îmi este mereu teamă să-l avem foarte clar în minte pentru că, odată ce avem un buget stabilit, simt că ne poate limita. Este esențial să fim flexibili, pentru că au fost momente când am avut idei foarte bune chiar și cu câteva zile înainte de eveniment și pe care le-am pus în practică tocmai pentru că bugetul nu era o graniță închisă.

4. Dacă e să ne uităm la toate edițiile UNFINISHED de până acum, cum arată relația cu sponsorii? Cum propuneți o activare de brand în UNFINISHED?

Un lucru pe care-l facem încă de la început și care ne-a ajutat mult în relația cu partenerii este că ne/le setăm niște așteptări clare. Pentru noi, UNFINISHED trece dincolo de un excel cu niște obiective trasate și transformate în cifre de KPI și asta o spunem de la început tuturor. Încercăm extrem de tare ca fiecare partener să înțeleagă cine este comunitatea noastră și la ce răspunde ea. Analizăm comportamentul ei și abia după propunem activări de brand în festival. Vrem să existe un echilibru și o conexiune perfectă între comunitate și partener, iar în timpul evenimentului ne dorim un schimb valoros pentru ambele părți. Nu a fost ușor să facem asta și nu este ușor, dar dacă ne dorim ALTCEVA, o altfel de experiență, atunci e vital să intrăm în foarte multe detalii până când găsim acel sincron perfect.

5. Cum v-ați adaptat pentru ediția asta din punctul de vedere al sponsorilor? (Odată cu pandemia, componenta offline a evenimentului a dispărut, a mai existat aceeași deschidere din partea sponsorilor? Cum și cu ce ați înlocuit beneficiile pentru parteneri? Ce vor de regulă sponsorii?)

În primul rând, ne-am uitat, am citit și am încercat să înțelegem ce vrea comunitatea noastră de la noi într-o astfel de perioadă, iar concluzia a fost decisivă: un eveniment online nu poate avea programul unui eveniment offline. Așa că am regândit(desenat) UNFINISHED după nevoile comunității noastre. În niciun caz invers. Ce înseamnă asta? Este destul de simplu. Ca să participi anul acesta la UNFINISHED nu trebuie să renunți sau să faci multe artificii ca să fii prezent în festival, ci noi am făcut programul după programul comunității. Am înțeles că nimeni nu își permite să “cheltuiască” timp, ore în șir, în fața unui ecran, indiferent de conținut și atunci am extins evenimentul. În loc de patru zile, UNFINISHED20 începe duminică seară și se încheie duminică următoare, tot seara. Iar timp de o săptămână, dimineața, la prânz și seara, comunitatea noastră va putea lua câte un bite de content, ca la finalul celor șapte zile să aibă un meniu complet de “food for your mind and soul”.

Partenerii au fost super excited de lucrurile pe care le-am propus și cred că abia acum au înțeles cu adevărat cât de important e să asculți ce își doresc oamenii. Dar cu adevărat să-i asculți. Deschiderea partenerilor a fost formidabilă, iar beneficiul cel mai important este că fac parte din comunitatea UNFINISHED.

6. Cui se adresează festivalul UNFINISHED? Ce public venea în anii trecuți și de unde și ce așteptări aveți pentru anul acesta?

În festival vin oameni din peste 60 de țări. Speakeri și participanți deopotrivă. Spun asta pentru că în UNFINISHED nu primează lista de vorbitori, de unde vin ei sau cât de importanți sunt, ci fiecare individ care formează, de fapt, the UNFINISHED COMMUNITY. Iar comunitatea asta rezultatul unei relații construite pe termen lung. Înseamnă oameni care au rămas alături de noi încă de la prima ediție și care au dus vorba mai departe și au atras alți oameni, cu aceleași valori ca și noi. Foarte mulți dintre cei care au participat la UNFINISHED, fie pe scenă, fie în public, au devenit ambasadorii noștri și-au ajutat în fiecare an cu propuneri noi de invitați și povești care au reușit să schimbe, chiar și un pic, lumea în care trăim. Lor li se adresează UNFINISHED, celor care își doresc să facă parte din acest vis.

7. Am văzut că în 2020 UNFINISHED se va desfășura sub înaltul patronaj al Parlamentului European, cum s-a desfășurat acest proces?

Sincer, a fost o mare surpriză. Totul a pornit de la o scrisoare trimisă către Președintele Parlamentului European în care i-am povestit ce însemna UNFINISHED și ce am reușit să construim până acum. Despre comunitatea noastră, dar și despre valorile noastre comune care se apropie foarte mult de valorile pe care Uniunea Europeană le promovează – United in Diversity. Trecuse deja ceva timp de când am trimis scrisoarea, iar în pandemie am primit vestea că Președintele Parlamentului European a aprobat festivalul UNFINISHED și l-a decorat cu acest patronaj.

8. Ce înseamnă asta pentru voi și pentru festival?

Patronajul este modul prin care Parlamentul European oferă suport moral și recunoaște la nivel european impactul pe care UNFINISHED îl are asupra comunității sale. Dincolo de asta, pentru noi înseamnă ÎNCREDERE. Încrederea că putem duce mai departe tot ceea ce ne-am propus. Încrederea că putem construi ceva valoros, mai ales ACUM, când lumea își redefinește prioritățile și scara de valori. Cred că e un motiv în plus să ne prezentăm încrezători față de toți participanții festivalului, comunitate, speakeri, parteneri, noi toți.

9. Cum arată echipa din spatele festivalului? Câți sunteți și de ce se ocupă fiecare?

Suntem opt oameni în echipă și fiecare participă la evoluția UNFINISHED exact așa cum își dorește. Avem o singură regulă: nu spunem niciodată nu cred că se poate, nu există, e imposibil să poți face așa ceva. Evident, avem și roluri clare, de la responsabil de social media și community building până la dezvoltarea artistică a evenimentului și menținerea relației cu partenerii. Oamenii ăștia care nu zic NU niciodată sunt: Alexandra Caciur, Vlad Bălăceanu, Ioan Maxim, Isabella Nardini, Diana Stafie, Senta Slingerland și Capucine Gros. Iar alături de noi sunt și partenerii noștri de la  F[OS] și Conan PR.

10. Cum s-au desfășurat pregătirile pentru ediția UNFINISHED de anul acesta având în vedere contextul actual?

Cum spuneam și mai devreme, după ce am urmărit tot ce s-a întâmplat în perioada asta, ne-am dat seama că este absolut necesar să ne adaptăm evenimentului după programul oamenilor, ținând cont de limitările pe care mediul online le are. Am lucrat o perioadă pe mai multe scenarii pentru realizarea festivalului, însă, în timp, a rămas cea mai potrivită pentru contextul actual.

Ce ne-a oferit și mai multă încredere a fost momentul în care am deschis procesul de înscriere pentru ediția de anul acesta. Deși nu anunțasem formatul ediției, perioada și nici măcar un speaker, s-au înscris sute de oameni de pe tot globul. Cred că aici se vede, poate, diferența și valoarea comunității noastre. Vin pentru că, prin ceea ce facem an de an, am reușit și sper să reușim în continuare să le câștigăm încrederea și dorința de a face parte din UNFINISHED. 

11. Cum va arăta ediția de anul acesta și cu ce va fi ea diferită?

Tema ediției de anul acesta este TRUST. De fapt, 2020 este doar despre încredere. Încredere în cei de lângă noi, în doctori, în branduri, în social media, în știri, în angajatori, în instituțiile statului. Iar  încrederea este un sentiment extrem de fragil și vrem ca prin UNFINISHED să participăm la reconstrucția lui. Și cum mulți dintre noi am pierdut enorm de mult timp, ore în șir,  în videocall-uri și în conferințe online superficiale, ne-am dat seama că putem pierde instant încrederea oamenilor dacă nu le oferim o experiență memorabilă. Valoroasă. Tocmai de-asta, pe lângă un program armonizat cu viața de zi cu zi a oamenilor, vrem să creăm un ecosistem al ideilor bazat pe conexiune și emoție. Iar asta nu poți să o faci prin nicio platformă existentă, așa că am știut de la început că e nevoie de un alt spațiu online unde să facem UNFINISHED. Și exact la asta lucrăm acum, o platformă online nouă, creată de la zero, care să ne ajute să construim o atmosferă și un vibe nemaiîntâlnit în virtual. Suntem super excited că vom crea la UNFINISHED, alături de echipa F[OS], o experiență online complet diferită.
Altfel, pe lângă componenta online, UNFINISHED va fi reprezentat și printr-o instalație offline. O mărturie a celei mai profunde crize prin care trece umanitatea, pe care urmează să o anunțăm cât de curând.

O altă noutate va fi numărul de persoane cu acces în festival. Ne așteptăm să avem peste 15.000 de aplicații, exact ca în anii trecuți, dar diferența va fi că vom reuși să acceptăm 3500 de persoane, cu 1000 mai mulți ca până acum. Între timp, înscrierile sunt încă deschise – link – și abia așteptăm să citim aplicațiile voastre.by Roald Aron unfinished 3

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: