Companii Interviuri

Veranda Mall lansează o platformă de angajare în domeniul retail

dec. 18, 2020 7 min

Veranda Mall lansează o platformă de angajare în domeniul retail

Reading Time: 7 minute

Veranda Mall lansează Job’Or, prima platformă de angajare destinată angajaților și angajatorilor din domeniul retail. Platforma a apărut ca răspuns la problema crizei de personal din retail, care a fost extrem de accentuată mai ales în perioada pandemiei. Deși datele arată că după IT, domeniul retail a fost cel în care s-au făcut cele mai multe angajări, sectorul se confruntă în continuare cu o criză de personal.

Maria Crăciun, Center Manager, Veranda Mall ne-a oferit mai multe detalii despre noua platformă, despre criza de personal cu care se confruntă domeniul retail, dar și despre „Ghidul angajării în retail”, un e-book gratuit menit să îi informeze pe cei care își doresc o carieră în retail, lansat în paralel cu Job’Or.

 Veranda Mall lansează Job’Or, o platformă de angajare în retail. De ce se implică un centru comercial și construiește o astfel de platformă și de ce o platformă de recrutare în domeniul retail?

Lansăm mai mult decât atât. Job’Or este de fapt o platformă de employer branding, pe care o avem în plan de la începutul anului, însă pe care am fost nevoiți să o amânăm, din păcate, datorită pandemiei. Am ales să facem acest lucru din mai multe motive.

Veranda este de fapt un microunivers. Chiar dacă avem zeci de entități, cu personalitate juridică distinctă, care activează sub același acoperiș, în practică ele se întretaie în felurite moduri și construiesc relații și implicit rețele a căror existență și efecte persistă și după orele de închidere ale mallului. Mallul e un soi de miraj, o promisiune a unei lumi într-o lume, cu propriile ei reguli și care vine cu o promisiune pentru cei care îi calcă pragul. Ar trebui să fie un univers în care să găsești absolut tot ce vrei, în care să poți trăi, ca într-o utopie, fără contact cu exteriorul. Și dacă ne uităm la mixul nostru de chiriași, de exemplu, dacă am avea în interior și spații rezidențiale am putea să le oferim asta locatarilor. Avem de toate, de la supermarket la restaurante, cinema, sală de fitness, cafenele, și până la servicii publice. Avem și un marketplace online, acum, care va acoperi o zonă geografică și mai mare, ducând această promisiune a unei vieți satisfăcute pe deplin prin consum dincolo de granițele ariei noastre principale de adresabilitate. Angajații își trăiesc deja aici mare parte din viață. Lucrează la Veranda, mănâncă la Veranda, creează și mențin relații la Veranda, petrec uneori și timpul liber la Veranda. Principalul scop al acestei platforme este popularizarea acestui microunivers și către exterior. Job’Or este o punte de legătură dintre viața în mall și exterior.

Angajații Veranda sunt cel mai de preț bun al nostru. Avem în vedere atât angajații noștri direcți cât și cei care lucrează în centrul comercial, pentru colaboratori. Platforma dorește să le dea o voce, printre multe altele. Am început să culegem testimoniale și povești din rândul lor, și avem în plan multe alte inițiative venite în sprijinul lor și al chiriașilor.

Chiriașii noștri au nevoie de oameni buni, și în retail, din diferite motive, unele structurale,  aceștia sunt greu de găsit. Există o penurie a forței de muncă, și orice efort depus în această direcție le este benefic tuturor. Veranda, by design, e o clădire imensă situată în centrul capitalei. Din punct de vedere al traseului parcurs de un potențial angajat, un job la mallul Veranda e mult mai atractiv și mai recognoscibil decât compania SC abcd SRL care recrutează un lucrător comercial. Am primit dintotdeauna,  periodic, cereri de angajare pe email și pe social media, și ne-am făcut temele, având date solide în spate. Locul în care îți desfășori activitatea este unul dintre cele mai importante aspecte luate în calcul de un potențial angajat, și un loc de muncă la mall, din considerentele de mai sus, postat explicit sub forma asta, într-un cartier fain al Bucureștiului, ar trebui să atragă mai mult decât un anunț postat pe un canal tradițional de recrutare.

E fain să lucrezi la mall. Spun asta cu mâna pe inimă. Și vrem să arătăm acest lucru, și să și amplificăm pe cât posibil aspectele pozitive legate de acest tip de muncă. Luăm în calcul inclusiv construirea unui sistem închis de beneficii pentru angajații de aici. Vorbesc și aici de practici care există deja, însă nu sunt bine structurate și au un impact limitat. Ne-am dori să beneficieze toată lumea de ele într-un mod mult mai transparent. Și munca în retail are în continuare o problemă de percepție la noi. Nu este valorizată suficient. Pe perioada pandemiei, de exemplu, angajații noștri, la fel ca cei care operează și în alte centre comerciale, au fost unii dintre cei mai expuși și au fost nevoiți să muncească pentru că în acest sector work from home e un lux pe care nu ni-l permitem. Și munca în comerț e cât se poate de cinstită și de onorabilă. Și nu, nu e pentru ‘oricine’.

Ne puteți spune câteva cuvinte despre platforma Job’Or?

Platforma se încadrează în direcția noastră mai largă de comunicare, Lifestyle de Obor, începută anul trecut. Job’Or, un joc de cuvinte între joburi și Obor, aluzie la celebra zicală munca e brățară de aur, continuă seria de proiecte care vorbește despre cartier prin intermediul oamenilor care lucrează sau chiar locuiesc aici și al locului și specificului său. Am creat în primăvară un filtru de Instagram promovat printr-un concurs la care s-a alăturat și Terasa Obor, în această toamnă am lansat propria colecție de haine cu brandul Mysimplicated, creată de designerul român Tammy Lovin pornind de la patternuri identificate în cartier și combinate în propriul stil de design, și acum ne lansăm propria platformă de angajator pornind de la aceleași intuiții despre consumatori care ne conduc întregul efort în acest sens.

Oborul e un loc frumos, plin de viață. Lumea îl cunoaște mai degrabă pentru piață, însă e plăcut să locuiești aici, și e la fel de plăcut să și muncești aici.

Platforma se va lansa împreună cu un ghid al angajării în retail. Ne puteți da mai multe detalii despre conținutul acestui ghid?

Ghidul conține informații despre cele mai întâlnite joburi din retail (de la fișele de post, o scurtă descriere a jobului la calitățile și abilitățile necesare), la sfaturi pentru viitorii angajați și angajatori (cum să îți cauți jobul potrivit, cum să redactezi CV-ul, cum să te pregătești pentru un interviu, cum să redactezi un anunț de angajare, să dezvolți strategii de recrutare sau să conduci un interviu). Ghidul poate fi descărcat de aici.  

Care sunt planurile pe care le aveți în viitor cu platforma?

În primul rând, vrem să le oferim o voce angajaților care fac acest centru comercial să meargă așa cum trebuie și contribuie la succesul întregii comunități și la starea de bine a vizitatorilor. Dincolo de numele magazinelor și ale locurilor de muncă se află oameni, și vrem să îi facem cunoscuți, pentru că le suntem recunoscători pentru toată munca depusă.

Platforma este în primul rând vocea lor. În al doilea rând, ne dorim să le facem viața mai ușoară. Sperăm să reușim să implementăm sistemul de beneficii și să le facilităm relaționarea prin intermediul platformei, pe care vom continua să o îmbunătățim, dincolo de secțiunea de blog și de locuri de muncă.

Ne-am dori să le putem oferi și know-how și oportunități de dezvoltare profesională, pe cât posibil.

Beneficiile nu ar trebui să se rezume la discounturi.

Strict pe partea de recrutare de personal, n dorim ca platforma Job’Or să îi ajute pe toți cei care își caută un loc de muncă, nu doar prin expunerea / listarea unor locuri de muncă disponibile în cadrul mall-ului, ci și prin sugestii de îmbunătățire a CV-ului și a prezenței în cadrul unui interviu. Sectorul retail a devenit unul competitiv, dar care în același timp oferă și multe oportunități de avansare în carieră.

Ne-ar face plăcere ca în viitor să putem organiza un târg de job-uri, chiar în cadrul mall-ului. Astfel, oamenii vor avea ocazia să vadă ce înseamnă o zi de lucru în cadrul Veranda Mall, vor putea discuta cu partenerii prezenți în mall, înțelegând mai bine ce loc de muncă li s-ar potrivi și ce așteptări să aibă de la un viitor loc de muncă. Ne dorim să venim în sprijinul comunității din care facem parte, să creștem zona Obor în continuare, iar cu ajutorul acestor inițiative să ajungem și mai aproape de oameni.

Din punct de vedere al recrutării și al resurselor umane, cum au fost ultimele nouă luni pentru domeniul retail?

Trebuie să recunoaștem că anul 2020 a fost extrem de dificil pentru sectorul retail și pentru piața muncii în general. Angajații s-au confruntat în ultimul an cu scăderi de salarii, șomaj tehnic, lucratul de acasă și multe alte provocări. Procesul de recrutare s-a schimbat și el, multe interviuri au fost susținute online și putem chiar să discutăm de un nou tip de relație care se conturează între angajat și angajator. Credem însă că anul 2020 le-a oferit posibilitatea angajatorilor să recruteze mai ușor personal cu ajutorul tehnologiei, perfecționându-și și eficientizând procesele de resurse umane, și a creat și mai multe oportunități pentru angajații cu competențe digitale.

În timpul pandemiei și-au pierdut locurile de muncă un număr mare de oameni, în special din domeniul HoReCa. Ce ar trebui să știe cei care sunt într-o astfel de situație și își doresc să se orienteze acum spre o carieră în domeniul retail? De ce?

Deși retailul pare în acest moment o industrie foarte precară, el a fost în mod tradițional un sector de activitate cu rotație mare de personal. Pe de altă parte, însă, e un punct foarte bun de plecare pentru multe cariere, deoarece dezvoltă o serie de competențe de bază care pot ajuta foarte mult și în alte domenii de activitate.

Cred că e însă necesar ca, în măsura în care pot, să își dezvolte competențele digitale pe cât posibil. Pandemia a accelerat digitalizarea afacerilor, și cu toate că pare puțin ireal ceea ce spun, România se află la coada clasamentului european în ceea ce privește competențele digitale, chiar și în rândul tinerilor. Competențele digitale înseamnă ceva mai mult decât deschiderea unui calculator, operarea unui soft de gestiune sau interacțiunea cu platformele digitale, și dacă nu sunt răspândite în rândul tinerilor, la adulți și cei mai în vârstă lucrurile stau mult mai rău. Astfel că, până și în retail sau HoReCa, acum sau mai ales acum, stăpânirea lor poate oferi un avantaj competitiv.

Din păcate însă, e dificil pentru cineva care și-a pierdut locul de muncă să se gândească la formarea profesională, și e de multe ori imposibil să și pună în practică un astfel de plan. Pe de altă parte, însă, noi avem un parteneriat mai vechi cu ECDL, care are și un centru de testare în interiorul Veranda, și ne gândim deja, împreună cu ei, la un program dedicat sectorului și accesibil prin intermediul platformei Job’Or.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: