Interviuri

Nașterea unui music label independent, gândit de un român, în Spania

20 feb. 2024 6 min

Nașterea unui music label independent, gândit de un român, în Spania

Reading Time: 6 minute

A pornit din Brașov cu o pasiune puternică pentru muzică insuflată din familie. După o carieră  la Filarmonica de Stat Transilvania- Cluj-Napoca și în mai multe trupe, între care Sensor și Sistem, la fondarea carora a luat parte, a dus pe Mandinga, Cezar Ouatu și pe Ilinca & Alex Florea pe scena Eurovision. După ce și-a creat un nume în industria muzicală din România, Sergiu Stoiadin a pornit o nouă aventură, de data aceasta pe teren spaniol. Aici a condus Cat Music Spain și, din 2022, a fondat un music label independent: La Casa Del Flow.

Cum a fost acomodarea în Spania și cum ai ajuns să creezi propriul label muzical aici?

Avem aproape 10 ani de când eu și familia mea ne-am stabilit în Spania. Am plecat initial în prospecție alături de Magda, soția mea, am stat o lună, mai întâi în Malaga, apoi în Barcelona și după aceea ne-am găsit locul pe Costa Blanca.

Inițial, alături de niște parteneri, am făcut un restaurant – un proiect pe care îl aveam pe bucket list. Într-o vară m-a vizitat Dan Popi (n.r. Fondator, A&R, CEO & Managing Partner la Cat Music și Media Services) și a apărut ideea să facem un proiect împreună. Astfel a luat naștere, în 2018, Cat Music Spain, cu planul de a aloca un milion de euro industriei muzicale din Spania, în următorii cinci ani.

A fost o mișcare curajoasă pentru că este dificil de pătruns într-o țară nouă. Aici, chiar dacă este o cultură latină, mulți spanioli cred că românii sunt un fel de bulgari. Mai mult, unii credeau că noi folosim alfabetul chirilic exact ca rușii sau ne confundau cu sârbii.

Sunt foarte multe cuvinte care sunt la fel ca în română,  dar este cu total altă cultură și cu o abordare diferită în ceea ce înseamnă muzică, artiști și campanii de lansare și promovare. Totul se întâmplă cu 6-7-8 luni înainte totul, fiecare are un rol bine definit și nu sunt combinate mai multe poziții.

Pandemia a fost o lovitură dură pentru industria muzicală. A dispărut aproape jumătate din industrie. Adică a fost atât de drastică și de severă încât micile label-uri, companiile care fac concerte, au dispărut, efectiv. Booking-ul a fost afectat ca peste tot. Dar, în același timp, pandemia a fost și o șansă de reset și noi oportunități. Avem niște idei de dinaintea pandemiei, iar acum am simțit că este momentul să le aduc la viață.  Totdeauna am vrut să fac fusion. Așa s-a născut La Casa Del Flow.

La casa del Flow

Primul proiect important de fusiom La Casa Del Flow a adus în fața publicului două voci de aur: Andra și India Martinez. Sound-ul si vibe-ul flamenco-ului tradițional andaluz și-a găsit  un corespondent minunat la noi „acasă”. Asta dorim să prezentăm: colaborări unice! Finalul lunii martie 2023 a adus primul nostru eveniment major și în România. În „Pădurea Magică” de la Singureni Manor s-au auzit vocile pădurii, Voices Of The Forest, o piesa compusă special de Paul Ilea, cântată de Evelina Negru, pentru o experiență unică de fusion și fine dining alături de celebrul Chef Quique Dacosta, care are 3 stele Michelin.

Cum se poziționează La Casa Del Flow?

În primul rând ne uităm la Europa de Est, unde sunt labeluri și artiști cu mult potential. În vest deja, în toate țările, rar se mai găsesc label-uri independente care să aibă o forță dacănu au fost deja cumpărate, inclusiv în Spania. Revenind la Europa de Est, de aici vin artiști care au piese, care au o identitate, au management, și doresc colaborări cu zona Iberică sau în lumea latino-americană.  Casa del Flow intervine și face legătura cu un producător potrivit pentru un material nou.  Ceea ce pot să spun cu mâna pe inimă este că în România nimeni nu știe să facă versuri în spaniolă pentru că este o limbă, care, de exemplu, are cam 3-4 cuvinte pentru același lucru, în funcție de context.

În Spania și tot ce înseamnă America Latino contează 60% versurile, apoi vine muzica –  40%. Din zona asta de Balcani suntem mai mult concentrați pe producția muzicală, pe cum sună, cum e melodia, cum e instrumentalul și mai puțin versurile. Aici, dacă vrei să vinzi sau să faci ceva, trebuie să pleci doar pe versuri. Versurile fac diferența. E vorba despre mesajul descris în muzică.

Deci aici cred că mai avem de învățat foarte mult, cel puțin în România. Adică trebuie să fim mai deschiși.

Ce diferențe ai mai observat între piața muzicală spaniolă și cea din România?

Aici Spotify e platforma preferată pentru muzică. Mai avem TikTok iar YouTube-ul e pe locul patru în tot ce înseamnă zona asta, spre deosebire de România, unde este pe prima poziție. Adică ei nu sunt prea YouTube. Dacă ceri niște informații despre un artist, îți trimite Spotify-ul, nu-l interesează YouTube-ul.

Dacă ar fi să punctez diferențele majore, cu siguranță versurile sunt pe primul loc, apoi această diferență  Spotify vs YouTube de la noi.

Care sunt planurile pentru La Casa Del Flow?

Toată zona asta de artiști balcanici care caută să intre în contact cu lumea latină și invers reprezintă o piață importantă pentru La Casa Del Flow. Mă uitam acum la Elena Gheorghe cum pregătește un spectacol aniversar și observam cum muzică machedonească, adusă în combinațiile potrivite, poate să ofere un spectacol cool. Asta este esența. Artiștii să aibă o oportunitate, să vină cineva cu networkingul și know how, iar rezultatul să fie un fusion care să meargă pe mai multe piețe.

Avem niște studiouri cu care lucrăm aici, unde stau eu, între Valencia și Alicante, la Madrid, în Miami și acum ne pregătim să deschidem un studio și în Dubai. Cred că amprenta La Casa Del Flow și viziunea noastră este să cream fusion la un alt nivel.

Pe termen scurt am deja două remixuri în lucru care trebuie să iasă în câteva luni. Urmează să fac o vizită la Miami, probabil în martie-aprilie, unde trebuie să închid următoarele discuții începute de anul trecut.

Cum privesc cei din industrie pe cineva venit dintr-o altă țară?

A fost o luptă foarte grea. Adică, cred că după șapte ani pot să stau la masă cu niște oameni. Dar nici acum nu pot să zic 100% că acceptă un străin. Ține probabil mult de caracterul și insistența omului.

Eu am fost omul care, dacă m-au dat afară pe geam, am intrat pe ușă și invers. Și am insistat, am insistat până când ușile s-au deschis. Mi-aduc aminte cât de greu am ajuns la  Tony Aguilar, care este cel mai respectat om de radio din Spania, care face Global Radio Show în fiecare duminică, prezintă toate evenimentele televiziunii publice la Eurovision, prezintă cel mai mare eveniment al unui sponsor în muzică în Spania și este cu adevărat un star aici. Țin minte că m-am tot dus la restaurantul unde mânca și el, săptămâni și săptămâni, până când am reușit să ajung cumva să vorbesc cu el la Madrid și să-i dau o piesă. Prima piesă a fost un remix după Paul Damixie – „Get Lost”  și așa am început să vorbim. Practic, noi am avut un produs care l-a interesat și după aceea ne-a ajutat un pic mai mult să ne mișcăm.

Înțeleg cum se face totul, discut cu foarte multe persoane, în fiecare săptămână, dar ei sunt foarte consecvenți în părerile deja formate. Cred că mai am nevoie cam de doi ani până când pot să spun că am ajuns să cunosc și înțeleg totul.

Te-ai mai întoarce în România?

Nu cred că m-aș întoarce în țară, din multe motive.

Nu doar din zona asta de business, pentru că acum copiii noștri sunt bine aici. Consider că au o altă viziune și o altă șansă, pornind de la școală și mergând către toate celelalte oportunități pe care le au.

Noi trăim într-o zonă lipsită de stres, cu munte și mare, în care cred că e important că nu e poluare și este multă liniște.

250-300 de zile de soare pe an contează mult pentru moral. Deci, din punctul ăsta de vedere, nu m-aș întoarce.

Dacă mă uit la ce am învățat și acumulat în acest timp, mi-ar plăcea să aplic în România. Iar din acest punct de vedere mai colaborez cu industria de showbiz din România și asta mă aduce de mai multe ori pe an în țară. Nu mai fac managemet artistic, dar mă ocup de producție muzicală și evenimente din acestă zonă.

Noi suntem, acum, cu Casa del Flow, niște bebeluși în fașă. Începem, ușor, ușor, să venim cu propuneri către oameni care sunt în măsură să promoveze un „sonido different”, ceva nou care poate să fie diferit.

Cred că, în timp, dacă suntem sănătoși și avem un pic de noroc, că de muncit se muncește, Casa del Flow poate să devină un jucător important în următorii trei ani.

Array

Articole pe aceeași temă: