Antreprenorii viitorului = inovație ♥ tehnologie

marian-gazdikAntreprenorii sunt esența economiei în acest moment. Startup-urile de orice fel împing lucrurile mai departe, aducând plusvaloare pentru orice domeniu. Marian Gazdik, Managing Director al Startup Grind Europe, cea mai mare comunitate independentă de startup-uri, a explicat pentru Biz tendințele momentului în antreprenoriat, tehnologie și economie.

Ce este Startup Grind Europe?

Startup Grind a început într-un garaj în 2010 cu obiectivul de a ajuta fiecare antreprenor de pe planetă. Pare un obiectiv foarte ambițios, așa că am lucrat din greu ca să se întâmple. Sediul companiei este în Silicon Valley și are astăzi filiale în 85 de țări. Lunar organizăm evenimente de networking în peste 200 de orașe. Anual organizăm în Silicon Valley și la Londra conferințe cu fondatori (sau președinți de board) ale unor companii precum Google, Eventbride, LinkedIn, Twitter, Instagram și alții.

Sunteți Managing Director al Startup Grind Europe. Care este misiunea dumneavoastră în această poziție?

Misiunea noastră este să ajutăm antrepre­norii europeni să pătrundă pe piețele globale. Ajutorul nostru vine prin educarea acestora prin intermediul platformei noastre cu materiale filmate, articole și în mod direct prin invitarea unor antreprenori de succes, investitori, lideri de opinie sau de business care pot inspira. De exemplu, în România, organizăm întâlnirile noastre la Cluj, unde startup-urile participă și se întâlnesc cu alți antreprenori interesanți. Atunci când doresc să se extindă în alte țări, de exemplu, în Marea Britanie, directorul filialei noastre din România poate introduce respectivii antreprenori membrilor noștri de la Londra sau pot participa la conferințele pe care noi le organizăm acolo, unde pot să întâlnească top investitori.

Care este parcursul dumneavoastră profesional?

Expertiza mea este în marketing. Am început în domeniul FMCG, apoi m-am mutat în IT și după ce am finalizat studiile din cadrul MBA-ului am găsit o nouă provocare profesională în cadrul Orange. Mai întâi a fost Orange Slovacia, țara mea natală, după care am promovat la sediul global și am fost însărcinat să conduc divizia de Mobile Broadband. După 7 ani, am considerat că a venit momentul să merg mai departe, așa că m-am mutat la Los Angeles. Prima mea aventură antreprenorială acolo a fost o aplicație pentru o editură și am făcut toate greșelile clasice. Dar am învățat de asemenea lecții importante. Câțiva ani mai târziu am revenit la Londra, unde m-am întâlnit cu fondatorul Startup Grind, Derek Andersen, și de acolo totul este istorie.

Din perspectiva dumneavoastră, cum vedeți evoluția startup-uri­lor în prezent în Europa?

Startup-urile sunt construite de antreprenori. Din păcate, în țările din Europa de Est antreprenorii au o reputație proastă. Dacă întrebați copiii ce vor să devină când se fac mari, o să vedeți câți sunt cei care vor spune antreprenori. Foarte puțini. Nu există mult respect pentru antreprenori, din cauza unor „ouă stricate“.

Startup-urile sunt un ingredient cheie al prosperității economice europene datorită unor motive foarte simple.

În primul rând sunt o sursă importantă de inovație în zone în care este nevoie disperată de ea. Ele fac economia mult mai competitivă. Echipele devin mai eficiente atunci când folosesc instrumente de comunicare precum Slack, pentru că fac mai multă muncă cu mai puține e-mailuri în inbox.

În al doilea rând, startup-urile oferă noi locuri de muncă și noi abilități pentru angajați. În Statele Unite și în țări din Europa de Vest, oamenii care au lucrat în cadrul unui start-up, chiar dacă acesta dă greș, sunt considerați mult mai valoroși decât antreprenorii debutanți. Motivul este că oamenii care lucrează la un startup învață abilități importante de business. În Europa de Est trebuie să învățăm că eșecul nu este altceva decât o altă lecție importantă de business.

În al treilea rând, startup-urile ajută la crearea unor punți foarte puternice de legătură cu lumea exterioară. Când ajung să scaleze businessurile respective, ei încep să exporte produsele și serviciile lor. Acest fapt ajută toată economia. România, de pildă, este respectată pentru talentele din zona IT. Nu este o coincidență că aveți în România o companie globală de succes precum Bitdefender.

Să vorbim acum de cum se văd startup-urile în această parte de Europa – România, Polonia, Ungaria, Cehia sau Slovacia?

În Europa de Est, așa cum spuneam, trebuie să învățăm în primul rând că eșecul este o altă lecție importantă de business. Cei mai mulți antreprenori de succes pe care îi știu au avut eșecuri. Vestea bună în business este că trebuie să reușim odată. Startup-urile de succes trebuie să continue, indiferent de eșecuri, până în momentul în care găsesc produsul perfect care să se potrivească pe piață. Cultura de business din țările noastre trebuie să se schimbe și trebuie să înțelegem că unele încercări antreprenoriale reușesc, iar altele nu. Aceasta este realitatea. Trebuie să ajungem să le dăm oamenilor o șansă pentru a avea succes.

O altă problemă în regiune este că startup-urile din țările noastre au acces mai greu la capital. Investitorii locali, business angels și companiile de venture capital sunt mai conservatoare și se așteaptă să primească o parte mai mare de acțiuni pentru inves­tițiile lor, comparativ cu investitorii din Marea Britanie sau din Statele Unite. Acest fapt poate afecta compania în runde ulterioare de investiții. Într-o notă pozitivă, Europa de Est are talente tehnice importante, iar oamenii sunt foarte buni vorbitori de limbi străine. Acesta este un mare avantaj.

Înainte să fiți parte din Startup Grind Europe, ați ajutat de asemenea antreprenorii din Slovacia. Spuneți-mi mai multe despre planurile pe care le aveți în țara dumneavoastră.

Sunt născut în Slovacia, am studiat aici și am simțit că este obligația mea să dau înapoi ceva. Suntem norocoși să avem un președinte, Andrej Kiska, care a fost de asemenea antreprenor. A avut câteva eșecuri înainte ca organizația fondată de el să reușească. 10 ani mai târziu a vândut compania pentru 100 de milioane de dolari și a înființat o fundație care ajută familiile afectate de cancer. Organizația lui a reușit să transforme peste 4% din populație în donatori financiari pentru această cauză. Este un ambasador al antreprenoriatului, astfel că, cu ajutorul lui, este ușor să ajuți. Modul prin care pot ajuta eu este să unesc antreprenorii din Slovacia și ecosistemele locale cu alte huburi cheie din lume.

În urmă cu doi ani, am început să fac echipă cu șeful Google Slovacia și cu Managing Director-ul de la KPMG Slovacia pentru a crea un think-tank pentru 20 de CEO de top din domeniul tech. Ne întâlnim la fiecare 6 săptămâni, împărtășim experiențele fiecăruia, bune practici, studii de caz, discutăm despre provocările din domeniu și soluții pentru acestea. Acești oameni ajută și în alte moduri mai prozaice, așa cum ar fi oferirea de spațiu de birouri pentru antreprenori locali în diferite colțuri ale lumii. A durat ceva timp pentru a sădi încrederea în oameni, dar acum începem să vedem rezultate interesante. De exemplu, cea mai de succes campanie publicitară din istoria Cehiei s-a născut în think-tank-ul nostru. Obiectivul pe care îl avem în vedere este să implementăm o cultură a colaborării în țara noastră. Săptămâna trecută am organizat „Oscarurile pentru Startup-uri“, denumite Startup Awards. Am ajutat organizatorii cu sfaturi pentru vorbitori interesanți și am invitat investitori și lideri de business importanți din alte țări. Nu a fost doar un alt eveniment, ci întreg ecosistemul slovac al startup-urilor a fost prezent și s-au bucurat de prezența unor vorbitori precum fondatorul Waze, care a venit să împărtășească din experiența lui antreprenorială. Astfel am aflat că Waze a avut succes nu prentru că s-au îndrăgostit de soluție, ci pentru că s-au îndrăgostit de problemă. De accea Google a cumpărat companie cu peste 1 miliard de dolari.

Organizați multe evenimente pentru antreprenori din întreaga lumea. Care este impactul acestora?

Este enorm. Evenimentele noastre au o formulă simplă: o oră networking, o oră prezentări ale unor vorbitori și o altă oră networking. Invitații vin să învețe de la vorbitorii prezenți, dar un efect secundar este că ajung să întâlnească alți invitați interesanți. Avem o echipă de ambasadori care îi ajută să întâlnească oamenii potriviți. Întâlnirea „pe viu“ este esențială, pentru că așa se construiește încredere și, în același timp, este benefică pentru dezvoltarea de business.


marian-gazdik-mare

 

Marian Gazdik

Director pentru Europa al Startup Grind. Fondator al platformei Bhere.TV, care aduce online live lideri de business. Mentor pentru startup-uri și consultant. Fost membru al echipei Orange Slovacia și Orange global, ex-Reebok. A apărut în topul New Europe 100 (realizat de Financial Times, Google, Respublica și Visegrad Fund), lista celor mai importante personalități care aduc inovații de top din Europa Centrală și de Est.

 


Cum vedeți climatul economic și diferențele dintre Silicon Valley și Europa pentru startup-uri?

Climatul economic în prezent este mai precaut în acest moment în Silicon Valley, ca urmare a descreșterii valorilor ale companiilor de tehnologie și a scăderii unor acțiuni. A fost o dezvoltare în bulă, așa că piața are nevoie de o corecție. Este de înțeles acest aspect și este sănătos pentru tot ecosistemul. Multe companii de succes s-au născut într-un asemenea climat economic. Atunci când este mai greu să aduni fonduri, doar cei mai pasionați dintre antreprenori reușesc că meargă mai departe și să muncească din greu pentru a reuși. Cu toate acestea, noile fonduri de investiții sunt create cu obiectivul major de a investi în startup-uri. Acest fapt se traduce printr-un acces mai ușor la capital, însă în acelați timp se naște și o competiție mai acerbă, de asemenea.

Europa are specificul ei, iar marea provocare este ca start-up-urile de succes să reușească să își scaleze businessurile. Uniunea Europeană este o piață de peste 500 de milioane de oameni, dar fiecare țară are un alt specific al comportamentului consumatorilor și multe limbaje sunt încă folosite. Este încă foarte greu pentru startup-urile locale europene să se extindă pe noi piețe, chiar în interiorul UE.

În același timp, care este diferența dintre antreprenori în Statele Unite, Europa de Vest și cei din Europa de Est?

Este o întrebare foarte bună. Ca să avem un răspuns la ea, trebuie să punem în context legile muncii. Este ușor să angajezi și să concediezi angajați în SUA. În plus, Statele Unite au fost construite pe visul american. Oamenii au un simț antreprenorial foarte ridicat, indiferent că vor să deschidă o pizzerie sau un magazin online. Dacă nu merge, nu este nicio problemă. Își pot găsi un alt loc de muncă ușor. Americanii sunt recunoscuți pentru încrederea de sine, cred în ei înșiși atunci când pornesc o afacere nouă.

Europa de Vest este mult mai conservativă și are o solidaritate socială puternică. În Franța nu este posibil să angajezi și să concediezi pe cineva așa de ușor, așa că startup-urile sunt mult mai precaute atunci când fac angajări. Cu toate acestea, antreprenoriatul este în creștere. Este greu să negi efectele sale pozitive în economie.

Europa de Est, pe de altă parte, are o grămadă de oameni talentați, dar suferă de ambiții globale. Acesta este unul dintre motivele pentru care România nu are o groază de companii de succes la nivel global precum Bitdefender. Dacă scopul tău este să fii în top 3 în România, atunci angajezi o echipă diferită față de cineva care dorește să fie cel mai bun din lume sau cel puțin un jucător major european.

Cum vedeți viitorul startup-urilor?

Văd startup-urile în contextul antreprenoriatului. Rolul său va fi din ce în ce mai important. Tendințele actuale ne arată că generația millennials nu dorește să dețină o casă sau o mașină, așa cum nu mai vor să lucreze pentru marile corporații. Mulți dintre ei sunt curajoși să înceapă propria afacere și să învețe lecții valoroase. Start-up-urile aduc inovația în economie și acesta este un aspect extrem de important pentru economia care vrea să aibă succes în secolul XXI.

„Trebuie să învățăm în primul rând că eșecul este o altă lecție importantă de business. Cei mai mulți antreprenori de succes pe care îi știu au avut eșecuri. Vestea bună în business este că trebuie să reușim odată. Startup-urile de succes trebuie să conti­nue, indiferent de eșecuri, până în momentul în care găsesc produsul perfect care să se potrivească pe piață.“

Care sunt proiecțiile dumneavoastre pe termen mediu privind tendințele din domeniu?

Lumea noastră trece prin schimbări majore și avem nevoie să fim siguri că înțelegem ce a cauzat aceste schimbări. Tehnologia este desigur un factor important pentru o mare parte dintre acestea. Facebook și Google au jucat un rol foarte important în dise­minarea unor articole create pe știri false și au polarizat societatea. Social media este foarte bună dacă vrem să fim în contact cu prietenii noștri, dar în același timp ne apără de alți oameni care au opinii di­ferite. Este foarte important pentru noi să vorbim, să schimbăm opinii și să înțelegem argumente contrare. Ura nu este răspunsul. Aceasta este provocarea majoră care trebuie rezolvată, dacă nu vrem să ajungem să fim conduși de mincinoși și de denigratori ai schimbării climatice.

Atunci când vine vorba de economie, trebuie să fim pregătiți pentru schimbări majore ale pieței muncii. Mașinile și roboții sunt mult mai eficiente în cazul anumitor locuri de muncă. Orice poate să fie automatizat va fi. Trebuie să acceptăm acest lucru și să ne preocupăm să ajutăm forța de muncă să capete calificări pentru secolul XXI, în special în ceea ce privește abilitățile digitale. Acestea fiind spuse, trebuie să învățăm co­piii regulile de bază ale programării.

Economiile europene vor avea o șansă mai bună când vor avea o mai bună concentrare. De exemplu, Slovacia este cel mai mare producător de mașini per capita din lume. Evident că nu ne putem aștepta să producem tot atâtea mașini în următorii 10 ani, dar dacă suntem inteligenți, îi putem face pe acei producători de mașini să le fie mai greu să părăsească Slovacia. Cum? Prin crearea unor clustere de inovație dedicate industriei auto. Germania a făcut asta.

Și, nu în ultimul rând, startup-urile sunt influențate în mod covârșitor de tehnologia disponibilă. Când Amazon a construit primul său site, a trebuit să cumpere servere, să construiască respectivul site de la zero folosind unelte de dezvoltare de bază. Astăzi dezvoltarea unui site se poate face în mai puțin de o oră, în mod gratuit.

© Foto: Sorin Stana