Interviuri

Avocatul investitorilor francezi

22 feb. 2017 4 min

Avocatul investitorilor francezi

Reading Time: 4 minute

Navigarea prin apele deseori tulburi ale legislației românești este o mare provocare pentru investitorii străini. De aceea, călăuza pe care și-o aleg este extrem de importantă. Avocatul Dana Gruia Dufaut și-a creat un business din reprezentarea juridică a companiilor franceze care investesc în România. Cabinetul de avocatură pe care îl conduce la București numără astăzi 12 avocați care, prin know how-ul şi experiența lor, contribuie la dezvoltarea acestor investiții.

Cum s-a născut ideea de a fonda o societate de avocați specializată în consultanța şi asistanța investitorilor francezi în România?

În urmă cu 25 ani, am fost solicitată de o mare firmă franceză să ofer asistenţă juridică pentru a se instala în România, dar nu-mi trecea prin cap că voi ajunge să pun bazele unui cabinet de avocatură aici. După ce mi-am îndeplinit cu succes această primă misiune în România, au venit şi alte cereri. A început să-mi placă tot mai mult ce făceam. Vizitele în România s-au înmulțit, iar proiectele în care am fost cooptată au devenit tot mai provocatoare. Deodată, am rea­lizat că începusem să-mi construiesc propria afacere aici, pentru că firmele pe care le ajutasem să se instaleze îmi cereau asistenţă juridică pentru activitatea lor de zi cu zi. Cabinetul și-a extins constant ariile de expertiză, pe măsură ce nevoile clienţilor au devenit tot mai complexe.

Ce v-a determinat să pariați pe această nișă în anul 1991? Ați prevăzut atunci că Franța va deveni una dintre principalele surse de investitori pentru România?

Înainte de a ajunge în România lucram deja ca avocat de afaceri în Baroul Paris. Știam foarte bine care sunt nevoile companiilor în economia liberală, pentru care România optase după ’89. Nu mi-a fost greu să înțeleg că rolul avocatului de afaceri urma să cunoască schimbări substanţiale, după modelul vestic. Atunci numărai pe degete avocații din România capabili să ofere asistență companiilor, mai ales că sistemul comunist îi împinsese într-o zonă orientată cu precădere spre dreptul penal, dreptul familiei şi aproape deloc spre dreptul comercial.

Cu ce provocări se confruntă investitorii străini care aleg țara noastră?

Modificările frecvente ale legislației fiscale reprezintă una dintre principalele provocări. Acestea induc un sentiment de nesiguranță şi incertitudine în rândul investitorilor, având în vedere că orice proiect de dezvoltare presupune un plan de investiții realizat pe următorii câțiva ani. O altă provocare majoră este „scandalul politic“, care afectează în mod negativ imaginea ţării, sporește neîncrederea în evoluțiile economice şi alimentează scepticismul investitorilor. Corupția are același efect devastator. Nu doar că afectează imaginea ţării, dar atunci când investitorii își pierd încrederea, economia şi afacerile au de suferit. Lipsa de transparentă, birocrația sau lipsa infrastructurii jenează activitatea investițională până la punctul în care competiția poate fi pierdută de România, în favoarea altor ţări din regiune.

Care este impactul investitorilor francezi asupra economiei românești?

Franța se menține în top 4 investitori străini în România, în funcție de cifrele de afa­ceri generate şi de numărul de locuri de muncă create. Investițiile franceze au vizat sectoare de vârf ale economiei, nu doar domenii în care mâna de lucru este cunoscută ca fiind avantajoasă în raport cu restul Europei. Ultima mare investiție cu capital francez în România – uzina Airbus, de la Ghimbav – Brașov –, reprezintă un argument cât se poate de solid pentru susținerea acestei afirmații. Vorbim de o investiție de mai multe zeci de mi­lioane de euro şi generatoare de locuri de muncă.

Cum a evoluat în ultimii 25 de ani imaginea României ca destinație pentru investitorii străini?

Ceea ce avem acum este suma pașilor făcuți de această ţară, inclusiv a celor mici sau ignorați. Vorbim despre un proces evolutiv, care i-a permis creșterea în atractivitate şi plasarea ei pe harta investitorilor strategici în regiune. Acceptarea în UE şi în NATO, care a fost însoțită de schimbări profunde în plan intern la nivel social, politic şi economic, i-a adus României un plus de credibilitate în ochii investitorilor şi i-a oferit accesul la diverse resurse financiare.

Privind strict evoluția cifrelor, avem motive suficiente să fim optimiști. După căderea dramatică a investițiilor, din anii 2009 – 2014, ca urmare a crizei mondiale, volumul lor a crescut de la an la an: 2,42 miliarde euro în 2014, 3,46 miliarde euro în 2015 şi 3,93 miliarde euro în 2016. Avem încă de așteptat ca să atingem nivelul investițiilor din 2008, respectiv 9,4 miliarde de euro, dar suntem pe drumul cel bun.

Cum credeți că vor evolua în anii următori relațiile economice româno-franceze ?

Există condiții foarte bune pentru ca relațiile economice româno-
franceze să se dezvolte. De altfel, în ultimii ani, s-au identificat noi direcții de acțiune comune. Aş evoca aici doar domeniul cercetării de vârf, respectiv proiectul laserului de la Măgurele, sau sectorul construcției aeronautice, sectorul energe­tic. Există în continuare suficiente resurse pentru ca aceste relații să se consolideze în sectoare precum: IT-ul, tehnologiile de vârf, infrastructura sau agricultura. România poate pro­fita, astfel, de know-how-ul din economia franceză, după cum companiile franceze pot găsi în România o piață de proximitate importantă.

Care este contribuția echipei dumnea­voastră la succesul unei investiții franțuzești în România?

Faptul că avem această dimensiune româno-franceză ne permite să înțelegem mai bine nevoile clientului şi să îi oferim soluțiile pe care le dorește, care sunt nu doar corecte din punct de vedere legal, ci şi profitabile pentru businessul său. Cunoscând realitățile din sistemele judiciare român şi francez și, mai ales, comportamentul în afaceri al unei firme românești sau franceze, putem construi cele mai bune strategii. Faptul că serviciile noastre sunt oferite, nemijlocit, în limba maternă a investitorului, ne ajută să ne diferențiem în piață.

Care sunt satisfacțiile dumneavoastră profesionale și care este semnificația distincției „Legiunea de Onoare“ care v-a fost oferită anul trecut?

Satisfacțiile mele profesionale şi-au avut rădăcina în pasiunea pentru fiecare proiect realizat, dar şi în faptul că am refuzat mereu compromisurile. Am fost învăţată că dacă ceea ce faci este corect și succesul tău are o fundație solidă, atunci câștigi cu adevărat.

Una dintre principalele satisfacții este chiar înființarea cabinetului Gruia Dufaut. Alte repere sunt cele legate de cooptarea unor oameni valoroși, în echipa mea, cum sunt Loredana Van de Waart şi Cristina Bojică, alături de care am construit acest cabinet. Proiectele pe care le-am dus la bun sfârșit pentru clienți sunt tot atâtea repere care mi-au jalonat activitatea.

„Legiunea de Onoare“ ce mi-a fost oferită în 2016 de statul francez este o recunoaștere la care nu m-am așteptat, dar care mă onorează şi care mă obligă să continuu ceea ce am început.

Nu pot să prevăd viitorul, dar viața mi-a arătat că resursele noastre de a persevera, în ciuda greutăților de pe parcurs, sunt procurate doar de pasiunea pentru ceea ce faci.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: