Impactul diversității de gen asupra profitabilității

Companiile care au în echipa de conducere femei au o profitabilitate mai mare, arată o cercetare realizată de consultanții de la McKinsey & Company, citată de MKOR Consulting.

Dacă aceeași cercetare realizată în 2014 arăta că diversitatea de gen crește șansele cu 15% de a obține un profit peste medie, în 2017 datele arată o creștere a procentului la 21%.

Studiul relevă o corelație între diversitatea de gen, profitabilitate și creativitate. În companiile cu rezultate financiare de top (top quartile) femeile care ocupă funcțiile de conducere sunt de 10 ori mai numeroase decât în companiile cu rezultate financiare mai slabe (bottom quartile).

Studiul arată că diversitatea culturală, cea de gen și etnie, mai ales în rândul managerilor, sunt corelate cu performanța financiară în mai multe țări de pe mapamond. Diversitatea atrage talentele de top, îmbunătățește abordarea orientată către client, crește satisfacția clienților și eficientizează luarea deciziilor.

Femeile aflate în poziții de conducere

În anul 2017, MKOR Consulting a realizat un studiu care a conturat profilul liderului din România. Punând filtrul de gen, studiul relevă faptul că liderii români, atât femeile, cât și bărbații împărtășesc un set de valori comune, ceea ce îi diferențiază (în procente mici) fiind felul în care aleg să prioritizeze aceste valori.

Când vine vorba despre valorile la care aderă liderii români, în general aceștia își doresc să își urmeze pasiunea (97,5%) și să fie independenți financiar (96,9%), completând cu dorința de a avea o familie echilibrată (94,4%). Dacă în cazul bărbaților cel mai important este să își poată urma pasiunile, femeile pun pe primul loc independența financiară. Și unii și alții plasează familia ca a treia prioritate în viața lor: 95.3% dintre femeile lider menționează familia echilibrată ca importantă pentru ele, dar și 93.6% dintre bărbați.

Stilurile de leadership, în funcție de gen

Politicile care încurajează diversitatea şi incluziunea au un impact pozitiv asupra stilurilor manageriale.

Liderii femei au o contribuție semnificativă într-un business deoarece ele gândesc diferit față de bărbați. Ambele genuri au virtuțile și avantajele lor. Conform unui alt studiu realizat de McKinsey, atât femeile, cât și bărbații, aplică stimulente intelectuale și comunică eficient.

Bărbații preferă un stil de leadership înclinat spre individualitate și aplică mai multe măsuri corective. Femeile preferă un stil de leadership participativ și inspirațional, sunt mai înclinate către oameni și către un sistem construit pe așteptări și recompense.

Concluziile cercetării la care au ajuns consultanții McKinsey sunt confirmate și în România de rezultatele studiului Profilul Liderului realizat de MKOR Consulting.

Egalitatea de gen în România

România se află pe locul 46 din 152 de țări, într-un clasament realizat de Institutul pentru Femei, Pace și Securitate al Universității din Georgetown în colaborare cu Institutul de Cercetare al Păcii din Oslo. Clasamentul măsoară bunăstarea femeilor ținând cont de o serie de indici precum incluziunea financiară, sistemul juridic și echitatea socială. Pe primele locuri ale clasamentului se află Islanda, Norvegia, Elveția și Slovenia.

Statele afectate de război au obținut un scor mic, situându-se pe ultimele locuri. Astfel, ultimele țări din index sunt Pakistan, Afganistan și Siria. Instabilitatea dată de starea de război pune în pericol viața femeilor care se confruntă cu lipsa apei și a hranei, sunt private de tratamente medicale și se transformă în ținte ale violenței sau exploatării sexuale.

În România nu ne mai confruntăm cu aceste probleme atât de grave, însă mai avem de lucrat în ceea ce privește egalitatea de gen. Indexul a evaluat inclusiv reprezentarea femeilor în Parlament și pe piața muncii. În acest moment, doar 19% din locurile în Camera Deputaților sau în Senat sunt ocupate de românce, în condițiile în care femeile reprezintă jumătate din populația României.