Transformare pentru sustenabilitate

Cu vânzări de 25,8 miliarde de euro în 2016, cea mai mare companie de cosmetice din lume, L’Oréal, are în derulare un amplu program de sustenabilitate care schimbă întreg modul de producție, distribuție și consum.

Gilles Antoine, Country General Manager, L’Oréal România

Lansat în urmă cu patru ani, programul Sharing Beauty With All are deja rezultate palpabile. Unele dintre noile produse ale companiei au ingrediente biodegradabile în proporție de peste 98%, altele au ambalaje realizate în proporție de până la 47% din plastic reciclat, ceea ce înseamă o economie a consumului de plastic de peste 58 de tone anual. Am discutat cu Gilles Antoine, Country General Manager al L’Oréal România, despre impactul acestui program și cum ține pasul compania pe plan local cu promisiunile făcute la nivel de grup.

Care sunt rezultatele obținute până acum?

Analizăm impactul social și de mediu al produselor nou lansate și putem spune că, de la sfârșitul anului trecut, 82% dintre produsele noi sau relansate sunt mai sustenabile. Unele dintre acestea au în proporție de peste 98% ingrediente biodegradabile, iar planul este ca până în 2020 toate produsele noastre să aibă un profil sustenabil îmbunătățit. Am reușit de asemenea să reducem emisiile de carbon din fabricile și centrele noastre de distribuție cu 67% comparativ cu 2005, în condițiile în care capacitatea noastră de producție a crescut cu 29% față de aceeași perioadă. Totodată, an de an crește numărul de oameni din comunități dezavantajate care au acces la locuri de muncă prin programele L’Oréal. Anul trecut, numărul acestora a ajuns la 67.533 de persoane, iar până în 2020 planul este să ajutăm 100.000 de persoane.

Cum schimbă aceste obiective de sustenabilitate gândirea de business?

Sharing Beauty With All este un program care merge dincolo de sustenabilitate, este un program care transformă felul în care facem business. Ne schimbă modul în care dezvoltăm produsele: formulele sunt regândite pentru a reduce impactul asupra mediului, pentru a respecta biodiversitatea sau pentru a eficientiza ambalajele. Prin urmare, produsele pe care le lansăm acum au în componență ingrediente biodegradabile în proporție de 98% și ambalajele sunt realizate din plastic reciclat în proporție de până la 47%. Ne influențează de asemenea procesul de producție: fa­bricile noastre reduc consumul de energie și apă, în clădirile de birouri avem programe pentru reducere a deșeurilor și monitorizăm cu atenție emisiile de CO2. Ne influențează felul în care ne dezvoltăm businessul și impactul asupra comunităților cu care interacționăm, de la cum ne alegem furnizorii de materii prime la cum creăm locuri de muncă în comunitățile defavorizate sau felul în care comunicăm cu consumatorii noștri. Toate acestea înseamnă o schimbare de mentalitate în felul în care luăm deciziile de business și felul în care investim în tehnologii, resurse umane sau în sprijinirea comunităților.

Cum ține pasul L’Oréal România cu acest program?

Programul acesta ne transformă, desi­gur, și pe noi. Fiind un program foarte vast, am putut să ne alegem ariile care sunt relevante pentru România: ma­nagementul deșeurilor și susținerea comunităților defavorizate. Am decis să punem accent pe impactul asupra mediului printr-un mai bun control al resurselor pe care le folosim, al deșeurilor pe care le generăm și al emisiilor rezultatele din transport. Am reînnoit parcul auto cu modele mai eficiente care generează mai puțin CO2 și folosesc mai puțin combustibil, am schimbat materiale POS pentru a le face mai ușoare, mai puțin voluminoase și mai ușor de reciclat, reducând astfel impactul asupra mediului. Facem eforturi în mod constant ca să reducem numărul de stocuri nefolosite. Ne dorim să creăm locuri de muncă în comunități defavorizate. De exemplu, de ori de câte ori este posibil, lucrăm cu antreprenori sociali care creează locuri de muncă pentru categorii defavorizate.

Cât de “verzi” sunt la momentul acesta produsele L’Oréal?

Așa cum am subliniat, la finalul anului 2016, un procent de 82% dintre produsele noi sau relansate au în compoziție formule care folosesc materii prime regenerabile, din surse sustenabile, care necesită mai puțină apă în procesul de producție sau de consum și au ambalaje cu impact redus asupra mediului. Unele dintre produsele lansate sau relansate în 2016 au un nivel de biodegrabilitate mai mare de 98%, cum sunt de pildă șampoanele Kérastase Aura Botanica sau Garnier Ultra Doux 5 Plants. Altele, cum sunt Serie Expert din gama L’Oréal Professionnel, au ambalaje noi, realizate în proporție de până la 47% din plastic reciclat, ceea ce anu­al înseamă o economie a consumului de plastic cu mai mult de 58 de tone.

Cum sunt implicați angajații în acest proces?

În fiecare an de­dicăm o zi spiri­tu­lui cetățenesc în care angajații L’Oréal lucrează pentru diverse comunități pe bază de vo­luntariat. Din 2012 până acum s-au adunat peste 5.800 de ore de muncă. Anul acesta, de pildă, am ajutat la curățarea de deșeuri a unei zone din pădurea Snagov. Atât eu, cât și colegii mei am fost șocați de cât de multe deșeuri erau aruncate în mod iresponsabil în acea zonă. Totodată, în urmă cu câțiva ani am ajutat câteva asociații cu lucrări de renovare sau cu asistență paliativă.