Interviuri

Mihaela Tutunaru, ASAP: „Programul ASAP este prezent în 24 de orașe și reședințe de județ din țară și în patru sectoare din capitală”

2 dec. 2022 4 min

Mihaela Tutunaru, ASAP: „Programul ASAP este prezent în 24 de orașe și reședințe de județ din țară și în patru sectoare din capitală”

Reading Time: 4 minute

Cum s-a dezvoltat ASAP, un proiect lansat în urmă cu doi ani, ca un demers activ și susținut ce are ca obiectiv schimbarea comportamentului tinerilor cu privire la consumul de plastic și care sunt planurile pe care le are Fundația The Institute, cea care a lansat programul ne-a explicat Mihaela Tutunaru, coordonatoarea programului ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului)

Când și cum a luat naștere proiectul ASAP? Ne puteți spune câteva cuvinte despre acesta?

ASAP s-a lansat în iunie 2020, ca un demers activ și susținut ce are ca obiectiv schimbarea comportamentului tinerilor cu privire la consumul de plastic. La finalul anului 2020, am demarat un proiect pilot al programului ASAP în unitățile de învățământ din sectorul 6 din București, apoi în aprilie 2021 ne-am extins și la nivel național, primul oraș cu care am semnat parteneriatul fiind Brașov. Elevii, cadrele didactice și personalul administrativ au primit foarte bine programul, așa că am continuat să facem acțiuni și campanii și să ducem proiectele ASAP către cât mai multe școli din România.

Totul a pornit de la petiția inițiată de comunitatea ASAP în noiembrie 2020, petiție care solicită luarea de măsuri imediate în vederea adoptării unui model de colectare separată a deșeurilor reciclabile în toate școlile din România. În prezent, am strâns peste 42.000 de susținători din obiectivul de 50.000. Cei care își doresc să ne susțină și să includă școlile din orașul lor în programul, pot semna petiția aici.

Cum arată mai concret ce faceți?

Forma programului ASAP pe care o implementăm, împreună și cu ajutorul comunității din instituțiile de învățământ, a administrației locale și a salubristului arată așa: pentru elevi am dezvoltat o serie de materiale de educare pe care le împărțim în școli (postere cu reguli de colectare separată, video-uri care explică traseul deșeurilor reciclabile din sala de clasă, până la stația de sortare deșeuri reciclabile și ce se întâmplă acolo, diverse materiale pe teme de reciclare – cum poți refolosi, în mod util și practic, ambalaje etc.), pentru profesori și administratori (sau personalul auxiliar) am dezvoltat, în parteneriat cu Ecoteca, un program de cursuri prin care instruim (separat cadrele didactice și separat administratorii) comunitatea cu privire la importanța colectării separate a deșeurilor, aspecte legislative și soluții practice de implementare și de urmărire a acestei acțiuni. Astfel, ASAP se adresează întregii comunități dintr-o unitate de învățământ.

Ce reprezintă colectarea separată și de ce este importantă?

Colectarea separată reprezintă de fapt grija noastră față de mediu și cât de responsabili suntem în ce privește deșeurile pe care le producem. Cu cât ne informăm și ne educăm mai mult, la nivel personal, despre subiecte legate de mediu, despre deșeuri sau reciclare, cu atât înțelegem mai bine care sunt problemele și de ce este important să integrăm comportamentul de colectare separată a deșeurilor reciclabile în stilul nostru de viață.

Colectarea separată a deșeurilor este importantă pentru că face parte dintr-o listă lungă de soluții la problemele de mediu cu care ne confruntăm în acest moment. Cred că este important să existe cât mai multe programe și proiecte pe această temă.

Noi am ales, prin ASAP, să vorbim direct cu tinerii despre asta, să abordăm subiectul pe înțelesul lor și să îi educăm în adoptarea acestui comportament – aruncarea deșeurilor separat. 

Ne puteți spune cîteva cuvinte și despre rezultatele pe care le-a obținut proiectul până în prezent? Care este viziunea pe care o aveți pentru ASAP?

Suntem entuziasmați de rezultatele de până acum și de feedback-ul primit din școli, de la elevi și de la profesori. În acest moment, programul ASAP este prezent în 24 de orașe și reședințe de județ din țară și în patru sectoare ale capitalei, ceea ce înseamnă peste 550.000 de elevi în peste 1.000 de instituții de învățământ.

Impactul programului ASAP se simte și prin modul în care Generația Z răspunde mesajelor noastre, participă la acțiunile organizate de noi (workshop-uri pe teme de reciclare pe care le-am organizat în comunități locale), ne urmărește activitatea pe rețelele de socializare, se înscrie în inițiativele de voluntariat pe care le-am lansat; spre exemplu, campania pe care am făcut-o în vară, de căutare a unor ambasadori ASAP la nivel local, în școlile din orașele în care suntem prezenți cu programul.

Fundația The Institute derulează în prezent două campanii de colectare în școli. Ne puteți spune câteva cuvinte despre aceste campanii?

O să încep prin a spune că avem rezultate impresionante în campania ce tocmai s-a încheiat pentru școlile din sectorul 2, Start JOC, campanie unde s-au colectat în total 17,7 tone de deșeuri reciclabile, în primele 2 luni din anul școlar 2022 – 2023, aproape dublul cantității pe care-o aveam noi ca obiectiv.

Îi felicităm pe toți copiii care s-au implicat în această campanie!

În paralel, derulăm la nivelul întregii capitale proiectul Ambasadorii Mediului, prin care dorim să încurajăm creșterea colectării separate a deșeurilor reciclabile în școli. Campania e în desfășurare până la finalul lunii noiembrie și abia așteptăm să vedem și aici rezultatele obținute.

Cum sunt primite aceste demersuri de cei mici? Dar de profesori?

Ce am observat în implementarea programului ASAP este că elevii sunt foarte interesați de subiect, dornici să se implice în mod activ și să înțeleagă atât problemele de mediu, colectarea deșeurilor, cât și să identifice soluțiile și care dintre ele pot fi puse chiar de ei în practică.

Același răspuns l-am avut și din partea cadrelor didactice și a personalului administrativ. În plus, aceștia au participat și la trainingurile pe care le-am desfășurat pentru ei. În cadrul acestora, am încercat să le explicăm de ce este important să colecteze separat, dar să le oferim și informații despre aspecte legislative, obligațiile pe care le au de îndeplinit conform legislației în vigoare etc.

În toate acțiunile pe care le facem în cadrul programului, încurajăm colaborarea atât la nivel de comunitate (între elevi, între profesori și elevi), cât și la nivel local (între instituții).

Care sunt planurile pe care le aveți pentru Fundație și pentru proiectul ASAP?

Pentru Fundația The Institute ne dorim să creștem toate proiectele noastre, fie că vorbim despre cele din zona de artă și design, de simț civic sau de responsabilitate față de mediu.

Cât despre ASAP, vrem ca, în cât mai scurt timp, să avem cele 50,000 de semnături în petiție și să ajungem cu programul în cât mai multe școli din România. Asta înseamnă să audă de noi mai mulți copii și adolescenți, să amplificăm acțiunile noastre și să facem pași importanți către o lume din ce în ce mai responsabilă.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: