Interviuri Business

Florin Stegariu, Strunga Winery: Am investit 350.000 de euro în utilaje și lansăm două noi vinuri în ediție limitată

25 nov. 2021 7 min

Florin Stegariu, Strunga Winery: Am investit 350.000 de euro în utilaje și lansăm două noi vinuri în ediție limitată

Reading Time: 7 minute

La final de toamnă, crama Strunga anunță lansarea a două noi vinuri, în ediție limitată, reprezentând gama de top a recoltei din anul 2020 și semnătura lor pe piața vinului.

Am discutat cu Florin Stegariu, owner și general manager al Strunga Winery, despre lansarea acestor noi sortimente, despre activitatea și investițiile companiei de anul acesta, dar și despre planurile de viitor ale cramei.

Cum a fost producția anul acesta comparativ cu anul trecut?

Anul 2021 a fost un an foarte bun. Suntem bucuroși că am putut să avem o recoltă sănătoasă din punct de vedere fito-sanitar și că vremea a ținut cu noi în perioada campaniei de recoltare și nu am întâmpinat factori care ar fi putut afecta calitatea.

Per total, producția a crescut cu 15% față de anul trecut, ceea ce înseamnă că pe viitor vom putea pune la vânzare vinuri de foarte bună calitate, din toate punctele de vedere, datate cu anul 2021.

Deși am întâmpinat unele dificultăți date de lipsa forței de muncă din zonă, am reușit să facem recolta la fel ca în anii precedenți, adică manual și cu  atenție deosebită.

Spuneați că anul 2021 a fost un an bun. S-a reflectat acest lucru și asupra operațiunilor cramei?

Da, în 2021 am realizat mai multe investiții strategice pentru creșterea capacității de producție și de stocare. Cea mai importantă investiție a fost o serie de echipamente produse în Italia, care ne dau în prezent posibilitatea de a vinifica strugurii de pe întreaga suprafață de 86,66 de hectare ale cramei.

Putem spune că acum putem vinifica fiecare soi pe care îl creștem la Strunga la potențialul său maxim.

Pe lângă acestea, am investit și în barrique-uri din stejar franțuzesc și românesc, pentru maturarea vinurilor roșii care ne vor ajuta să ducem la următorul nivel calitatea lor.

Apoi, pentru finalul procesului, am achiziționat o linie nouă de îmbuteliere, cu o capacitate de 2000 de sticle pe oră, care ne va ajuta să onorăm în timp scurt comenzile.

Valoarea totală a investițiilor în utilaje în anul 20221 se ridică undeva la peste 350.000 de euro.

Care a fost impactul contextului economic actual asupra vânzărilor?

Vânzările sunt în continuare influențate de contextul dat de pandemie și de restricțiile impuse la nivel național. Momentan, vânzările au crescut în online și în magazinele de specialitate, însă au scăzut simțitor în HoReCa.

Lipsa de predictibilitate face ca orice pronostic de vânzări să fie dificil de anticipat. Privind spre 2022, va trebui să fim la fel de creativi și de flexibili cum am fost până acum pentru a putea evolua.

În ultimii ani, ne-am concentrat o bună parte din eforturi pentru a construi o comunitate de ambasadori ai brandului Strunga și de oameni care ne apreciază cu loialitate vinurile. Împreună cu ei am putut trece cu brio prin contextul actual și ne bucurăm să continuăm împreună pe acest drum.

Pe lângă noile sortimente vintage, ce noutăți ați lansat anul acesta?

Strunga Winery

Anul 2021 a fost un an al noutăților. Am început în ianuarie cu rebranding-ul gamei Strunga, gama de bază a cramei noastre. Noua înfățișare a brandului aduce în prim plan poezia „Strunga” scrisă de Vasile Alecsandri, fragmente din versurile ei regăsindu-se pe eticheta frontală a sticlei.

Am vrut ca prin acest rebranding să ne apropiem și mai tare de istoria zonei unde se află crama și de poveștile, miturile care s-au născut aici peste veacuri. Ne-am dorit să le onorăm și să le ținem la loc de cinste în timp ce noi ducem povestea Strunga mai departe.

Apoi, spre jumătatea anului a urmat lansarea brandului „Nori de Vară”. Sub umbrela acestui brand am reunit două vinuri demi-dulci din recolta anului 2020 – Tămâioasă Românească și Merlot vinificat în rosé.

În ele, spunem noi, am surprins esența unei zile de vară, când stai și privești către norii de pe cer și te lași cuprins de o stare de visare. Un vin ca bucuria unei zile de vară, pe care o poți retrăi indiferent de anotimp.

Succesul acestui nou brand s-a remarcat imediat, iar asta este pentru noi un semn clar că vinurile joviale și care se desprind de ritualurile și tradițiile din lumea vinului au un loc în inimile și paharele iubitorilor de vin din România. Credem că, încet-încet, putem vorbi de o renaștere a lumii vinului în ochii oamenilor tineri.

Iar acum urmează să lansăm două vinuri noi obținute din recolta anului 2020 din soiurile Fetească Neagră și Chardonnay. Sunt vinuri maturate în barrique de stejar românesc și franțuzesc, vinificate într-o ediție limitată – 1.800 sticle de Chardonnay și în jur de 7.700 de sticle de Fetească Neagră.

Ce face aceste vinuri nou lansate să fie speciale?

Florin Stegariu - Strunga Winery

Suntem deja în al patrulea an consecutiv în care lansăm ediția limitată de Fetească Neagră, această bijuterie a gustului de la Strunga. Iar vinul obținut în 2020 are un potențial incredibil de învechire. Chiar dacă anul 2020 a fost un an dificil pentru toată lumea, pentru vin, a fost un an excelent.

Aceste vinuri, în ediție limitată, sunt capabile să ne emoționeze, să producă în noi o bucurie, o încântare, o senzație singulară, unică.

La acest vintage, Fetească Neagră, se vede o croială diferită, cu mai multă subtilitate, eleganță, prospețime, un corp copleșitor, un echilibru mai mare, putere. Acesta este un vin emblematic al cramei și este un proiect ce a luat naștere în urmă cu 4 de ani când am decis sa lansam prima Fetească Neagră maturată în stejar.

Rezultatul final este o explozie de fructe, mineralitate, intensitate și putere; cele 14 grade ale sale sunt greu de perceput. Este plin, de densitate maximă, cu un tanin mătăsos, catifelat. Vin lung, pentru învechire, pentru a-l putea bea în 10 sau 20 de ani.

Feteasca Neagră 2020 Barrique este un vin unic, cu o perioada de doar 6 luni de maturare în butoaie de stejar. Asta pentru că ne dorim o intervenție cât mai subtilă a lemnului și o expresie cât mai pură a soiului în sine.

Este, în același timp, un vin care m-a ajutat sa umplu un gol pe care mi l-a produs în anul de facere moartea tatălui meu, persoana alături de care am pus bazele proiectului Strunga în 2013, motiv pentru care acest vin este în memoria lui.

Ce face Strunga diferit de alte crame similare din Romania?

Încă de la început, ne-am propus ca la Strunga să facem totul ca să maximizăm calitatea vinurilor.

Asta s-a tradus apoi în faptul că recoltăm manual strugurii în lăzi, pentru că asta ne asigură un control mai bun al calității. Mai mult, am decis din start să avem o producție redusă de struguri la hectar, lucru care ne ajută să obținem o concentrație mai mare de zaharuri din struguri prin gradul de coacere ridicat și recoltarea târzie.

Asta facem noi deja diferit și vom continua să o facem, pentru că, într-un fel, este semnătura noastră. Acest proces, împreună cu terroir-ul dat de Dealurile Calda și Pârjolita, locuri cu nume destinate pentru potențial viticol, ne oferă un potențial nelimitat de a pune pe piață vinuri de excepție an după an.

Dat fiind contextul, aveți planuri de extindere pe viitor?

Strunga Winery - podgoria

În materie de planuri de viitor, intenționăm să oferim pasionaților de vin un nou tip de experiențe marca Strunga. Planul este să construim o sală de degustare, unde vom reuni experiența gastronomică și vinurile de la Strunga într-o asociere de experiențe senzoriale unice și irepetabile.

Credem că locația cramei are un potențial enorm de a deveni destinație turistică în sine, fiind situată în apropiere de Castelul Sturdza de la Miclăușeni, de Casa Memorială Vasile Alecsandri, Palatul lui Alexandru Ioan Cuza și pădurea istorică de la Strunga.

Toate acestea, împreună cu activitățile pe care le avem în plan la cramă pot fi ideale pentru o escapadă de weekend pentru cei din localitățile din jur, de la Roman, până la Iași și, de ce nu, chiar și mai departe.

Ce-i lipsește vinului pentru a targeta mai bine segmentul tânăr?

Vinului nu-i lipsește nimic. Vinul a fost dintotdeauna și va fi pentru totdeauna perfect, așa cum ni-l dă natura și cum îi dau oamenii viață.

Ce lipsește, poate, e o invitație mai convingătoare pentru cei care încă nu l-au descoperit sau nu l-au înțeles. Un fel de a spune povestea vinului pe înțelesul celor care încă îl văd ca pe o băutură rezervată pentru anumite ocazii, pentru un anumit statut, pentru o anume stare de spirit.

Ne dorim mult ca oamenii, mai ales cei tineri, să descopere vinul prin prisma experiențelor proprii, nu prin cea a rigorilor și regulilor date de niște tradiții neînțelese. Pentru că cei care ajung să înțeleagă „de ce” se bea vinul, se vor îndrăgosti iremediabil de el.

Noi încercăm să arătăm toate acestea printr-o latură modernă a vinului, ca băutura creatoare de momente și stări ce vin din firea fiecărui om în parte. Noi povestim vinul ca un dar al pământului care deschide și invită pe oricine și oriunde. Și știm că nu suntem singurii, iar asta ne bucură mult.

Creativitatea ajută și ea enorm. Personal, sunt fan al brandurilor românești, iar toate gamele noastre din portofoliu poartă nume românești accesibile, cu poveste și ușor de înțeles. Strunga, Reveria, Nori de Vară. Așa am simțit noi că putem comunica această deschidere către cei care abia încep călătoria lor de descoperire în universul vinului.

Dincolo de asta, credem că transparența pe care o oferim în procesul de facere a vinului ne ajută să arătăm că există vinuri bune produse curat și natural în România.

Sunteți implicat direct pe perioada campaniei de recoltare?

Strunga Winery

Da, întreaga echipă de la Strunga este implicată direct în activitățile din perioada de recoltare, pe tot parcursul celor 40 de zile cât durează campania.

Împreună, construim strategia și o adaptăm pe tot parcursul campaniei în funcție de analizele obținute privind gradul de coacere și de ordinea recoltării. Fiecare campanie vine cu provocările sale unice, care ne scot din zona de confort. Fiecare an este diferit și irepetabil.

Felurile în care ne-am adaptat și lecțiile pe care le-am învățat în anii precedenți nu sunt neapărat valide pentru lucrurile pe care le întâmpinăm în prezent. De aceea, pornim la drum în fiecare campanie cu mintea deschisă și cu bateriile încărcate, gata de orice. Iar acest spirit de aventură și chimia pe care o avem între membrii echipei sunt ingredientele care ne ajută să reușim an de an.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: