Finanțe Interviuri

Viziune și solidaritate: Cum și-a menținut Mastercard obiectivele strategice și cum s-a implicat în lupta cu pandemia

23 nov. 2020 6 min

Viziune și solidaritate: Cum și-a menținut Mastercard obiectivele strategice și cum s-a implicat în lupta cu pandemia

Reading Time: 6 minute

Pandemia ne-a adus într-un context neprevăzut, dar Mastercard și-a men­­ținut obiectivele strategice și s-a implicat în lupta împotriva pan­demiei sprijinind eroii din prima linie, sistemul medical și persoanele direct afectate de virus. Despre noua normalitate, accelerarea digitalizării, inovare și evoluția spectaculoasă a plăților  cu cardul ne-a vorbit Cosmin Vladimirescu, Country Manager la Mastercard România și Croația.    

Ce strategie avea Mastercard la începutul anului și cum v-a schimbat pandemia planurile? Ce planuri mai aveți până la finalul anului?

Am început anul cu o serie de obiective clar definite în termeni de business și portofoliu, urmând să continuăm să consolidăm în direcția inovației, construind în zona de soluții de siguranță și securitate a plăților, precum și prin proiecte pentru creșterea gradului de incluziune și educație financiară la nivel național. Pandemia ne-a adus ­într-un context neprevăzut și, cu siguranță, de nedorit, care a generat, peste noapte, nevoi noi și urgențe, pe fondul restricțiilor impuse și al modului în care s-a schimbat rutina zilnică a oamenilor. Noua normalitate a accelerat nevoia de digitalizare și procesul de inovare pe multiple paliere. Mastercard și-a menținut obiectivele strategice, însă în strânsă legătură cu noile priorități ale consumatorilor și clienților noștri. În același timp, ne-am mobilizat rapid și consistent, alături de partenerii noștri, pentru a ne implica în lupta împotriva pandemiei și a sprijini eroii din prima linie, sistemul medical și persoanele direct afectate de virus. De exemplu, în zona inovației și a incluziunii, în februarie anunțam lansarea aplicației mobile BPay, dezvoltată alături de UniCredit, care digitalizează plata călătoriilor cu transportul public de suprafață din București, iar în martie vorbeam, alături de BCR și Metrorex, despre extinderea plății contactless în toate stațiile de metrou din București, inițiative care au adus capitala mai aproape de standardul european smart city. Pe durata stării de urgență, Mastercard a anunțat majorarea limitei pentru plățile contactless fără PIN în 29 de piețe europene, inclusiv România, pentru a ajuta cetățenii să plătească mai ușor și în siguranță. Tot în categoria premierelor se află și implementarea în România a platformei Octet, împreună cu BRD – Groupe Société Générale, dedicată extinderii activității la nivel global a ­IMM-urilor, un sector extrem de important și puternic afectat de aceste vremuri tulburi. În ceea ce privește colaborările de tip public-privat, una dintre cele mai prolifice este cea pentru dezvoltarea platformei ghiseul.ro, pe care am susținut-o încă de la lansare. Ca urmare a efortului comun făcut de echipele ANAF, ADR și APERO, cu sprijinul Mastercard, acum putem efectua multiple operațiuni pe platformă, opțiuni extinse inclusiv pe durata pandemiei. De asemenea, am rămas la fel de aproape de consumatori și în noul normal, iar conectarea cu posibilități de neprețuit rămâne misiunea Mastercard indiferent de vremurile pe care le traversăm. Astfel, în mai, lansam alături de Radio Guerrilla și Libra Bank primul card bancar co-branded dintre o bancă și un post de radio, care le oferă bene­ficiarilor o mulțime de beneficii, inclusiv ­acces la programul nostru Premium & Business, care include oferte și experiențe de neprețuit create alături de peste 115 parteneri. Mai mult, în această toamnă am lansat mymastercard.ro, versiunea digitală a programului, un tool dedicat, prin care posesorii de card Mastercard Premium pot descoperi cu ușurință ofertele speciale. Iar cel mai recent proiect conceput pentru utilizatorii Mastercard este parteneriatul cu SanoPass, platforma care digitalizează, conectează și personalizează serviciile de prevenție medicală și sănătate în România, prin care le asigurăm posesorilor de card Mastercard beneficii exclusive și ­servicii medicale gratuite.

“Plata cu cardul online a avut o creștere spectaculoasă, determinând o dublare a ponderii plăților online din totalul plăților cu cardul de la începutul anului în România și o creștere cu o treime a numărului de utilizatori ai plăților online” – Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația

Care au fost principalele schimbări în comportamentul financiar al românilor?

Pandemia a schimbat ritmul și stilul de viață al românilor, prin modificări ale comportamentului de consum, inclusiv în ceea ce privește modul în care oamenii plătesc pentru servi­ciile și produsele de care au avut nevoie. În această perioadă, majoritatea comercianților, precum și autoritățile au recomandat și, în anumite cazuri, acceptă exclusiv plățile cu cardul, ca măsură preventivă pentru protejarea sănătății. Au fost înregistrate creșteri ale plăților contactless în categorii precum supermarketuri și farmacii, mai ales în prima lună a stării de urgență, apoi am observat o creștere semnificativă a plăților cu cardul la curier și servicii de livrare a mâncării. Avansul a fost stimulat de introducerea opțiunii de livrare fără contact, și, totodată, de promovarea plăților cu cardul direct în aplicație, de către cei mai importanți jucători din piață. Mai mult, am văzut cum românii și-au schimbat modul în care achiziționează produsele și serviciile de care au nevoie, aceștia orientându-se către surse locale de încredere. Conform rezultatelor celui mai recent studiu, aproape două treimi dintre românii care au ieșit la cumpărături în perioada post-izolare încearcă în mod activ să cumpere de la magazinele ­locale pentru a-i ajuta să-și readucă activitatea la normal, iar 62% spun că intenționează să cumpere în continuare de la comercianții din comunitatea lor.

Izolarea a accelerat digitalizarea, dar își vor menține românii obiceiul de a plăti cu cardul?

Izolarea a determinat nevoia imediată de a plăti mai frecvent pe căi digitale, atât online, accesul în locațiile unor comercianți fiind întrerupt, cât și contactless, și din dorința de protejare a sănătății. Pe parcurs, o parte din măsurile impuse inițial au fost înlăturate, însă traversăm o perioadă de incertitudine și, până la scăderea ratei de infectare și, mai ales, apariția unui vaccin, distanțarea socială rămâne o constantă, la fel și măsurile de precauție de care este responsabil fiecare dintre noi. Deși nu ne-am fi dorit ca acesta să fie motivul, pandemia a reușit să stârnească interesul pentru educație financiară acelor români care utilizau rar acest instrument de plată și care au început să se informeze mai atent, să experimenteze și, treptat, să conștientizeze beneficiile variate ale plăților digitale în raport cu numerarul. Desigur, acest lucru a fost dublat și de adaptarea ­rapi­dă a băncilor la noul context, ele venind  în întâmpinarea nevoilor consumatorilor prin opțiuni extrem de utile de online banking. De exemplu, o serie de bănci oferă posibilitatea deschiderii de cont online, poți solicita emi­terea unui card nou prin completarea unui formular online, poți urmări, în anumite cazuri, evoluția procesului și îl poți primi direct acasă, în deplină siguranță. Un astfel de card este și cardul bancar Radio Guerrilla, care poate fi comandat online, iar emiterea și livrarea sunt gratuite oriunde în România. Mai mult, instituțiile oferă acum și posibilitatea creditării complet digitale, precum și alternative pentru refinanțare online. Ținând cont de toate cele de mai sus, aspecte care au deschis noi perspective pentru români, cred că românii își vor menține obiceiul de a plăti cu cardul, într-un procent semnificativ și pe termen lung.

62% dintre românii care au ieșit la cumpărături în perioada post-izolare spun că vor continua să cumpere de la comercianții din comunitatea lor, pentru a-i ajuta să-și readucă activitatea la normal

Pandemia a adus și oportunități și cel mai ușor am putut observa creșterea din zona plăților digitale. Ce a însemnat pentru Mastercard această evoluție? Ce așteptări aveți privind evoluția tranzacțiilor cu cardul?

Evoluția impresionantă a plăților digitale a fost un pariu pe care Mastercard l-a făcut în 2008, atunci când am adus tehnologia contactless în România, fiind ferm convinși că simplitatea, flexibilitatea și siguranța vor fi argumentele prin care să le arătăm oamenilor că această metodă de plată este net superioară numerarului și, mai mult decât atât, va pregăti terenul și pentru lansarea plăților mobile. Acum, la peste un deceniu distanță, vedem că plățile prin intermediul soluțiilor de mobile wallet au înregistrat un avans de 145% în perioada februarie-septembrie 2020. Da, pandemia a generat cu siguranță o mai mare deschidere la nivelul comportamentului de achiziție al consumatorilor. Însă creșterea gradului de adopție se datorează, cel puțin în aceeași măsură, investițiilor și eforturilor susținute din partea noastră, a băncilor și a comercianților, pentru accesibilizare, educare și promovare, de pe parcursul acestor ani, completate de deschiderea românilor pentru mijloace mo­derne de plată. Numerarul este un instrument care impune o serie de reguli incompatibile cu lumea în care trăim astăzi, prin dificultatea de manevrare, nesiguranță și inflexibilitate, iar oamenii încep să realizeze tot mai mult dezavantajele acestuia și adoptă acele alternative care le satisfac așteptările. În plus, România a crescut constant. BNR raporta în iunie 2019 un număr de 17,7 mili­oane de carduri în piață, carduri de debit și credit, fără cele de masă, iar în iunie 2020, numărul acestora a ajuns la 18,43 de mili­oane, așadar o creștere de 4,16%. Totodată, un sondaj McKinsey & Company arată că 40% dintre respondenți intenționează să reducă sau să înceteze să utilizeze numerar în următoarele luni, ceea ce ne îndeamnă să credem că această tendință va continua și de acum înainte.

Cum și cât au folosit românii cardurile în această perioadă?

Plata cu cardul online a avut o creștere spec­taculoasă, determinând o dublare a ponderii plăților online din totalul plăților cu cardul de la începutul anului în România și o creștere cu o treime a numărului de utilizatori ai plăților online. Anumite categorii s-au remarcat în mod special, precum supermarketurile online, serviciile de livrare a mâncării la domiciliu și farmaciile online. De asemenea, românii s-au orientat către soluții alternative pentru relaxarea la domiciliu, achiziționând abonamente pentru platforme de streaming, muzică și gaming, și totodată au dat dovadă de solidaritate, alegând să sprijine eforturile ONG-urilor de limitare a efectelor produse de pandemie.

Cum vedeți evoluția sistemului bancar în contextul pandemiei?

Consider că sistemul bancar românesc este mai bine pregătit pentru provocările care vor urma în perioada următoare în comparație cu anii 2008-2009, are capacitatea să deser­vească nevoile de finanțare pentru economie și va juca un rol important în relansarea economică. De asemenea, băncile au arătat că sunt capabile să își decline rapid portofoliul pentru a răspunde nevoilor care pot apărea, să se digitalizeze într-un ritm accelerat, să dezvolte procese de lucru în regim remote și să desfășoare online o serie de servicii bancare, astfel încât să își deservească într-un mod optim clienții.

foto: Vali Mirea

Interviul a fost inițial publicat în Biz nr. 348 (15 noiembrie – 15 decembrie 2020). Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: