Viitorul legumelor din trecut

Levente Szèll, directorul general Agrosel

Frații Alexandru și Levente Szèll au transformat o pasiune de familie într-o afacere care pune în valoare soiurile românești de legume. Levente Szèll, directorul general al Agrosel, mizează pe creștere atât pe piața locală cât și în regiune, având în vedere că exportă semințe în peste 10 țări.

Cum a luat naștere ideea din spatele companiei Agrosel?

Cultivarea legumelor a fost în familie o activitate de bază. Îmi amintesc cum bunica își făcea selecțiile, alegea plantele cele mai sănătoase și tipice din diferite specii și le folosea pentru obținerea de semințe asigurând astfel sămânța pentru următoarele generații. În 1994, România a acceptat importul tuturor varietăților înregistrate în Catalogul Comun al UE, astfel deschizând ocazia comerțului internațional de semințe pentru România. Folosind această oportunitate, am reușit să transformăm activitatea de bază a familiei în prima fază în distribuitor de semințe importate din Occident, apoi, după capitalizare, în prelucrător de semințe, mai apoi implicându-ne atât în ameliorarea de specii legumicole, cât și în producerea de semințe. Astăzi pot afirma că suntem un important jucător autohton în ameliorarea speciilor legumicole atât în România, cât și în regiune.

Cum a evoluat piața locală de semințe în ultimii ani?

Piața de semințe de legume din România se împarte în două mari categorii: una cea de amatori, hobby, cum o numim noi, care cultivă legume doar pentru consumul propriu, și a doua este ca­tegoria producătorilor profesioniști, cei care au dezvoltat o afacere din legumicultură. Noi considerăm că prima categorie, piața semințelor de amatori, a stagnat, iar a doua categorie este în plină dezvoltare. Avem convingerea că această creștere a valorii pieței profesionale va fi durabilă și noi vom oferi pieței din România legume create cu genetică românească, care păstrează gustul și forma tradițională.

Care sunt avantajele unui business de familie? Credeți că sunt și dezavantaje?

Familia participă activ atât în conducerea companiei, cât și în diverse activități. Lucrăm patru membri ai familiei în acest moment și sperăm ca următoarele generații să fie interesate de acest business astfel încât la un moment dat să poată da un ajutor companiei. Este o provocare, dar și obligația noastră să facem tot ce ne stă în putință ca generațiile următoare să se integreze pas cu pas în activitatea companiei, în gândirea de business și apoi în crearea viziunii strategice, aducând un suflu nou și asigurând că afacerea va rămâne una de familie.

Ce provocări are un astfel de business?

Principala provocare a fost transformarea companiei din distribuitor de semințe în ameliorator și producător de hibrizi și soiuri de legume. Totodată menținerea trăsăturilor și caracteristicilor locale specifice zonelor țării și culturii noastre stă la baza obiectivelor companiei, reprezentând o provocare continuă. Ca răspuns, oferim cultivatorilor și consumatorilor legumele noastre cu gust, formă și culoare tradițională.

Care au fost cele mai importante lecții învățate după piedicile depășite în ultimii ani?

Am învățat că multe lucruri, multe visuri care la început par ireale, se pot transforma în realitate cu multă muncă, seriozitate și perseverență. Totodată este foarte important să crezi foarte mult în tot ceea ce faci astfel încât să nu te abați de la acel vis.

Care sunt cele mai importante soiuri create de Agrosel?

În cea mai modernă bază de ameliorare a speciilor legumicole din România am reușit să creăm primii hibrizi de ardei din țara noastră. Acești hibrizi sunt: ardeiul gogoșar Traian F1, ardeiul gras Daciana F1 și ardeii lungi (kapia) Napoca F1 și Potaisa F1. Atât denumirile lor au legătură cu specificul zonei noastre, cât și calitățile lor genetice deservesc nevoile cultivatorilor și consumatorilor acestei zone balcanice. Oferim cultivatorilor hibrizi ameliorați în România, creați și adaptați condițiilor pedoclimatice și nivelului de tehnologie din România, astfel garantând producătorilor recolte cât mai sigure și pe gustul consumatorului român.

“Oamenii și-au dat seama că atât gustul cât și alte calități importante pot fi garantate doar de legumele proaspete cu genetică românească, produse cât mai aproape de locul de consum.”

A crescut și interesul pentru soiurile românești odată cu interesul pentru legumele “cu gust”?

În ultima perioadă, reorientarea cultivatorilor după gust este din ce în ce mai accentuată. Cred că lumea și-a dat seama că atât gustul cât și alte calități importante pot fi garantate doar de legumele proaspete cu genetică românească, produse cât mai aproape de locul de consum. Am convingerea că noi, ca și consumatori, în viitorul apropiat o să avem acces în canalele de distribuție la mai multe legume românești, produse din creațiile noastre.

Cum a evoluat segmentul de semințe home gardening?

Segmentul de semințe home gardening pot să afirm că este în stagnare în ultima perioadă, cel puțin valoric. Observăm că este o creștere către semințele cu o valoare biologică mai ridicată, cum ar fi interesul pentru semințe bio și hibrizi care asigură o rezistență mai bogată la boli, astfel încât cultivatorul amator să nu fie obligat să aplice numeroase tratamente chimice pentru a obține recolta. Totodată, există o solicitare din ce în ce mai mare pentru soiurile de legume tradiționale. Aici compania noastră are o paletă foarte largă de soiuri de legume de tomate, ardei, vinete, fasole, salată și altele, salvând multe soiuri românești de la dispariție, soiuri care în multe cazuri au fost deja radiate din Lista Oficială a României sau pur și simplu nu se găseau pe piață.

Ce ne puteți spune despre rezultatele Agrosel la 6 luni? Ce obiective v-ați propus pentru sfârșitul anului?

Rezultatele Agrosel la 6 luni arată conform așteptărilor, încadrându-se în previziunile noastre de anul trecut. Închidem primul semestru al anului 2017 cu un avans de 1 milion de lei al cifrei de afaceri față de același semestru al anului trecut. Suntem optimiști că până la finalul anului 2017 ne vom apropia de o creștere de aproape 10% față de anul trecut.

Ce planuri aveți pe termen lung și cum vedeți evoluția pieței locale a semințelor?

Pe termen lung intenționăm să extindem cercetarea, ameliorarea profesională și la alte specii legumicole, oferind alternative noi cultivatorilor atât din România, cât și din regiunea țărilor din vecinătatea țării noastre. Am avut surpriză plăcută în 2016 și 2017 – hibrizii noi Agrosel au fost foarte apreciați de cultivatori din țările învecinate cât și din SUA existând o cerere din ce în ce mai mare în aceste zone. Piața locală de semințe va crește din punct de vedere valoric (chiar dacă suprafețele cultivate cu legume nu o să crească), existând o tendință de renunțare la soiuri în favoarea hibrizilor de mare performanță care asigură o producție mai sigură.

Cum ați caracteriza agricultura românească?

Agricultura românească este încă în plină fază de formare și reorganizare. Pe termen lung va avea o contribuție majoră la PIB‑ul României, pentru că există un potențial uriaș în țara noastră. Momentan lipsește sprijinul autorităților pentru dezvoltarea și întărirea businessurilor locale autohtone, dar suntem optimiști că în viitorul apropiat vor exista ajutoare financiare sau organizatorice pentru susținerea acestor activități și pentru promovarea și distribuirea produselor românești în afara granițelor țării.