Companii

A patra revolutie industriala

20 iul. 2016 4 min

A patra revolutie industriala

Reading Time: 4 minute

Companiile trec printr-o noua revolutie industriala. Care sunt coordonatele acestei tranzitii catre aceasta noua realitate aflata in plina desfasurare peste tot in lume? Pana in 2020, potrivit unui studiu PwC, companiile industriale din toate sectoarele intentioneaza sa investeasca la nivel global peste 900 de miliarde de dolari pe an in procesul de digitalizare, respectiv aproximativ 5% din venitul realizat din vanzarile digitale.

Investitiile se vor axa pe dezvoltarea de tehnologii digitale precum senzori sau dispozitive de conectare, software si aplicatii precum sisteme de prelucrare. Mai mult decat atat, companiile investesc in formarea angajatilor si in implementarea schimbarii organizationale necesare. Mai mult de jumatate dintre aceste companii (55%) considera ca isi vor amortiza aceste cheltuieli in decursul a doi ani.

Potrivit studiului PwC Industry 4.0: Building the digital enterprise, in cadrul caruia au fost chestionate peste 2.000 de directori executivi din noua sectoare industriale din 26 de tari, companiile trec printr-o a patra revolutie industriala, care ar putea fi numita “Industria 4.0”.

Tranzitia catre aceasta noua realitate industriala digitala este in plina desfasurare peste tot in lume: aproximativ o treime dintre companii isi evalueaza deja nivelul digitalizarii ca fiind unul ridicat, iar acest nivel este asteptat sa creasca in medie de la 33% la 72% in urmatorii 5 ani.

Liderii companiilor industriale digitalizeaza activitati esentiale in cadrul propriului lant vertical al valorii si de asemenea in relatia cu partenerii la nivel orizontal din lantul de aprovizionare. In plus, isi imbunatatesc portofoliul de produse introducand functionalitati digitale si servicii de date inovatoare.

Pe parcursul acestei tranzitii, managerii companiilor analizate estimeaza o reducere a costurilor in medie de 3,6% pe an si venituri suplimentare anuale in medie de 2,9%. In termeni absoluti, acest fapt corespunde cu o reducere a costurilor in valoare de 421 de miliarde de dolari si cu o crestere concomitenta a veniturilor de 493 de miliarde de dolari.

Mircea Bozga_small
Mircea Bozga, PwC

“Companiile se asteapta ca digitalizarea sa aduca beneficii uriase si, in consecinta, investesc sume mari in acest proces. Studiul nostru arata ca aceasta tranzitie are loc in egala masura in toate tarile analizate, nu numai in cele industrializate.  Daca cel putin jumatate dintre asteptarile legate de Industria 4.0 se concretizeaza, acest lucru va schimba in mod fundamental mediul concurential in urmatorii cinci ani”, a declarat Mircea Bozga, Partener, Servicii de Audit, PwC Romania

Analiza datelor, motorul industriei 4.0

Peste 80% dintre companii se asteapta ca metodele de analiza a datelor sa aiba o influenta semnificativa asupra proceselor de luare a deciziilor in decursul urmatorilor cinci ani.

Lipsa expertizei: o bariera in calea industriei 4.0

Aproximativ 40% dintre companiile participante la sondaj se bazeaza pe expertiza angajatilor de analiza a datelor, dar nu au departamente dedicate pentru aceste sarcini.

“Dezvoltarea unei expertize sanatoase in analiza datelor si digitalizare in cadrul propriei companii este o decizie inteleapta. Expertii individuali care colecteaza si evalueaza datele nu sunt suficienti pentru implementarea cu succes a strategiilor asociate Industriei 4.0. Pentru a le putea folosi ca baza in procesul de luare a deciziilor, companiile au nevoie de baze de date, algoritmi si recomandari care pot fi implementate, pregatite in mod profesionist”, precizeaza Mircea Bozga.

Studiul subliniaza inca o preconditie necesara in vederea unei digitalizari de succes in domeniul securitatii datelor.

“Ecosistemele digitale pot functiona numai daca toti participantii pot avea incredere ca datele lor nu vor ajunge pe maini nepotrivite. Acest lucru necesita eforturi considerabile din partea companiilor, investitii substantiale in securitatea sistemelor si standarde clare de protectie a datelor”, adauga Mircea Bozga.

Digitalizarea are un impact atat la nivel orizontal cat si vertical asupra lantului valoric. Acest fapt presupune ca, pe de o parte companiile trebuie sa sa-si integreze si sa-si digitalizeze mai bine fluxul vertical de date, de la dezvoltarea produselor si achizitii pana la prelucrare si logistica transporturilor. Iar pe de alta parte, presupune o colaborare orizontala cu furnizori cheie, clienti si alti parteneri din lantul valoric, de exemplu utilizand solutii de identificare si monitorizare a produselor. Pentru companii aceste aspecte implica crearea unor solutii digitale complexe.

In plus, companiile dezvolta noi produse si servicii avand caracteristici digitale, care acopera intregul ciclu de viata al produsului si prin urmare faciliteaza un contact mai apropiat cu consumatorii finali. Companiile investesc de asemenea in servicii digitale si creeaza solutii complete adaptate ecosistemului clientilor lor, de cele mai multe ori in colaborare cu partenerii din lantul valoric.

Obiectivele digitalizarii variaza de la tara la tara

Companiile din Japonia si Germania implementeaza digitalizarea in primul rand pentru a-si spori eficienta si calitatea produselor. In SUA tendinta este de a dezvolta noi modele de afaceri cu ajutorul ofertelor si serviciilor digitale si sa asigure aceste produse si servicii in maniera digitala cat mai rapid posibil. Companiile din industria prelucratoare din China se concentreaza pe metode de a face fata competitorilor internationali prin reducerea costurilor.

“Studiul nostru arata ca nivelul integrarii digitale va fi in linii mari comparabil intre regiuni in urmatorii cinci ani, in frunte cu tari precum Japonia, Germania si SUA. Nu ne asteptam ca industria 4.0 sa divizeze regiuni, ci sa creeze o legatura puternica intre companii si tari, prin urmare chiar sa promoveze globalizarea”, conchide Mircea Bozga.

Cum a fost realizat studiul?

Studiul se bazeaza pe  cercetarea derulata in perioada noiembrie 2015 – ianuarie 2016, implicand peste 2.000 de directori executivi din companii de produse industriale din 26 de tari. Majoritatea participantilor au fost directori de digitalizare si alti directori executivi cu responsabilitati la inalt nivel  in companiile lor in ceea ce priveste strategia si activitatile din cadrul proiectului Industria 4.0. Rezultatele au fost ponderate in raport cu PIB-ul pe tara pentru a asigura o perspectiva echilibrata asupra rezultatelor globale.

Credit foto: © Alain Lacroix | Dreamstime.com

 

 

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: