Alexandra Silocea dă viață muzicii clasice
Reading Time: 4 minutePianista de renume internațional revine în perioada 11 – 15 septembrie la Festivalul Enescu cu un spectacol inspirat de Gustav Klimt, conceput ca o punte între trecut și prezent, între muzică și alte forme de artă. Cu aceeași energie creativă pe care o duce și în mediul online, Alexandra își propune să atragă publicul tânăr și să arate că muzica clasică poate fi o experiență vie, care inspiră și provoacă la dialog.
Klimt meets Bösendorfer – Ver Sacrum la Festivalul Enescu 2025
Ver Sacrum sau Primăvara sacră este cea mai recentă creație a pianistei internaționale Alexandra Silocea – un spectacol-concept inspirat de mișcarea vieneză Secession condusă de Gustav Klimt în 1897. Experiența multi-senzorială la intersecția dintre pian, voce și poezie aduce împreună lucrări pentru pian solo, lied-urile îndrăgite de Klimt, recitaluri poetice și măiestria unui pian Bösendorfer în ediție limitată. Instrumentul vine special de la Viena, urmând într-un exercițiu logistic extraordinar itinerariul artistei în cadrul Festivalului George Enescu prin București, Sibiu și Arad.
Inspirat de simbolismul primăverii în toate formele sale, spectacolul invită publicul într-o călătorie sonoră și vizuală la Muzeul de Artă Imersivă MINA din București (11–12 septembrie), apoi într-o adaptare la Sibiu și Arad (14 – 15 septembrie).
Artista reușește un trio neașteptat și eclectic, aducând împreună propria virtuozitate la pian, forța creatoare a actriței franco-libaneze Laëtitia Eïdo și vocea mezzosopranei austriece Patricia Nolz. Laëtitia Eïdo, cunoscută publicului internațional pentru interpretarea rolului Dr. Shirin El Abed din serialul Fauda (Netflix), va oferi interludii poetice pe versuri de James Joyce, A.E. Housman, Robert Frost, Kahlil Gibran și alții. Patricia Nolz, membră a ansamblului Operei de Stat din Viena din 2022, apreciată interpretă de lied-uri și solistă, va da glas lucrărilor vocale îndrăgite de Klimt. Totul se desfășoară sub semnătura echipei MINA, care adaugă spectacolului o dimensiune imersivă.

Inspirația din spatele Ver Sacrum
Alexandra Silocea este artist Bösendorfer de 25 de ani și ambasador Lobmeyr. Trăind la Viena, cunoaște în profunzime arta și cultura vieneză. Ver Sacrum se inspiră din mișcarea artistică din 1897, când un grup de artiști austrieci, conduși de Klimt, a fondat Secession, o revoluție estetică ce a marcat istoria artei moderne. În spectacolul său, Alexandra transpune acest spirit de renaștere creativă, libertate și colaborare artistică într-o formă contemporană, accesibilă și intensă alături de partenerele ei de scenă, Laëtitia și Patricia.
De la Viena la București, cu amprenta lui Klimt

Pianul Bösendorfer 214VC Secession Ver Sacrum, partenerul de scenă al Alexandrei Silocea, poartă în detaliile sale aurii ecoul Vienei lui Klimt. Frunzele de laur, simbol al victoriei și al renașterii, strălucesc pe capac și pe cadrul de fontă, iar deviza „Ver Sacrum” este gravată cu migală, literă cu literă, pe pupitrul pentru partituri, în aur de 23 de carate. Creat pentru a uni frumusețea vizuală cu forța sonoră, acest instrument rar inspirat din fațada clădirii Secession vine acum în România special pentru turneul artistei.
De la debutul său la Festivalul Enescu, Alexandra Silocea a urcat pe scenă însoțită de un pian Bösendorfer, iar în 2021 a reușit o premieră logistică unică în istoria casei vieneze, aducând nu unul, ci patru piane, însoțite de tehnicianul său dedicat, Siebren van Hoog.
Alexandra Silocea este pianistă franco-română, curatoare de experiențe muzicale, profesor de pian și creatoare de conținut. Pentru ea, muzica clasică nu este un teritoriu fixat în timp și spațiu, ci un univers viu, deschis experimentului.
„Îmi propun să creez experiențe care depășesc formatul tradițional: proiectele mele sunt concepute ca punți – între trecut și prezent, între muzică și alte forme de artă și, mai ales, între artist și public.”
Fie că aduce la viață universul vizual al lui Gustav Klimt prin sunet, că realizează salturi în timp prin dialoguri ale compozitorilor contemporani cu clasicii sau că detaliază cum se deschide corect un pian prin seriile ei educative de pe Instagram, Alexandra urmărește să deschidă noi porți către percepție și să inspire generațiile tinere. Comunitatea pe care a construit-o în social media îi permite să ducă aceste conversații dincolo de scenă, creând conținut care provoacă dialog și curiozitate.

Invitată constantă a Festivalului George Enescu în ultimii șase ani, Alexandra a concertat în săli precum Musikverein Wien, Carnegie Hall, Royal Festival Hall și Wigmore Hall alături de orchestre ca London Philharmonic Orchestra, Bamberg Symphony, Orchestra Radiodifuziunii din Berlin, sub bagheta unor dirijori precum Vladimir Jurowski, Jakub Hrůša sau Roderick Cox. Proiectele sale muzicale au fost prezentate în parteneriat cu instituții precum National Gallery London, Heidi Horten Collection, Belvedere sau Kunsthistorisches Museum Viena.
În 2024 a lansat podcastul piano fortissimo, o platformă de dialog cultural cu invitați internaționali din diverse domenii artistice. Pentru Alexandra, muzica clasică înflorește atunci când este împărtășită ca o artă vie – una care inspiră conversații, stârnește uimire și rămâne relevantă pentru prezent.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz