fbpx
Antreprenori Interviuri

Andreea Strugaru, KADRA: Adaptare în pandemie18 min

17/11/2020 11 min read

Andreea Strugaru, KADRA: Adaptare în pandemie18 min

Reading Time: 11 minute

Pandemia de COVID-19 a adus sănătatea în centrul preocupărilor fiecăruia dintre noi și a reprezentat o adevărată provocare pentru sistemul medical românesc. Dacă soluțiile propuse de KADRA înainte de criza de sănătate publică reprezentau reguli de bune practici, între timp au devenit o adevărată necesitate. Mai ales în instituțiile sanitare, care au căutat să implementeze cele mai eficiente soluții de igienă și siguranță, pentru a reduce la minimum riscurile de contagiune.

Andreea Strugaru, Managing Partner și Marketing Manager la KADRA, un furnizor de soluții integrate pentru căi de acces ne-a vorbit despre cum au fost ultimele luni pentru compania din Cluj-Napoca, despre proiectele la care a lucrat, dar și despre ce urmează.

Cum a fost pentru Kadra perioada pe care tocmai o traversăm, de la începutul pandemiei și până acum? Cum v-ați adaptat noilor situații?

Aș caracteriza-o, în primul rând, ca fiind foarte imprevizibilă, astfel încât în primele luni am căutat să ne adaptăm din mers schimbărilor apărute peste noapte, schimbări care au afectat majoritatea business-urilor, într-o măsură mai mică sau mai mare. Din fericire, noi am avut stocuri suficient de mari pentru a putea finaliza proiectele pe care le aveam în derulare și ne-am gândit tot timpul la oportunități de dezvoltare, la produse adaptate vremurilor pe care le trăim.

Printre acestea se numără turnicheții cu funcție de igienizare și termoscanare și termoscanerul multifuncțional pentru controlul accesului în clădiri, atât de necesare în perioada pe care o traversăm. În perioada în care lumea de business părea să stea în expectativă și să investească mai puțin sau deloc în proiectele pe care le aveau în plan, noi ne-am concentrat să vorbim cât mai mult despre produsele care își dovedeau chiar în acele zile încă o dată necesitatea și utilitatea. Aici mă refer, în primul rând, la ușile de spital automate, așa-zisele „uși curate” de salon, etanșe sau semietanșe, care îndeplinesc întru totul nevoile de igienă, siguranță, sigilare a spațiilor cu risc de contagiune și diminuarea riscului de contaminare intraspitalicească.

Ușile semiermetice și etanșe ermetic de la KADRA rezolvă necesitatea existenței unor spații perfect controlate, care restricționează accesul și împiedică răspândirea virușilor și microbilor. Atunci când doar câteva secunde pot face diferența, sistemele rapide de acces sunt obligatorii pentru orice unitate medicală.
Uşile rapide automate pentru unităţile de primire urgențe au rolul de a micşora timpul de intervenţie a echipajelor medicale şi de a asigura protecţia şi siguranţa acestora.

Pandemia de COVID-19 a adus sănătatea în centrul preocupărilor fiecăruia dintre noi și a reprezentat o adevărată provocare pentru sistemul medical românesc. Și dacă soluțiile propuse de KADRA reprezentau până acum reguli de bune practici, între timp au devenit o adevărată necesitate. Mai ales în instituțiile sanitare, care au căutat să implementeze cele mai eficiente soluții de igienă și siguranță, pentru a reduce la minimum riscurile de contagiune.

De obicei, orice situație mai puțin plăcută vine la pachet și cu noi oportunități. Cum a fost în cazul Kadra? Ce a adus bun pademia, pe lângă lucrurile negative care nu au ocolit, probabil, decât foarte puține business-uri?

Dacă e să vedem și o parte plină a paharului atunci m-aș referi la conștientizarea vulnerabilității noastre și la înțelegerea necesității existenței unui plan bine gândit încă din faza de proiectare a oricărei clădiri, indiferent de destinația ei. Cu atât mai mult, în cazul celor destinate domeniului sanitar. Iar faptul că am vorbit în permanență despre aceste necesități a început să dea roade. În plină pandemie de COVID19, unitățile medicale din România încep să înțeleagă importanța unor îmbunătățiri esențiale pentru siguranța pacienților și a personalului medical, și încep să investească pentru a schimba ceva. De curând, am implementat un sistem de uși automate Record la Spitalul Filantropia și la Institutul Național de Recuperare, Medicină Fizică și Balneoclimatologie, tocmai în ideea creării unor fluxuri mai sigure în interiorul spitalului. Nu doar în București am reușit să implementăm sistemele KADRA, ci și în țară, la  Spitalul de Urgență Baia-Mare, Spitalul Orășenesc Vișeu, Spitalul Județean Oradea (unde au loc lucrări de extindere a acestuia și unde se folosesc produsele noastre).

Kadra este compania cu cea mai mare experință pe zona soluțiilor de acces (27 de ani de experiență). Ne puteți spune care sunt proiectele finalizate în această perioadă sau cele care s-au legat acum, în această perioadă?

Așa cum spuneam, am reușit să finalizăm implementarea ușilor automate și a altor soluții de acces din portofoliul dedicat domeniului medical – TORMED în multe proiecte în domeniul sanitar precum:  Spitalul de Urgență Baia-Mare, Spitalul Filantropia, Institutul Național de Recuperare, Medicină Fizică și Balneoclimatologie, Spitalul de Pneumoftiziologie Marius Nasta, Extinderea Spitalului Județean Oradea (lucrare în curs), Spitalul Orășenesc Vișeu.

Alte proiecte finalizate (uși automate, trape de desfumare, sisteme de andocare, uși rezistente la foc, etc) în această perioadă: :

  • AFI Mall Brașov
  • Piață Sudului Bucureșți
  • Palas Iași – reconfigurare Office Building
  • Abatorul Diana
  • Electroputere Craiova (Office Building + spații comerciale)
  • Magazine Supeco
  • Hotel Ramada Iași
  • Hotel Dunărea Galați
  • Record Park Cluj (proiect mixt: rezidențial, office, comercial)
  • Fabrică Wetterbest
  • Vitacom
  • Savinidue

Parcări:

  • Sistem management parcare Hotel Hilton din aeroportul Henri Coandă Bucureșți
  • Sistem management parcare Piață Centrală Târgu Jiu
  • Sistem management Parking Mazepa Galați
  • Sistem management parcare Hașdeu Cluj-Napoca (lucrare în curs)
  • Sistem management parcare Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Cluj-Napoca

Insistați foarte mult pe ceea ce înseamnă construirea unui spital/clădire/imobil care să prevadă încă din faza de proiectare cele mai bune soluții de acces. Situația de acum ne arată încă o dată cât de importante sunt produsele destinate sectorului medical, care înglobează cele mai noi tehnologii și reprezintă soluții ingenioase care pot răspunde standardelor de mare complexitate din acest domeniu (produsele Tormed, uși dedicate spitalelor, clinicilor, industriei farmaceutice, laboratoarelor și oricăror alte medii curate. Cum vă implicați în convingerea autorităților, constructorilor etc pentru a implementa în primul rând soluțiile tehnice cele mai bune și abia mai apoi cele mai ieftine? Care sunt situațiile cu care vă confruntăți aici?

Noi am acumulat mult know-how pentru că ne-a interesat subiectul. Cred că spitalul reprezintă o temă extrem de grea de arhitectură. România nu este locul cel mai bun unde să poți învață cum ar trebui să fie un spital funcțional, care să răspundă rezonabil atât nevoilor personalului medical, cât și nevoilor pacienților. Noi am acumulat informații participând la întâlniri cu arhitecți specializați (care la rândul lor au învățat la modul cel mai practic, mai ales vizitând spitale din Occident), participând la conferințe care au avut ca temă principală dezbateri pe această temă, citind reviste de specialitate și consultând cataloage de arhitectură, care au că temă domeniul medical și, nu în ultimul rând, absorbind informații de la producătorii europeni de soluții pentru spitale.

Ceea ce am putut noi să facem până în acest moment a fost să comunicăm pe canalele care ne sunt la îndemână – conferințe de specialitate, discuții directe cu arhitecții implicați în proiectele din România, online – cu jucătorii implicați în construcția sau reabilitarea spitalelor: arhitecți, personal medical și manageri de spitale, echipe ale dezvoltatorilor privați de clinici și spitale, alți furnizori specializați de soluții. Eforturile noastre, însă, aduc eventual rezultate punctuale. Dacă găsim deschidere, putem implementa sporadic soluții dedicate mediului medical. Am avut norocul să participăm și la proiecte reușite, să punem umărul la construcția unor spitale moderne, adaptate nevoilor actuale.

Mai sunt însă destule cazuri (prea multe aș zice) în care se cheltuie bani pe soluții nepotrivite. Cauzele sunt multiple: pe de o parte nu cred că sunt prea mulți specialișți în proiectarea spitalelor în România, iar puținii specialișți care există se lovesc de problema bugetului (nu se poate proiecta un spital cu prețurile la care se proiectează o casă, spre exemplu); pe de altă parte, mentalitatea prețului cel mai mic distruge chiar și un proiect bine făcut și, nu în ultimul rând, lipsa unei proceduri minuțioase în reabilitarea/construcția de secții noi în spitalele existente care duce la rezultate absolut discutabile. Am întâlnit multe cazuri în care șefi de secție, foarte bine intenționați, de altfel, au ales să reabiliteze părți importante din spital după cum au crezut de cuviință, fără să apeleze la un proiectant specilizat care să-i ajute să aleagă soluții constructive fiabile și, mai ales, dedicate scopului medical.

Pare o chestiune banală, dar diferența dintre o ușă de casă și o ușă de spital este mare. Se poate monta o ușa banală la un salon de spital, aceasta se închide și se deschide, dar, cu siguranță, nu răspunde standardelor de „ușa curată” și, la fel de important, este departe de a avea fiabilitatea unei uși construite special pentru acest scop. De aceea, după 3-4 ani trebuie înlocuită. Prețul cel mai mic este o capcană. Unii au înțeles deja, alții nu. Cei care nu au înțeles vor repara/înlocui foarte des un produs care ar putea avea o durata de viață de 3-4 ori mai mare. Acesta este cel mai banal exemplu.

Când vorbim, însă, de soluții avansate din punct de vedere tehnologic, cum sunt ușile automate ermetice pentru blocul operator, acestea nu sunt, nici pe de parte, un moft. Să nu uităm care este situația infecțiilor nozocomiale în spitalele din România! Dacă aceste soluții nu sunt luate în calcul încă din stadiul studiului de fezabilitate (în cazul spitalelor publice), șansele ca bugetul să permită implementarea potrivită sunt extrem de mici.

Așadar, ca să putem avea spitale de calitate rezonabilă, avem nevoie de știința de-a le face (noi toți cei implicați: arhitecți, constructori, consultanți din rândul personalului medical, autorități publice, furnizori), de schimbarea mentalității (mai bine să investim o dată atât cât trebuie într-un spital care să ne fie de folos și peste 10-20 de ani și în care pacienții să aibă parte de un tratament de calitate și medicii să aibă condiții bune de lucru, decât să renovăm și reabilităm de multe ori în acest interval, iar medicii să plece din țară nemulțumiți de condiții) și de voință multă mai ales din partea autorităților.

Criza cu care ne confruntăm a evidențiat faptul că soluțiile pe care KADRA le propune  în mod obișnuit beneficiarilor săi pentru cât mai mult confort sau ușurință în exploatare, au devenit soluții care înseamnă în primul rând siguranță sanitară. Iar una dintre aceste soluții este ușa automată pentru acces în spații cu trafic intens. S-a schimbat în vreun fel optică constructorilor/proiectanților/beneficiarilor în această perioadă? A crescut cererea pentru astfel de soluții?  

Sunt câteva semne timide în acest sens. În domeniul privat am avut câteva surprize plăcute în care proprietari de fabrici și birouri au ales să investească în uși automate pentru ca angajații lor să nu fie nevoiți să le atingă cu mâinile. Am avut așteptări ca și din rândul proprietarilor de farmacii să vină astfel de solicitări, dar se pare că pentru dânșii nu a venit încă momentul să facă o astfel de schimbare. În schimb, deși au suferit în această perioada, constat interes în rândul proprietarilor de hoteluri.

În domeniul public, cele mai interesate de ușile automate în această perioada sunt spitalele, fapt care ne bucură atât ca furnizori de soluții, cât și ca pacienți. Mai avem și alte soluții care pot rezolva o parte din problemele actuale. Una dintre acestea este soluția de aerisire automată a spațiilor în care lucrează mulți oameni. Am început câteva discuții, dar în acest domeniu este evident că trebuie să intensificăm comunicarea cu arhitecții și proiectanții, deoarece beneficiarii caută soluții în primul rând la aceștia.

Care sunt soluţiile de acces și evacuare care pot fi aplicate având în vedere contextul cu care ne confruntăm cu toţii?      

– Uși automate pe care nu trebuie să la atingem cu mâinile

– Sisteme de control acces care au integrate sisteme de măsurare a temperaturii corporale și de dezinfectare a mâinilor

– Uși automate cu control al accesului și blocarea acestuia în anumite condiții presetate (de exemplu, când se depășește numărul de persoane admis într-o incinta

– Sisteme de automatizare a aerisirii clădirilor

– Uși curate și uși automate ermetice contactless pentru spitale

Care sunt proiectele din București unde ați reușit să implementați cele mai bune soluții de acces?

Așa cum spuneam, KADRA a venit cu o serie de soluții împotriva virusului COVID-19, printre ele numărându-se ușile semiermetice și etanșe ermetic pentru pregătirea secției de COVID de la Institutul de Pneumoftiziologie Marius Nasta, precum și ușile automate Record pe care specialiștii noștri le-au istalat la Spitalul Filantropia și Institutul Național de Recuperare, Medicină Fizică și Balneoclimatologie au instalat în starea de urgență.

Astfel, pentru pregătirea secției COVID a Institutului de Pneumoftiziologie Marius Nasta au fost implementate uși semiermetice și etanșe ermetic de la KADRA, care îndeplinesc întru totul nevoile spitalului de: igienă, siguranță, sigilare a spațiilor cu risc de contagiune și diminuarea riscului de contaminare intraspitalicească, în condițiile în care infecția cu COVID-19 prezintă cu grad foarte mare de transmitere. Ușile semiermetice și etanșe ermetic de la KADRA rezolvă necesitatea existenței unor spații perfect controlate, care restricționează accesul și împiedică răspândirea virușilor și microbilor.Pe lângă așa numitele „ușile curate” montate, la Institutul Marius Nasta a fost furnizat și sistemul de control acces, care permite delimitarea unor fluxuri clare în spital, separând secția COVID de restul secțiilor din clădire, pentru protecția și siguranța pacienților și a personalului medical.

Controlul automat al accesului înseamnă că în zona respectivă pot pătrunde doar persoanele autorizate, pe bază de cartelă. Ușa semiermetică înseamnă, în primul rând, igienă sporită – prin utilizarea carcasei rotunjite şi a capacelor cu şuruburi ascunse se evită depunerea de praf şi particule, iar întreținerea este mult mai ușoară. În plus, o serie de dispozitive speciale descarcă energia electrostatică acumulată pe canaturile în mişcare, evitând astfel atragerea impurităţilor. În plus, fiind automatizată, ușa nu necesită atingere din partea medicilor sau a pacienților, reducând astfel riscul de transmitere a infecțiilor nosocomiale.

De asemenea,, aripa ușii de spital semiermetice permite o etanșare parțială (pe două lături), cu oprire pe ramurile verticale ale cadrului și contact pe linia de sus și pe podea. Automatizarea este silențioasă – grație operatorilor anti-vibrație, ușile semiermetice Tormed SER sunt ideale pentru zone unde liniștea este o cerință esențială. Are și deschidere de siguranță, asigurată de o baterie conținută în automatizare. Iar în ceea ce privește ușa etanșă ermetic, aceasta are specifică sigilarea pe toate cele 4 lături. Structura specială a uşii face ca, la mişcarea de închidere, canatul să coboare şi să gliseze, asigurând astfel etanşare perfectă.

Ușile ermetice oferă siguranţă maximă, prin senzorii de detectare a prezenţei instalaţi în interiorul carcasei automatizării, asigurând protecţia nu numai a golului de trecere, ci şi a mişcărilor de deschidere laterală a canaturilor, pentru a evita coliziuni accidentale cu obstacole neprevăzute. Iar blatul din HPL permite dezinfectare frecventă cu diverse substanțe chimice, materialul fiind deosebit de rezistent. Alte instituții din domeniul sanitar care au implementat pe timpul stării de urgență soluțiilede acces de la KADRA au fost Spitalul Filantropia și Institutul Național de Recuperare, Medicină Fizică și Balneoclimatologie, care au instalat uși automate Record, o soluție sigură pentru delimitarea corectă a fluxurilor din spitale. 

Dincolo de calitatea elvențiană care reprezintă o garanție în sine, ușile Record au o serie de caracteristici care le recomandă pentru a fi folosite în unitățile medicale unde pot îmbunătăți simțitor experiența pacienților (ex: acces facil pentru persoanele cu mobilitate redusă), dar și mediul de lucru pentru personalul medical. Printre acestea se numără: absența zgomotului în timpul funcționării datorită garniturii antivibrație, comunicarea interactivă între unitatea de control, motor, senzori și programator, beneficiază de o operare simplă a meniului prin afișarea textului în limba engleză, germană, franceză.  În plus, senzorul de prezență detecteză persoanele aflate în zona de mișcare a ușii.

În afara celor menționate mai sus, alte instituții din domeniul sanitar au implementat în această perioadă ușile automate, dar și alte soluții din portofoliul dedicat domeniului medical – TORMED, propuse de KADRA, iar printre ele se numără: Spitalul Filantropia, Spitalul de Urgență Baia-Mare, Spitalul Orășenesc Vișeu, Spitalul Județean Oradea (extinderea acestuia, lucrare în curs).  

Sunteți una dintre puține companii care face angajări în această perioadă. Pentru a obține cele mai bune rezultate aveți de nevoie de oameni calificați. Cât de greu este să gășiți astfel de oameni și care este politică de recrutare a companiei?

Suntem pasionați de tehnologie, iar direcția în care ne dezvoltăm este din ce în ce mai „smart”.

Asta vine și cu o mare nevoie de specialiști – ingineri, tehnicieni – care să fie și pasionați de ceea ce facem noi aici. Este una dintre valorile care ne unește, această pasiune pentru noile tehnologii în domeniul accesului, așa că ne căutăm colegi curioși și dornici să învețe permanent despre ceea ce apare nou pe piață. Ca să găsim astfel de oameni, pot spune că suntem permanent într-un proces de recrutare, pentru că astfel de oameni nu se găsesc pe toate drumurile. Evident că nu este ușor, dar în ultimele luni am avut candidați mai relevanți decât altă dată, deci sunt optimistă.

Ați dezvoltat de curând o soluție nouă în portofoliul Parkomatic (lider în managementul parcărilor automate pe piața din România) și aici mă refer la aplicația GoPark care aduce beneficii nu numai pentru administratorii de parcări, cât și pentru șoferi. Câte descărcări are până acum aplicația, cum a fost ea primită de către administratorii de parcări și de șoferi până acum?

Aplicația nu este încă disponibilă pentru descărcare din magazinele de aplicații. Deocamdată o oferim partenerilor noștri, cei care au parcări dotate cu sisteme de management automat al parcărilor Parkomatic, ca facilitate suplimentară pentru clienții lor. Practic, un proprietar de parcare privată utilată cu un sistem de management Parkomatic, poate oferi clienților parcării posibilitatea ca aceștia să achite parcarea direct din aplicație, fără să se mai deplaseze la automatele de plată a parcărilor. Astfel, nu se mai formează cozi la automate, clienții sunt mai fericiți, iar proprietarii își scad foarte mult costurile cu întreținerea sistemului.

După ce aplicația va fi populată cu parcări off street din majoritatea localităților din România, o vom face disponibilă pentru descărcare din magazinele de aplicații.

Kadra se poate mândri cu multe premiere aduse pe piața din România. La ce să ne așteptăm pe  viitor?

Din cauza noului context în care trăim, suntem preocupați acum în principal de sistemele de

control automat al accesului cu diverse funcționalități speciale: ușile automate cu acces control (limitarea numărului de persoane care pot întră într-o incinta, verificarea temperaturii), turnichetii cu sistem de măsurare a temperaturii și verificarea dezinfectării mâinilor și purtării măștilor, ușile automate pentru flux dirijat și securitate din aeroporturi. Tot legat de problema sanitară a momentului, studiem diverse soluții de diversificare a portofoliului Tormed dedicat spitalelor. Vom reveni cu amănunte în viitorul apropiat.

Ne preocupă mult și ideea de Smart Mobility, de aceea, în acest domeniu se coace permanent ceva în atelierele KADRA. GoPark este doar unul dintre exemple, însă vor urmă și alte soluții care vor face viață oamenilor mai ușoară atunci când este vorba despre trafic și parcări în orașele tot mai aglomerate.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *