Analize Antreprenori

Antreprenori la bursa

3 apr. 2015 10 min

Antreprenori la bursa

Reading Time: 10 minute

Daca pe pietele dezvoltate listarea aduce instant milioane de euro pentru o companie, in Romania bursa este apanajul jucatorilor mari. Dar lucrurile se schimba, iar Sameday Courier da semnalul unei revolutii pe bursele din Romania.

Octavian Badescu se confrunta cu o situatie neobisnuita pentru el: are actionari la compania lui pe care inca nu-i cunoaste. Pare un cosmar pentru orice antreprenor, dar pentru fondatorul Sameday Courier este o situatie asumata cu buna stiinta, fiind rezultatul listarii la bursa a unui pachet de 10% din actiunile companiei. „Ne-am bucurat ca in primele zile de la listare peste 60% din pachetul pe care noi l-am pus la dispozitia pietei avea deja alti proprietari. Nu-i stim, vom cere o lista pentru Adunarea Generala a Actionarilor si o sa vedem cine sunt acum coactionari impreuna cu noi”, spune Octavian Badescu pentru Biz. Adunarea Generala a fost deja convocata pentru data de 18 aprilie, ocazie cu care managementul executiv al companiei va propune acordarea unui dividend brut pe actiune de 0,436 lei, ceea ce reprezinta randament de 5,3%, peste cel al dobanzilor bancare la depozite.

Delivery Solutions, compania din spatele brandului Sameday Courier, nu s-a listat insa pe piata principala a Bursei de Valori Bucuresti (BVB), ci a fost prima companie romaneasca listata pe noua piata AeRO, care se adreseaza mai ales zonei de IMM-uri, dar chiar si startup-urilor. „Piata AeRO a fost creata cu scopul de a furniza o alternativa de finantare antreprenorilor si companiilor aflate la inceput de drum pentru proiectele si povestile lor de crestere, pentru cresterea vizibilitatii si pentru dezvoltarea mediului de afaceri”, au declarat pentru Biz reprezentantii BVB. In acelasi timp, AeRO este o piata cu mai putine cerinte de raportare pentru companiile listate, dar ofera suficienta transparenta pentru a-i motiva pe investitori sa tranzactioneze actiunile companiilor listate aici. Este un pas major facut de BVB si un semnal important pentru companiile din Romania care nu luau pana acum in calcul listarea ca metoda de finantare si dezvoltare a businessului, asa cum se intampla pe pietele dezvoltate.

Pana la sfarsitul anului, BVB vizeaza atragerea a 10-20 de companii noi pentru listarea pe AeRO, care sa atraga atentia investitorilor. „Piata AeRO ofera noi oportunitati investitorilor de a descoperi companii cu potential ridicat de crestere, cu proiecte promitatoare, inca din etapa de inceput a acestora”, arata reprezentantii BVB. Pentru Octavian Badescu, alegerea listarii pe AeRO a fost logica, dat fiind faptul ca Sameday nu este o companie foarte mare si ar fi fost prematura listarea pe piata principala. „Doream sa mergem catre o zona care combina elemente de companie publica cu o birocratie mai mica decat piata pricipala si se adreseaza unui alt tip de investitori”, subliniaza Octavian Badescu.

AeRO – bursa ca un startup

Bursa de Valori nu a asteptat ca IMM-urile sa vina catre AeRO, ci a „curtat” activ companii cu rezultate bune si potential mare de crestere pentru a se lista pe noua piata. „Cei de la BVB, de la depozitarul central, plus consultantii de la Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) au fost alaturi de noi, ne-au sprijinit. Ne-am listat si pentru ca ei ne-au cautat si ne-au vorbit despre aceasta varianta pentru compania noastra inca din vara anului trecut. Au fost si ei interesati sa ne aduca pe bursa si cred ca e un lucru bun”, spune fondatorul Sameday Courier. Acesta adauga ca a analizat atent situatia si este constient de responsabilitatea pe care si-a asumat-o compania sa prin listare, fiindca si alti antreprenori vor veni la cei care se intra primii pe o piata bursiera noua ca sa-i intrebe cum decurge procesul si daca rezultatele obtinute in urma acestuia sunt cele scontate. In acelasi timp, investitorii vor urmari foarte atent evolutia companiilor de pe AeRO si, daca aceasta nu va urma traiectoria pozitiva dorita, vor fi reticenti in a cumpara actiuni. „Este o responsabilitate chiar in raport cu evolutia pietei de capital din Romania. Poate par cuvinte mari, dar este o responsabilitate cel putin in raport cu evolutia AeRO. Ganditi-va numai la cum e perceputa piata de capital la noi si ce discutii si probleme au fost”, arata Badescu.

cover-sameday2
Octavian Badescu si Lucian Baltaru, antreprenorii din spatele Sameday Courier, prima companie listata pe piata AeRO

La momentul cand a fost abordat de reprezentantii bursei, in vara trecuta, acesta nu avea in vedere o listare, fiindca nu exista piata AeRO si era prematur pentru Sameday sa se duca spre piata principala. Pe antreprenor l-a atras, insa, proiectul BVB, apreciind faptul ca echipa de la bursa este proactiva, vrea sa creeze buzz si sa stimuleze o schimbare de mentalitate in randul companiilor antreprenoriale din Romania. „Si AeRO e tot un fel de startup si asta m-a atras, fiindca imi place cum se dezvolta ca startup”, spune Badescu. Pentru a usura listarea companiilor, AeRO a introdus conceptul de Consultant Autorizat, care ofera asistenta in vederea listarii si a respectarii obligatiilor de raportare ulterioare. In acelasi timp, consultantul faciliteaza obtinerea de finantare prin oferte publice sau plasamente private, acest concept fiind utilizat in pietele similare ale burselor dezvoltate. In cazul Sameday, consultantul autorizat a fost FSA Advisory. Potrivit reprezentantilor BVB, AeRO poate fi o poarta de intrare catre nivelul urmator, pe piata reglementata, daca ulterior companiile vor ajunge sa indeplineasca criteriile si vor dori sa acceada la acest nivel, unde pot avea o vizibilitate mai buna si acces la un bazin mai mare de investitori.

In acest moment, AeRO poate fi alegerea perfecta pentru antreprenori aflati in diverse faze ale evolutiei lor de business. Listarea poate fi o idee buna pentru cei ce au o idee excelenta care, pusa in practica, ar putea fi revolutionara, dar si pentru companiile la care lipsa capitalului reprezinta cel mai mare obstacol in calea cresterii companiei. In acelasi timp, nu trebuie neglijata zona de promovare a companiei, de sporire a vizibilitatii produselor si serviciilor acestora prin listare. Un alt elemente important in favoarea listarii il reprezinta posibilitatea evaluarii la un pret obiectiv pentru companie, stabilit prin intalnirea cererii si a ofertei.

Daca multe companii medii si mici vor privi listarea pe AeRO ca pe o posibilitate excelenta de a obtine finantare pentru crestere, in cazul Sameday miza principala a fost alta: obtinerea unei valori de piata a companiei. „In eventuale discutii care pot aparea cu potentiali finantatori sau companii interesate sa intre in actionariatul nostru, chestiunea pretului va trece intr-o zona secundara, pentru ca deja exista o evaluare de piata. Nu vreau sa discut in contradictoriu cu lumea pe pret”, spune relaxat Badescu. Antreprenorul considera ca, raportata la nivelul evolutiei companiei din 2014, evaluarea rezultata in urma listarii este in linie cu realitatea, dar sigur va creste ca urmare a evolutiei Sameday in perioada urmatoare.

Desigur, listarea a adus companiei si alte beneficii secundare, care tin de marketing si vizibilitate, de cresterea credibilitatii companiei in fata tertilor, dar si de pozitionarea pe piata. „Intotdeauna vom fi prima companie romaneasca listata pe AeRO si suntem si prima companie de curierat listata la bursa de valori din Romania. Nu ascund faptul ca a fost una dintre tintele noastre, pentru ca noi am cautat mereu sa fim primii in diverse domenii”, spune Badescu. Acesta recunoaste ca pot exista si anumite incoveniente, cum ar fi birocratia mai mare, dar beneficiile vor depasi posibilele dezavantaje. Lucian Baltaru, partenerul lui Badescu si Managing Director al Sameday, estimeaza ca, in 2015, cresterea companiei va fi de doua cifre si a bugetat o cifra de afaceri intre 2 si 2,5 milioane de euro si o rata de profit tot de doua cifre. Baltaru spune ca Sameday Courier isi va pastra pozitionarea de companie specializata pe livrari in aceeasi zi, chiar daca aceasta nu este o piata foarte mare in Romania. Tocmai de aceea, pe langa acest tip de servicii si cele personalizate pentru nevoi specifice ale clientilor pe care altii nu le acopera foarte bine, compania are in portofoliu si o gama de livrari clasice, in regim overnight, o linie de livrari in regim postal, plus o zona de livrari de mancare. „Cam acestea vor fi liniile pe care ne vom focaliza si in 2015, dar, fiind o companie mica sau chiar medie, ne este relativ usor sa intram pe diverse segmente. Noi speculam avantaje competitive si momente. Daca anumite zone pot aduce beneficii pe un anumit interval de timp, le atacam, pentru ca suntem foarte flexibili”, spune Lucian Baltaru. Acesta adauga ca nu este exclus ca Sameday sa intre mai mult in zona de logistica sau pe alte linii de business, in masura in care apar proiecte interesante sau exista clienti-ancora. „Nu cautam sa dezvoltam ceva de la zero fara sa avem niciun atu in zona respectiva.”

Listare si reponsabilizare

Pentru listare, Sameday a facut unele modificari, e drept nu foarte mari, in companie. In primul rand, compania a trebuit sa devina societate pe actiuni, pas facut la finalul anului trecut, cand decizia listarii nu era inca finala. A trebuit facuta si o marire de capital social, fiindca o societate pe actiuni are nevoie de un minim de 90.000 de lei, conform legii. „Au existat anumite pregatiri, dar am lucrat impreuna cu consultantul autorizat care ne-a ajutat in demersul de depunere a memorandumului pentru listare. Cei de la FSA Advisory ne-au fost mereu alaturi. Nu am schimbat proceduri interne, cel putin nu lucruri majore”, subliniaza Badescu.

Totusi, listarea a adus o schimbare importanta in companie: se simte o responsabilitate mai mare decat pana acum, pentru ca au aparut si alti actionari in fata carora conducerea trebuie sa raspunda pentru rezultatele obtinute. Mai mult, o parte dintre noii actionari sunt chiar angajati ai companiei, care au cumparat actiuni si nu pot fi deza­magiti. „Si ei asteapta, ca si noi, de altfel, randament investitional, dividende”, spune raspicat fondatorul Sameday. Acesta este, in acelasi timp, incantat de faptul ca, devenind actionari, colegii din companie capata mentalitate de investitor, de actionar si privesc lucrurile intr-o maniera diferita. „M-as bucura sa ajunga sa castige din dividende mai mult decat din salariu, in timp, desigur”, spune Badescu.

cover-sameday3Ce sfaturi are pentru cei care se gandesc sa-si listeze compania la bursa? In primul rand sa se gandeasca daca merita sau nu sa urmeze drumul listarii, iar asta depinde de la o companie la alta. Badescu ii sfatuieste insa pe antreprenori sa se grabeasca: „Este bine sa fii la inceput pe o piata noua. Poti fi primul dintr-un domeniu sau primul dintr-o regiune a tarii. Resursele investitionale pentru astfel de proiecte sunt limitate, diferite de cele pe care le au investitorii pentru a cumpara actiuni Transgaz, de exemplu, si atunci e mai bine sa le accesezi cat mai devreme, ca sa le poti valorifica”.

Conteaza si momentul in care se afla compania. Daca antreprenorii urmaresc o credibilitate mai mare, un potential exit peste o anumita perioada de timp, listarea este de luat in calcul, fiindca pot capata mai multa experienta in a negocia, a discuta cu alti actionari, nu doar cu fondatorii companiei. Dar, daca momentul nu e potrivit, pot aparea probleme. „Trebuie sa vii pe piata cand ai avut rezultate bune, ca sa ai ce sa arati, dar sa ai si potential de a performa in continuare. Trebuie sa privesti si pe termen mediu si lung”, spune Badescu. In cazul Sameday, momentul a fost oportun, fiindca se afla in pozitia perfecta pentru a indeplini asteptarile investitorilor: dividende pe termen scurt, evolutia pozitiva a businessului pe termen mediu si potential important pe termen lung. „Noi, ca Sameday, stam bine pe toate aceste trei paliere si momentul era potrivit”, arata antreprenorul.

Cat de potrivit este momentul pentru Sameday? Piata de curierat din Romania a crescut continuu, ajungand in 2014 in jurul nivelului de 300 de milioane de euro si toti analistii estimeaza continuarea evolutiei pozitive. Principalul motor este comertul electronic, care in sfarsit castiga teren si pe piata din Romania. Explozia din zona de ecommerce, care va continua fiindca piata romaneasca are de recuperat teren masiv fata de pietele dezvoltate, aduce cresteri in curierat chiar daca nu va fi o crestere economica importanta. Cum? Ne detaliaza chiar Octavian Badescu: „Inainte, luai de exemplu 100 kg de la depozit si le duceai intr-un singur loc. Acum duci acolo doar jumatate din cantitate, cealalta fiind impar­tita la zece alte adrese. Un transport aduce alte zece transporturi, mai mici, e drept, dar sunt zece”.

Lokko sau international?

Octavian Badescu este mai putin implicat in coordonarea activitatii de zi cu zi a companiei, domeniul care este apanajul partenerului sau, Lucian Baltaru. Badescu se ocupa mai mult de partea strategica, de comunicare si de parteneriate. Sameday are reprezentanti in 60-70 de orase si acopera toata tara, insa nu doar prin propriile mijloace, ceea ce reprezinta un avantaj competitiv important si ofera flexibilitate. „Am fost primii care s-au organizat pe un model de costuri variabile, cand companiile de curierat investeau foarte mult in parcuri de masini si mijloace fixe. Am fost prima companie care s-a pozitio­nat pe o nisa in curierat, cea a livrarilor in aceeasi zi. Sunt avantaje competitive pe care cautam sa le punem in valoare”, arata Badescu.

Acesta este motivul pentru care transportul dintr-un oras in altul nu este realizat cu masinile Sameday decat in cazul in care exista justificare economica din punct de vedere al volumului livrarilor, in rest compania lucrand cu subcontractori prin parteneriate. „Pentru livrari in aceeasi zi folosim si avioane. De exemplu, iei un plic din Bucuresti, il duci cu scuterul la aeroport, avionul pleaca la Cluj-Napoca si de acolo il ridica omul nostru, care il livreaza direct la Baia Mare. Poti ajunge in 5-6 ore din Bucuresti in Baia Mare. Sigur, nu este un serviciu ieftin si nici cererea pentru el nu e foarte mare”, spune Lucian Baltaru.

Cand vine vorba despre o eventuala extindere interna­tionala a Sameday, Octavian Badescu spune ca aceasta se poate face mai degraba prin parteneriate, nu in nume propriu. O varianta ar fi ca Sameday sa faca parte dintr-un grup de companii care activeaza la nivel european, dar antreprenorul spune ca este destul de dificil sa extinzi un business de curierat in alte tari. Un alt proiect al lui Badescu, Lokko, prima aplicatie de curierat din Europa de Sud-Est care are la baza conceptul de crowdsourcing, se preteaza mult mai bine la cucerirea pietelor din toata lumea. „Lokko este este un proiect tehnologic, nu o firma de curierat, si poti pune la dispozitie aceasta tehnologie unor structuri logistice locale”, spune antreprenorul, care precizeaza ca exista deja discutii pentru extinderea Lokko la nivel international.

Lokko, proiect separat inclusiv ca entitate juridica de Sameday, are doua componente – aplicatia mobila care permite plasarea unei comenzi si urmarirea evolutiei acesteia in timp real, respectiv sistemul de management al comenzilor. Aplicatia permite inscrierea curierilor de la orice companie, care pot face astfel livrari cand nu sunt ocupati, si este oarecum similara sistemului folosit de Uber. Sistemul de gestionare din spate, foarte complex dar cu o interfata usor de urmarit, poate fi oricand adaptat de orice companie care face livrari si este argumentul principal al unei potentiale extinderi in alte tari. „Este, practic, cel mai eficient mod de a face livrari instant. Poate fi si el listat la bursa la un moment dat”, arata Badescu.

Cand l-am intrebat pe Octavian Badescu despre evolutia viitoare a Sameday Courier, acesta mi-a vorbit din nou despre responsabilitatea pe care o simte tot mai pregnant dupa listare. „Suntem constienti ca toate reflectoarele sunt pe noi si este un moment bun din toate punctele de vedere. Am avut rezultate bune in 2014, anticipam rezultate bune in 2015, nu vad de ce nici in viitorul mai putin apropiat lucrurile sa nu evolueze bine. Avem toate premisele sa credem ca va fi o poveste de succes.” Prima provocare va fi atingerea obiectivelor de crestere din buget, pe care antreprenorul le considera echilibrate. Mult mai importanta este insa gestionarea cresterii, care necesita o urmarire indeaproape a evolu­tiei companiei, lucru de care se ocupa in principal Lucian Baltaru. Sameday se afla in cautarea unui nou spatiu pentru mutarea sediului companiei. „Ne trebuie mai mult spatiu, ce mai tura-vura! Si e bine ca ne trebuie”, spune Badescu.

Pasul urmator este cresterea valorii companiei, care ar trebuie sa fie obiectivul oricarui antreprenor in viziunea lui Octavian Badescu. „Se vorbeste destul de putin pe tema asta in Romania. Lumii ii e rusine sa zica profit. Sa nu uitam de ce ne-am adunat. Scrie si in manualul de economie ca scopul oricarei activitati economice este maximizarea profitului. Putem sa imbracam cum vrem asta, dar acesta este scopul”, subliniaza antreprenorul. Una dintre caile cresterii valorii companiei a fost listarea. Badescu nu exclude ca, pe viitor, compania sa suplimenteze pachetul de 10% listat pe bursa, pentru ca valoarea unei companii creste daca are un procent mai mare din actiuni disponibil pe bursa (free float) si investitorii au posibilitatea de a schimba actiunile intre ei. „Nu vrem sa ajungem la 100% free float, dar nu excludem nicio varianta, cine stie ce va fi peste 10 ani”, spune Octavian Badescu. In ochi ii vad un licar din care ghicesc ce spera sa vada peste zece ani: nu doar cresterea Sameday, obiectivul primordial, ci si dezvoltarea pietei de capital din Romania, care sa atraga pe bursa cat mai multi antreprenori.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: