Antreprenori by eMAG

Antreprenoriat part-time: Cum mai mulți tineri corporatiști și-au transformat pasiunile în afaceri

28 ian. 2021 8 min

Antreprenoriat part-time: Cum mai mulți tineri corporatiști și-au transformat pasiunile în afaceri

Reading Time: 8 minute

Se spune că antreprenoriatul este cea mai frumoasă, dar și cea mai dificilă meserie din lume. O serie de tineri angajați în corporații au reușit să transforme propriile pasiuni în afaceri, pentru care au planuri serioase de consolidare și de dezvoltare. Și toate acestea, în timpul lor liber, în paralel cu carierele de succes pe care le au în companii multinaționale. Cum reușesc să facă față valului de provocări și să se împartă între două activități cronofage?

O carieră de succes la pătrat

Pentru Alexandru Ion, 2020 a fost un an extrem de plin: foodpanda România, unde ocupă poziția de Local Chief Marketing Officer, a înregistrat creșteri exponențiale, iar Nexus Gaming, propria companie, pe care o deține de peste 5 ani, a fost unul dintre puținele businessuri care au făcut reconversia profesională și și-au schimbat cu totul activitatea comercială.

Alexandru Ion și-a dorit dintotdeauna să fie om de business. Indiferent dacă pe cartea sa de vizită era trecută titulatura de antreprenor, angajat, specialist în marketing sau om de vânzări, tânărul nu visa decât să fie acolo unde era acțiunea. Așa se explică flexibilitatea cu care a reușit să treacă de la statutul de angajat la cel de antreprenor și ulterior să revină în mediul corporate, iar pentru o bună perioadă de timp să fie și angajat, și angajator în același timp. Pe vremea când era Market Research Specialist la producătorul de bere Bergenbier, Alexandru Ion a cumpărat, în primăvara anului 2015, cafeneaua Nexus de pe bulevardul Elizabeta din București, câteva luni mai târziu renunțând la jobul din corporație ca să se ­dedice în exclusivitate antreprenoriatului. La începutul anului trecut, antreprenorul a acceptat o nouă provocare, tot în mediul corporate, unde a preluat funcția de Local Chief Marketing Officer la foodpanda România, devenind astfel un „antreprenor part-time”, care își împarte timpul între activitățile de angajat full time și angajator.

„Îmi plac foarte mult ambele roluri și nu consider că se inoportunează reciproc. Antreprenoriatul mi se pare mai degrabă un sport extrem sau un stil de viață, pe când multinaționala mi se pare un spațiu de învățare și de afirmare a talentului. În cel mai rău caz, renunț la o parte din viața personală sau la somn, ambele fiind pe plan secun­dar pentru mine”, spune zâmbind Alexandru Ion, Chief Marketing Officer la foodpanda România și fondator al Nexus Gaming. „Aș renunța la un rol în momentul în nu mi se mai potrivește sau atunci când nu mai sunt mulțumit de ceea ce fac. Ne petrecem multe ore din viață la muncă, aproximativ o tremie și e foarte important să fii încântat de activitatea profesională pe care o ai, indiferent de statut”, adaugă Alexandru Ion.

Antreprenoriatul este în sine cea mai dificilă meserie din lume și combinat cu un job full-time într-o companie multinațională, provocările nu vor întârzia să apară. Pentru Alexandru Ion, cea mai mare provocare cu care se confruntă ca antreprenor part-time este atunci când ambele organizații au nevoie, în același timp de el. „În afaceri, nu a fost niciodată nimic atât de urgent încât s` nu poată aștepta 30 de minute”, spune Alexandru Ion despre cum reușește să jongleze între cele două activități. „Îmi iau ambele roluri în serios. Dar de principiu, de luni până vineri între 10:00 și 18:00 mă gândesc la foodpanda, iar în rest sunt acolo pentru ambele firme atunci când au nevoie de mine”, spune antreprenorul. Și 2020 a fost un an în care atât foodpanda România, care a înregistrat creșteri spectaculoase în perioada pandemiei și s-a extins, cât și Nexus Gaming, pentru care a fost un an greu, i-au solicitat neîncetat atenția. Propria firmă a fost unul dintre puținele businessuri care au făcut reconversia profesională și și-au schimbat cu totul activitatea comercială. Nexus Gaming s-a transformat din sală de net în studio de producție video, tot în domeniul gaming. Echipa antreprenorului a reușit să creeze un business nou, „reciclând” brandul, know-how-ul și echipamentele.

Nexus Gaming a pierdut 70% din cifra de afaceri și peste 90% din profit, iar mindset-ul s-a schimbat din „creștere” în „supraviețuire”, dar, cu toate acestea, compania a terminat anul 2020 cu bine cu satisfacția că a reușit să se reinventeze într-un timp foarte scurt și să își păstreze motivația și entuziasmul pentru noile proiecte. „Pe termen scurt ne dorim să devenim profitabili cu noul business, ca să putem reinvesti pe termen mediu și să ajungem mari pe termen lung”, spune Alexandru Ion, fondatorul Nexus Gaming, despre planurile pe care le are pentru studioul de producție video. „Commitment-ul meu cu Nexus este unul pe termen lung și eu cred că vom fi aici și peste zece ani, tot în gaming. La urma urmei, Nexus reprezintă o comunitate de oameni pasionați de jocuri, eu doar eram acolo la momentul potrivit și cu disponibilitate de investitor”, adaugă Alexandru Ion.

Flexibilitate în antreprenoriat

Anca Amariei, PR Manager pentru Discovery în Europa, Orientul Mijlociu și Africa, a descoperit în urmă cu câțiva ani yoga, pentru care a făcut o pasiune din care, încet-încet, a luat naștere un business de wellbeing și terapie prin yoga.

Pe când nu avea nici 25 de ani, Anca Amariei a fost la un pas de un burnout. Pe atunci, avea probleme mari cu cervicala, care îi dădeau dureri de cap persistente, toate pe fondul oboselii acumulate la muncă. Ajunsă de urgență la neurolog, Anca a fost sfătuită să ia cu rapiditate măsuri, iar după îndelungi căutări, a dat peste yoga combinată. A fost dragoste la prima vedere. Practica i s-a potrivit mănușă prin prisma efortului fizic pe care trebuia să îl investească. A început să practice personal, apoi și-a dorit să împărtășească și a devenit încet-încet ghid pentru clase de grup.

În urmă cu doi ani însă, Anca a realizat că vrea să ducă povestea la un alt nivel, unul terapeutic, centrat pe individ. Așa se face că, din 2019, a pornit o călătorie fulminantă în lumea yoga, a urmat mai bine de 800 de ore de formare la Institutul de Terapie prin Yoga din Amsterdam (fiind prima studentă din România a școlii din Olanda), s-a specializat în tehnici de respirație, acordarea primului ajutor în sănătate mintală și aplicații ale yoga în lucrul cu persoane cu traume.

Cea mai recentă formare pe care a început-o Anca Amariei este în neuromindfulness la Neuromindfulness Institute, un concept care îmbină neuroștiința cu tehnicile de mindfulness. Așa a luat naștere Yoga for Bodymind with Anca, un concept care se adresează sănătății minte-corp, ca entități care funcționează braț la braț. Nu este un studio propriu-zis, ci o mișcare în scop terapeutic, prin care Anca își propune să construiască un spațiu sigur, dincolo de granițele fizice, în care mintea și corpul se pot exprima liber. În prezent, antreprenoarea se concentrează să rămână cât mai aproape de comunitatea pe care a reușit să o construiască de la începutul pandemiei, dar și alături de oamenii cu care lucrează încă dinaintea acestei crize de sănătate publică. Mai mult, Anca își dorește să aducă terapia prin yoga în cât mai multe comunități vulnerabile, motiv pentru care a început să dezvolte proiecte în sectorul ONG cu Asociația Zi de Bine, ­Special Olympics și alte fundații care deservesc comunități de pacienți cu diverse afecțiuni.

În paralel cu jobul de antreprenor, Anca Amariei este și PR Manager pentru Discovery în Europa, Orientul Mijlociu și Africa, având o experiență de peste 13 ani în comunicarea de brand și corporativă. „Eu am, de mai bine de doi ani, experiența lucrului în paralel. Aș putea spune că în timp ceea ce a început ca un hobby a devenit o parte esențială din activitatea mea, pentru că din yoga și din lucrul cu oamenii îmi iau energia pentru toate celelalte. La Discovery, am avut norocul să lucrez întotdeauna alături de oameni care aveau la rândul lor pasiuni și am fost mereu încurajată să mi le alimentez pe cele proprii”, spune Anca Amariei, PR Manager la Discovery și fondatoare a Yoga for Bodymind with Anca.

Pentru ea, provocarea principală cu care se confruntă ca „antreprenoare part-time” este gestionarea ­multitasking-ului și a avalanșei de idei care îi vin în minte în zona antreprenorială și pe care, desigur, vrea să le testeze, să le implementeze și să le crească.

„Ceea ce am descoperit că funcționează pentru mine este to do-ul pe hârtie, cu o planificare foarte clară în care ­«decartez» absolut tot ce am de făcut, le așez pe categorii, pentru ca apoi să fac alocarea de timp săptămânală și zilnică. Mă străduiesc să evit amestecarea activităților, să aloc timp pentru fiecare dintre ele, să nu sar de la una la alta – pentru că mi-am dat seama cât de mult îmi afectează productivitatea. Gândesc foarte mult în termeni de management al energiei, mai mult decât ca mana­gement de timp. Pentru că uneori mă regăsesc în postura de a avea timp, dar nu mai am energie. Și atunci înseamnă că undeva pot să fac îmbunătățiri”, spune Anca Amariei. 

Un francez îndrăgostit de România

Cu o investiție de 200.000 de euro, Grégoire Vigroux, Board Member & Administrator for Romania la TELUS International Europe, a lansat în plină pandemie fenix.eco, un magazin prin care vinde telefoane recondiționate.

Grégoire Vigroux s-a îndrăgostit de România când avea doar 11 ani și a ajuns pentru prima oară în țară ca fiu al unui expat. Puștiul a locuit în București până la vârsta de 14 ani și, deși era o lume complet diferită de cea din Franța, i-a plăcut foarte mult și nu a uitat niciodată experiența frumoasă din copilărie. În 2006, după ce a absolvit un program de MBA la Paris, a avut oportunitatea să lucreze pentru Ambasada Franței în străinătate și, deși avea ocazia să plece în SUA, China sau Marea Britanie, când a văzut că are posibilitatea să revină în România nu a ezitat nicio secundă. Un an mai târziu a ajuns în România, unde a lucrat o scurtă perioadă de timp la Ambasada Franței, timp în care a realizat că nu este făcut pentru lucrul în administrație, ci are un mindset antreprenorial, are energie de startup.

Între 2007 și 2012 francezul a lansat trei companii, pe care le-a vândut. Una dintre acestea era CallPoint, care a fost achiziționată de TELUS International, un jucător important pe piața mondială de outsourcing. Dar, în paralel cu cariera de la TELUS International, unde a rămas membru în consiliul de administrație și administratorul pe România al gigantului canadian, Grégoire Vigroux a fost implicat ca fondator sau business angel în dezvoltarea a 17 startup-uri.

„Unii dintre cei mai buni antreprenori pe care i-am întâlnit aveau background corporate. Corporațiile te învață disciplina și leadership-ul și te pot pregăti cu uneltele și aibilitățile necesare antreprenoriatului de succes. Similar, unii dintre cei mai buni lideri din mediul corporate pe care i-am întâlnit aveau spirit antreprenorial – știu cum să ia decizii curajoase, să își asume riscuri când este nevoie și, de asemenea, să își asume responsabilitatea pentru organizația lor. În concluzie, un lider de business complet are experiență atât în lumea antreprenorială, cât și în cea corporativă”, spune Grégoire Vigroux.

Cel mai nou proiect antreprenorial al francezului este fenix.eco, o platformă pentru vânzarea de telefoane inteligente recondiționate, pe care a lansat-o în plină pandemie cu o investiție de 200.000 de euro. După o serie de cercetări amănunțite, Vigroux a descoperit că piața globală pentru telefoane second-hand va crește de la 27 de miliarde de dolari în 2019 la 67 de miliarde de dolari până în 2023. Deși sunt ceva nou în Europa Centrală și de Est, te­le­foanele recondiționate sunt o alegere populară în Occident. În Franța sau Germania, de exemplu, acestea reprezintau mai bine de 10% din piață în 2019. În România aproape 5 milioane de smartphone-uri sunt vândute în fiecare an. Un business cu tele­foane recondiționate în România, unde piața va ajunge în câțiva ani la nivelul celei din Europa de Vest, ar putea cuceri 10% din piața locală, ceea ce înseamnă 500.000 de telefoane pe an. Antreprenorul francez plănuiește să atace și segmentul B2B, fiind o perioadă în care tot mai multe companii depun eforturi să își reducă cheltuielile din cauza efectelor pandemiei de COVID-19. O gamă de telefoane mobile recondiționate, în condiții de funcționare perfecte și la un preț considerabil mai mic sunt ingredientele pe care pariază antreprenorul francez. Și studiile sunt în favoarea calculelor lui Vigroux.

Un studiu realizat de HMD Global arată că peste 90% dintre afa­cerile europene consideră că prețul este un factor important atunci când achiziționează un telefon pentru angajații proprii. De asemenea, tot mai multe companii realizează că trecerea la un model de economie circulară are sens nu numai din punct de vedere econo­mic, ci și ecologic. Pentru producția unui nou iPhone generează
77 kg de dioxid de carbon și este nevoie de 44 kilograme de materie primă. Astfel, fenix.eco poate reprezenta o opțiune pentru companiile care își doresc să facă economii, dar să aibă și un impact pozitiv în același timp. „Covid-19 ne-a reamintit într-un mod dur cât de fragilă este viața umană. Din această cauză cred că, acum, mai mult ca niciodată, va crește, peste tot în lume, gradul de conștientizare a problemelor de mediu. Suntem foarte aproape de o revoluție verde, în care antreprenori responsabili vor pune piciorul în prag și vor pune umărul să facă lumea un spațiu mai verde”, spune Grégoire Vigroux.

Foto: © Thodonal | Dreamstime.com

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: