Aterizare in paradis

Daca intrebi orice singaporez care sunt simbolurile orasului, e imposibil sa nu mentioneze si aeroportul Changi, poarta de intrare in oras, un loc de care toti locuitorii sunt mandri si care este nu doar un simplu spatiu de zbor, ci parte integranta din Singapore.

Experienta Biz in Singapore nu putea sa nu se concentreze asupra simbolurilor care au facut din acest stat un tigru asiatic. Aeroportul Changi este unul dintre ele, avand in vedere ca este cel mai premiat aeroport din lume, cu 470 de premii la activ. De 27 de ani consecutivi este votat cel mai bun aeroport din lume de revista britanica “Business Traveller”. Am vrut sa vedem ce se intampla in culisele acestui succes.

Dupa ce am facut un tur, am inteles exact ce il face special. Nu este doar un hub important pentru aviatie in aceasta parte a globului, ci o destinatie in sine. Nu este doar un grup de cladiri, foarte frumoase de altfel, ci reprezinta o experienta. Detaliile si atentia pentru calatori nu sunt doar vorbe goale aici, ci este insasi filosofia dupa care Changi isi desfasoara activitatea. Eficienta operatiunilor face parte din esenta aeroportului. De la check-in la operatiunile de imbarcare, de securitate si de preluare a bagajelor, totul este gandit astfel incat sa fie cat mai rapid si usor pentru pasager.

Tocmai aceasta parte a oricarei calatorii cu avionul este cea care il nemultumeste pe orice pasager, pentru ca de obicei este consumatoare de timp si nervi. Nu si la Changi. Nu exista asa ceva aici, pentru ca frustrarea legata de trecerea frontierei sau de gasirea bagajelor au fost eliminate. In plus, ceea ce defineste acest aeroport ca o destinatie in sine este modul de a face asteptarea sau tranzitul cat mai placute. Fie ca este vorba de relaxare intr-o gradina cu un iaz cu pesti koi, de fascinatia de a vedea fluturi intr-un miniparc dedicat sau de a urmari cele mai noi filme intr-un cinema care ruleaza filme 24 de ore nonstop, toate aceste activitati sunt disponibile pasagerilor care asteapta o cursa sau care sunt in tranzit.

Robin Goh, Assistant Vice President, Changi Aeroport_

Robin Goh, vicepresedinte adjunct al departamentului Corporate&Marketing Communications al Changi Airport Group

“In afara de a fi poarta de intrare in oras, Changi este strans legat de sufletul multor oameni si mai ales al singaporezilor, pentru ca este un icon al excelentei, al lucrului bine facut, de care suntem toti mandri”, mi-a spus Robin Goh, vicepresedinte adjunct al departamentului Corporate & Marketing Communications al Changi Airport Group. Acesta a continuat mentionand ca tot ceea ce se face la aeroport pune pasagerul pe primul plan. “Toate politicile, toate strategiile, orice constructie, orice facem are pasagerul in mijlocul lucrurilor.”

 

 

Aeroport la superlativ

Se vede la fiecare pas pe care il faci in aeroport. Asteptarile sunt mereu depasite. Desi este un loc extrem de aglomerat, nu pare, pentru ca este astfel construit incat sa nu dea senzatia de agitatie sau de imbulzea­la. Terminalele au holuri uriase cu spatii dedicate de retail si mai ales de relaxare. Am mentionat deja de gradina cu pesti, insa de-a lungul celor trei terminale sunt dispuse cinci asemenea gradini tematice: gradina cu cactusi in terminalul 1, gradina fermecata, cea a orhideelor si gradina cu floarea-soarelui in terminalul 2 si singura gradina cu fluturi dintr-un aeroport la terminalul 3. Toate cele cinci gradini sunt spectaculoase si imbie la relaxare. Sunt oaze de liniste in mijlocul unei forfote continue de pasageri care vin sau pleaca.

gradinaDescoperiri ca acestea fac ca aeroportul sa fie o destinatie nu doar pentru calatori, ci si pentru singaporezi, care vin in weekend cu copiii sa se relaxeze sau sa faca cumparaturi. Unii si-au cerut logodnicele in casatorie aici, altii vin sa faca pozele de nunta, iar studentii vin ca sa studieze intr-un loc linistit.

Daca ne gandim ca acest aeroport are doar 34 de ani de existenta, este un salt urias de la primul terminal construit si pus in functiune la ce exista acum. Aeroportul a cunoscut aceasta dezvoltare prin vointa prim-ministrului Lee Kuan Yew, care a decis sa mute actualul aeroport dintr-o locatie mai centrala in spatiul in care se afla acum, aproape de ocean. S-a dovedit a fi o miscare extrem de inte­leap­ta pe termen lung. Aeroportul functionea­za 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana, pentru ca nu are barierele legate de veci­natatea cu zone rezidentiale, unde trebuie  stopata activitatea pe timpul noptii pentru a nu deranja locuitorii.

De fapt, Singapore a ajuns sa fie un tigru asiatic tocmai ca urmare a viziunii pe termen lung. Nimic din ceea ce s-a facut in acest oras-stat nu a fost facut doar pentru patru ani, schimbat ca urma­re a modificarii legislatiei sau pentru ca au fost schimbati ministri.