fbpx
Analize BizRemote Companii Tech

Deși continuă telemunca, 82% din companiile de business services din România își vor păstra spațiile de birouri4 min

17/11/2020 4 min read

Deși continuă telemunca, 82% din companiile de business services din România își vor păstra spațiile de birouri4 min

Reading Time: 4 minute

Experiența ultimelor luni a arătat că telemunca în proporție de 100%, precum și munca de la birou, au numeroase inconveniente și nu mai corespund realității actuale, conform unui studiu realizat de Asociația Business Services Leaders (ABSL) împreună cu KPMG.

Telemunca a devenit principala opțiune a companiilor în această perioadă, dar a arătat și limitările legate de socializare, interacțiune și colaborare. Este motivul pentru care 82% dintre companiile participante la studiu au declarat că își vor păstra spațiile de birouri.

Ciprian Dan, Președintele ABSL

Este greu de estimat și de făcut planuri pe termen lung. Ce știm sigur este că în câteva luni nu ne întoarcem la birou în masă“, a spus Ciprian Dan, președintele ABSL, în cadrul unei conferințe de presă virtuale organizate cu ocazia conferinței naționale organizate de Asociație, a cărei temă în acest an este “Zoom In, Zoom Out”. Evenimentul se desfășoară online în perioada 17 – 19 noiembrie 2020, cu participarea virtuală a peste 700 de specialiști din industrie și a 100 companii.

Din cauza măsurilor de siguranță a angajaților, companiile nu pot avea echipe mari care lucrează de la birou, de aceea s-au orientat către un sistem de muncă hibrid. Astfel, 48% dintre companiile respondente vor lua în calcul în 2021 un sistem de muncă hibrid, 13% dintre companii vor continua în sistemul de telemuncă, în timp ce 39% dintre companii consideră că pe termen mediu telemunca nu este o alternativă viabilă.

Pe termen scurt, companiile din industrie vor continua să migreze accelerat către conceptul de Flex Office și vor îmbina munca de la distanță cu cea de la birou pentru o eficientizare a costurilor legate de spațiile de birouri, dar și atragerea unei forțe de muncă diversificate, dintr-un areal geografic mai larg. Astfel, timpul petrecut în trafic va putea fi folosit într-un mod productiv, iar forța de muncă ce nu putea fi angajată până acum din cauza distanței față de birou, va deveni disponibilă. Toate acestea vor contribui la creșterea eficienței și menținerea atractivității României ca destinație predilectă pentru outsourcing“, spune Cătălin Iorgulescu, reprezentant al Consiliului Director ABSL.

Cele mai importante orașe pentru industria de business services sunt București, Timișoara, Cluj, Iași, Brașov, Sibiu. Studiul este publicat de ABSL în colaborare cu KPMG și a fost realizat în perioada iulie – octombrie 2020. Eșantionul este de 59 de companii care activează la nivel național.

Impactul pandemiei asupra industriei de outsourcing

Pe termen mediu și lung, veniturile generate de sectorul de business services vor fi în creștere. Presiunea pe costuri, la nivel global, determină companiile să regândească structura de costuri, optând pentru consolidarea unor servicii spre destinații atrăgătoare din punct de vedere economic și calitate a resurselor umane. România stă bine din acest punct de vedere, de aceea situația generată de pandemie poate reprezenta un avantaj pentru această industrie.

Conform estimărilor din studiul ABSL, veniturile generate de industria de business services în 2020 sunt de 4,5 miliarde euro, nivel similar cu cel din 2019. Industria de business services contribuie cu aproximativ 2% – 2,5% la PIB, similar cu industrii precum comerțul cu ridicata, electricitate și gaze.

Care a fost impactul pandemiei asupra cifrei de afaceri realizată în 2020, conform participanților la studiu:

  • 69% au declarat că cifra lor de afaceri va fi similară cu cea din 2019.
  • 17% au estimat o scădere a cifrei de afaceri cuprinsă între 5% și 30%.
  • 14% așteaptă o creștere a cifrei de afaceri, cu procente cuprinse între 5 și 50%.

Printre efectele pandemiei asupra businessului, companiile enumeră scăderea cererii externe (39%), impactul pandemiei asupra operațiunilor clienților (33%), căutarea unor arii noi de business (33%), creșterea cererii externe (30%), planuri globale de restructurare (27%), achiziții (3%). Procentul total depășește 100%, companiile selectând mai multe variante.

Pe termen mediu și lung, 58% dintre companii apreciază că numărul angajaților din industrie va crește, 22% – consideră că numărul de angajați va fi în scădere, în timp ce 20% dintre companii consideră că numărul angajaților va rămâne constant.

Pe fondul pandemiei, a reevaluării costurilor și al automatizării, companiile chestionate consideră că numărul de angajați este posibil să scadă cu până la 4,5% până la finalul lunii iunie 2021. Numărul estimat de angajați în industrie la acest moment este de aproximativ 131.000.

Înainte de pandemie, cea mai mare provocare pentru firmele din industrie era legată de forța de muncă bine pregătită. Toate discuțiile legate de dezvoltarea industriei aveau ca punct central recrutarea și reținerea talentelor. Rata medie a plecărilor din companie a fost de 22% pentru perioada 2017 – 2019. Pentru perioada ianuarie – iulie 2020, rata medie a plecărilor din companii a fost de doar 12%“, spune Ciprian Dan.

Peste jumătate (54%) dintre companiile care activează în industrie au deja un plan de recuperare / continuare a afacerii, în timp ce 46% nu au un astfel de plan.

În ceea ce privește sprijinul acordat de către autorități, 20% dintre companii au aplicat pentru șomaj tehnic, 11% au primit ajutor de la stat, 11% – scutiri de taxe, 6% – amânarea plății impozitelor și 6% au accesat granturi UE/ fonduri europene. 38% dintre companii nu au beneficiat de niciun sprijin din partea statului.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *