BIZnis românesc altfel: aceeași calitate de 12 ani și 90% din clienți veniți din recomandări

Florin Pană avea 25 de ani când a luat hotărârea de a pune bazele unei afaceri. Un tânăr cu aspirații înalte – așa cum se autocaracterizează, și-a făcut curajul de a întocmi un plan de business, pentru ca pe 1 ianuarie 2007 acesta să se concretizeze și să devină oficial. Atunci, și-a schimbat titulatura de angajat într-un statut despre care nu știa nimic și pentru care nu se pregătise: cel de antreprenor. Simțea, însă, că a făcut o alegere bună și că domeniul pe care l-a ales i se potrivește, lucru care i s-a confirmat încă de la primul client: serviciile de montaj acoperișuri.

În prezent, compania pe care o conduce are un portofoliu de peste 3.000 de proiecte realizate, 90% dintre ele venite din recomandări. De-a lungul celor 400.000 m² de acoperiș montați până astăzi, două lucruri au rămas neschimbate: calitatea serviciilor oferite, pentru care mai degrabă ar refuza proiecte, decât să o scadă, și echipa – în mare parte aceeași, încă din primul an de la înființare. O echipă cu care este mai mult team-player decât team-leader, alături de care, anual, realizează lucrări de 700.000 de euro.

A căzut de la 6 metri pentru visul său. A dărâmat un gard, dar a continuat.

Responsabil cu formalitățile vamale pentru o companie care importa scule și unelte, Florin Pană avea să rămână fără job, odată cu intrarea României în Uniunea Europeană. Fiind și student al Facultății de Construcții, intuia dezvoltarea pieței, îi știa nevoile și avea cunoștințe în domeniu. Așa că a hotărât să își facă o afacere, iar domeniul de activitate să fie oferirea de soluții complete pentru acoperire – de la consultanță, până la montaj sau reparații.

Lipsa de personal din primul an de activitate l-a făcut să lucreze cot la cot cu cei 5 angajați pe care îi avea. Florin Pană își amintește – acum amuzat, cum la o lucrare a alunecat și a căzut de pe casă, de la 6 metri. A picat peste un gard, pe care l-a și dărâmat, dar nu a renunțat. La scurt timp după, a revenit pe acoperiș, printre meseriași. 

„Nu a fost ușoară intrarea pe piață. M-am lovit de multe lucruri, nu realizam ce se întâmplă. Am învățat să trec peste fiecare hop întâlnit. Recunosc, nu aveam experiență de business, în vânzări, iar imboldul a venit de la parteneri, de la furnizori, care m-au ajutat și cu primele contacte de potențiali clienți. Surpriza a fost însă că primul telefon s-a concretizat și în primul client. Nici nu știu de ce ne-a ales pe noi, fără experiență, având o mulțime de oferte primite. Noi nu aveam portofoliu, iar proiectul său necesita soluții complexe. Poate că i-am inspirat încredere”, povestește acesta, adăugând: „Faptul că primul telefon dat a dus și la semnarea unui contract a fost un semn pentru mine. Un semn că domeniul ales mi se potrivește și că trebuie să perseverez”.

Florin Pană este însă sincer și mărturisește că prima lucrare nu a fost de excepție. A revenit pentru anumite remedieri, care l-au costat, dar a fost cea mai bună școală pe care ar fi putut-o face.

Cum reușești ca angajații să îți rămână alături încă de la înființarea companiei

După experiența primei lucrări, Florin Pană și-a dat seama că are nevoie de colegi mai pricepuți. Iarăși, totul a fost de partea lui și a mai adus doi oameni în echipă, de la o altă companie din domeniu, ce își restrângea activitatea. Acest lucru se întâmpla după primul an de activitate, iar o mare parte dintre angajații de atunci îi sunt alături și în prezent.

„Trebuie să fii apropiat de angajați, să înțelegi ce își doresc de la un loc de muncă. Pe lângă bani, oamenii își doresc respect, timp liber, și să nu aibă un șef care să îi sâcâie la cap toată ziua”.

Activând într-un domeniu în care forța de muncă este aproape pe cale de dispariție, Florin Pană mărturisește că a găsit soluția de a avea echipa completă – „Avem o bază de oameni cu experiență, care au crescut odată cu compania și proiectele desfășurate. Lor le găsim ucenici, pe care îi formează, și care trebuie să aibă doar dorință de muncă. Doar cu ea, în câteva luni ei ajung să performeze, dar și oameni de bază”. 

Alături de ei, a montat peste 3.000 de acoperișuri, fără să facă niciodată rabat de la calitatea lucrărilor. Florin Pană mărturisește că, din această cauză, au fost momente când, din cauza aglomerării, a preferat să refuze proiecte, decât să aibă de suferit clienții – oferindu-le servicii pe repede-înainte, fără atenție la detalii. Acest lucru i-a adus cu timpul un renume, fiind confirmat, în special, de faptul că 90% dintre proiecte sunt venite din recomandări, de la clienții care au colaborat deja cu echipa Cover Grup.

Eșecul, întotdeauna un factor motivant

Indiferent că ducea povara ratelor celor 6 autoturisme achiziționate înaintea anilor de criză, sau că avea să întâmpine alte dificultăți, pentru Florin Pană eșecul a fost întotdeauna un factor antrenant. L-a motivat să muncească mai mult și să privească greșelile ca pe o școală, chiar dacă se pierdeau bani. Astăzi, după 12 ani de activitate, consideră că cea mai mare realizare a sa sunt relațiile cu clienții – oamenii pe care i-a cunoscut prin intermediul afacerii întemeiate și care, crede el, îl consideră un om de încredere și serios.

Acesta este și sfatul pe care Florin Pană îl are pentru aspiranții la statutul de antreprenor: Să îndrăznească.

„Nu vă dați bătuți de la primul eșec. Așteptați-vă la piedici, lucrurile nu sunt simple – dar mergeți înainte orice ar fi. Dacă credeți cu tărie că asta vă doriți să faceți și la asta vă pricepeți – continuați. Eșecurile sunt școala de care avem nevoie pentru a merge mai departe și a evolua”.