Companii Interviuri OPEN FOR BUSINESS Stiri

Călin Ile, ibis Timișoara: Pentru turismul din România, această criză poate fi o oportunitate

23 nov. 2020 5 min

Călin Ile, ibis Timișoara: Pentru turismul din România, această criză poate fi o oportunitate

Reading Time: 5 minute

2020 este pentru industria HORECA un an turnesol. Multe afaceri își vor închide probabil porțile, altele vor supraviețui la limită, iar altele vor reuși să se reinventeze și să mizeze pe alte atuuri pentru a face față tuturor provocărilor. Există și cazuri fericite, în această toamnă, Accor va deschide un nou hotel ibis la Timișoara, fiind al doilea hotel Accor deschis la Timișoara în aproximativ două luni. Am discutat cu directorul general al noului ibis Timișoara, Călin Ile (care este și președintele FIHR – Federația Industriei Hoteliere din România) despre cum vede el această perioadă pentru industrie și ce soluții a identificat.

 

Domnule Călin Ile, suntem într-un an foarte dificil. Cum a fost pentru hotelieri anul acesta?

Întreagă industrie a ospitalității trece printr-o criză fără precedent, însă aspectul cel mai dramatic al crizei vine din faptul că această situație nu are nicio legătură cu activitatea noastră a operatorilor din turism. Indiferent ce am fi făcut, bine sau rău, mai devreme sau mai târziu, nu aveam cum să evităm această criză și asta generează frustrare și dezamăgire, dar în același timp și o mult așteptată solidaritate și determinare a industriei pentru a trece această criză cu pagube cât mai reduse.  

Autoritățile au luat niște măsuri dure care vă afectează activitatea. Care este părerea legată de aceste măsuri?

În postura mea de președinte al FIHR am fost permanent în dialog cu autoritățile pentru a găsi soluții pentru industria noastră. Din păcate, încercările noastre în a obține măsurile potrivite pentru activitatea hotelieră nu ne-au ieșit decât parțial și anume în susținerea forței de muncă prin cele 3 măsuri de sprijin: plată șomaj tehnic, suport de 41,5% sau muncă flexibilă.

Celelalte măsuri s-au lăsat prea mult așteptate și atunci când au venit au fost puternic disproporționate față de amploarea cu care ne-a lovit criza. Aș aminti două dintre ele: susținerea activității în sectoarele afectate de pandemie s-a făcut tot timpul în ultimul moment, a fost comunicată confuz, iar voucherele de consum nu au existat. Infuzia de capital ca formă de compensare a pierderilor a mers greu atât cu IMM Invest, cât și cu granturile din fonduri UE. Sperăm să găsim totuși o formă de sprijin mai consistentă în viitorul apropiat, pentru că altfel va fi foarte greu pentru mulți operatori în turism.

„Criza actuală a temperat marea problemă a lipsei forței de muncă din turism, acum nemaifiind nevoie de import de forță de muncă din Asia. Chiar din contră, vedem români cu experiențe internaționale care se întorc în țară și pot duce serviciile din turism la un nivel mai înalt” – Călin Ile, director general ibis Timișoara

Ce soluții propuneți pentru ca sectorul HORECA să poată funcționa fără pauze și fără probleme sanitare în acest perioadă?

E nevoie de norme de operare în condiții de siguranță stabilite de comun acord cu reprezentanții industriei și comunicate din timp. Trebuie să stimulăm operatorii responsabili și să îi penalizăm pe cei care nu respectă regulile. Certificarea conformații igienico-sanitare ar putea deveni o cerință de clasificare la nivel național.

Avem nevoie de reducerea birocratizării, mizând pe digitalizare. De exemplu, eliminarea fișei pasager este un lucru ușor de făcut și benefic pentru toți. Și, cel mai important lucru, este nevoie de un ajutor de stat care să aducă acoperirea unei părți din cifra de afaceri pierdută de operatorii din turism în anul 2020 față de 2019.

Pe termen mediu, avem nevoie de un proiect numit RESTART sau RESET Romanian Tourism, un fel de  PLAN MARSHAL pentru industria noastră ce puțin pentru perioada 2021-2023.

Cum credeți că putem traversa această criză?

Singura soluție de a ieși din criză este să apelăm la specialiști în domeniu. Astăzi piața nu mai permite derapaje, nu mai face ajustări ale eventualelor erori pe care operatorii sau investitorii le făceau fie din prea multă siguranță de sine, fie din acel spirit de risc specific antreprenorilor. Acum nu e loc de experiențe, prețul plătit devine prea mare, și de aceea singura șansă este să folosim informații, resurse, studii și specialiști de valoare.

Trebuie să fim realiști și să spunem însă că nu toți vor putea depăși criza. Cei care au expunere financiară mare vor rezista cu greu actualei perioade de criză, dar și a celei post-criză. Asta va duce însă la o reajustare a piețelor turistice din țară, la o concentrare a activelor și la posibile tranzacții speculative în domeniu.

Călin Ile, cum veți face față provocărilor în următoarele luni?

Pentru mine și echipa ibis Timișoara City Center, următoarele luni constituie o dublă încercare. Pe lângă provocările pe care ni le aduce pandemia, vom trece împreună prin aventura unei deschideri hoteliere. Aducem la Timișoara un produs nou-nouț, cu un concept vibrant, servicii prompte și prietenoase, conectat la nevoile și pasiunile unui oraș tânăr și activ. Pe lângă respectarea rigorilor tehnice și operaționale pe care le implică deschiderea unui hotel nou, ne-am asumat câteva obiective în plus, care ne vor ajuta să fim, în cel mai scurt timp, un loc sigur, prietenos și primitor pentru toți cei ce ne calcă pragul.

Vom investi în siguranța clienților și angajaților, prin implementarea etichetei ALLSAFE, dezvoltate de Accor și Bureau Veritas, încă de la deschidere. Aceasta etichetă certifică faptul că cele mai riguroase programe de curățenie și de siguranță sunt urmate întocmai. În plus, vom oferi oaspeților noștri, prin intermediul AXA, acces gratuit la servicii de telemedicina și la o rețea amplă de medici specialiști.

Vom miza pe elementul de curiozitate. Ibis Timișoara vine cu multe premiere, va fi primul hotel ibis din Europa ce adoptă conceptul de Square, un design flexibil, modular, ce permite transformarea hotelului într-un spațiu social activ, cu numeroase valențe și funcționalități. Mai mult decât un hotel, noul ibis va fi un hub social unde oaspeții și timișorenii vor putea să stea, să lucreze, să ia masa ori să se relaxeze. Totodată, vă fi primul ibis din România ce vă găzdui un restaurant Charlie’s Corner, nu în ultimul rând, hotelul va îmbrățișa muzica drept element principal în filozofia sa. 

Vom fi creativi în a furniza servicii inovative, cu focus pe digital și pe atmosferă. Odată cu noul concept Square, hotelul elimina complet noțiunea clasică de recepție și permite primirea oaspeților într-un mediu cald și informal, la bar, în lounge sau la masa socială. Experiența de check-in și check-out va fi simplificată de suportul digital și ne va permite o interacțiune autentică cu oaspeții noștri.

Vom zâmbi mereu, chiar dacă uneori va fi greu. Dar știm că va fi frumos!

Cum credeți că se va schimba industria hotelieră din România?

Va face pași înainte în procesul ei de a ajunge o piață matură. Din păcate, însă, costurile plătite în această perioadă vor fi unele mari. Vor fi multe afaceri ratate și va dura ceva timp până când ele vor fi preluate și duse la un nivel mai înalt de noi proprietari. Eu sper că va fi și o industrie mai unită, solidară în a-și susține vocal și eficient interesele.

Călin Ile, care sunt lecțiile învățate în tot acest an?

Lecțiile sunt dure și pleacă de la ideea că nimic nu e sigur în această lume și, drept urmare, riscurile asumate ar fi bine să fie controlabile.

Există și lucruri pozitive în timpul acestei pandemii pe care le-ați văzut sau simțit?

Faptul că industria hotelieră a părut să înțeleagă nevoia de a fi unită și de a avea lideri care să o reprezinte constituie un lucru pozitiv. De asemenea, șansă dată românilor de a-și redescoperi țara în această perioadă în care plecările în străinătate au fost limitate, iarăși înseamnă un plus.

Deși pare un paradox, criza actuală a temperat marea problemă a lipsei forței de muncă din turism, acum nemaifiind nevoie de import de forță de muncă din Asia. Chiar din contră, vedem români cu experiențe internaționale care se întorc în țară și pot duce serviciile din turism la un nivel mai înalt.

Accelerarea procesului de digitalizare reprezintă un alt plus.

Domnule Călin Ile, cum vedeți viitorul?

Cred că, pentru turismul din România, această criză poate să facă mai rapid procesul de recuperare a diferențelor față de alte țări. Putem să devenim un jucător mai important în turismul european mizând pe autentic și pe diversitatea noastră, pe zonele montane, rurale și pe Deltă ca destinații puțin aglomerate, aflate aproape de țările europene importante ca sursă de turiști.

Pe termen scurt, va fi un turism de proximitate, preferabil în destinații la care se ajunge cu mașina. Primul criteriu de selecție va fi siguranță.

Viitorul turismului pe termen mediu va fi unul digital și unul al turismului sustenabil. Va fi un un turism al profesioniștilor, amatorismul nu va mai aduce rezultate. Va fi un turism în care promovarea va conta tot mai mult și trebuie să fie una creativă. Iar educația oamenilor din turism este singura soluție pe care putem miza pentru ca nivelul serviciilor să fie unul corect.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: