Campanie pentru renunțarea la funcția de ”femeie de serviciu”
Reading Time: 2 minuteVileda, brandul recunoscut de peste 75 de ani pentru soluțiile sale inovatoare de curățenie, lansează o campanie națională, în parteneriat cu Asociatia ANAIS, prin care deschide o conversație publică cu obiectivul de a duce la modificarea denumirii „femeie de serviciu”, ca ocupație (conform cod COR 911201) în „persoană de serviciu”.
În prezent, în Clasificarea Ocupațiilor din România, profesia dedicată personalului de curățenie este listată sub denumirea „femeie de serviciu”. Deși aparent inofensiv, acest termen perpetuează stereotipuri de gen care plasează munca de curățenie exclusiv în sfera femeilor și îi conferă un statut inferior. În plus, campania atrage atenția asupra faptului că limbajul modelează mentalități. Printr-un simplu gest – actualizarea unui cuvânt – putem contribui la o schimbare mai amplă de percepție socială.
„Trăim într-o societate care încă perpetuează anumite prejudecăți, manifestate mai mult sau mai puțin evident. Ca un brand preocupat de societatea în care activează, precum și din perspectiva industriei pe care o reprezentăm, am conștientizat că atunci când se vorbește despre curățenie, asocierea imediată se face cu femeile. Sintagma femeie de serviciu este, din nefericire, o etichetă care, pe de o parte, discriminează, iar pe de altă parte menține activă o percepție peiorativă asupra acestui job, neschimbată de generații. Serviciile de curățenie, sub orice formă, nu ar trebui să țină cont de gen. Schimbarea denumirii în „persoană de serviciu” înseamnă recunoașterea egalității de șanse și respectul pentru toate persoanele care muncesc cinstit, indiferent de gen sau statut”, a declarat un reprezentant VILEDA.
Campania „911201” – Curățenia nu are gen susține, așadar, eliminarea unei forme subtile de discriminare din limbajul și legislația românească, reafirmând principiul egalității și respectului pentru toți cei care muncesc.
„Ne-am alăturat acestui demers pentru că este parte din ADN-ul nostru să ne implicăm în acțiuni care susțin o societate etică, capabilă să evolueze la nivel de mentalități. Calificarea „femeie de serviciu” din Clasificarea Ocupațiilor nu reflectă realitatea și nici principiile egalității. Credem că fiecare profesie trebuie să fie definită neutru și incluziv, iar schimbarea în „persoană de serviciu” este un pas necesar pentru respectarea demnității tuturor celor care muncesc. Această campanie nu este doar despre un cuvânt, ci despre recunoașterea valorii muncii fără etichete discriminatorii. Asociația Anais rămâne fidelă misiunii sale: de a promova drepturile femeilor, de a combate violența de gen și de a contribui la schimbarea mentalităților care mențin inegalitatea,” a declarat Carmen Nemeș – Președintă, Asociația Anais.
Campania „911201” se desfășoară între 15 octombrie și 15 noiembrie 2025 și include o petiție națională adresată Ministerului Muncii, prin care se solicită modificarea oficială a denumirii din COR. Petiția pentru schimbarea denumirii din „femeie de serviciu” în „persoană de serviciu”: Petiție De la „Femeie de serviciu” la „Persoană de serviciu” : Anais.
Foto: 390067832 © Rohappy | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz