Când apa are o nouă imagine

Nu este vorba de apa potabilă, ci de compania responsabilă de apa pe care o folosim zilnic. Apa Nova a lansat un proces de rebranding al imaginii, ca urmare a unei reconfigurări a modelului de business. Ramona Dumitru, director de comunicare la Veolia România, vorbește despre noua campanie.

 

Apa Nova trece printr-un proces de rebranding și o nouă poziționare a companiei. De ce este nevoie de acest proces?

În ultima perioadă, compania trece printr-un proces de modernizare, cu o eficiență și performanțe tot mai mari, atât din punctul de vedere al calității serviciilor, cât și din punctul de vedere al proceselor tot mai moderne și al culturii organizaționale orientate către client.

În linie cu obiectivele din următoarea perioadă, de recunoaștere a Apa Nova ca o companie modernă, inovatoare, cu un dinamism conectat la ritmul actual al economiei, s-a decis alinierea imaginii sale la noile tendințe și din punct de vedere vizual. Această decizie a venit astfel ca o etapă firească a procesului de transformare și digitalizare început acum peste doi ani.

Practic, prin acest facelift, compania își dorește să se apropie mai mult de consumator și să îi facă cunoscut rolul vital în viața de zi cu zi a orașului, procesul extrem de complex prin care apa brută din râurile Argeș și Dâmbovița ajunge în pahar, dar și gradul de mo­dernizare și responsabilitate din spatele acestui proces.

Vizual vorbind, noul logo, generat de facelift, a fost dezvoltat folosind însăși apa pentru inspirație. Acesta este declinat direct din domeniul de activitate al companiei: o picătură de apă într-o secțiune de conductă.

Noua poziționare este în linie cu acest proces. Compania are și un nou slogan: “Apa ta, responsabilitatea noastră” – slogan prin care Apa Nova transmite că este mereu responsabilă pentru apa pe care o furnizează și că în spatele responsabilității fiecăruia dintre angajații săi stă pasiunea pentru performanță și inovație.

Care sunt așteptările pentru acest an din punctul de vedere al transformărilor de imagine?

Campania de imagine include un spot, distribuit pe TV și în mediul online, dar și vizualuri cheie, care la rândul lor sunt declinate în execuții creative pentru mediul digital, un landing page, toate fiind elemente prin care comunicăm ce înseamnă Apa Nova și cum îmbunătățește aceasta viața bucureștenilor.

Atât spotul cât și celelalte vizualuri ale campaniei au fost realizate la locațiile Apa Nova, iar “actorii” sunt autentici – angajați ai companiei. Campania este menită să crească nivelul de familiaritate a serviciilor oferite de Apa Nova, dar și să traducă responsabilitatea pe care fiecare angajat o poartă zi cu zi în activitatea sa: de la captarea și tratarea apei la gestionarea unui sistem de canalizare și epurare eficient, cu un impact cât mai redus asupra mediului înconjurător.

Știu că înainte de a trece prin acest proces ați realizat un studiu de percepție. Care sunt rezultatele lui?

Din perspectiva de operator de servicii de utilitate publică, Apa Nova a considerat necesară realizarea, la începutul anului 2018, a unui studiu. Concluziile cercetării de piață au arătat că, dincolo de o notorietate spontană ridicată (97%), impactul principal pe care compania îl are asupra comunității este faptul că aceasta contribuie la dezvoltarea orașului (78%) într-o manieră progresivă. Dar 75% din respondenți consideră că activitatea Apa Nova este un serviciu “natural”, firesc, oferind răspunsuri de tipul “Da, este în regulă, ne dă apă, ce aș putea să spun mai mult?”. Mai mult, am aflat că bucureștenii iau acest brand în considerare mai degrabă când au probleme cu apa curentă, puțini fiind cu adevărat conștienți de el, iar mulți nu fac diferența dintre Apa Nova și alți prestatori de servicii. De exemplu, parte din consumatori nu știu că furnizarea de servicii de apă și de canalizare presupune doar furnizarea de apă rece, nu și de apă caldă. Tocmai din aceste motive, după 18 ani de existență, s-a considerat că este momentul oportun ca Apa Nova să treacă printr-un proces de repoziționare prin care să dobândească o imagine mai clară, modernă, prin intermediul căreia să vorbim despre toate schimbările și modernizările pe care Apa Nova le-a adus sistemelor de alimentare cu apă și canalizare pentru a îmbunătăți viața bucureștenilor.

Care este cea mai mare provocare?

Conștientizarea faptului ca apa se produce. Da, una dintre cele mai mari provocări este aducerea în conștiința publică a eforturilor necesare pentru ca apa brută captată din râurile Argeș și Dâmbovița să fie tratată pentru a fi potabilă și apoi să fie adusă în casele a 2 milioane de bucureșteni. În spatele fiecărui pahar cu apă furnizat de Apa Nova se află un proces tehnologic extrem de elaborat și eforturile unor angajați deosebit de dedicați. Mai mult, trebuie să menționăm și vastitatea rețelei de canalizare, care colectează reziduurile unuia dintre cele mai mari orașe europene, dar și faptul că apa uzată colectată se tratează în stația de epurare de la Glina și apoi este redată emisarilor naturali.

Trebuie să spunem că Veolia România, parte a grupului Veolia, oferă soluţii sustenabile pentru gestionarea serviciilor publice de apă şi energie prin companiile Apa Nova București, Apa Nova Ploiești, Veolia Energie Iași, Veolia Energie Prahova, Acvatot, Veolia Apă Servicii. În București, Apa Nova și-a asumat începând cu anul 2000, pentru o durată de 25 de ani, responsabilitatea gestionării resurselor de apă, tratarea și distribuția apei către consumatori, evacuarea apelor uzate și a apelor meteorice din oraș.

S-a tot pus problema dacă putem bea apa de la robinet. Cum răspundeți acestei întrebări?

Beau mereu apă de la robinet și recomand tuturor să consume cu încredere apă furnizată de Apa Nova. Apa este monitorizată în permanență în mai multe puncte de-a lungul procesului de producție și distribuție și, de asemenea, consumul de apă de la robinet este și o alegere mai “verde”, reducând cantitatea de plastic utilizată, în acest caz, pentru îmbutelierea apei.

Ce planuri aveți pentru următorii ani?

Din punctul de vedere al identității vizuale, implementarea procesului de rebranding a început la finalul lunii august și se va prelungi până spre finalul anului 2019. În toată această perioadă, se va putea observa treptat înlocuirea vechiului logo cu noul logo în toate touch point-urile (atât interne cât și externe): pe site-ul Apa Nova, pe pagina de Facebook, la locațiile Apa Nova, pe birotică, mașini, uniforme etc., modificări ce au marcat startul acestui îndelungat proces. În urma rebrandingului, ne propunem inițierea unui studiu de percepție prin care vom urmări evoluția parametrilor de familiaritate. Cercetarea ne va putea indica și noi metode prin care să identificăm noi modalități de comunicare și înțelegere a nevoilor consumatorilor noștri.