Interviuri

Cine îmi aduce mâncarea?

16 mart. 2020 5 min

Cine îmi aduce mâncarea?

Reading Time: 5 minute

Un startup pornit de un student olandez în anul 2000 este astăzi lider european pe piața de food delivery, preluând recent gigantul JustEat pentru aproape 8 miliarde de dolari. Joris Wilton, Manager Investor Relations la TakeAway, ne-a purtat în culisele pieței de livrare de mâncare.

VÂNT ÎN RAFALE, PLOAIE, tempe­ratură de 6 grade simțite spre minus. Amsterdam de ianuarie, “salutul” meteo de întâmpinare pentru echipa Biz. Agasant pentru noi, veniți din Bucureștiul fără iarnă, perfect normal pentru localnici, care ne jalonează cu bicicletele lor demne de filmele optzeciste ale realităților socialiste. Dacă e să le comparăm totuși cu sofisticatele biciclete ale românilor de azi, fudulia noastră câștigă detașat în fața batavilor care pedalează de zor pe străduțe, pe lângă canale, cu părul în vânt și ploaie. Astfel a ajuns la sediul de pe insula artificială (sau “Silicon Island”, cum i se mai spune cartierului unde se află și birourile TakeAway din Amsterdam) și interlocutorul meu Joris Wilton,  Manager Investor Relations la TakeAway, compania de online food delivery care este lider de piață detașat în Olanda. “Acum putem spune că suntem și lideri pe piața din Europa”, mă corectează Joris, în condițiile megatranzacției cu JustEat, estimată la 7,8 miliarde de dolari, dar încă aflată în proces de aprobare de către autoritățile de concurență din Marea Bri­tanie. JustEast este tot o companie de livrare de mâncare, fondată de cinci danezi care au mutat ulterior sediul central la Londra, cu prezențe acum pe mai multe continente. Să fie totuși vreo o legătură între acest business danezo-britanic și cel olandez, dincolo de cel al businessului în sine? “Vremea este cea care favorizează acest tip de business, partea de food deli­very este foarte populară în Olanda, Belgia, dar și Marea Britanie sau Germania”, îmi spune Joris Wilton. “În aceste țări plouă și bate vântul foarte des, așa că oamenii nu vor să meargă la supermarket, preferă să comande mancare la un serviciu precum TakeAway.”

DE LA IT  LA FOOD DELIVERY
În 2000, Jitse Groen era student la o facultate cu specializare în computer science, într-un oraș aproape de granița cu Germania. Într-o zi a dorit să comande mâncare online (nici internet broadband nu era pe atunci) și nu a găsit nimic în zonă. Abia în Amsterdam câteva restaurante răspundeau și la comenzi online. Jitse a pornit compania cu o investiție de aproximativ 50 de euro, iar acum TakeAway are 4.500 de angajați, o prezență pe 11 piețe europene și o cifră de afaceri care în 2018 a crescut cu 44% față de anul anterior, până la 248 de milioane de euro. “La început, din motive tehnice (viteze slabe de internet), putea dura și 10 minute să faci o comandă online. Așa că putem spune că ideea a fost înaintea timpului său, a trecut destul de mult timp până să devină un business relevant. De internet broadband vorbim din 2003 și de atunci afa­cerea s-a dezvoltat mai repede.
Un alt element care a impulsionat afacerea a fost Facebook. Dacă la început oamenii intrau pe net pentru a citi știri, informații meteo, la apariția acestei platforme oamenii căutau și ceva mai lejer, mai distractiv. “2007 a fost un alt punct de important in istoria și dezvoltarea companiei, la fel cum s-a întâmplat și după apariția iPhone și a smartphone-urilor în general”, explică Joris.
Desigur, posibilitatea de a comanda mâncare de la distanță exista deja de multă vreme. Nu numai în Olanda, ci și în Germania sau Marea Britanie. Doar că se făcea la telefon, sunai la o pizzerie sau la un restaurant cu sushi, din apropiere. “Ceea ce am realizat noi, cu succes, a fost trecerea de la lumea offline la cea mai online. Iar noi am fost pio­nieri aici, într‑o zonă unde deja era populară comandarea mâncării de la dis­tanță. În fond, noi suntem un marketplace, un intermediar între consumator și restaurant, cei care prepară și livrează mâncarea. Desigur, noi venim cu marketingul, cu platforma online, cu partea de customer service”, spune reprezentantul TakeAway.

CLIENȚI MULȚI, PROFIT CU ÎNCETINITORUL
Prin preluarea Oliviera.ro, TakeAway a intrat și pe piața din România, alte achiziții de companii făcându-se și pe piețele din Germania, Polonia, Elveția, Belgia, Olanda, Bulgaria sau Israel. Dar nu sunt vizate numai companii de food delivery, ci și de logistică, pentru livrări și alte servicii. “Prima investiție din exterior a fost în 2012, de tip venture, ceea ce este tipic pentru un startup tech. Acum sunt o mulțime de investitori de genul acesta, dar acum 20 de ani situația era cu totul diferită, nimeni nu avea bani pentru astfel de investiții. Desigur, această situație cu investitorii este valabilă și pentru alte businessuri relevante, pornite ca startup, precum Uber, Glovo sau Deli­veryHero. Diferența este că noi am crescut prin profitul din Olanda”, explică oficialul de la TakeAway.
Dacă Olanda a fost mereu pro­fitabilă, în ceea ce privește partea de food delivery, niciun jucător nu este încă profitabil pe piață și asta e valabil și pentru România. Așa că primul obiectiv este acela de a strânge câți mai mulți clienti, de a face mult marketing pentru produs și aici sunt investiți foarte mulți bani. De exemplu, pe piața din Germania compania este li­der de piață și operează în jur de 7 mi­lioane de comenzi pe lună și mai este loc de creștere. Germania este, de altfel, una dintre cele mai bune piețe din lume pentru comenzi online de mâncare. “Ne‑a luat 10 ani ca să devenim acolo profitabili și prin alte achiziții de companii și abia în trimestrul al treilea al anului trecut a devenit un business profitabil acolo. Cu alte cuvinte, să faci bani în online food delivery este o provocare, mai ales acum, când poți obține finanțări din diverse surse, dar este foarte important să fii prezent pe aceste piețe profitabile. Repet: profitul de pe piața olandeză ne ajută să fim profitabili pe alte piețe. La fel și pe o piață precum România, care cere o investiție de lungă durată, care să se întindă pe câțiva ani până la ajunge la profit”, explică oficialul de la TakeAway.

Dacă la început, oamenii comandau la telefon în special pizza, kebab, șaorma sau mâncare chinezească și asta în weekend, ca să nu mai stea în bucătarie, comportamentul de consum s-a schimbat. Oamenii caută acum mâncare sănătoasă. “Tendințele s-au schimbat radical: oamenii se îndreaptă către mâncare mai sănătoasă, către livrări zilnice și vedem că și restaurantele care livrează mâncare se schimbă, se adaptează rapid la aceste opțiuni din partea clienților. Mâncare sănătoasă, cum ar fi salatele (în diverse combinații), genul de mâncare pe care l-ai prepara tu acasă, dar este preparată la restaurant și este livrată la tine acasă”, spune Joris Wilton.

COMENZI VOCALE  ȘI B2B
Între planurile de viitor, TakeAway se va concentra pe comenzi vocale, prin intermediul unor platforme de genul Google Assistant, Alexa sau Siri , dar și pe zona de comenzi B2B, grație achiziției unei tehnologii din Israel. “Ideea este că angajatul oferă un buget pentru mâncare și, dacă nu îl folosești, îl pierzi. Iar angajatul poate să meargă oriunde să mănânce, să bea o cafea în pauza de masă cu un card oferit în acest sens de companie. Este o idee dezvoltată în Tel Aviv. Compania primește o factură lunară pentru toate aceste comenzi ale angajaților. Nu este diferit de B2C, doar că avem de-a face cu o aplicație și o platformă care cumulează și procesează toate aceste informații”, spune Joris Wilton, Manager Investor Relation la TakeAway.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 340 (20 februarie – 15 martie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: