fbpx
Finanțe Interviuri

Mara Cristea: Leadership pentru bankingul viitorului7 min

23/12/2020 5 min read

author:

Mara Cristea: Leadership pentru bankingul viitorului7 min

Reading Time: 5 minute

A urcat pas cu pas în carieră, a evoluat odată cu sistemul bancar local și a trecut prin provocări și transformări care i-au adus o funcție pe care puține femei ajung. Mara Cristea este director general adjunct, coordonator al Diviziei Finanțe și Planificare al OTP Bank România, și ne-a vorbit despre diferențele dintre manager și lider, despre schimbările pandemiei și digitalizare.

Cariera dumneavoastră a evoluat în peste 20 de ani odată cu sistemul bancar local. Care au fost cele mai importante transformări în această perioadă?

Așa este, cariera mea a evoluat odată cu sistemul bancar și aș putea spune că, pe de o parte, am crescut odată cu el și, pe de altă parte, am contribuit la dezvoltarea lui. Am început cariera în banking în 1996, la Banca Țiriac, prima instituție bancară cu capital integral privat care a apărut pe piață după căderea comunismului. De atunci s-au întâmplat foarte multe evenimente care au condus la transformarea și dezvoltarea sistemului bancar local. Aș începe cu trecerea de la un sistem bancar supracentralizat la unul diversificat. În 1990 erau 10 bănci comerciale, iar după numai 10 ani, numărul acestora a crescut la 42. De-a lungul timpului, serviciile bancare au suferit modificări substanțiale și m-aș referi la modalitatea de a interacționa cu banca, care, acum 30 ani, se făcea exclusiv la ghișeu, iar în zilele noastre avem opțiunea de a interacționa cu asistenți digitali, cum este cel dezvoltat de OTP Bank, Octavian, care le oferă clienților informații personalizate 24/24. Transformarea sistemului bancar românesc a avut loc și în ceea ce privește prezența feminină în conducerea executivă a băncilor comerciale. Numărul doamnelor care se găsesc în bordul băncilor a crescut de la an la an, chiar dacă România stă încă relativ rău la acest capitol comparativ cu alte țări. Pentru mine, este un motiv de mândrie că lucrez într-o companie care promovează femei în poziții-cheie de management. OTP Bank este, din punctul meu de vedere, un exemplu pozitiv, un promotor al egalității de șanse, 40% din condu­cerea executivă fiind reprezentată de femei. Parcursul meu profesional în cadrul OTP Bank este un exemplu. În 2015 am acceptat postul de director contabilitate, acest lucru însemnând la momentul respectiv un downgrade din punctul de vedere al activităților coordonate, cât și salarial. Însă expertiza profesională și abilitățile de manager au fost apreciate de echipa de management a OTP Bank și, în mai puțin de un an, am primit propunerea de a mă alătura echipei de top ma­nagement în calitate de director ge­neral Adjunct și coordonator al ­Diviziei Finanțe și Planificare. Am fost, la acel moment, singura femeie din boardul OTP Bank România.

Care sunt cele mai importante proiecte pe care le-ați coordonat în bancă?

Am venit la OTP Bank în plin proces de fuziune cu Millenium Bank și am preluat coordonarea procesului de integrare contabilă, fiscală și de raportare. Acesta a presupus identificarea diferențelor între politicile și procesele celor două bănci, găsirea soluțiilor de aliniere, pregătirea sistemelor informatice pentru preluarea datelor și, la final, integrarea lor. Lucrând cu o echipă de oameni dedicați, rezultatul a fost peste așteptări. Transferul datelor s-a făcut cu succes și la termen. Un alt proiect coordonat a fost cel de optimizare și eficientizare a funcției de raportare statutară și de grup. Acesta a presupus revizuirea proceselor, extinderea echipei, dar mai ales automatizarea procesului de raportare. La finalul proiectului, aproximativ 95% din raportarea statutară a fost automatizată, iar timpul de procesare redus cu mai mult de 25%. Proiectul cel mai solicitant, atât ca timp, cât și ca resurse, dar și din punctul de vedere al complexității, a fost cel care a vizat implementarea Datawarehouse. Dezvoltarea continuă a activității băncii, planurile de creștere organică, precum și optimizarea proceselor de procesare a datelor au făcut necesară implementarea unui DWH care să asigure integrarea datelor din mai multe surse într-o singură bază de date. Datorită angajamentului și entuziasmului echipei coordonate de mine, a expertizei colegilor din OTP Grup și a implicării partenerilor externi, proiectul a fost finalizat recent cu succes.

“Ne concentrăm în continuare pe planurile noastre de creștere organică și dorim să ajungem la o cotă de piață la 5% în următorii 4 ani” – Mara Cristea, director general adjunct, coordonator a Diviziei Finanțe și Planificare al OTP Bank România

Cum ați caracteriza stilul dumneavoastră de leadership?

Rolul managerului diferă foarte mult de rolul expertului. La fel de bine, rolul managerului diferă de cel al liderului. Sunt lecții pe care le-am învățat din propria experiență. Creșterea domeniului de expertiză o faci studiind re­gulamente, legi etc. Cum să lucrezi cu oamenii necesită un alt fel de training. Dacă mi-a lipsit ceva pe tot parcursul profesional, au fost chiar lecțiile despre cum să lucrezi cu oamenii. Acum, după ce am condus echipe cu zeci de membri, pot spune cu certitudine că un manager proaspăt investit are nevoie de ghidare în lucrul cu echipa, are nevoie să înțeleagă comportamente, atât ale lui, cât și ale echipei. Astfel, stilul meu de leadership a cunoscut și el transformări. La început, recunosc că a fost unul mai degrabă autocratic, pentru că de cele mai multe ori luam decizii fără consulta­rea membrilor echipei, le spuneam ce și cum să facă și controlam îndeaproape activitățile. Mi-am dat însă seama că ceva nu merge, simțeam că echipa nu performează la potențialul ei, nu este motivată. Am decis că este necesară o schimbare și că aceasta trebuie să înceapă cu mine. Am intrat într-un program de coaching, iar rezultatele au început să dea roade. A crescut unitatea între membrii echipei, a crescut responsabilizarea prin implicarea în procesul de luare a deciziilor, au crescut motivarea și încrederea. Ce am schimbat? Îi încurajez, îi susțin în demersurile lor și sunt alături de ei ori de câte ori au nevoie, dezbatem idei și soluții, ne consultăm, iar deciziile le iau ei, pentru ca mai apoi să sărbătorim împreună reușitele. Aș zice că stilul meu de leadership este o combinație între leadership-ul participativ și cel carismatic.

Cum v-a schimbat pandemia planurile și cum vedeți evoluția sistemului bancar în următoarea perioadă? 

În ciuda contextului incert, obiectivele OTP Bank rămân aceleași. Ne con­centrăm în continuare pe planurile noastre de creștere organică și dorim să ajungem la o cotă de piață la 5% în următorii 4 ani. Ne focusăm pe întărirea echipei și anul acesta am angajat 200 de colegi noi. Am continuat procesul de extindere și modernizare a rețelei de sucursale în paralel cu procesul de digitalizare și îmbunătățire a portofoliului de produse și servicii. Am deschis în zona Pipera o sucursală nouă de tip cashless, în care operațiunile cu numerar pot fi efectuate doar la ATM-urile din locație, și în curând vom deschide un centru regional de servicii bancare complete în Timișoara. Pentru anul care urmează ne propunem să continuăm implementarea țintelor ambițioase pe care le-am setat în programul Apollo. Ne așteptăm ca economia României să revină pe plus în 2021, iar creditarea va reveni și ca ­urmare a măsurilor de sprijin din partea autorităților.

Dincolo de activitatea din bancă, cum v-ați adaptat noului context? V-a afectat pandemia proiectele personale?

Da, pandemia a afectat într-o anumită măsura proiectele personale, însă ne-am adaptat rapid. Noul context a adus mai mult timp petrecut cu familia și am redescoperit bucuriile simple pe care ți le oferă natura. Cum deplasările au fost restricționate, împreună cu familia, am pornit în drumeții scurte în pădurea din vecinătatea locuinței. Mai mult, perioada de carantină a coincis cu venirea unui nou membru în familie: Boloboc, un câine Terra Nova foarte de afectuos și jucăuș, dar și foarte frumos. De atunci, timpul liber a fost în mare pare acaparat de el. Ținând cont de măsurile de protecție împotriva Covid-19, am încercat pe cât posibil să acord timp și pasiunilor mele. De îndată ce deplasările au fost permise, am reluat activitățile sportive, am participat împreună cu doamne dragi sufletului meu la evenimentele organizate de comunitatea Domnițe cu altițe și am continuat să descopăr comori ale portului tradițional românesc pe care să le adaug în colecția mea.

Interviul a fost inițial publicat în Biz nr. 349 (15 decembrie – 20 ianuarie 2020). Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *