Antreprenori Interviuri Tech

Ciprian Man, Growceanu, omul care caută următorul unicorn românesc

28 sept. 2021 5 min

Ciprian Man, Growceanu, omul care caută următorul unicorn românesc

Reading Time: 5 minute

Grupul de angel investing Growceanu caută startup-uri promițătoare în care să investească 1 milion de euro anul acesta. Ciprian Man, cofondator al Growceanu, explică cum un angel investor poate ajuta companiile antreprenoriale aflate la început de drum să găsească o cale către creștere accelerată și chiar să devină următorul unicorn românesc.

de Ovidiu Nicolae

Ce lipsește pieței de angel investment din România în acest moment și cum se raportează antreprenorii la această sursă de finanțare?

Principala problemă pe care o resim­țim în piața de angel investment este legată de nevoia acută a investitorului de informație despre startup-urile investibile, capacitatea sa individuală de a procesa, în acest sens, o cantitate mare de informații, de a înțelege și controla riscurile la care se expune și, în final, imposibilitatea de a acoperi toate nevoile financiare și de know-how ale startup-ului în care dorește să investească.

Antreprenorilor le plac „îngerii investitori” pentru că de la aceștia obțin mult mai mult decât finanțare. Acești investitori vin cu o experiență bogată pe diverse domenii și pun la dispoziția ­startup-urilor un personal network care poate însemna informații cheie din piață, proiecte pilot sau chiar vânzări imediate.

La Growceanu, noi am învățat din cele mai bune practici europene din domeniu și continuăm să învățăm despre cum se face bine angel investment-ul. Ne dorim o platformă care să ofere posibilitatea ambilor actori, investitori și antreprenori, să se concentreze pe esența businessului fără a-și cheltui timpul și energia cu probleme ­organizatorice sau administrative.

Ce expunere are Growceanu în piața locală de startup-uri și câți investitori există acum în platformă?

Avem în prezent o bază de peste 700 startup-uri la care ne uităm, dintre care le alegem constant pe cele mai investibile și le dăm șansa să se prezinte în fața investitorilor noștri în așa-zisele Grow Pitching Session (GPS). Numărul este în creștere, la fel ca și cel al investitorilor care aproape că s-a dublat în ultima lună, de la sub 20 la peste 30.

La cât se ridică piața de angel investing din România din perspectiva volumului de finanțări acordate anual?

Piața de angel investment din ­Ro­mâ­nia în anul 2020 s-a ridicat la aproximativ 18 milioane de euro, investiți în 54 de startup-uri prin ­angel investment și campanii de crowd­funding. În 2019, s-au investit aproximativ 3 milioane de euro în 20 de startup-uri în etapele pre-seed și seed.

Care sunt industriile în care ­startup-urile locale au potențial de dezvoltare accelerat?

Startup-urile românești precum și, din ce vedem, cele din Europa Centra­lă și de Est se afirmă tot mai mult pe domenii diverse. Poate în afara industriilor în care nevoia de investiții preliminare uriașe face dificilă afirmarea unor nouveniți (cercetarea medicală ar putea fi o astfel de arie), cred că apărem tot mai mult pe radarul mapamondului.

Esențial este ca ­startup-ul să înțeleagă cum ajunge cel mai simplu și ieftin la piața țintă și să-și ­execute cu brio strategia în acest sens. Industriile unde se vede că startup-urile în care am investit performează sunt proptech, edutech, healthtech, marketplace și, desigur, inteligența artificială mai ales în combinație cu sistemele de automatizare robotizată (software sau hardware).

Ce planuri de investiții are Growceanu pentru acest an și care este procesul prin care alegeți antreprenorii cu care să lucrați?

Intenționăm să investim 1 milion de euro în 2021, împreună cu membrii noștri și sindicalizând alături de multele organizații prietene din ecosistem.

Pentru aceasta, ne concentrăm asupra startup-urilor care se potrivesc cel mai bine pe zonele de competență ale investitorilor noștri, desigur luând în considerare cât de pregătite sunt acestea pentru a primi o investiție. Este clar modelul de business? Este completă echipa? Dacă nu, există cla­ritate asupra modului în care putem răs­punde împreună acestor întrebări?

Care sunt caracteristicile unui business angel și cum se poate intra în această industrie?

Un business angel e cineva care are fie bani pentru a investi în startup-uri, fie timpul necesar pentru a-și împărtăși experiența, de obicei antreprenorială, mentorând fondatorii unei companii foarte tinere. Uneori ne întâlnim și cu fericitele cazuri în care investitorii le au pe ambele și pun la dispoziția startup-urilor atât resurse financiare („skin in the game”), cât și pe cele intangibile: informații și experiență din piață, conexiuni cheie cu potențiali parteneri, acces la experți, acces la un network personal care altfel ar necesita mult timp și efort.

Ce nu vrei ca business angel este să-ți bați capul cu tot felul de probleme organizatorice și admi­nistrative. Ce ajută însă este să ai acces la alți oameni cu care să te consulți, să investești împreună, să reduci riscurile investiției. De aceea am creat Growceanu, pentru a facilita în mod inteligent accesul investitorilor la ­startup-uri și invers, reducând totodată riscul și aducând în România cele mai bune practici în domeniu. I-aș invita să ne contacteze pe cei care simt că au de oferit mai mult decât a plasa niște bani într-o investiție, motivați fiind și de faptul că pot sprijini dezvoltarea unui startup, au ce împărtăși din experiența și valoarea pe care au acumulat-o până acum pe plan profesional și, de ce nu, pe planul experienței de viață.

A influențat perioada de pandemie fluxul de finanțări de tip seed/business angel?

În mod cert, da. Însă nu avem date specifice doar pe angel investment pentru anul 2020. Noi în ultima perioadă ne-am concentrat pe îmbunătățirea constantă a procesului investițional în paralel cu digitalizarea lui totală, întreaga activitate având loc la distanță. Acest lucru a ajutat, situația făcând mai accesibile startup-uri, colegi și parte­neri care altfel ar fi fost poate mai puțin dispuși să intre în discuții la distanță.

Startup-urile aflate în faze mai dezvoltate pot obține finanțări ­printr-o platformă de crowdfunding. Este fezabil același sistem și pentru fazele incipiente de dezvoltare?

Platformele de crowdfunding sunt instrumente excelente pentru finanțarea startup-urilor și pot fi utilizate inclusiv în fazele incipiente de dezvoltare. Cu cât mai tânăr este însă startup-ul, cu atât mai puțin își va fi demonstrat capacitatea strategică și de execuție, și deci cu atât mai puțin relevantă este o analiză a acestuia privind indicatorii financiari sau alte informații prezentate pasiv investitorilor.

E firesc ca încrederea investitorilor într-un startup să fie cu atât mai mică cu cât compania este mai tânără. Posibilitatea investitorilor de a se implica direct atât în procesul investițional cât și mai apoi, în fazele de product-market fit, de dezvoltare a modelului de business și de scalare reprezintă un avantaj esențial care facilitează accesul la aceste viitoare companii de succes care se află într-o fază incipientă de dezvoltare.

Care sunt canalele prin care reușiți să ajungeți la startup-uri promițătoare și care sunt elementele pe care le analizați prima dată?

Ajungem la startup-uri cu ajutorul programelor partenere din țară. Programe cum sunt Launch, StepFWD, InnovationLabs precum și colaborări pe care le avem la momentul de față cu programe internaționale și antreprenori în care am investit deja. Ne uităm la ­elemente cu o echipă potrivită, validare, un model de business scalabil și o piață targetată suficient de mare.

Care sunt șansele ca România să dea un nou startup „unicorn” în anii următori?

Eu cred că sunt mari. România se află încă mult în urma celorlalte țări europene la dimensiunea investițiilor în startup-uri, dar totodată are un potențial antreprenorial tech mai mare decât majoritatea acestora. În plus, avem o diaspora uriașă și extrem de bine conectată la toate piețele, ­verticalele de business și posibilitățile de finanțare posibile. Trebuie doar să continuăm să închegăm ecosistemul și să ne organizăm într-un mod ­articulat.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 356 (16 septembrie – 15 octombrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: