Consilieri de top pentru businessul tău

Cărui manager nu i-ar fi utile sfaturile și ideile unor CEO sau antreprenori de succes ale căror companii au creșteri exponențiale? Nu este deloc complicat dacă apelați la un Board of Advisors, explică Ilinca Păun, CEO al The Entrepreneurship Academy. 

The Entrepreneurship Academy, singura facultate antreprenorială din România, unde studenții învață practic, încă din prima zi de școală, cum să își construiască și să dezvolte un business, a pus bazele unui astfel de board din care fac parte nume mari din top managementul și antreprenoriatul românesc. Ilinca Păun, CEO al The Entrepreneurship Academy, povestește pentru Biz cum poate construi un antreprenor un Board of Advisors, care sunt beneficiile pentru companie, dar și pentru membrii board-ului, dar și în ce stadiu este indicat să apelați la această soluție.

Ilinca Păun, CEO al The Entrepreneurship Academy

Pe cine are The Entrepreneurship Academy în Board of Advisors și cum au fost aleși membrii săi?

Când ne-am gândit pe cine să invităm în Board of Advisors (BoA), eram într-un moment în care aveam nevoie de suport de la partenerii și prie­tenii antreprenori care ne-au susținut proiectul încă din primele lui zile. Din Board of Advisors fac parte antreprenori, oameni care conduc companii mari, practic ne bucurăm de o “colecție” foarte valoroasă de oameni cu experiență matură de business, care sunt pasionați și dedicați ideii de educație. Ei sunt: Cătălin Vasile (ING Bank), Anna Grzelonska (CEO NN România), Marius Ștefan (cofondator Autonom), Liudmila Climoc (CEO Orange România), Ion Sturza (Fribourg Capital), Sorin Mîndruțescu (CEO Oracle), Sotiris Chatzidakis (CEO Clubs), Wargha Enayati (Fundația Regina Maria).

Care este rolul acestora și în ce constă ajutorul lor?

Rolul lor este de ajutor și auditor, totodată. Ne încurajează și susțin, ne sfătuiesc, dar sunt și un “sanity check” pe anumite teme foarte importante pentru noi. Cele mai importante fiind “clientul” nostru, adică studentul la EA – The Entrepreneurship Academy, și relevanța cursurilor și metodelor de învățare pentru realitatea din business. Ne sfătuim cu BoA pe subiecte de finanțare și strategie de creștere operațională totodată, toți fiind manageri cu vechime și cu vedere strategică asupra modelului nostru de business educațional.

Cât de importantă este implicarea acestora pentru The Entrepreneurship Academy?

Cu cât sunt mai prezenți și implicați, cu atât știm că ceea ce facem are sens pentru societate, pentru copiii noștri și un viitor mai bun. Pragmatic vorbind, mințile adunate în acest board valorează multe milioane și ideile, experiența, conexiunile și networ­k‑ul lor ne pot duce în mod acce­lerat în punctul de a avea cât mai mult impact cu instrumentele noastre de educație. Scopul facultății este să genereze un set complet de competențe și atitudini pentru ca tinerii înscriși să devină antreprenori. Astfel că părerea Board of Advisors despre cursurile și experiențele studenților este foarte importantă, ne sfătuim des cu ei pe aceste teme. În ultima ședință am discutat despre importanța unei programe de digital marketing, care este astăzi un “must” în orice campanie de marke­ting. Alt subiect ce a generat o discuție aprinsă a fost utilitatea competenței de project management în corporații, care au din ce în ce mai multe proiecte între departamente, respectiv echipe orizontale ce implementează proiecte de optimizare sau inovație.

Cu ce frecvență se întrunește board-ul și cum se desfășoară șe­dințele cu aceștia?

Întâlnirile sunt în număr de cinci pe an, practic ne vedem o dată la două luni, sărind la numărătoare august și decembrie, luni de vacanțe. De obicei, stăm două ore și trecem prin activitățile principale ale facultății, noutăți, discutăm decizii importante, nevoile specifice ale noastre și căutăm soluții și de multe ori apar subiecte neplanificate, dar foarte actuale, din business sau economie, care îmbogățesc discuția.

Care sunt planurile de viitor pe care le aveți cu The Entrepreneurship Academy?

În toamna anului 2018 intrăm în al treilea an de funcționare și ne dorim să ajungem la 80 de studenți înscriși. Însă mai important decât numărul lor este modul în care performează, ce businessuri dezvoltă, cât de mult cresc ca indivizi. Pentru următorii ani ne dorim dezvoltarea unei universități cu mai multe programe și cu anvergură regională. Vrem ca rețeaua globală Team Academy, din care facem parte, să aibă succes internațional și să devenim un grup de universități cu specific antreprenorial prezent în toată lumea. Vrem să dezvoltăm programe nu doar pentru tineri studenți, dar și pentru companii care vor să dezvolte echipe performante.

Cum poate un antreprenor să pună bazele unui astfel de Board of Advisors și, mai ales, să coopteze o serie de astfel de profesioniști?

Cred că forța de atracție pentru profesioniști în acest tip de board este compusă din puterea cauzei pe care o slujește compania și impactul potențial al businessului, financiar, dar și social, și totodată din abilitatea fondatorilor de a le câștiga încrederea și a-i convinge să îl susțină ca antreprenor. Practic îți trebuie o poveste frumoasă și dovada unor competențe să o transformi în realitate. Cei din board-ul nostru sunt oameni care susțin educația deja prin multe alte proiecte, astfel că misiunea noastră le era deja dragă. Totodată, reputația și senioritatea fondatorilor precum și colaborări anterioare din business între aceștia și membrii BoA aduc toate un capital de încredere mare, ce a făcut decizia destul de ușoară.

Ce sfat ați da unui antreprenor care își dorește să aducă în board o serie de profesioniști din mediul de business?

Sfatul meu este să fie cât mai divers și reprezentativ. Valoarea lui nu stă în aliniere, ci în diversitate. Astfel, te asiguri că poți cuprinde prin ei cât mai mult knowledge divers și complementar, ce îmbogățește calitatea deciziilor luate împreună.

Care sunt beneficiile unui top ma­nager care alege să consilieze o companie antreprenorială?

Beneficiile sunt diferite pentru fiecare, dar de dragul generalizării aș menționa ceea ce învață la rândul lor de la alți membri de board, și ei top manageri. Se creează un mediu de schimb de idei și bune practici cu oameni de calibrul tău, cu aceleași valori, pe care nu îl ai în altă parte.

În ce stadiu al dezvoltării unei companii este bine să apeleze un antreprenor la un BoA? De ce?

Din experiența de până acum, ar fi bine să își ia board după ce are un produs cu care a ieșit pe piață și cu care a stabilizat mai întâi un venit și câteva procese operaționale cheie. Board-ul este valoros în perioada de scalare, nu de startup. La început, antreprenorul nu are nevoie de diversitate, ci de focus și drive. Apoi, în faza de lărgire a pieței de desfacere, când apar nevoi de finanțare mai complexe, când au nevoie de network la nivel î­nalt, când au echipe de oameni și este nevoie de capete structură, sisteme, procese, dar și idei creative des­pre următoarele produse, un board este util și recomandat. Un board aduce o plasă de siguranță într-o fază când riscurile cresc odată cu viteza de dezvoltare a businessului. Un Board te și încurajează, îți dă energie când ești poate dezamăgit, obosit, simți că e greu și ai nevoie de o soluție salvatoare. Prezența lui alături de tine servește reputațional, adaugă credibilitate, dar și “cumpără” clienți.