Conviețuirea dintre GDPR și Marketing: Checklist la 6 luni

Cum se împacă noul regulament privind protecția generală a datelor, intrat în vigoare în luna mai a anului acesta, cu Legea nr. 506/2004 și care sunt detaliile de care trebuie să țină cont profesioniștii din industria de marketing cu privire la prelucrarea datelor? Iată mai jos câteva aspecte relevante pentru această industrie. 

GDPR nu înlocuiește Legea nr 506/2004

GDPR nu înlocuiește Legea nr. 506/2004, ci creează împreună un cadru legal interdependent care trebuie analizat în ansamblu atunci când se concep campaniile de marketing direct.

Legea nr. 506/2004 trebuie avută în vedere în special pentru transmi­terea comunicărilor electronice și profilarea pe bază de cookie.

Ce alegem pentru marketing? Consimțământ vs. Soft opt-in vs. Interes legitim

Consimțământul este regula în cazul comunicărilor comerciale în scop de marketing.

Soft Opt-in este o excepție aplicabilă în cazul comunicărilor electronice în măsura în care a fost achiziționat anterior un produs/ serviciu și sunt îndeplinite anumite condiții suplimentare.

Interesul legitim poate fi utilizat doar în cazurile în care comunicarea se transmite prin poștă sau door-to-door.

Ce înseamnă, de fapt, soft opt-in? Operatorul trebuie să se asigure că următoarele condiții sunt îndeplinite (cumulativ):

A obținut datele de contact cu ocazia vânzării de produse sau servicii.

A informat clientul că este posibil să îi trimită comunicări comerciale cu privire la produse sau servicii similare.

I-a dat opțiunea să se opună la primirea unor astfel de comunicări în mod clar și expres, iar clientul nu s-a opus.

Fiecare mesaj trimis astfel conține o posibilitate de dezabonare.

Diferențieri și precizări între tipurile de comunicări

Comunicări comerciale: orice for­mă de comunicare destinată să promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate.

Comunicări întemeiate pe executarea contractului: nu sunt definite de legislația în domeniu. Ele pot fi calificate drept comunicări aflate în strânsă legătură cu modalitatea de executare a contractului (comunicările privind status-ul serviciilor, scadența plății, finalizarea unor reparații, indis­ponibilitatea serviciilor etc.).

Cercetări de piață: regulile aferente comunicărilor în scop de marketing direct nu ar trebui să se aplice cercetărilor de piață. Cu toate acestea, se consideră marketing direct dacă finalitatea acestora este vânzarea/promovarea de produse sau servicii sau identificarea respon­dentului ca potențial client.

Alte cazuri particulare de avut în vedere

Activități de marketing în interiorul societății către propriii angajați –  nu există excepții pentru transmiterea de comunicări comerciale angajaților, așa încât pentru a trimite angajaților comunicări comerciale trebuie să se respecte aceleași condiții.

Activități de marketing de tip business-to-business – deși în cadrul acestei relaționări s-ar prelucra mai puține date cu caracter personal, cadrul legal actual, în mod parado­xal, este mai vitreg, întrucât excepția de soft opt-in nu este aplicabilă pentru comunicările comerciale adresate persoanelor juridice.

Articol realizat cu sprijinul casei de avocatură DLA Piper.

Foto: © Jakub Jirsák | Dreamstime.com