Interviuri

Cristina Grigore, Peditel: Telemedicină pediatrică la un apel distanță

20 mai 2021 4 min

Cristina Grigore, Peditel: Telemedicină pediatrică la un apel distanță

Reading Time: 4 minute

O medie zilnică de 230 de apeluri telefonice, peste 300.000 de copii consultați gratuit, 17 medici disponibili nonstop. Cristina Grigore, directorul executiv al Fundației Părinți din România, prin care funcționează de șapte ani Peditel, ne spune cum un serviciu de asistență pediatrică telefonică a devenit un hub de telemedicină.  

Cristina Grigore, Peditel

Cum s-a transformat un serviciu de asistență pediatrică telefonică gratuită în regim nonstop într-un hub de telemedicină?

Povestea Peditel a început în 2013, din dorința de a fi un suport medical real pentru părinți, pe de o parte, dar și să degrevăm unitățile de primiri urgențe suprasolicita­te de cazuri nonurgente. Până la înființarea acestui serviciu, părinții erau nevoiți să meargă la camera de gardă cu copilul, mai ales în weekend și perioada sărbătorilor, dar și noaptea sau după după ora 18:00, când medicii de familie sau pediatri nu mai au program. Ideea unei aplicații mobile a apărut în 2018, când părinții din diaspora încercau să ne sune pe numerele scurte (1791, *1791) și nu reușeau, numerele fiind arondate teritorial, valabile doar în România. Așa se face că s-a concretizat și a devenit o urgență în 2020, în contextul pandemiei și al faptului că medicii sunt primii expuși virusului, deci din nevoia de siguranță și protecție, dublată de nevoia părinților de a primi recomandări privind analizele efectuate, alte investigații, precum și nevoia de informare din partea părinților. Astfel că finanțarea primită prin acceleratorul Innovators for Children a fost fundamentală și esențială în dezvoltarea aplicației mobile Peditel. Așa am reușit să dezvoltăm secțiunea de educație medicală în aplicație, cu articole, video și webinarii care să cuprindă domenii conexe pediatriei: neonatologie, cardiologie, neurologie, ORL, ortopedie, kinetoterapie, logopedie, psihoterapie, nutriție, stomatologie. Pe scurt, necesitatea și dorința de a ajuta mai mult părinții au dus la transformarea Peditel în hub de telemedicină pediatrică.

Cum funcționează în prezent acest serviciu?

Strict tehnic, Peditel este un call center pediatric, care utilizează un soft medical ce permite conectarea unui număr nelimitat de utilizatori, apelurile fiind preluate în ordinea cronologică a intrării în centrală. Practic, printr-un apel, orice părinte este îndrumat de către un medic specialist cum să intervină pentru ameliorarea simptomelor, în cazul unor boli uşoare ale copilului. Serviciul dispune de o echipă de medici specialiști și medici primari, care utilizează 26 de protocoale medicale, cu cele mai frecvente probleme de adresare ale copilului mic, de la febră, vărsături, diaree și până la diferite accidente casnice sau chiar traumatisme craniene. Toate apelurile sunt înregistrate și stocate pe o perioadă de 3 ani conform legii și prin respectarea GDPR-ului. Peditel nu este o alternativă la 112, urgențele medicale adresându-le și noi către același număr unic național. Părintele ne apelează din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă, ascultă un mesaj de acceptare a prelucrării datelor personale și înregistrării, apoi este preluat de medicul de gardă, căruia îi expune simptomele de boală ale copilului. La finalul convorbirii, medicul face o serie de recomandări medicale, pentru ameliorarea sănătății copilului, fiecare apel având o fișă medicală în softul Peditel.

Care este impactul acceleratorului Innovators for Children, program dezvoltat de Impact Hub Bucharest, asupra serviciului Peditel?

Peditel nu ar fi existat astăzi, cu peste 300.000 de copii ajutați gratuit, dacă în 2013 Fundația Vodafone România nu ar fi finanțat integral și complet înființarea serviciului. Aplicația mobilă și transformarea în hub de telemedicină pediatrică ar fi fost imposibile în 2021 fără finanțarea, mentoratul și suportul oferit în cadrul Innovators for Children. Pe toată perioada derulării programului am reușit să structurăm, să analizăm, să definitivăm o stra­tegie de dezvoltare, de scalare, de impact și sustenabilitate, cu ajutorul mentorilor și al resurselor puse la dispoziție, dincolo de finanțarea oferită. În program am reușit să ne clarificăm viziunea și strategia pe termen mediu și lung, privind impactul pe termen lung, scalarea modelului de business și pașii pri­vind sustenabilitatea serviciului Pedit­el, să beneficiem de know-how-ul și disponibilitatea mentorilor de a ne ajuta, ghida, îndruma și a ne oferi suport, management strategic. În perioada imediat următoare, aplicația mobilă va deveni publică pentru toți utilizatorii, iar în 2021 sperăm că peste 50.000 de părinți să descarce aplicația și să realizăm peste 150 de resurse educaționale medicale- articole, webinarii, video.

Care este impactul pandemiei asupra funcționării Peditel?

2020 a fost un an extrem de soli­citant atât pentru echipa medicală, cât și pentru echipa tehnică și administrativă. Am luat decizii cu mare impact financiar, dublarea liniei cu doi medici, pentru a oferi ajutor părinților, mai ales când clinicile private și cabinetele au fost închise, iar în spital mergeau doar urgențele, părinții știau că Peditel funcționează nonstop și ne apelau. Am marcat recorduri de făcut bine. În 2020 au crescut numărul apelu­rilor zilnice la 229 și media apelurilor lunare la aproape 7.000. De asemenea, durata medie a apelului de fost de 6,5 minute, iar numărul total de minute vorbite a fost de peste 346.300. Doar în perioada stării de urgență s-au preluat 24.032 apeluri. De menționat și faptul că 37% dintre apeluri (30.841) au venit din mediul rural, 63% (52.514 apeluri) venind din orașe și 7% (5.835 de apeluri) din diaspora. Trebuie să spunem și faptul că 2021 continuă același ritm alert de creștere, iar în primul trimestru (ianuarie-martie) am preluat deja peste 25.000 apeluri.

Ce medici fac parte din serviciul Peditel?

Echipa medicală peditel are 17 me­dici specialiști și primari la Cluj și Brașov, care asigură anual 8.760 de ore, pentru a acoperi un flux continuu 24/7, medici care sunt plătiți. Echipa administrativă și tehnică este formată din specialiști IT, comunicare, marketing, PR, peste 10 persoane, care se implică în mod voluntar în proiect. Suntem în continuă extindere a echipei de specialiști și căutăm încă 6-7 me­dici pediatri specialiști care să ni se alăture.

Cât s-a investit până acum în acest proiect?

În spatele cifrelor sunt zeci de mii de ore de muncă în echipă, de tenacitate, de încăpățânare și dorința de a face bine. Și am reușit să facem totul cu foarte puțini bani/ apel. Cu doar 2 euro sau 10 lei, un copil are acces la asistență medicală pediatrică, nonstop, gratuit, oriunde s-ar afla. Până în prezent, bugetul total, în cei peste 7 ani ani de funcționare, fără implicarea voluntarilor, fără serviciile pro bono este de aproape un milion de euro. Doar în 2021 bugetul anual este de 250.000 euro. Esențial în succesul lansării Peditel a fost suportul pro bono pentru toate serviciile de IT&C, care au stat la baza setării efective a acestui serviciu. Fără contribuția pro bono și a know-how-ului, costurile ar fi fost cu aproape 75% mai mari. De asemenea, în tot acest timp Fundația Vodafone ne-a sprijinit constant. Cristina Grigore

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: