Companii Analize Antreprenori

Amway Global Entrepreneurship ­Report: Antreprenoriatul e pe val

16 mart. 2021 5 min

Amway Global Entrepreneurship ­Report: Antreprenoriatul e pe val

Reading Time: 5 minute

Raportul global de antreprenoriat pentru anul 2020 realizat de Amway confirmă creșterea interesului pentru pornirea propriei afaceri. Iar românii sunt printre cei mai optimiști la acest capitol.

După un an atât de încercat ca 2020, rezultatele studiului realizat de ­Amway vin ca o doză de optimism atât de necesară în această perioadă. Raportul Amway Global Entrepreneurship ­Report (AGER) 2020 examinează tipurile de afaceri urmărite de respondenți, împreună cu principalele beneficii și provocări ale lansării unei afaceri ­proprii.

România a fost și ea cuprinsă în studiu, iar una dintre principalele concluzii legate de țara noastră este că 75% dintre participanții la studiu își doresc să dețină propria afacere, fie acum, fie în viitor, în timp ce la nivel glo­bal procentul celor care iau în calcul ideea antreprenoriatului este de 57%. Trebuie spus că oamenii sunt interesați să dezvolte afaceri în domenii precum vânzare tradițională, vânzări directe, social selling, freelancing, franchising, social influencer etc.

Pasiunea schimbă mentalitatea

Oamenii nu mai sunt atât de reticenți în a-și deschide propria afacere, ba chiar urmăresc să devină propriii șefi și să își urmeze pasiunile, în domenii diverse, de la apicultură sau agricultură la florării, librării online sau vânzări directe. Vedem acest lucru și în raportul Amway, care arată că 68% dintre respondenții la nivel global menționează faptul că primul avantaj al unui antreprenor este abilitatea de a lucra la ceva care îi pasionează. Alte avantaje ar fi abilitatea de a fi propriul șef (64%), dar și oportunitatea venituri suplimentare (62%). În acest caz ponderile din România sunt similare celor globale.

Vârsta este și ea un factor decisiv ­atunci când oamenii doresc să pornească o afacere pe cont propriu. În general, ­ti­nerii până în 35 de ani sunt mult mai dornici de a fi antreprenori, față de cei de peste 35 de ani care sunt mai precauți, cântăresc mai mult șansele de reușită, dar și oportunitățile apărute. Cifrele din studiu ne spun același lucru, 66% dintre cei care au participat la raportul Amway și au sub 35 de ani sunt mult mai dispuși să își creeze un business, față de 52% în cazul celor de peste 35 de ani. Ti­nerii care vor să pornească afacerile sunt mult mai înclinați să folo­sească social media pentru promovare: Facebook, ­Instagram sau chiar ­WhatsApp, pentru că au deja comunități și pot să le folosească pentru a-și face cunoscute serviciile și produsele ­realizate în cadrul businessurilor lor. Pe plan local, 71% dintre respondenții din cadrul AGER 2020 au menționat că își vor folosi propria rețea socială dacă vor începe o afacere, comparativ cu 61% la nivel global.

Studiu Amway: De la dorință la realitate

Începerea unei afaceri necesită identificarea abilităților și resurselor nece­sare pentru a genera succes. Sursele de finanțare sunt destul de greu de accesat atunci când ești proaspăt antreprenor, așa că, de cele mai multe ori, trebuie să vii cu bani de acasă. Din acest motiv, doar 30% dintre cei intervievați în România spun că au resursele necesare pentru a porni un business. Această constatare indică oportunitățile de creștere pentru a umple golurile de calificare și pentru a spori accesul la resurse, ceea ce ar face antreprenoriatul mai fezabil, dar și be­neficiile prin care o afacere „la cheie”, precum vânzările directe se pot diferenția, datorită sistemului de îndrumare și suport, pe care îl oferă. Capitalul de pornire rămâne bariera cea mai mare pentru a începe o afacere. Dacă nu există fondurile ne­cesare, oamenii nu sunt dornici să se aventureze într-o „aventură” care poate duce la eșec. 45% din respondenții din Români indică capi­talul ca un obstacol de a porni o afacere, în timp ce 32% dintre amatorii de antreprenoriat se tem de eșec.  Aceste rezultate vin ca o confirmare a modelului de business Amway, care necesită un capital de intrare mic și oferă un sistem de îndrumare ­celor intrați în această afacere, pentru a preîntâmpina frica de eșec.

Metodologia AGER 2020

Studiul a fost pe 23 de țări unde com­pania este prezentă, între care și Româ­nia, în perioada septembrie-octombrie 2019. În sondajul cantitativ online rea­lizat de Amway, în parteneriat cu Ipsos, au fost implicați 23.808 de bărbați și femei. La nivel local au participat 1.064 de persoane reprezentative pentru cate­goria generală de populație cu studii peste medie.

Interes crescut pentru antreprenoriat în România

Ioana Enache Amway 3 m
Ioana Enache, General Manager Amway România, Bulgaria și Grecia, a pus datele legate de România în contextul general local pentru a le înțelege mai bine.

Se împlinesc 10 ani de la prima ediție a AGER. Cum a fost ediția 2020, având în vedere că am trăit un an special?

Specială și ea! Pentru a-și păstra afa­cerea sănătoasă și sustenabilă, unul dintre cele mai importante lucruri pentru un antreprenor este să fie la curent cu modificările relevante din punct de vedere economic, politic sau socio-cultural. Pentru noi, Amway, care oferim o variantă de afacere antreprenorială cu costuri și riscuri minime și care lucrăm cu milioane de antreprenori în întreagă lume, e important să fim la curent cu toate aceste tendințe, pentru a putea adapta și rafina strategia de business. Să fim la curent ne ajută să maximizăm tendințele care sunt în favoarea businessului și a celor care doresc să devină antreprenori și să minimizăm riscu­rile – acesta a fost rațiunea pe care am bazat decizia de a lansa și de a investi în studiul AGER acum 10 ani. Între timp, am încercat ca prin întrebările pe care le punem să captăm cât mai bine direcțiile în care merge societatea, care sunt interesele respondenților și cum schimbările majore, precum digitalizarea accelerată, produc un impact asupra interesului către antreprenoriat. În ediția pe 2020 am avut două întrebări pe care le-am reluat, pentru a ne asi­gura că rămânem relevanți, în contextul afectat de pandemie. Practic, deși se răspunsese la „ce oportunități de afa­ceri prezintă interes” și „care beneficii ale unui business propriu vi se par cele mai atrăgătoare”, la nivel european s-a luat decizia să solicităm respondenților să răspundă din nou la cele două întrebări, pentru a ne asigura că răspunsurile reflectă realitatea și rezultatele studiului AGER nu sunt compromise de contextul în schimbare.

Cum vedeți rezultatele din România?

Rezultatele aduc o doză mare de optimism pentru noi, la nivel local 75% dintre cei intervievați și-au declarat interesul pentru antreprenoriat, iar 63% consideră că posedă abilitățile necesare pentru a începe și dezvolta propria afacere.

De ce credeți că există atât de mult interes pentru antreprenoriat în ­România comparativ cu cifra globală?

Cred că ține foarte mult de deschiderea oamenilor spre nou, de cât de dispuși sunt să-și asume riscuri, să iasă din rând. România e o piață emergentă din multe puncte de vedere, există nume­roase posibilități de dezvoltare, există și o creștere a nivelului de trăi, așadar e normal să existe și un interes crescut spre idea de antreprenoriat, cu atât mai mult cu cât pentru noi e un domeniu încă nou, la care avem acces de numai 30 ani.

Foarte mulți români (71%) vor să folosească social media pentru promovarea afacerilor. Cum vedeți acest rezultat în actualul context?

Faptul că 71% dintre cei intervievați s-au arătat dispuși să folosească conturile personale de social media pentru a-și susține afacerile are legătură cu deschiderea spre nou, cu disponibilitatea de a recomanda din lucrurile de care suntem mulțumiți, de a face cadou informații comunităților care ne urmăresc. Am văzut de multe ori online oameni care fac recomandări și businessuri antreprenoriale care au beneficiat de aceste recomandări, ceea ce creează o situație câștigătoare pentru toți cei implicați. Se întâmplă la fel cu oportunitatea de afacere Amway, dar și cu produsele din portofoliul nostru și ne bucurăm când vedem consumatori încântați de produsele noastre, care aleg să dea mai departe recomandarea, către comunitățile lor. Pe de altă parte, mie îmi place să interpretez acest rezultat și prin prisma viziunii celor intervievați, care prin răspunsul lor arată că au înțeles că trăim astăzi ceea ce specialiștii în domeniu numesc „o revoluție digitală” și sunt dispuși să se adapteze și să profite de tendințe. În plus, aș mai menționa și rolul important pe care social media l-a jucat pe parcursul acestui an atât de atipic și care ne-a determinat să îi acordăm mai multă atenție decât înainte, când ne puteam vedea față în față cu partenerii de business, cu clienții, cu prietenii. Am utilizat din ce în ce mai mult rețelele sociale și întâlnirile online pentru a rămâne în contact cu cei din jurul nostru, ne-am crescut comunități care ne ajută să fim „sociali” în continuare, am împărtășit și am primit recomandări de cărți, de produse, de rețete, de antrenamente sportive.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 351 (1 martie – 31 martie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: