Cum citesc IMM-urile codurile de bare

După ce companiile mari și multinaționalele au adoptat și impus tehnologia codurilor de bare în businessurile proprii, a venit momentul ca și IMM-urile să facă pași deciși în domeniu. Compania românească Logicode tocmai a lansat o soluție de tip SaaS (Software as a Service) în domeniu, destinată IMM-urilor. Dorel Dragoș, Managing Partner Logicode, spune că aceasta este un pas important nu doar spre digitalizarea businessului, ci și spre adoptarea de soluții smart.

Cum arată domeniul în care activați în România?

Comparativ cu 1993, când Logicode devenea prima firmă românească specializată în tehnologia codurilor de bare și acest sistem era prea puțin cunoscut în România, acum el este omniprezent. Acest lucru se datorează în primul rând multinaționalelor din retail care, prin fiecare punct de vânzare deschis, fac cunoscute avantajele tehnologiei codurilor de bare: creșterea productivității, reducerea erorilor umane, date corecte și actuale în sistemul informatic. Mai mult, ele au cerut furnizorilor să investească cel puțin la nivelul marcării în cod de bare a produselor livrate, ceea ce a crescut gradul de utilizare a tehnologiei și în cadrul firmelor românești.

Cum stăm față de piețele dezvoltate?

Bine. Tehnologia e disponibilă oriunde în lume și singura barieră în utilizarea ei, și considerată de noi falsă, este valoarea investiției. Falsă, deoarece prin beneficiile aduse, timpul de recuperare a investiției este de sub 12 luni. Dar câte firme, mai ales mici, fac analize complete, de tip ROI (Return of Investment) sau TCO (Total Cost of Ownership), legate de valoarea unei investiții? Foarte puține. Pentru a simplifica procesul decizional legat de achiziții, au câștigat teren noi forme de tranzacționare: nu se mai cumpără spații, utilaje, mașini, echipamente,se închiriază, nu se mai angajează forță de muncă, se lucrează cu firme de outsourcing sau lohn, nu se mai cumpără licențe, ca drepturi de utilizare, se plătesc subscripții/abonamente etc.

Ce soluții oferă Logicode și care sunt clienții principali ai companiei în România?

Logicode este un integrator de tehnologii și contribuie la creșterea competitivității clienților săi prin dezvoltarea și implementarea de soluții complete de culegere, prelucrare și validare automată a datelor. Soluțiile Logicode asigură accesul la datele esențiale ale activității, monitorizarea proceselor, eficientizarea actului decizional, creșterea productivității și reducerea costurilor, de-a lungul lanțului de aprovizionare-desfacere. Clienții Logicode sunt companii de succes, lider de piață în domeniile în care activează, care au înțeles că își pot îmbunătăți performanța prin soluții de optimizare a proceselor: de gestiune a stocurilor, de urmărire și control al producției, de vânzare și servicii în teren etc. Sunt companii care recunosc impactul tehnologiilor code bare și mobile în monitorizarea proceselor, ca prim pas în a găsii soluții de optimizare a lor. În acest context am ales să extindem portofoliul de soluții și am lansat ExtendPro, o soluție de tip SaaS (Software as a Service), destinată IMM-urilor, care permite utilizarea terminalelor mobile, cu conectivitate wireless și cititor barcode încorporat, în activitățile de recepție, inventariere, livrare și preluare a comenzilor de la clienți. Ea asigură creșterea productivității angajaților prin accesul în timp real la informațiile din ERP, prin utilizarea tehnologiei barcode în identificarea automată a produselor și prin salvarea datelor rezultate direct în ERP. Beneficiind de date exacte și actuale culese cu ExtendPro, ERP-ul oferă o imagine reală asupra resurselor disponibile, astfel încât deciziile de business să poată fi luate corect și la momentul oportun.

Ce beneficii oferă aceste soluții?

Dacă tehnologia codului de bare asigură o identificare rapidă și corectă a entităților dintr-un business, tehnologia mobile a permis nu doar creșterea productivității angajaților prin accesul imediat la datele necesare activității lor, dar l-a transformat într-un punct de intrare/actualizare în timp real a datelor în sistemul informatic. Acesta devine punctul central, esențial și mult mai viu al întregii companii, care nu doar prezintă o imagine actuală și exactă a tuturor resurselor și proceselor, utilă deciziilor manageriale dar și, așa cum deja am menționat, informațiile necesare angajaților din prima linie pentru a-și crește individual productivitatea. Suplimentar creșterii productivității angajaților, alte beneficii rezultă în mod evident. În gestiunea stocurilor, înregistrarea corectă și imediată a mișcărilor crește acuratețea stocurilor cu consecințe imediate în reducerea efortului de aprovizionare, în controlul mărfii perisabile și în executarea corectă și la timp a livrărilor. Pe scurt, reducerea costurilor de aprovizionare, de stocare, cu marfa expirată sau livrată greșit și creșterea veniturilor prin îmbunătățirea relațiilor cu clienții. În producție, prin identificarea imediată a surselor de rebut: materii prime cu probleme, utilaje decalibrate sau defecte, personal slab pregătit etc., și corectarea rapidă a acestora, cu consecințe semnificative în reducerea costurilor și creșterea calității. Toate reprezintă efectele unei activități ce beneficiază, într-un mod mult mai larg, de informații corecte și actuale.

Care sunt avantajele digitalizării în domeniul în care activați?

Categoric atunci când discutăm despre digitalizare, vorbim de transformări semnificative la nivelul fiecărei industrii. La nivel general, digitalizarea ne-a permis dezvoltarea de soluții, așa cum este cazul ExtendPro, capabile să crească nivelul de productivitate în companii, să le diminueze costurile operaționale, să le îmbunătățească nivelul de competitivitate, să aibă mai mare vizibilitate asupra tuturor proceselor și un control mai bun al acestora.

Ce noi tehnologii schimbă retailul?

Schimbări semnificative apar în zona de front-end, pe relația directă cu consumatorul. Îmbunătățirea experienței acestuia prin informații “personalizate”, atât în magazinul fizic, cât și în cel online, îi securizează decizia de achiziție și îi crește gradul de satisfacție, transformându-l într-un client fidel. Soluțiile Logicode sunt preponderent axate pe zona de back-end, de gestiune a stocurilor. Vedem aici cum jucătorii mari din retail utilizează în centrele lor de distribuție, unde marfa se mișcă la nivel de palet, soluții de culegere automată a datelor bazate pe voce sau RFID.

Cât de dispuse sunt companiile românești să investească în soluții smart la toate nivelele?

Pot răspunde doar cu referire directă la soluțiile Logicode care, de cele mai multe ori, răspund unor nevoi specifice. Critic, în luarea deciziei, e efortul ce o precede. Acesta este unul complex și depinde semnificativ de calitatea echipei manageriale. Pentru o echipă managerială care își cunoaște problemele și dimensiunea financiară a acestora, care se implică direct în procesul de analiză, de identificare a soluțiilor și de evaluare a acestora, atât ca impact financiar, cât și operațional, decizia devine, în final, una simplă. Foarte puține companii, mai ales mici, sunt dispuse să facă acest efort. Și e de înțeles, în condițiile unui mediu economic tot mai dinamic. E motivul pentru care am decis să facem accesibile IMM-urilor tehnologiile barcode și mobile, prin ExtendPro, soluție SaaS (Software as a Service). Aceasta poate fi utilizată în baza unui abonament lunar a cărui valoare, în funcție de numărul de echipamente mobile autorizate, începe de la 49 de lei. Mai mult, IMM-urile pot cere oricând modificarea tipului de abonament, în funcție de nevoile de moment ale afacerii, sau pot renunța, temporar sau complet, la utilizarea ExtendPro.

Cât investesc, în medie companiile românești din retail, în soluții smart? Cum sunt aceste investiții în raport cu cele din vestul Europei, spre exemplu?

Tehnologiile care stau la baza soluțiilor smart au un preț relativ mare și trebuie să facem o diferență clară între firme mari/multinaționale și IMM-uri, prin resursele de care dispun. Pentru companiile mari, implementarea de soluții smart reprezintă un obiectiv strategic și acestea alocă sume importante pentru cercetare, dezvoltare și soluții pilot. Inclusiv procesele de achiziție sunt mult mai complexe și includ analize de ROI și TCO (Total Cost of Ownership) pe minimum 5 ani. După cum spuneam mai sus, la polul opus sunt IMM-urile, entități mult mai volatile. Când vorbim de tehnologiile barcode și mobile, beneficiile deja sunt recunoscute și nevoia este una reală, dar puține IMM-uri își permit investiții în soluții care au la bază cele două tehnologii. În vestul Europei, decizia de investiție se ia mult mai ușor ca în România. Companiile dispun de bugete mai mari pentru investiții, sunt mult mai dispuse la a investi în tehnologie, pe fondul unei mai bune conștientizări a riscului la care se expun dacă fac acest lucru și a beneficiilor pe care le aduc în companii soluțiile smart.