Cursuri de Design Thinking în București

De anul trecut, Exact Business Solutions reprezintă în România Design Thinkers Academy, una dintre cele mai importante agenții de design orientate spre inovare. Lăcrămioara Loghin, co-fondator și facilitator în cadrul Design Thinkers Academy Bucharest și Managing Director al  Exact Business Solutions explică ce înseamnă design thinking, cui folosește și cursurile pe care le au în pregătire în această toamnă.

Lăcrămioara Loghin, co-fondator și facilitator în cadrul Design Thinkers Academy Bucharest și Managing Director al Exact Business Solutions

Design Thinking înseamnă un mod de a gândi și de a lucra. Este un proces iterativ în care se încearcă înțelegerea consumatorului, formularea de ipoteze și redefinirea problemelor în încercarea de a identifica strategii și soluții alternative care ar putea să nu fie vizibile imediat, raportat la nivelul nostru inițial de înțelegere. Este o metodologie de proiectare care oferă o abordare bazată pe soluții pentru rezolvarea problemelor. Este extrem de utilă în abordarea problemelor complexe care sunt nedefinite sau necunoscute, prin înțelegerea nevoilor umane implicate, prin reîncadrarea problemei în moduri centrate pe om, prin crearea de idei în sesiuni de brainstorming și prin adoptarea unei abordări practice în cazul prototipurilor și testarilor. 

Nu în ultimul rând, intrând într-un proces de design thinking, înveți să te raportezi la eșec ca la un ingredient important în construirea unei soluții, concept, produs sănătos. 

În România, companiile care au adoptat deja această metodologie sunt cele de top din zona de tehnologie /telecom, bancar / asigurări, precum și marile lanțuri de hypermarketuri. Design thinking-ul este însă un instrument care se potrivește toturor tipurilor de organizații, indiferent de dimensiune și profil.

De când reprezentați Design Thinkers Academy în România? Cum a început și în ce constă această colaborare?

Alături de Adela Cristea (co-fondator și facilitator Design Thinkers Academy Bucharest & Managing Partner Ascent Group) și de Julien Zidaru (Partner Design Thinkers Academy Bucharest & Managing Partner EXACT Business Solutions) reprezentăm încă de anul trecut DT Academy în România. Lucrurile au început, probabil, asa cum ar trebui să înceapă orice călătorie – natural, fără grabă. Mai întâi am ajuns la Amsterdam în calitate de cursant, din dorința de a integra în business-ul pe care îl conduc instrumente noi și tehnici creative care să ne permită implementarea unor soluții  inovatoare de research pentru clienții noștri.

Am urmat o serie de cursuri și workshopuri, apoi au venit acreditările, devenind facilitator în design thinking. Pentru că de câțiva ani derulez o serie de proiecte, atât cu adulți, cât și cu adolescenți și chiar copii pe zona de Public Speaking, propunerea celor de la Amsterdam a venit, cumva, ca o continuare a capitolului deja scris. M-am cunoscut apoi cu Adela, experiența ei pe zona de training și consultanță, alăturată celei de marketing research reprezentând tabloul perfect în viziunea celor de la Amsterdam.

Pentru moment, servim doar piața din România, însă, în circa doi ani, estimăm că Bucureștiul să devină un hub pentru Europa de Est.

Aria noastră de expertiza acoperă, pe de-o parte, programe personalizate de service design, concepute în jurul obiectivelor specifice fiecărui client, ghidându-i în procesul de Design Thinking. Pe de altă, organizăm în fiecare an o serie de cursuri open, în cadrul cărora învățăm participanții principalele instrumente și metodologii de Design Thinking. Practic, în cadrul acestor evenimente destinate unui număr de 20-30 de persoane, nu noi suntem cei care elaborăm strategii specifice fiecărei companii, ci ajutăm participanții să descopere rezolvarea provocărilor de business, prin intermediul instrumentelor de Design Thinking. Noi venim cu expertiza în folosirea instrumentelor de design thinking, iar reprezentanții clientului cu expertiza în aria lor de business.

Echipa de facilitatori are în componență atât facilitatori români, cât și membri ai echipei din Amsterdam, în funcție de tematica fiecărui workshop.

Care este povestea Design Thinkers Academy la nivel internațional?

Design Thinkers Academy a fost inițiată de fondatorii DesignThinkers Group. DT Group este una dintre cele mai importante agenții de design orientate spre inovare, ajutând organizațiile din întreagă lume să facă trecerea de la a fi “product oriented” și “sales driven”, spre a fi “service oriented” și “human centered”. Suntem reprezentați în 25 de țări și pregătim, dezvoltăm și facilităm echipe multidisciplinare și comunități în schimbare.

Ce proiecte ați derulat până acum?  

În acest prim an de activitate, am derulat proiecte de coaching în companii din zona de tehnologie și am organizat workshopuri de Design Thinking Fundamentals și Customer Journey Mapping.

Ce cursuri aveți în pregătire pentru perioada următoare?

La finalul lunii septembrie, pe 26 și 27, avem programat workshopul de Digital Customer Journey Mapping. Accentul cursului va fi pe partea practică, mai exact pe învățarea prin practică. Vom utiliza Smaply, un instrument de mapare, pentru a construi și vizualiza hărți digitale personalizate. Ne vom antrena mapând călătoria clientului: interacțiunea clientului cu serviciul. Acest lucru permite observarea percepției clienților și contextul mai larg în care este jucat rolul. Permite de asemenea intrarea în lumea, în realitatea acestora. Se obține o perspectivă mai aprofundată asupra nevoilor, percepției, experienței și motivației clienților. Vor răspunde la întrebări precum: ”Ce încearcă oamenii să realizeze cu adevărat?”, ”Cum încearcă să realizeze acest lucru?”, ”Ce folosesc și în ce ordine?”, ”De ce fac o alegere?”, ”Ce trăiesc, simt, în timp ce încearcă să ajungă la rezultatul dorit?”.

O hartă a călătoriei clientului este construită pas cu pas. Începem de “deasupra apei” și încet ne scufundăm din ce în ce mai adânc în structurile și contextul organizațional. Instrumentul poate fi utilizat cu clienții sau cu managementul, angajații sau alți stakeholderii, sau, și mai bine, având în sală un mix dintre cei amintiți. 

Cu Smaply, participanții analizează serviciile curente și creează unele noi, îmbunătățite, printr-o colaborare clară și interactivă a echipei. Se pot creă și personaliza Journey Maps, Personas și Stakeholder Maps pentru toate proiectele, acestea putând fi împărtășite stakeholderilor interni și externi pentru a le comenta și prezența publicului larg. 

În luna noiembrie avem, de asemenea, două evenimente, pe 19-20 noiembrie: Design Thinking Facilitation și pe 21 – 22 noiembrie: Employee Experience Design

Cui se adresează aceste cursuri?

Cursurile de Design Thinking se potrivesc oricărui tip de organizație. Ele sunt adaptabile obiectivelor și mărimii echipei, ajutând liderii să îmbrățișeze procesul de Design Thinking, caracterizat printr-o abordare diferită a conceperii și proiectării produselor sau serviciilor și să construiască o cultură a inovației. 

Inovația nu vizează însă doar produsele și serviciile, ci lucruri mai intangibile, cum ar fi procesele de afaceri sau schimbarea culturii companiei. 

În mod obișnuit, dorim să creăm grupuri multidisciplinare de persoane, pe care să le stimulăm în vederea acceptării și adoptării schimbării în cadrul organizației. Ne concentrăm pe stimularea unor valori cum ar fi empatia, colaborarea, experimentarea, reflecția, explorarea ambiguității, angajamentul de a construi pe ideile celuilalt. Ideile noi trebuie testate rapid pentru a obține feedback, într-un spațiu sigur, în care oamenii nu trebuie să-și facă griji pentru eșec, acesta făcând parte din proces. În final, reproiectarea modului în care lucrează îi va ajută pe oameni să facă lucrurile mai eficient, oferindu-le astfel timp pentru activități care să-i facă să se simtă împliniți. 

Care sunt modalitățile de înscriere?

Înscrierile se pot face: accesând site-ul Design Thinkers Academy  și completând formularul de înscriere disponibil aici

Cine sunt trainerii cursurilor?

Pentru worksopul de la finalul lunii septembrie – Digital Customer Journey Mapping, facilitatorii sunt:

Tim Schuurman, lider in domeniul Service Design Thinking și fondator al DesignThinkers Group și al DesignThinkers Academy, cu o vastă experiență în facilitarea și dezvoltarea sesiunilor de training Service Design Thinking.

Catherine Collins, Service Designer la More Than Metrics. Conduce ateliere de design research, proiectare, învățare și service design. Experiență lui Catherine include conducerea unui premiat program de Design Thinking și antreprenoriat, ea lucrând și pe partea investițională antreprenoriala și fiind implicată și în proiecte de schimbare socială prin intermediul agenției sale de design, Moxie. 

Subsemnata, Lăcrămioara Loghin, cu o experiență de peste 15 ani în marketing research, facilitator și co-fondator al Design Thinkers Academy Bucharest. 

Trei argumente despre cum un curs de design thinking ajută în business.

În primul rând, ajungi să-ți cunoști mai bine clienții, acest lucru fiind crucial în crearea soluțiilor potrivite. În al doilea rând, Design Thinking-ul te face să conștientizezi că poți obține insight-uri și idei relevante de la absolut fiecare membru al echipei tale, chiar dacă este junior în companie. Focusându-se pe brainstorming și interacțiune, Design Thinking-ul este astfel despre “team collaboration”, determinându-i pe toți să contribuie cu idei inovatoare, care să determine crearea unor produse sau servicii mai bune. Foarte importantă este contribuția în ceea ce privește claritatea celor discutate în cadrul întâlnirilor. Cu ajutorul acestui tool, sunt setate așteptările corecte și toată lumea este aliniată planului de acțiune.