fbpx
Analize CSR Marketing Stiri

De Halloween, Salvați Copiii sperie România cu cifre, nu cu monștri6 min

29/10/2020 4 min read

De Halloween, Salvați Copiii sperie România cu cifre, nu cu monștri6 min

Reading Time: 4 minute

De Halloween 2020, Salvați Copiii sperie România cu adevărații monștri, cei din educație: lipsa resurselor pentru școala online, slaba instruire a profesorilor pentru provocările școlii online, abandonul școlar și analfabetismul funcțional.

Abandonul școlar cronicizat, într-o țară în care jumătate dintre copii trăiesc în condiții vulnerabile socio-economic, analfabetismul funcțional agravat în context pandemic, unde copiii sunt nevoiți să asimileze cunoștințe online, fără o pregătire tehnologică prealabilă, îngrădirea dreptului la educație prin neasigurarea pârghiilor pentru o participare reală sunt doar câțiva dintre monștrii reali din educația românească.

Campania „Cu Adevărat Înfricoșător”, lansată de Salvați Copiii România, dezvoltată împreună cu agenția McCann Bucharest, pune cele mai înspăimântătoare cifre pe tradiționalii dovleci de Halloween și merge cu trick-or-treat pentru a face realitatea educației din România mai puțin înfricoșătoare.

Salvați Copiii

Sărăcia educațională care afectează un număr mare de copii în România

  • Dezavantajele sociale și economice ale familiilor în care 35,8% dintre copii, adică 1.200.000, se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, mult mai grav decât în rândul adulților (30,2%), și faptul că, pentru mediul rural, acest risc în cazul copiilor atinge procentul de 44,3% (adică 900.000 de copii doar în comune și sate), indică o stare de lucruri cronicizată.

Abandonul școlar și neparticiparea școlară, agravate de criza pandemică

  • În ianuarie 2020, peste 275.000 de copii cu vârsta învățământului obligatoriu (7-17 ani) nu mergeau la școală, iar abandonul școlar anual a atins cifra de 45.000 de copii din ciclurile primar, gimnazial și liceal. Părăsirea timpurie a școlii reflectă incapacitatea de readucere la școală a copiilor, România înregistrând un procent de 15,2% al tinerilor între 18-24 de ani care au finalizat doar 8 clase sau mai puțin, deși țintă fixată de România, în 2010, a fost de reducere a fenomenului la 11,3%, până la sfârșitul acestui an. 

Disparitățile uriașe în calitatea actului educațional, ușor de constatat de la o școală la alta sau între cadrele didactice ale aceleiași școli.

Absența evaluării periodice a nevoilor sistemului educațional și, pe cale de consecință, finanțarea haotică ori lamentabilă a sistemului de educație, mai ales în ceea ce privește infrastructura, bunurile și serviciile destinate copiilor.

Absența politicilor integrate (familie – școală – servicii sociale – transferuri sociale) și a măsurilor concrete de asigurare a echității în participarea școlară a copiilor.

Lipsa de participare a elevilor  în procesul decizional al școlilor și ignorarea sistematică a importanței pozițiilor lor cu privire la starea învățământului preuniversitar.

Acești monștri din sistemul românesc de educație au dat naștere în final unei alte realități înfricoșătoare: rezultatele copiilor la evaluări internaționale aflate la o distanță inacceptabilă față de rezultatele majorității celorlalte state evaluate (PISA 2018).

41% dintre elevii români din sistemul educațional se plasează în aria analfabetismului funcțional. De asemenea, scorurile la matematică și științe au fost mai slabe decât în toate celelalte 5 evaluări la care a participat România în perioada 2000-2015: 46,6% și, respectiv, 43,9% au mari dificultăți în realizarea de calcule matematice simple, iar cunoștințele lor generale despre societate, oameni și univers sunt foarte limitate.

Din această perspectivă a inechității endemice, cel mai monstruos aspect rămâne faptul că, dintre elevii români dezavantajați social și economic, doar 0,1%, adică unul dintr-o mie, a ajuns la rezultate de top la citire (nivelurile superioare 6 sau 5, nivelul 1 fiind cel mai scăzut și corespunzător analfabetismului funcțional).

Această situație arată că destinul unui copil român și traiectoria sa educațională sunt dictate de locul nașterii, de educația și veniturile părinților săi, fiind martorii aceleiași absențe totale a mobilității educaționale între generații, caracteristice secolelor trecute.   

Cu cât pandemia se agravează și tot mai multe orașe intră în scenariul roșu în care școala este exclusiv online, cu atât mai mulți copii cad pradă monștrilor din educație.

Cu cât pandemia se agravează și tot mai multe orașe intră în scenariul roșu în care școala este exclusiv online, cu atât mai mulți copii cad pradă monștrilor din educație.

Datele ne arată că 41% dintre elevi sunt analfabeți funcțional și că 45.000 de copii abandonează școala. Realitatea este la fel de înfricoșătoare și atunci când vorbim de cei care ar trebui sa pregătească noile generații: 43% dintre profesori nu au resurse pentru a desfășura orele online.

„Noi spunem lucrurilor pe nume, pentru că numai așa putem lupta cu monștrii care compromit viitorul copiilor noștri: lipsa resurselor pentru elevi, slaba instruire a profesorilor pentru desfășurarea lecțiilor online, abandonul școlar și analfabetismul funcțional. Toți acești monștri există și nu se ascund sub pat, ci sunt la vedere, în societatea noastră fragilizată: educația precară duce la șomaj și la lipsa bunăstării pe care ne-o dorim. Sperăm să atragem atenția asupra lucrurilor care sunt de speriat în România și să le schimbăm în bine, în copii care pot învăța de acasă, în profesori care au cu ce să predea elevilor de acasă și, de ce nu, în performanțe școlare”, spune Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

Pentru a combate acești monștri, Salvați Copiii are nevoie de ajutorul fiecăruia dintre noi. Puteți intra pe site-ul Salvați Copiii și puteți face donații pentru a alunga acești monștri din calea copiilor care vor să învețe. Companiile se pot implica și ele în campanie, completând contractul de sponsorizare.

YouTube video

„E anul cu cel mai înfricoșător Halloween de până acum. Pentru că pandemia nu afectează doar prezentul, ci si viitorul: într-o Românie în care învățământul era oricum la pământ, sunt mii de copii care chiar nu mai pot avea acces la educație. Aproape o treime dintre elevi nu au tablete, laptopuri sau calculatoare. Fast-forward 10 ani mai târziu-mii de tineri adulți sunt total nepregătiți pentru viață. Am vrut să facem vizibile cifrele și cât de infricoșătoare sunt, iar Halloween-ul ne-a dat această oportunitate” afirmă Irina Popp si Lia Bira, Group Creative Directors la McCann Bucharest.

De 30 de ani, Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societatea și autoritatea publică, în beneficiul copilului. În trei decenii de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluții concrete pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili, și a militat, în același timp, pentru o colaborare viabilă cu autoritățile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. În cei 30 de ani de activitate, peste 2.200.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *