Interviuri Interviuri & Opinii MarComm PR Publicitate

Din culisele campaniei ”Internet vs. Rezidențiat”8 min

14/05/2019 6 min read

Din culisele campaniei ”Internet vs. Rezidențiat”8 min

Reading Time: 6 minute

Anul trecut, jurnalistul Mihai Popescu de la Vice a testat cât de bun ”medic” este Internetul și l-a verificat cunoștințele la examenul de Rezidențiat. Rezultatul? A picat examenul cu 36 de puncte din 200.

Experimentul a fost pregătit în detaliu, astfel încât concluzia să fie validă; jurnalistul a studiat întrebările prezentate la examen în anii anteriori, precum și fenomenul autodiagnosticării pe internet. Apoi, în ziua Rezidențiatului, Mihai a obținut subiectele de la un candidat care tocmai a susținut examenul. Echipa VICE a înlăturat însemnările originale ale candidatului, care ar fi putut să îi influențeze alegerea răspunsurilor, și s-a prezentat într-o sală de clasă a unei școli gimnaziale, acolo unde a avut loc experimentul, sub supravegherea camerei de filmat.

După finalizarea experimentului, rezultatele au fost corectate de Conf. Univ. Dr. Dan Ulmeanu, Medic Primar Chirurgie Generală, Medic Primar Chirurgie Toracică, Doctor în Științe Medicale. Acesta a supus răspunsurile jurnalistului grilei de corectură publicată pe site-ul oficial al examenului.

Am stat de vorbă cu echipa care a dezvoltat campania, atât din agenție, cât și din partea clientului. Iată care au fost insight-ul și rezultatele, precum și câteva detalii din culisele campaniei.

Echipele McCann PR și Regina Maria

Care este insight-ul de la care ați pornit acest experiment?

Cătălin Dobre / McCann: Dacă netul este considerat cel mai bun doctor, atunci ar trebui să îl testăm ca pe un doctor. Acesta a fost ”punctul G” al campaniei. Ce am făcut noi diferit este dramatizarea acestui gând curajos….nebunesc la început. Am construit un întreg experiment și, deci, o poveste în jurul unei probleme extrem de cunoscute – autodiagnosticarea pe internet –  astfel încât oamenii să intre ușor în joc; să li se pară funny.

Cristiana Vago / Regina Maria: Toate studiile – de la cele de piață până la cele efectuate de organisme internaționale, precum OMS sau Comisia Europeană, arată că, în România, există o problemă reală cu privire la automedicație, autodiagnosticare și lipsa educației pentru prevenție. Ajungem prea târziu la medic și suferim din cauza unor afecțiuni care, în alte state europene, sunt prevenite sau tratate cu succes pentru că sunt depistate la timp. Statisticile plasează țara noastră pe locurile fruntașe când vine vorba de afecțiunile grave: cancer, diabet, boli de inimă, iar românii sunt considerați cei mai bolnavi europeni.

Șapte din zece români nu ajung la medic pentru un control de rutină, iar mai bine de jumătate dintre cei care ajung să facă asta, sunt îndrumați de medic, deci nu o fac din proprie inițiativă, ca demers preventiv.

Din datele noastre, peste 30% dintre români nu au fost deloc la medic în ultimul an, dar probabil că procentul real este și mai mare.

3 din 4 români își pun singuri un diagnostic.

Ruxandra Vasilescu / McCann PR: ”Internet vs. Rezidențiat” este o expresie creativă, însă plină de adevăr și responsabilitate; ceea ne-a plăcut la această idee este tocmai faptul că provoacă, într-un mod cool, îndrăzneț și folosind un limbaj comun, fix preconcepțiile oamenilor. Și când ți se răstoarnă propriile convingeri … e mai ușor să înveți ceva.

Greta Redeleanu / Regina Maria: Ca lider în calitatea serviciilor medicale, avem o responsabilitate față de pacienți și credem că este de datoria noastră să investim în campanii de conștientizare și de educație pentru prevenție. Chiar dacă nu suntem medici, ci oameni de marketing, înțelegem răspunderea pe care o avem cu toții, nu doar de a face bine, ci de a dezvolta campanii și inițiative relevante, care să tragă un semnal de alarmă, să schimbe mentalități, să crească gradul de conștientizare cu privire la importanța mersului la medic pentru controale periodice, analize anuale și screening-uri specifice fiecărei categorii de vârstă.

Cu publicul nostru – oameni tineri, activi, din mediul urban, comunicăm constant pe acest subiect. Am început prin campanii de educație și workshop-uri medicale în rândul abonaților și am continuat cu inițiative destinate unui public mai larg, culminând cu ”Internet vs. Rezidențiat”, prin care demonstrăm că pregătirea și experiența medicului nu pot, sub nicio formă, să fie egalate de un search pe net. Dar nu trebuie să ne credeți pe cuvânt; puteți încerca și voi să treceți Rezidențiatul. 

Ce a urmat după finalizarea experimentului?

Ana Poiana / McCann PR: Abia după ce a picat examenul, am început de fapt campania de educație, oferind o soluție la îndemână tuturor celor care caută pe net: ”întreabă un medic” – o platformă online oferită de Regina Maria, în care un medic îți răspunde în 24 de ore la orice întrebare medicală, primul pas până la o consultație.

Ana Poiana, Ruxandra Vasilescu, Sabina Iancu / McCann PR

Jonay Sosa /McCann: Subiectul are un potențial mare și asta ne-a și plăcut atunci când ne-am gândit la el; în timpul Rezidențiatului, mulți oameni ne-au cerut să încerce și ei să dea examenul, voiau să vadă exact cum funcționează. Asta ne-a bucurat și ne-am gândit că ar trebui nu numai să le dăm șansa să facă singuri testul, ci să îi și recompensăm pe cei care vor avea curaj, cu o reducere la consultații la Regina Maria. Anul acesta, cu ocazia Zilei Mondiale a Sănătății, am dus mai departe ideea cu execuții noi, fresh, cu content variat și inspirat din realitate. Și cu posibilitatea ca oricine să încerce să dea acest examen.

Ne-a plăcut reacția medicilor care au simțit nevoia să apere, oarecum, internetul. Medscape și chiar și căutările targetate pe google pot da rezultate extrem de valoroase pentru ei – căci știu exact ce filtre să aplice, cum să caute. O mare parte din filtre și le auto-aplica doar înțelegând terminologia, istoricul medical sau comparând cu alte cazuri cu care s-au confruntat. Pentru noi, ceilalți, nu funcționează așa.

Care sunt limitele Internetului în fața medicinei așa cum au rezultat din acest experiment?

Jonay Sosa /McCann: 36 din 200. E simplu, cu toate resursele la îndemână, internetul nu e medic și nici nu te împuternicește pe tine, cel care cauți, să îți pui un diagnostic, deși tentația este mare. Dincolo de pericolul autodiagnosticării pe internet – situația se complică atunci când descoperim că simptomele noastre pot avea cauze foarte grave, boli cronice. Iar frica de a înfrunta un diagnostic te face să nu te duci la medic și, de cele mai multe ori, să pierzi timp valoros.

În plus, autodiagnosticarea este doar la un pas de automedicație, ceea ce complică și mai mult lucrurile.

Alina Chelu/Regina Maria: Cel mai evident rezultat al acestui experiment este că, în pofida volumului uriaș de informații disponibile pe Internet, nimeni nu poate trece Rezidențiatul dacă nu este medic. Oricâte search-uri ar da online. Chiar dacă pare atotștiutor, Internetul nu poate pune lucrurile în context, nu corelează simptomele pacientului cu istoricul său medical și, bineînțeles, nu poate efectua o examinare clinică. Este o iluzie să credem că Internetul poate pune un diagnostic corect, bazându-se pe un singur simptom sau set de simptome și excluzând toate celelalte piese din puzzle-ul atât de complex al sănătății fiecăruia dintre noi.

Deși tehnologia a progresat foarte mult, deși există wearables cu funcții medicale destul de avansate, deocamdată nu suntem în punctul în care Internetul poate înlocui complet medicul. Vorbim despre șase ani de studii, la care se adaugă examenul și perioada de Rezidențiat, cursurile de specialitate și de pregătire profesională continuă.

Ruxandra Vasilescu/McCann PR: Și mai este un lucru: nu motoarele de căutare sunt problema, nu ne-am propus să combatem calitatea și cantitatea informațiilor medicale de pe internet  – ci modul în care fiecare dintre noi decide să ‚lucreze’ cu aceste informații. Poți să citești și să îți pregătești o listă de întrebări pentru medic – ceea ce este absolut recomandat, sau poți să te informezi și să îți pui un diagnostic – ceea ce devine o problemă. Responsabilitatea cu privire la propria sănătate și implicarea în menținerea acesteia, concept extrem de dezirabil, poate fi, în același timp și un dezavantaj dacă este dus la extrem.

Ce spun statisticile în privința automedicației la români și a apelării la Dr Google? Cum stăm comparativ cu alte țări?

Greta Redeleanu / Regina Maria: Din păcate, și în privința automedicației suntem în topul statisticilor negative. La nivel european, 1 din 7 părinți își tratează singur copilul, iar o femeie din 4 își alege singură tratamentul, după ce a căutat pe internet interpretarea analizelor sau a simptomelor.

Deși cumpărăm mai puține medicamente decât alți europeni, consumăm de  două ori mai multe pastile fără rețetă decât media europeană. 73% dintre români iau medicamente fără prescripție medicală, ceea ce poate duce la agravarea unor simptome sau la apariția unor reacții adverse periculoase. Situația e și mai gravă dacă vorbim despre consumul excesiv de antibiotice, care e cauzat în primul rând de necunoașterea riscurilor, dar și dintr-o lipsă de înțelegere a rolului lor. De aici și nevoia de a ne implica și de a încerca să schimbăm un comportament greșit.

Întreaga echipă care a coordonat campania

Experimentul Internet versus Rezidențiat face parte dintr-o campanie de conștientizare a pericolelor autodiagnosticării pe internet, inițiată de revista Vice și susținută de Rețeaua de Sănătate Regina Maria. Întreaga campanie, aici

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE