Dincolo de stadioane

Citind stirile si rapoartele privind organizarea Cupei Mondiale din Brazilia, nu pot sa nu-mi aduc aminte de finala Europa League din 2012, gazduita de Arena Nationala din Bucuresti.

In lunile de dinaintea marelui meci, zeci de publicatii locale au acoperit etapele de pregatire a evenimentului, de la sumele nejustificat de mari cheltuite pentru construirea stadionului la invazia microbistilor spanioli si veniturile generate de acestia in centrul istoric al capitalei. Aceasta aducere aminte ne poate ajuta sa intelegem mai bine magnitudinea turneului gazduit de Brazilia, care presupune organizarea a 64 de meciuri disputate de 32 de echipe, pe 12 stadioane din tot atatea orase.

Investitiile de miliarde de euro in evenimente sportive nu sunt insa pe placul tuturor intr-o tara macinata de saracie, in care clasa de mijloc asteapta progrese in educatie si sistemul sanitar. Totusi, organizarea unei Cupe Mondiale are invariabil un impact puternic in economia oricarei tari, pe termen lung, indiferent ca vorbim despre infrastructura, atragerea de investit ii straine sau un brand de tara mai bine promovat.

Ne-am propus ca in aceasta editie a Biz sa analizam detaliat organizarea turneului, sa trecem in revista investitiile si potentialele castiguri ale Braziliei, dar si riscurile la care o tara organizatoare a unui astfel de turneu se poate expune. Sa nu uitam ca Romania si-a depus candidatura pentru organizarea unui meci din cadrul Campionatului European de Fotbal din 2020. Asadar, experienta Braziliei ne poate servi drept o buna lectie, care ar trebui sa ne prinda cu carnetul de notite deschis.