„Doar pe hârtie” – o campanie pentru acces gratuit și universal la contracepție
Reading Time: 5 minute„Doar Pe Hârtie” – o campanie pro-bono a agenției de comunicare DDB – vrea să convingă autoritățile să aloce fondurile necesare pentru implementarea planului care le asigură românilor acces gratuit și universal la contracepție. Acest demers este esențial pentru protejarea femeilor vulnerabile și a familiilor lor. ONG-urile solicită alocarea acestor fonduri, de 7.500.000 de lei conform Strategiei Naționale de Sănătate.
„Doar pe hârtie” – campania Centrului FILIA, CoalițieiGen și DDB transformă singura bancnotă cu chip feminin într-un manifest pentru contracepție gratuită. Despre această campanie și cum a pornit ea ne povestește Luca Costea – Senior Copywriter DDB România.
Ce înseamnă contracepția „pe hârtie”, în planurile Ministerului Sănătății: cabinet de planning familial, contraceptive gratuite ( prezervative, sterilete)?
De aproape 15 ani, femeile și fetele din România nu au acces la metode contraceptive și de protecție decontate de stat. Serviciile de sănătate reproductivă, inclusiv cele de planificare familială, sunt din ce în ce mai greu de accesat, mai ales pentru categoriile vulnerabile. Educația sexuală din școli ajunge la prea puțini elevi, informațiile despre sănătatea noastră reproductivă sunt greu de accesat, iar accesul la contracepție și avort la cerere devine tot mai greu în fiecare an.
Încă din 2017 Ministerul Sănătății propunea în Programul Național de Sănătate a Femeii și Copilului achiziția și distribuirea contraceptivelor pentru grupurile vulnerabile – era vorba de prezervative, sterilete și contraceptive orale. În 2023 Centrul FILIA a cerut Ministerului Sănătății, alături de Asociația Moașelor Independente și alte peste 200 de organizații, acces gratuit și universal la metodele de contracepție. Prin PNRR trebuie să se investească 10 milioane de euro în rețeaua de planificare familială – dar serviciile sunt în continuare funcționale doar la nivel de consiliere. Sănătatea reproductivă nu a fost niciodată o prioritate pentru guvernanți.
Contracepția înseamnă o viață mai sigură și mai sănătoasă, lipsită de temeri și incertitudini pentru femeile și fetele din România. Înseamnă că dreptul de a decide pentru propriul corp nu rămâne doar pe hârtie, ci devine o realitate.
Femeile și fetele din România nu știu ce metodă de contracepție să folosească sau nu își permit să se protejeze din cauza costurilor: 70% din femeile din România nu au folosit nicio metodă contraceptivă în ultimii zece ani (Centrul FILIA, 2024).
De ce este nevoie acum de această campanie? Se dorește includerea acestor cheltuieli în bugetul pe 2025, după ce în 2024 nu s-a întâmplat nimic?
Grupurile vulnerabile au nevoie ca acest program să existe permanent și să fie bugetat cât mai repede. Datele ne arată că problemele de familie sau problemele de sănătate nu așteaptă și nu iartă. Așadar, acest „ACUM” a apărut în urmă cu aproape 15 ani și de atunci există în fiecare zi.
Centrul FILIA și Coaliția pentru Egalitate de Gen, inițiatorii acestei campanii, poartă permanent dialoguri cu autoritățile și cu guvernanții pentru a face din acest plan o prioritate. Eforturile de până acum sunt extrem de valoroase, iar campania „Doar pe hârtie” sperăm să fie argumentul final care transformă programul în realitate.
Nu știm sigur cum se dorește să fie distribuit bugetul în 2025. Tot ce știm este că în media există informații conform cărora banii pentru sănătate sunt mai mulți anul acesta. Acesta este cel mai bun moment să se întâmple.
Cât de greu a fost să concepeți campania „Doar pe hârtie” și cum ați ajuns cu gândul la bancnota cu chipul Ecaterinei Teodoroiu pe ea?
Am început prin rezumarea problemei într-o propoziție cât mai simplă: nu există bani pentru femei, pentru această cauză. Explorând acest univers, am ajuns destul de rapid la gândul că există o bancnotă, una singură, pe care este reprezentată o femeie: bancnota de 20 de lei cu Ecaterina Teodoroiu. Reacția imediată a tuturor a fost „Dar eu n-am prea văzut bancnota asta, nici nu știm dacă mai există. Poate a fost o ediție limitată.”
Am aflat că nu a fost o ediție limitată, ci doar un tiraj inițial destul de mic la nivel național, deși intenția declarată în decembrie 2021 a fost de a celebra meritele femeilor din România prin această bancnotă. De aici am găsit numitorul comun între două promisiuni uitate în fața femeilor: nu există nici bani cu femei, nici bani pentru femei. Ambele există „Doar pe hârtie” – un termen folosit în mod curent pentru a descrie actele oficiale, dar și bancnotele. Lucrurile s-au potrivit bine și am continuat pe această linie.
Bancnota reinterpretată va putea fi găsită doar în Rețeaua Regina Maria și pe conturile de social media ale unor creatori de conținut?
Am încercat să distribuim bancnota fizică cât mai mult, cu ajutorul unor parteneri și a unor echipe care au participat pro bono. Rețeaua privată Regina Maria ne-a ajutat să plasăm bancnota în mai multe clinici din țară, iar creatorii de conținut ne-au ajutat să dăm mesajul mai departe. Am reușit să intrăm și în câteva spații comerciale mari, unde am distribuit bancnotele trecătorilor. Însă cel mai important, am reușit să intrăm în cabinete de medicină de familie și de planificare familială – adică exact acolo unde este nevoie de acest plan.
Nu este ușor, însă ne bucură faptul că am reușit să împărțim peste 30.000 de bancnote, la fel ca cele originale din 2021.

În cât timp estimați că ați putea debloca (simbolic) suma de 7,5 mil lei?
O estimare realistă ar fi probabil câteva luni. Una optimistă ar fi ca nici măcar să nu fie nevoie să atingem suma prin campanie, iar Ministerul Sănătății să aloce bugetul pentru acest plan cât mai repede. Chiar mâine dacă s-ar putea. Gestul nostru este unul simbolic, suma fiind doar o dovadă a faptului că oamenii cer în mod activ ca acest plan să devină realitate.
Cât de grea a fost munca la campanie și cât timp ați lucrat la ea?
Cea mai grea parte a fost cea de research și înțelegere a problemei. Absența acestui plan creează o adevărată spirală prin care femeile și familiile din România ajung să aibă diverse probleme pe mai multe teme: de sănătate, de familie, de job, sociale. Așa că un alt lucru dificil a fost să exprimăm totul cât mai clar și mai concis. Asta este una dintre frustrările noastre, faptul că nu poți exprima scurt și clar toate modurile prin care sunt afectate persoanele din zonele defavorizate, care se află la intersecția unor identități vulnerabile. Sunt genul de lucruri care se află și se înțeleg în câteva ore de discuție.
Am lucrat la campanie aproximativ 2-3 luni. Au fost multe momente de repliere, mai ales din perspectiva mecanicii de deblocare a sumei, însă credem că am găsit un mix bun între idee, media și PR.
Despre lansarea campaniei „Doar pe hârtie”, pe 22 ianuarie 2025, am scris aici.

Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz