fbpx
Analize

Doua decenii de business

15/10/2013

author:

Doua decenii de business

<p> <strong>Sunt afaceri nascute in vremurile nu tocmai limpezi ale anului 1993, cand Romania lupta cu o rata a inflatiei ce sarea de 250% si economia era inca in mare parte de stat. Dar spiritul antreprenorial si perseverenta le-au adus azi la 20 de ani de business de succes.</strong></p> <p>  </p> <p> Cea mai prospera afacere din Romania anului 1993 era, de fapt, o inginerie financiara. Este anul in care Caritas, schema piramidala infiintata in aprilie 1992 la Cluj-Napoca de Ioan Stoica, a inceput sa primeasca “subscrieri” din toata tara, ceea ce, desigur, i-a grabit prabusirea in luna mai a anului urmator.</p> <p>  </p> <p> Intr-un peisaj economic cenusiu, dominat inca de intreprinderi de stat, initiativa antreprenoriala nu era prea sus pe lista romanilor. Nici nu e de mirare, avand in vedere ca rata inflatiei a atins un maxim incredibil de 256,1%, cea mai mare din Europa Centrala si de Est la acea vreme. Desigur, recordul negativ a venit dupa incheierea unei etape importante a procesului de liberalizare a preturilor, prin ridicarea subventiilor practicate pentru unele bunuri de consum si eliminarea restrictiilor privind adaosul comercial.</p> <p>  </p> <p> Anul 1993 a marcat o premiera importanta pentru economie: guvernul Vacaroiu a introdus la 1 iulie taxa pe valoarea adaugata (TVA), care inlocuia impozitul pe circulatia marfurilor. Peisajul economic nu era deloc roz la inceputul anilor ’90. Romania trecea printr-o recesiune grava, cand Produsul Intern Brut scazuse cu valori comparabile cu marea criza din anii ’30. “Puterea de cumparare si nivelul de trai s-au redus considerabil: salariul a ajuns la un moment dat la minimul de 60 de dolari pe luna!</p> <p>  </p> <p> Deficitele externe si ale bugetului public erau limitate doar de faptul ca Romania nu se putea finanta pe pietele financiare externe si un imprumut de cateva zeci de milioane de dolari de la Banca Mondiala era decisiv pentru a mentine economia in functiune intr-un moment in care rezerva valutara a bancii nationale se apropia de zero”, isi aminteste Aurelian Dochia, Managing Director al firmei de consultanta CONCEPT – Economic and Business Consulting. Intreaga economie era paralizata de fenomenul arieratelor – neplata la timp a obligatiilor intre intreprinderi, care crea blocaje in lant. Putinele vesti bune veneau din semnarea acordului de asociere la Comunitatile Economice Europene, la 1 februarie, baza legala a relatiilor dintre Romania si Uniunea Europeana (ea insasi urmand sa adopte acest nume la 1 noiembrie 1993), si de primirea in Consiliul Europei, pe 7 octombrie.</p> <p>  </p> <p> <strong>DE LA OPORTUNITATE LA BUSINESS</strong></p> <p> Intr-un astfel de climat economic existau insa oameni care se gandeau la business. De exemplu, Dan Sucu a vazut o oportunitate legata de faptul ca oferta de mobilier de birou era aproape zero si s-a gandit ca mica lui afacere, Mobexpert, va avea succes daca va imbina un pret rezonabil cu o calitate buna si cu o expunere inovatoare. In primii doi ani, Mobexpert vindea doar mobilier de birou, dar in 1995 a inceput productia proprie si sa ofere mobila pentru locuinte. Cat de mult s-a dezvoltat compania? La inceputul productiei, in 1995,  Mobexpert putea livra maximum 200 de scaune si 20 de canapele pe luna. Astazi, atinge aceste cifre intr-o ora.</p> <p>  </p> <p> Este o poveste tipica pentru acele vremuri. “In 1993 destul de putini romani se aventurau sa porneasca o afacere proprie si acestea erau in exclusivitate de tipul firmelor mici si mijlocii, o majoritate covarsitoare a acestora in comert si servicii catre populatie. Aceasta preferinta pentru activitatile din comert si servicii se datora in primul rand lipsei de capital propriu si imposibilitatii de a accesa alte tipuri de finantari. Comertul este o activitate care poate fi demarata doar cu economiile familiei”, arata Aurelian Dochia.</p> <p>  </p> <p> Alte oportunitati de afaceri gravitau in jurul sectorului public, fie prin contracte cu administratia publica centrala si locala, care incepuse sa se bucure de mai multa autonomie, fie in jurul intreprinderilor de stat, care dominau economia in acea perioada. “Desigur ca avantajati erau cei aflati in pozitii cheie si bine conectati si multi directori din intreprinderile de stat au devenit in acea perioada antreprenori privati. A fost si perioada in care a inceput privatizarea intreprinderilor de stat, solutia cea mai utilizata fiind vanzarea catre salariati si conducere. Putine din afacerile din acea perioada au supravietuit si s-au dezvoltat ulterior”, adauga Managing Director-ul de la CONCEPT.</p> <p>  </p> <p> Una dintre afacerile care nu doar au supravietuit, ci s-au dezvoltat spectaculos este Jolidon. Antreprenorul Gabriel Cîrlig a identificat un segment de piata foarte slab acoperit, cel al lenjeriei intime si costumelor de baie. A inceput cu un atelier dotat cu 4 masini de cusut, in Cluj-Napoca. In 1994, deja produsele Jolidon se vindeau in peste 100 de magazine, cifra care s-a triplat in doi ani. In 2009, produsele companiei ajunsesera in 1.400 de magazine din toata tara. Gabriel Cirlig nu s-a oprit insa la Romania, produsele Jolidon fiind exportate azi in toata Europa, de la Italia, Franta si Germania pana in Polonia, Croatia sau Cipru, dar si in SUA, Canada, Japonia, Africa de Sud sau Israel. Jolidon are companii proprii in Ungaria, Italia (unde a cumparat Lilly Italy Spa), Franta si Polonia.</p> <p>  </p> <p> <strong>DINCOLO DE OBSTACOLE</strong></p> <p> Nu era o perioada tocmai propice intreprinzatorilor, avand in vedere birocratia uriasa, legislatia economica si fiscala de cosmar si, mai ales, faptul ca sistemul bancar era dominat de bancile de stat si conditia principala pentru a obtine un credit era sa cunosti pe cine trebuie. Economia era inca una de stat, iar sectorul privat avea o pozitie marginala in economie. “Desi se vorbea mult despre importanta lor, «privatii» erau priviti cu suspiciune”, isi aminteste Aurelian Dochia.</p> <p>  </p> <p> Unul dintre acesti “privati” era si Ioan Ciolan, sibianul care si-a propus sa lanseze pe piata o companie cu 100% capital romanesc care sa ofere produse si servicii celor care doreau sa-si construiasca sau renoveze locuinta. Afacerea pornita de el, Ambient, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 150 de milioane de euro si este un jucator de top in domeniul materialelor de constructii si bricolajului. Multe afaceri erau, acum 20 de ani, bazate pe comert, fiindca nu necesitau un capital prea mare.</p> <p>  </p> <p> Principalele tari de unde se aducea marfa erau Turcia (mai ales haine) si Germania (televizoare si autoturisme rulate). Banii astfel obtinuti erau reinvestiti in ateliere de reparatii si service, in magazine si poate chiar in unitati de productie. “Cunosc oameni de afaceri importanti care asa au inceput in acele vremuri. Un alt domeniu care a produs milionari a fost cel al investitiilor imobiliare, in terenuri si apoi in construirea de locuinte, spatii comerciale. Exista o piata potentiala aici pe care multi oameni de afaceri au stiut sa o simta la timp”, mentioneaza Aurelian Dochia.</p> <p>  </p> <p> O companie care a stiut sa profite de pe urma exploziei comertului a fost Macromex, distribuitor en gros infiintat in 1993, care dupa patru ani avea deja patru centre logistice ce-i permiteau acoperirea eficienta a teritoriului Romaniei. Compania a preluat apoi distributia produselor unor nume mari pe plan international, cum ar fi Campofrio, Lactalis sau Tyson. In 2003, deja Macromex intra in zona de productie, prin preluarea unei fabrici de mezeluri, si un an mai tarziu lanseaza Casa Gruia, un brand propriu de preparate din carne.</p> <p>  </p> <p> Importurile au adus in 1993 o noua marca de branzeturi, venita din Germania in magazinele din Romania, initial prin intermediul importurilor. Dupa cum povesteste Sorin Timus, director general adjunct la Hochland Romania, era o perioada cand oamenii incepeau sa priveasca cu interes marcile internationale si sa devina deschisi la experiente noi. Succesul a convins compania ca, cinci ani mai tarziu, sa investeasca in doua fabrici in Romania, investitiile realizate din 1998 si pana astazi depasind zeci de milioane de euro.</p> <p>  </p> <p> <strong>INDRAZNEALA SI VIZIUNE</strong></p> <p> In 1993, conform statisticilor internationale, in Romania existau 850 de utilizatori de internet, din totalul de 10 milioane la nivel global. Sa nu uitam ca, pe atunci, un calculator era o investitie importanta pentru o familie medie. Dar este anul cand se infiinta Romsys, care a devenit unul dintre cei mai importanti furnizori de solutii si servicii informatice, azi o companie aflata in top 3 integratori de sistem din Romania.</p> <p>  </p> <p> Sectorul financiar-bancar prindea contur intr-un sistem dominat de entitati de stat, dar 1993 marcheaza aparitia Bancii de Credit Comercial si Industrial, care in 2000 avea sa devina Finansbank Romania, in prezent Credit Europe Bank. In acelasi an, compania de asigurari Generali revenea in Romania dupa 45 de ani de absenta, azi fiind in primii 7 jucatori de profil. La fel, publicitatea si comunicarea prindeau contur, astfel ca 1993 marcheaza infiintarea a doua grupuri importante: Lowe – prin Plus Advertising – si Centrade Saatchi & Saatchi Romania –prin Bates Centrade Saachi & Saatchi Romania.</p> <p>  </p> <p> Cei mai indrazneti au renuntat la slujbe stabile pentru a-si urmari visul. Este cazul sotilor Elena si Mircea Cremenescu. In 1992, Elena Cremenescu era farmacist cercetator stiintific principal la Institutul pentru Controlul de Stat al Medicamentului si Cercetarii Farmaceutice, iar sotul ei, inginer principal la Fabrica de Calculatoare ICE – Felix din Bucuresti. Stimulati de aparitia primilor producatori privati de produse cosmetice, cei doi au decis sa infiinteze o firma de productie pentru cosmetice si unguente – Elmiplant. Azi, este un brand preferat de consumatorii romani care deja se extinde la nivel regional, dupa ce a fost preluat de catre Sarantis Romania, membra a grupului elen Sarantis, jucator important pe piata Europei Centrale si de Est.</p> <p> Foto:<a href=”http://www.dreamstime.com/”>Dreamstime.com</a></p>

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE