Economia bat-o vina!

<p> <strong>Economia incurca intr-o mare masura alegerile parlamentare care bat la usa, pentru ca semnalele de revenire ale economiei greu incercate in acest an nu apar, in conditiile unei activitati guvernamentale minime.</strong></p> <p>  </p> <p> Economia romaneasca are mare nevoie de o restartare pe anumite paliere pentru a putea face fata provocarilor unui an dificil. Si jucatorii din economie resimt tot mai puternic o toamna grea, dupa o vara agitata, marcata doar de lupte politice. Si speranta nu se arata prea repede, avand in vedere ca urmeaza campania pentru parlamentare si asteptarea unui nou guvern cu o noua platforma de guvernare, care poate schimba din nou regulile de joc. Iar prognozele nu se anunta deloc imbucuratoare. O cercetare a BCR arata ca Romania este acum in viteza intai, fiind redusa perspectiva de crestere economica la 0,7% pentru 2012. Inflatia accelereaza ca urmare a majorarii preturilor la alimente si produse administrate. In continuare leul se resimte dupa criza politica si nu da semne de insanatosire.</p> <p>  </p> <p> <strong>PERSPECTIVE ECONOMICE INCERTE</strong></p> <p> Revenirea economica inconsistenta de pana acum si conditiile adverse de pe pietele externe si interne au determinat economistii de la BCR sa modifice estimarea de crestere economica pe termen scurt si mediu. Motivul revizuirilor este legat de materializarea riscurilor la adresa cresterii economice pe care economistii bancii le-au mentionat si in alte rapoarte din acest trecut. Este important de mentionat ca Romania a avut pana in prezent doar o revenire economica timida si se afla inca sub potentialul estimat in jurul nivelului de 2%.</p> <p>  </p> <p> Contextul european ramane tensionat de criza datoriilor suverane si luminita de la capatul tunelului inca nu se intrezareste. Increderea mediului de afaceri este la minime istorice in zona euro, iar scaderea economica ar putea continua in trimestrul al treilea. Aproximativ 50% din exporturile Romaniei au ca destinatie zona euro si peste 80% din in vestitiile straine directe primite de Romania pornesc din aceste tari. Recentele turbulente politice interne submineaza increderea investitorilor straini, deja afectata de criza europeana.</p> <p>  </p> <p> Canalul de transmisie a capitalului este puternic expus, iar scaderea cu 29% a investitiilor straine directe la un nivel modest de doar 620 milioane de euro in primul semestru din 2012 vorbeste de la sine. Pe langa aceasta, Romania este in plin proces de consolidare fiscala, iar guvernul ar putea majora salariile prin afectarea investitiilor in infrastructura – cheltuielile publice de investitii au scazut cu 0,8% anual in iunie, de la un avans de peste 33% in primele cinci luni.</p> <p>  </p> <p> Exporturile au incetinit rapid la un ritm anual de numai 1% in primele sase luni ale anului de la 20,5% in luna decembrie a anului trecut, in timp ce exporturile catre zona euro oscileaza in jurul unei cresteri zero. Industria a cunoscut o oprire aproape totala in primele sase luni (+0,2%) si, cu toate ca cererea interna pentru produse industriale este deasupra liniei de plutire, aceasta nu este de ajuns. Romania ar trebui sa orienteze toate eforturile in atragerea de capitaluri care nu creeaza datorii (investitii straine directe, fonduri europene, venituri din privatizari) pentru imbunatatirea calitatii si a marchetabilitatii produselor si implicit a capacitatii de export.</p> <p>  </p> <p> Vanzarile de alimente si bunuri de folosinta indelungata au evoluat mai bine in primele sase luni si au avansat cu 3,6% si respectiv 1,3%. Consumul privat va ramane cel mai probabil in teritoriul pozitiv, dar va fi influentat de o industrie casnica (destinata in special autoconsumului in gospodarii) mult mai slaba. Spre deosebire de anul trecut, productia agricola a fost extrem de afectata de conditiile meteo adverse (seceta severa) care au subminat principalele culturi. Impactul negativ cumulat al industriei si agriculturii asupra PIB-ului este estimat la 0,8% in 2012.</p> <p>  </p> <p> Avand in vedere aceste aspecte, economistii de la BCR estimeaza o crestere economica de numai 0,7% in acest an si sub potential in anii urmatori. Totodata, a fost revizuita in sens descrescator estimarea de crestere ecomica la 1,9% in 2013 de la o valoare de 2,9%, in principal din cauza incertitudinilor din zona euro, principalul partener comercial al Romaniei, care vor induce o atitudine prudenta in randul investitorilor. Deficitul de cont curent se va mentine sub 5%, ceea ce nu este un nivel neglijabil daca luam in considerare ratele reduse de crestere economica.</p> <p>  </p> <p> In acelasi timp, exista si prognoze mai rezervate legate de performanta sectoarelor de activitate romanesti. “Consideram ca situatia economica se va deteriora pana la sfarsitul anului. Anticipam ca rezultatele slabe din agricultura si cererea externa scazuta/slabita vor duce la o contractie a economiei de 0,5% an la an in trimestrul al treilea, insa ultimul trimestru va reveni totusi pe crestere. Pentru anul 2012, prognozam o crestere a PIB de 0,5%”, apreciaza Catalina Molnar, economist sef la UniCredit Tiriac Bank.</p> <p>  </p> <p> <strong>DE LA PERSPECTIVE LA MASURI</strong></p> <p> Fara masuri rapide, implementate cat mai eficient, nu vom vedea prea curand plus in tabelul macroeconomic. Mai ales acum, cand avem nevoie mai mult ca oricand de orice investitie care ar putea duce tara mai departe. Dar pentru a ramane pe harta investitorilor, Romania are nevoie de cel putin un aliat cheie – stabilitatea politica. Iar stabilitatea este strans legata de predictibilitate. Si, din acest punct de vedere, urmatoarele trei luni vor fi decisive pentru cum va arata tabloul economic al Romaniei de anul viitor.</p> <p>  </p> <p> Catalina Molnar spune ca, avand in vedere ca tara noastra este o economie cu o dependenta ridicata fata de capitalul strain, este foarte important ca politicile economice sa fie orientate in directia cresterii competitivitatii comparativ cu alte tari, astfel incat interesul investitorilor (mult mai selectiv acum) sa se materializeze in influxuri de capital in crestere. “Inlaturarea ineficientelor si birocratiei din zona atragerii fondurilor europene, cresterea imbunatatirii  administratiei publice, eficientizarea alocarii fondurilor publice, crearea unui cadru fiscal clar, stabil si care sa ofere beneficii investitorilor si antreprenorilor sunt doar cateva aspecte care pot imbunatati perspectivele intr-un termen relativ scurt.” Economistul-sef al UniCredit Tiriac mai spune ca pe mai departe, restructurarile sau privatizarile companiilor de stat, investitiile in infrastructura, dar si in capitalul uman, scaderea fiscalitatii concomitent cu eradicarea evaziunii fiscale sunt evident masuri care pot crea o poveste de succes a Romaniei.</p> <p>  </p> <p> Doar cateva dintre probleme ne sunt relevate de opinia Consiliului Fiscal asupra raportului semestrial privind situatia economica si bugetara al Ministerului de Finante. Astfel, arieratele sunt in continuare o mare problema care afecteaza functionarea economiei. Dupa anul 2011, in care tintele aferente acestora au fost atinse, arieratele avand o tendinta de scadere, tintele aferente lunilor martie si iunie 2012 au fost ratate din nou, atat in cazul bugetelor locale, cat si in cazul bugetului de stat si al asigurarilor sociale de stat. Arieratele monitorizate de catre FMI (restante mai mari de 90 de zile) au crescut cu circa 205 milioane de lei in perioada martie-iunie 2012.</p> <p>  </p> <p> Mai mult, spune Consiliul Fiscal, daca sunt luate in calcul toate restantele, nu doar cele peste 90 de zile, nivelul curent al acestora este chiar mai mare decat cel de la inceputul crizei, in 2008. Cea mai mare parte a arieratelor sunt concentrate la bugetele locale, remarcandu-se in plus o crestere semnificativa a acestora in lunile mai-iunie 2012 (perioada alegerilor locale). Problema arieratelor la bugetele locale apare ca o problema structurala recurenta si reflecta in principal o lipsa de disciplina financiara si deficiente in aplicarea Legii finantelor publice locale.</p> <p>  </p> <p> Este clar ca si in perioada urmatoare, marcata de campania pentru alegeri parlamentare, vom asista la o crestere semnificativa a tuturor bugetelor. In ceea ce priveste arieratele companiilor de stat, Consiliul Fiscal apreciaza ca anumite eforturi au fost facute in directia reducerii acestora, stocul de arierate scazand in special prin scheme de tip swap de stingere in lant a unor obligatii de plata ale unor companii de stat. Insa Consiliul Fiscal considera ca sunt necesare progrese mai mari in directia imbunatatirii managementului financiar al companiilor de stat si recomanda urgentarea aplicarii prevederilor Ordonant ei de Urgenta a Guvernului nr. 109/ 2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.</p> <p>  </p> <p> In opinia Consiliului Fiscal, masuri decisive in vederea prevenirii acumularii de arierate de catre autoritatile publice sunt cu atat mai necesare intrucat incepand cu martie 2013 se va implementa in statele membre ale UE Directiva UE 7/2011 cu privire la combaterea intarzierii platilor in contractele comerciale, care prevede ca in contractele intre intreprinderi ar trebui sa se prevada termene de plata limitate, ca regula generala, la 60 de zile calendaristice.</p> <p>  </p> <p> Directiva mai prevede ca trebuie prevazute norme specifice in ceea ce priveste tranzactiile comerciale pentru furnizarea de bunuri sau servicii de catre intreprinderi catre autoritatile publice, norme care sa stabileasca, in special, termene de plata care sa nu depaseasca in mod normal 30 de zile calendaristice, in afara cazului in care contractul prevede in mod expres dispozitii contrare, care trebuie sa fie justificate in mod obiectiv de natura sau caracteristicile specifice ale contractului, dar care sa nu depaseasca 60 de zile calendaristice. In plus, guvernul va trebui sa identifice resursele financiare necesare  platii arieratelor existente care depasesc termenele stabilite de aceasta directiva.</p> <p>  </p> <p> <strong>VIITOR DE PLUMB?</strong></p> <p> Nu e un titlu de poezie bacoviana, ci doar urmatoarea perioada din Romania daca nu se iau masuri precum cele de mai sus, masuri care pot transforma calea de plumb intr-una de aur. Si, daca este la indemana economistilor sa furnizeze solutii, ar trebui sa fie si la indemana politicienilor si mai ales a guvernului sa faca totul pentru ca economia sa functioneze si ca tara sa performeze. Momentul alegerilor parlamentare va fi de asemenea important, un guvern cu majoritate parlamentara fiind necesar crearii cel putin in prima instanta a unui cadru politic stabil. Problemele apar pana atunci, daca actualul guvern va rata mai multe tinte economice.</p> <p>  </p> <p> Din aceasta perspectiva, 2013 arata destul de sumbru in acest moment. Catalina Molnar de la UniCredit Tiriac Bank considera ca exista o oarecare incertitudine cu privire la politicile fiscale si nu atat din perspectiva mentinerii directiei de consolidare fiscala (sub un acord cu institutiile internationale), cat modul cum se va realiza acest lucru (modificari de taxe sau nu etc.). “Din perspectiva datelor economice, neincluzand surprize din perspectiva mentionata mai sus, ne asteptam ca economia sa inregistreze o crestere usoara de 1,3% in 2013, deficitul de cerere mentinandu-se.”</p>