Companii Interviuri

Flip: a doua viață a smartphone-ului

8 dec. 2022 4 min

Flip: a doua viață a smartphone-ului

Reading Time: 4 minute

Flip.ro vine în sprijinul celor care vor să cumpere un telefon recondiționat, la preț redus, dar și al celor care vor să își vândă telefonul vechi, pentru a-i da o nouă șansă de utilizare. Am discutat cu Alex Burghelia, Alin Luca și George Moroianu, cofondatorii Flip, despre evoluția și rezultatele acestui business, motivațiile românilor și extinderea internațională. 

Cu vânzări anuale de aproape 211 milioane de unități, durata medie de viață a unui smartphone în Europa este de aproximativ trei ani. În România există aproape 15 milioane de utilizatori de telefoane mobile și se estimează că numărul acestora va ajunge la aproape 16 milioane în 2025, conform Statista.

În același timp, ciclul de viață al smart­­phone-urilor europene este responsabil pentru 14 milioane de tone de emisii (CO2e), iar creșterea duratei de viață a acestora cu doar un an ar economisi peste 2 milioane de tone de emisii. Mai mult, în România există aproape 22 de milioane de telefoane mobile nefolosite, care stau depozitate. Odată ajunse la gropile de gunoi, devin nocive pentru mediu. Dacă ar fi reciclate, ar putea fi recuperate metale prețioase precum aur, argint, paladiu, platină sau cupru.

Cum au fost primii ani de business și cum a evoluat acesta de la implica­rea eMAG?

Primii ani la Flip au fost plini de provocări pe care am reușit să le depășim cu ajutorul prietenilor și oamenilor care au crezut în ideea noastră de business. Primii investitori în proiectul Flip au fost agenția de marketing Difrnt și V7 Capital, în 2019.

Ulterior, s-au alăturat rundelor de finanțare fondul de investiții Gap Minder și un grup de angel investors, care au contribuit cu capital în 2020. eMAG Ventures a venit alături de noi în anii 2021 și 2022 cu peste 8 milioane de euro investiți în proiect, capital destinat accelerării creșterii companiei: tehnologie, marketing, echipă și expansiune internațională.

Datorită acestor investiții, am reușit să creștem echipa Flip la aproximativ 160 de angajați în prezent și să susținem automatizarea proceselor din service. 

Succesul Flip indică și interesul crescut al românilor pentru ­telefoane recondiționate. Care sunt motivațiile acestora? 

Piața de electronice recondiționate este pe un trend ascendent în toată lumea, fiind o alegere pe care oamenii o fac din considerente de mediu, dar și de buget. În vreme ce prețurile cresc la toate categoriile de bunuri din cauza inflației, alegerea unui ­telefon recondiționat devine din ce în ce mai atractivă.

În plus, Flip oferă publicului din România telefoane ca noi, recondiţionate tehnic şi estetic prin 30 de puncte de control şi cu avantaje similare telefoanelor noi: 12 luni garanţie, 30 de zile de retur, plata în rate şi livrare gratuită, astfel încât nu aibă motive să plătească mai mult pentru un telefon nou, putând să cumpere unul ca nou dar mai ieftin de pe flip.ro

Telefoane Flip.ro

În ce constă efectiv procesul de recondiționare a telefoanelor și cum funcționează reciclarea pentru telefoanele ce nu mai pot fi folosite?  

Înainte de a fi vândut, fiecare tele­fon trece printr-un proces de recon­diționare compus din testare și diag­nosticare, gradare, data erasure, reparare (dacă este cazul), curățare, fotografiere și ambalare. În primă fază, determinăm condiția estetică a telefonului (ex.: număr de zgârieturi), iar apoi rulăm teste hardware și software specializate care ne indică dacă telefonul este în parametri optimi din punct de vedere tehnic.

Dacă în timpul testelor se identifică faptul că telefonul are o componentă slabă ori defectă (spre exemplu, bateria), aceasta este înlocuită cu una nouă. După reparație, telefonul este din nou testat, pentru a asigura cel mai ­înalt nivel de calitate. Telefoanele sunt data-wiped și resetate la setările din fabrică, curățate, fotografiate, ambalate într-o cutie Flip (similară cu cea a unui telefon nou) și apoi vândute.

Telefoanele care nu mai pot fi repuse în circulație sunt reciclate. Piesele originale care pot fi reutilizate se colectează pentru a fi folosite la repararea altor telefoane, iar restul componentelor sunt reciclate cu ajutorul unui partener specializat în deșeuri electronice.

Testare Flip.ro 1

Cum vedeți potențialul businessurilor ce subscriu la economia circulară? 

În Europa de Vest există companii precum Back Market, Swappie sau Refurbed care au implementat cu succes modele de business similare. La Flip, susţinem economia circulară şi vrem să atragem atenţia asupra faptului că un produs recondiţionat este mai prietenos pentru planetă.

Acest trend capătă avânt şi la nivelul Uniunii Europene – există discuții și dezbateri cu privire la așa-numitul right to repair, conform căruia nu doar că publicului ar trebui să-i fie mai uşor să îşi repare produsele, dar este şi res­ponsabilitatea producătorilor să facă demersuri în acest sens.

Ce reușite ați avut până acum?

Până acum, am vândut peste 170.000 de telefoane, am plătit peste 14 mili­oane de euro clienților care au ales să își vândă telefonul pe Flip, am depășit pragul de 100.000 de utilizatori activi și avem deja venituri anuale de 40 de milioane de euro. În termeni de sustenabilitate, impactul refolosirii acestui număr de telefoane este comparabil cu plantarea unei păduri de dimensiuni medii, deoarece prin alegerea folosirii unui telefon recondiționat se salvează aproximativ 58 de kilograme de CO2.

Care este experiența cu piața internațională? 

Flip este în plin proces de extindere la nivel internațional. Deoarece există cerere și în țările vecine, am decis să ne extindem activitatea și în Bulgaria și Ungaria, unde apetitul pentru ­telefoane recondiționate este crescut. Oamenii văd beneficiile pe care le oferim: preț cu până la 40% mai mic, garanție de până la 24 de luni, drept de retur și livrare rapidă gratuită.

În momentul de față, suntem prezenți în Bulgaria și Ungaria și deja observăm un comportament diferit al clienților din aceste țări. Provocarea este să identificăm particularitățile cererii din fiecare țară și să ne adaptăm oferta astfel încât să îi putem răspunde în mod eficient. Anul viitor vom conti­nua expansiunea regională și vrem să ne consolidăm poziția de lider pe piața electronicelor recondiţionate din ­Europa Centrală şi de Est. 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 368 (17 noiembrie – 18 decembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: