Stiri Business Companii Interviuri Tech

Gabriel Chiva, Optima: Când inventarul trece la digital

29 nov. 2022 4 min

Gabriel Chiva, Optima: Când inventarul trece la digital

Reading Time: 4 minute

Prezentă pe mai multe piețe din regiune cu soluții software de inventariere active și stocuri pentru care are printre clienți multinaționale din domeniile bancar, oil & gas și utilități, Optima Group derulează împreună cu Universitatea Babeș-Bolyai un proiect inovator bazat pe machine learning și tehnologii de big data. Am aflat detalii de la Gabriel Chiva, Managing Partner al companiei.

Cum se prezintă piața soluțiilor smart de inventariere?

Vorbim despre un domeniu care este obligatoriu prin lege pentru orice companie, dar și necesar – orice organizație trebuie să aibă imaginea în timp real a tuturor bunurilor sale, de la achiziție la casare. Așadar, potențialul acestei piețe este uriaș, atât pe zona de dezvoltare de soluții, cât și pe cea de servicii. Suntem în punctul în care facem trecerea de la hârtie și creion la un mod inteligent, automatizat, de inventariere care aduce beneficii nete – reducere de bugete, efort, timp, rezolvare de complexități, paperless. Am observat în timp tendințele și putem vorbi despre 60-70% mai multă eficiență măsurată în timpul investit, bugete și oameni implicați. Noi suntem jucătorii principali pe această nișă de piață, însă estimarea noastră este că piața soluțiilor și serviciilor externalizate de inventariere digitală este la 20% accesare pe piața din România, iar decalajul de adopție față de alte teritorii este uriaș. În țări precum Polonia, componenta de inventariere fizică, atât pentru inventarele de stocuri, cât și pentru cele de active, este în proporție de 80% externalizată, deci există loc de creștere.

Care au fost cele mai importante proiecte în acest an?

Aș menționa, în primul rând, finalizarea primei etape de implementare a proiectului de gestiune și inventariere active la OMV Petrom, un proiect foarte provocator și complex care ne deschide noi perspective în perioada care urmează. Este un proiect care implică multă tehnologie și resurse umane și care va continua anul viitor. Apoi, vreau să amintesc proiectul de cercetare pe care îl implementăm împreună cu Universitatea Babeș-Bolyai, o inițiativă prin fonduri europene, în valoare de peste 7 milioane de lei. Dezvoltăm prin machine learning și tehnologii de big data o platformă pentru predicția evoluției unor indicatori de business în procese comerciale. Pentru o companie de tehnologie, să lucrezi cu tehnologii noi, pe zona de inteligență artificială, este cu adevărat interesant și pot să spun că echipa de AI de la universitate este una dintre cele mai bune din România. De asemenea, și pe zona produselor și serviciilor software de asset management, perioada este activă, având proiecte cu organizații foarte mari din toate domeniile de activitate, cum ar fi principalele zece bănci, jucători globali din retail precum Mega Image, din utilități, ca Apa Nova, și din alte domenii de activitate. De altfel, acoperim prin soluții stand-alone aproximativ 80% din această piață de soluții de inventariere digitală a activelor.

Ce estimări de business aveți pentru finalul acestui an?

Preconizăm că vom ajunge la sfârșitul anului la o cifră de afaceri de 20 mi­lioane de lei. Practic, va fi o creștere de la 2,7 milioane de euro în 2021 la 4 milioane de euro în 2022. Am avut un ritm susținut de creștere în ultimii ani, iar estimarea este că îl vom menține și în perioada următoare. Pe ambele linii de business – dezvoltarea soluțiilor software proprii și serviciile de inventariere – tendința este ascendentă și avem de câteva luni contracte semnate și pentru anul următor, în valoare de 3 milioane de euro. Singura provocare majoră și limitare, în același timp, este resursa umană, posibilitatea de extindere a echipei. Este binecunoscut faptul că suntem într-un domeniu al angajaților, iar noi ne desfășurăm activitatea în cele mai dinamice poluri ale industriei – București și Cluj. Deși echipa constantă este mică, de 50 de persoane, avem proiecte în care avem nevoie să angajăm rapid zeci sau sute de colaboratori și atunci resimțim dificultatea de a găsi cei mai potriviți oameni. Gândiți-vă că pentru linia de business de servicii de inventariere active și stocuri lucrăm cu peste 500 de colaboratori cu acoperire națională și suntem în proces de extindere a echipei pentru a putea susține proiectele pe care le avem planificate.

Care sunt obiectivele pentru 2023?

Ne propunem păstrarea ritmului anual de creștere și, odată cu dezvoltarea businessului, și mărirea echipei pentru a menține scalarea și din perspectiva factorului uman. Avem ca obiective creșterea cu 50% a activității și cu 20% a echipei. Pentru că avem rollout pe clienții companii multinaționale, ne dorim extinderea proiectelor internaționale, care, în momentul de față, reprezintă aproximativ 10-12% din business. Planul este de a ne adresa mai multor piețe externe. Luăm în considerare pentru dezvoltarea pe piețele externe și posibilitatea achiziției unei companii care se mulează pe nevoile noastre din aceste piețe. Privind puțin mai departe, ne propunem până în 2024 o internaționalizare pentru soluția noastră de asset management, care are deja maturitate și eficiență dovedită. Cred că ceea ce am reușit cu aceasta ca produs personalizat pe specificul pieței de oil & gas, de exem­plu, este unic. Ne propunem să pivotăm de la soluția software de asset management construită pentru companii mari la piața companiilor small & medium, care presupune un număr mult mai mare de implementări și transformarea soluției în produs parametrizabil în cloud, care va permite o scalare mult mai rapidă a acestei soluții.

Care sunt atuurile soluțiilor Optima față de alte produse disponibile pe piață?

Pe piața serviciilor și soluțiilor de inventariere, am reușit, prin rezultate, să atragem principalii jucători din toate domeniile, deși, la un moment dat, în piața locală a activat și liderul global din domeniu. A contat foarte mult că am avut suportul și disponibilitatea de a le fi aproape clienților și după implementări și că, întotdeauna, construim customizat pe nevoile clienților. Spuneam, de exemplu, despre soluția noastră adresată pieței de utilități, un produs care este unic pe piață. Poziția principală pe piața de soluții stand-alone de gestionare digitală a activelor (asset management), cu o cotă de piață de aproximativ 80%, ne-a ajutat să construim o soluție matură și cu funcționalitate extinsă, prin care ne propunem să creștem, în continuare, portofoliul de clienți cu minimum 50% în fiecare an și pe care ne dorim să o externalizăm. Este importantă și expunerea pe care am avut-o cu o parte dintre soluțiile noastre și pe alte piețe din regiune, precum Ungaria, Polonia, Serbia, Bulgaria sau Moldova. Pe măsură ce companiile multinaționale partenere implementează soluții software cu noi în România, ni se deschide oportunitatea de a face rollout și în alte țări din Europa cu soluțiile noastre. Iar motivul de continuitate este dat, în mod evident, de rezultatele pe care le obținem împreună. 

Array
One Comment
  1. Andreea B.
    Interesant articolul. Colaborez cu Optima pentru serviciile de inventariere stocuri de 5 ani si sunt foarte seriosi, am fost foarte multumita. Andreea

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: