Reading Time: 10minuteDeși au venituri de miliarde de euro, mii de angajați și activează pe segmente de piață foarte profitabile, numele lor nu vă va spune mare lucru. Vă prezentăm marii jucători din economia României pentru care cifrele vorbesc mai mult decât imaginea.
Când vorbim despre cele mai mari companii din România, ne vin imediat în minte nume precum Dacia, Petrom sau Dedeman, businessuri cu care ne întâlnim aproape zilnic nu doar în știrile economice, ci și în calupurile publicitare sau cu ale căror produse interacționăm destul de des. Sunt doar trei exemple de companii-vedetă ale economiei românești al căror brand se extinde mult dincolo de propriul sector de activitate și care obțin rezultate financiare dincolo de pragul sutelor de milioane de euro pe an. Dar ce știți despre ADM România Trading sau despre Takata România? Dacă nu activați în domeniile lor de activitate, probabil nu ați auzit prea des aceste nume.
Știți care a fost cifra de afaceri a ADM România Trading în 2016? Compania a depășit venituri de 3,35 de miliarde de lei (peste 748 de milioane de euro la cursul mediu pentru anul respectiv). Și Takata România se poate lăuda cu performanțe bune, având în cifră de afaceri de peste 2,57 miliarde de lei (peste 572 de milioane de euro la cursul mediu din 2016). Cele două companii sunt printre cele mai mari două companii după cifra de afaceri, ocupând locul 24, respectiv 33 în topul pe 2016, după datele raportate la Ministerul de Finanțe. Dar mai au o calitate: reprezintă două domenii în care se realizează venituri de multe miliarde de euro de către companii puțin cunoscute celor din afara zonei lor de interes – agricultură (sau agribusiness, ca să alegem un termen mai încăpător), respectiv sectorul producției de componente auto.
Când cea mai mare companie din România după cifra de afaceri vine dintr-o anumită industrie, este de așteptat ca respectivul sector să genereze venituri importante. Dacă Dacia domină topul companiilor din România, cu afaceri de peste 20,7 miliarde de lei în 2016, producția de componente auto este înfloritoare și beneficiază de investițiile marilor jucători globali în domeniu.
De altfel, industria auto este unul dintre motoarele creșterii economiei, angajând peste 150.000 de persoane și generând o cifră de afaceri mai mare de 20 de miliarde de euro și având un ritm de creștere de cel puțin 6-7% pe an. Producătorii din domeniu prezenți pe piața locală se concentrează, evident, pe exporturi, pe lângă livrările pe care le fac către Dacia sau fabrica Ford de la Craiova. Mai mult, potrivit Euler Hermes, lider mondial în asigurarea creditelor comerciale, cea mai mare parte a creșterii în domeniu vine de la producătorii de piese și componente auto.
Nu este, deci, de mirare că în clasamentul companiilor din România după cifra de afaceri găsim destul de sus, pe poziția 33, o primă companie de profil, Takata România, cu venituri de peste 2,57 de miliarde de lei. Dacă n-ați auzit până acum de numele Takata, este posibil să nici nu mai auziți. Grupul japonez Takata Corp. a fost achiziționat anul trecut de americanii Key Safety Systems cu 1,58 de miliarde de dolari. Tranzacția include și cele trei fabrici din România: două la Arad, una care produce volane și alta care produce centuri de siguranță, și o a treia la Sibiu, unde se produc saci pentru airbaguri.
Desigur, mai sus în clasament se situează filialele locale ale unor giganți în domeniul componentelor auto, precum Continental, Robert Bosch sau Autoliv, însă acestea sunt nume cunoscute și în afara industriei. Prezența lor semnificativă arată, însă, interesul marilor jucători pentru piața locală, care are ca atuuri apartenența la Uniunea Europeană și un nivel al salariilor sub alte țări din regiune, în special Ungaria, Cehia, Slovacia și Polonia. Aceste puncte tari sunt, însă, contracarate de lipsa infrastructurii, mai ales a autostrăzilor, care au împiedicat concretizarea unor proiecte de fabrici mari în domeniul auto, producătorii preferând țări precum Ungaria.
Acestea fiind zise, România a fost și rămâne ținta investițiilor în producția auto. Printre investițiile recente se numără cea de 300 de milioane de euro realizată în 2016 de Star Transmission, filiala Daimler din România, care a extins rețeaua de producție de la Sebeș și a construit o nouă fabrică de montaj cutii de viteze de ultimă generație pentru Mercedes. Star Transmission a fost înființată în 2001 și de atunci produce la Cugir roți dințate, axe și componente prelucrate pentru motoare, cutii de viteză și sisteme de direcție. Tot aici se află și centrul de tehnologii din care face parte și producția de prototipuri și un centru de instruire. La Sebeș s-a început montajul de cutii de viteză automate cu 5 trepte în 2013.
Cei care urmăreau raliurile prin anii ‘80-’90 își aduc probabil aminte de însemnele Hella de pe farurile unor competitori. Puțini știu, însă, dimensiunile globale ale businessului, care are venituri anuale de aproape 6,5 miliarde de euro. O parte importantă sunt realizate cu ajutorul celor trei unități de producție din România, localizate în Timișoara, Arad și Lugoj, dar și al celor trei centre de proiectare și dezvoltare din Craiova și Timișoara. Cu 3.700 de angajați, Hella România generează venituri anuale de peste 500 de milioane de euro. Un procent important din produsele principale realizate în România este conceput de către angajații centrelor de design și dezvoltare din Timișoara și Craiova. Printre produsele realizate în România de companie se numără senzori pentru baterie, module de control al combustibilului, sisteme de management al bateriilor LiIon din mașinile electrice, dar și sisteme din zona de condus autonom și siguranță în trafic.
Alt jucător global major în zona de electronică și tehnologii pentru industria auto, concernul american Delphi, este prezent prin două entități în România, Delphi Diesel Systems România și Delphi Packard România. Grupul are peste 12.000 de angajați în patru fabrici, în Sânnicolau Mare, Ineu și Moldova Nouă. Concentrarea în zona de vest a multor producători similari începe însă să aibă și consecințe negative, fiindcă începe să lipsească forța de muncă disponibilă. Astfel, Delphi Packard a anunțat că închide la sfârșitul lunii martie din acest an fabrica din Moldova Nouă, unde lucrează aproape 700 de persoane, din cauza lipsei de personal. Cu alte cuvinte, compania dorea să se dezvolte mai mult în regiune, dar nu o poate face din cauză că nu găsește suficienți angajați pentru acest lucru. Cele două entități au realizat în 2016 o cifră de afaceri totală de aproape 3,5 miliarde de lei (peste 767 milioane de euro la cursul mediu al BNR din anul respectiv).
Leoni, producător de cabluri pentru industria auto, a adunat prin cele trei entități din România (Leoni Wiring Systems Ro, Leoni Wiring Systems Arad și Leoni Wiring Systems Pitești) venituri de aproape 2,9 miliarde de lei (peste 643 de milioane de euro). Companiile, care fac parte din grupul german Leoni AG, își continuă extinderea în România, unde are peste 15.000 de angajați în cele trei companii locale. Astfel, în august anul trecut, fabrica de cabluri pentru industria auto Leoni din localitatea Bascov, de lângă Pitești, a anunțat că are disponibile 610 locuri de muncă.
Altă companie importantă pe segmentul componentelor auto este Marquardt Schaltsysteme, cu o cifră de afaceri de peste 1,4 miliarde de lei în 2016, care produce echipamente electronice și a investit la Sibiu în ultimii 11 ani peste 160 de milioane de euro. Subsidiara din România este cea mai mare din grupul german Marquardt, aducând o treime din veniturile acestuia, care depășesc un miliard de euro la nivel global.
Peste un miliard de lei a obținut în 2016 în România și TRW Automotive Safety Systems, care produce volane și componente pentru airbaguri în fabricile din Timișoara, Oravița, Lupeni, Baia Mare și Marghita. Grupul american TRW Automotive a fost preluat în 2015 de nemții de la ZF Friedrichshafen AG, alt mare producător de componente auto, schimbându-și numele în ZF TRW Automotive Holdings Corp. ZF Friedrichshafen AG are venituri globale de peste 35 de miliarde de euro. Un caz special este grupul german Schaeffler, care activează în sectorul auto, industrial și aerospațial, producând la Brașov componente pentru industria auto și constructoare de mașini și pentru industria eoliană. Veniturile obținute în România în 2016 s-au apropiat de 1,8 miliarde de lei.
În topul companiilor cu cifră de afaceri de peste un miliard de lei în 2016 găsim Egger România, deținută de grupul austriac cu același nume, care deține 17 fabrici în Europa. Egger a făcut în 2008-2009 o investiție greenfield de 210 milioane de euro într‑o fabrică proprie la Rădăuți, Suceava, unde produce plăci din material lemnos, inclusiv PAL brut și melaminat, pentru industria mobilei. Între timp compania a investit în total la Rădăuți peste 473 de milioane de euro.
În același domeniu activează și Kronospan Sebeș, cel mai mare producător de plăci de lemn din România, care s-a apropiat în 2016 de o cifră de afaceri de un miliard de lei. Kronospan este unul dintre liderii mondial în producerea de plăci pe bază de lemn, având în România două unități de producție, la Sebeș și Brașov.
Dacă de Aramis Invest nu ați auzit, sigur ați auzit de unul dintre cei mai importanți clienți ai companiei, IKEA. Și mai interesant este faptul că e vorba despre un business antreprenorial românesc, dar și cel mai mare producător de mobilă din România. Antreprenorii Vladimir Iacob și Marius Șelescu, care dețin compania, estimează că în 2017 compania va atinge pragul de venituri de un miliard de lei, după 838 de milioane de lei în 2016. Compania, care exportă aproape întreaga producție, are 4.500 de angajați la fabrica din Baia Mare, pe care continuă să o extindă.
De la mobilă trecem la IT, unde găsim un nume pe care nu cred că-l cunoașteți: Gersim Impex. Compania, deținută integral de antreprenorul Daniel Ștefănescu, este cel mai mare distribuitor de telefoane mobile și tablete din România, având în 2016 o cifră de afaceri de aproape 856 de milioane de lei. Gersim vinde telefoane atât către operatori telecom, cât și către retaileri.
V-am prezentat doar câteva companii care fac afaceri de sute de milioane de euro fără să fie în lumina reflectoarelor, pentru a completa povestea mediului de business din România dincolo de marile afaceri cunoscute, care sunt mereu în atenția publică. Sunt companii de care poate n-ați auzit, dar care se fac mereu auzite în industriile în care activează.
Pentru a oferi cele mai bune experiențe, folosim tehnologii precum cookie-urile pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitiv. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne va permite să procesăm date precum comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Neconsimțământul sau retragerea consimțământului poate afecta negativ anumite caracteristici și funcții.
Functional
Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator pentru a trimite publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator pentru a trimite publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.