Incursiune in cea de-a opta arta

Studiu, metoda si simt olfactiv dezvoltat sunt ingredientele de baza in crearea unui parfum. Este nevoie si de esente si alte materii prime, design si un strop de inspiratie, dar si de multa imaginatie. Asa spune teoria. Mai multe stie Raluca Vasile care ne-a dezvaluit o parte din secretele meseriei de parfumier si creator de arome.

Raluca Vasile_1

Raluca Vasile, parfumier si consultant in branding multisenzorial

Raluca Vasile este parfumier certificat si creator de arome din 2013 si consultant in branding multisenzorial de mai bine de 15 ani. Ea lucreaza dupa metoda creatiei parfumurilor traditionale de la Grasse si metode arhetipale din parfumeria orientala, asiatica si africana si are studii de specialitate in arta parfumeriei la Londra, Grasse si Milano si design multisenzorial la Seattle.

Povesteste-ne despre ce inseamna sa fii parfumier in Romania anului 2016.

Inseamna in ochii multora din jur curaj, nebunie, exotism, ceva bizar si neinteles. Eu cred ca am facut ce am simtit si mi-am urmat vocatia. Dar pentru mine a fost si o nevoie reala de business, pentru ca nu existau pe piata parfumuri naturale pe care sa le recomand clientilor pentru aroma branding sau branding multisenzorial in spatii comerciale, deci pentru imbunatatirea ambientului, nici pentru uz personal, iar preturile pentru a le crea in strainatate sunt prea mari pentru consumatorul roman si pentru business-urile din Romania. Parfumeria naturala personalizata sau de nisa implica multa creativitate, har pentru business si forta de munca.

Investitiile sunt mari in materii prima si recipiente, sunt costuri considerabile pentru a creste un astfel de business, chiar la scara mica, pentru ca asteptarile sunt mari, consumatorii needucati in termeni de repere de calitate a parfumului. Din pacate, in materie de furnizori, piata din Romania nu este pregatita, practic inexistenta.

Care sunt pasii in crearea unui parfum? Cum selectezi esentele?

Ma documentez permanent si uneori imi ia trei ani pana sa concretizez un concept, cum este de exemplu Your Personal Aroma, merg la targurile internationale din domeniu, studiez tendintele si am acces la studii de specialitate. Lucrez dupa metoda parfumeriei traditionale artizanale de la Grasse, si imbin tehnici orientale (ardere), asiatice (afumare) au africane (macerare in uleiuri de parfum).

De cele mai multe ori, in spatele esentei este povestea locului, ma inspira cel mai adesea din calatorii si din viata personala si de fapt sunt multe alte repere creative de luat in calcul atunci cand gandesc un concept menit sa inspire spre visare si sa aduca starea de bine, de multe ori chiar sa repare niste rani sufletesti, o durere mai profunda sau lipsa de iubire (pentru ca da, parfumul natural isi face foarte bine rolul in astfel de situatii emotionale sensibile, ne aduce incredere si un plus de seductie). Orice parfum este, de fapt, o calatorie prin viata, prin locuri si momente care ne marcheaza si seteaza repere in memorie. Simtul olfactiv este cel mai conectat cu memoria si atunci cand ne dam cu un parfum avem senzatia de teleportare intr-un timp si spatiu efemer. La baza oricarui parfum sta o poveste de viata si un concept. Cine spune ca a creat un parfum pur si simplu care doar miroase bine, de fapt nu e creator, doar amesteca niste pomezi fara inspiratie creativa.

Unde se gasesc de vanzare parfumurile create de tine?

In boutique-ul online Your Personal Aroma.

Care sunt marjele de pret?

Marjele sunt mari, insa nu este relevant pentru un business custom-made unde detaliile conteaza cel mai mult si unde si costurile de productie si de design sunt foarte mari. Se pierde mult material de lucru (esente) in perioada de testare a unui nou parfum, apoi o gravura sau pictura manuala pe sticla realizata in Romania costa de trei ori mai putin decat una executata in Franta. Asta face ca un parfum natural creat si ambalat in Romania sa fie realmente valoros atat pentru piata interna, cat si la export.

De unde provin materiile prime?

De la producatori certificati, agreati de scoala de parfumerie organica din Londra, pe care am urmat-o timp de doi ani, rareori si doar pentru esente extreme de rare le achizitionez macerate, produse de parfumieri organici cunoscuti din zone cheie pentru esenta respectiva. Nu m-am hazardat inca sa creez eu macerate pentru vanzare, pe acestea le creez pentru consum propriu si poate le voi promova cand piata va creste si consumatorul roman va fi pregatit fie sa plateasca pretul suplimentar de personalizare a sticlei, fie sa cumpere parfum exotic la mililitru dintr-un recipient tip dozator cu milimetru, cum am vazut ca se intampla in alte tari cu experienta culturala mai bogata in ce priveste parfumeria.

catalog v5-23-24Care este aroma ta preferata? Dar parfumul tau preferat, dintre cele create de tine si nu numai?

Magnolia Champacca din Indii, este dominanta personalitatii mele din copilarie. Parfumul preferat este creat de mine pentru tipul meu de personalitate olfactiva cerebrala-sofisticata si este No5 Palais du Bengale by Your Personal Aroma. Toate parfumurile le fac inspirandu-ma de la oameni, de la clientii mei si le gandesc ca si cand ar fi pentru sufletul meu, pun foarte multa pasiune si daruire in fiecare sticluta.

Ce aduce in plus un parfum artizanal fata de unul care este “produs de masa”?

Un miros si o stare de bine unice, care se dezvolta si se chimizeaza treptat cu pielea pe parcursul unei zile. Persistenta este amplificata pana la 3 zile. Un parfum cu adevarat natural are pana la 20% concentratie de esenta/ulei de parfum fata de maxim 1% cat au parfumurile comerciale de masa si chiar cele de nisa. Deci vom observa o pelicula de ulei deasupra si acesta este reperul concentratiei de parfum. Inclusiv alcoolul este alcool natural de flori, nealergenic si noninvaziv cu pielea.

Din experienta proprie, ce gen de parfumuri prefera romancele?

Exista o inclinatie catre exotic, in special, oriental, datorita culturii noastre balcanice, parfumuri tari, uneori excesiv de tari si dulci (chiar prea dulci pentru un simt olfactiv educat). Sunt preferate notele de oudh arabesc, mosc, vanilie, santal, flori exotice sau fresh fructate si dulci, iar la barbati note de ambra, tabac, piele sau myrhh, tamaie aromata. Ceea ce inseamna ca mai avem de lucru in privinta educatiei pentru alegerea parfumului potrivit stilului de viata, personalitatii si tipului de piele, insa in acelasi timp este si o oportunitate de business cu parfumuri naturale odata cu apetenta consmatorilor pentru un stil de viata sanatos ce implica o alimentatie pe baza de produse naturale si cosmetice organice de calitate, nu neaparat un cu ambalaj sofisticat, ci mai degraba minimalist, pentru a fi accesibil ca pret cat mai multor domni si doamne.

Ce trebuie sa studieze cineva ca isi doreste sa devina parfumier?

Parfumeria este considerate a opta arta, deci da, exista scoli in Arta Parfumeriei, care dureaza doi ani si implica cunostinte de chimie organica aplicata, o foarte buna memorie olfactiva si abilitati native de miros si creativitate. Criteriul de eligibilitate este strict vocational, dupa aproximativ o luna vei sti deja daca ai cumulul de abilitati vocationale pentru a deveni creator de parfumuri. Exista o singura scoala de parfumerie naturala Londra, iar in lume sunt cateva prestigioase la Grasse, Paris, Milano, New York, dar care insa pregatesc parfumieri testeri, foarte putini absolventi cu curajul si abilitatile de business incat sa-si lanseze propriul brand.  

Pentru a-ti crea propriul brand este mai complicat, pentru ca sunt necesare si cunostinte solide de business si branding, aici cumva mie mi-a venit  manusa, avand meseria de consultant de brand la baza.